مانع چند میلیارد تومانی رگولاتوری برای پیام‌رسان‌های داخلی
در نشست مدیران پیام‌رسان‌های داخلی مطرح شد

مانع چند میلیارد تومانی رگولاتوری برای پیام‌رسان‌های داخلی

مدیران پیام‌رسان‌های داخلی در نشستی پرده از حمایت تبعیض‌آمیز دولت از پیام‌رسان‌های خارجی برداشتند؛ از ارائه زیرساخت رایگان گرفته تا نجات از ورشکستگی، آن هم در شرایطی که بارها شعار حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی داده اما عملی نشد.

نشست کسب‌وکار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی در قالب سومین نشست از سلسله نشست‌های ارزیابی سیاست‌گذاری فضای مجازی در ایران در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست محمد رسول کاظمی، مدیر پیام‌رسان ایرانی آی‌گپ، سید جعفر خورشاد، مدیر پیام‌رسان ایرانی سر‌‌وش و سهیل تقوی، کارشناس مدیر پیام‌رسان ایرانی بله حضور یافتند.

در نشست یاد شده مباحثی از جمله نحوه مواجهه با ‌پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی، اطلاع از توانایی‌های داخلی، حمایت دولتی بله یا خیر، مشارکت یا رقابت پیام‌رسان‌های داخلی، لزوم تمرکز بر حوزه خاص و قوانین محافظت از پیام‌رسان داخلی بله یا خیر، مورد تبادل نظر قرار گرفت.



مدیر سروش: پیش از تلگرام مسئولان تجارت الکترونیک چه می‌کردند؟

خورشاد، مدیر پیام‌رسان سروش در این نشست گفت: علیرغم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مولفه‌های این شبکه قابل بهره‌برداری نشده است.

وی افزود: ایجاد یا کمک به ایجاد اکوسیستم زیرساخت، تامین نیروی انسانی فنی وظیفه کسب‌وکار نیست بلکه وظیفه دولت است.

وی یادآور شد: اکنون می‌گویند بر بستر تلگرام کسب‌وکار بوده که تعطیل شده، آیا خروجی ۱۰-۱۵ ساله مسئولان تجارت الکترونیک کشور ایجاد تجارت بر بستر تلگرام بوده است؟ و ۳ سال پیش که تلگرام نبود چه می‌کردند؟

مدیر سروش تاکید کرد: در حوزه دولت الکترونیک نیز علاوه بر اینکه سرویسی نیست تازه متوجه شدم که متولی هم ندارد.



سازوکار مجوزدهی به پرداخت الکترونیکی پیام‌رسان‌ها وجود ندارد

خورشاد ادامه داد: از ۸ ماه پیش زیرساخت پرداخت در سروش فراهم شده اما مطمئنیم اگر سرویس بزرگ شود و بخواهیم به کسب‌وکارها سرویس مالی ارایه کنیم از ما مجوز خواسته خواهد شد. در نتیجه امروز برای اخذ مجوز مراجعه کرده‌ایم اما هیچ سازوکاری برای مجوزدهی به پرداخت بانکی پیام‌رسان‌ها وجود ندارد.

مدیر پیام‌رسان سروش تصریح کرد: علیرغم برخی اظهارنظرها مبنی بر کمک مالی به سروش تاکنون ریالی کمک نقدی دریافت نکرده‌ایم.

وی در عین حال تاکید کرد که ای نماد برای نرم‌افزار موبایل قانون ندارد.

خورشاد در این نشست خبری همچنین گفت: سروش اکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر دارد و در فاصله جدی با رقبای داخلی است.



مدیر بله: روزانه ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی در بله انجام می‌شود

در ادامه این نشست سهیل تقوی، مدیر پیام‌رسان بله گفت: در حمایت دولتی معتقد به تقدم محتوا بر زیرساخت هستیم که مدل موفق جهانی است. معتقدیم به مرور که محتوا اضافه شود زیرساخت شبکه بالغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: در پیام‌رسان بله بر رقابت‌های مزیتی نسبت به خارجی‌ها به‌ویژه خدمات مالی تمرکز کرده‌ایم که اکنون ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی روزانه در بله شکل گرفته است.

به گفته وی بله اکنون ۶۰۰ هزار کاربر دارد و روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار کاربر به آن اضافه می‌شوند.

وی همچنین خبر داد: علیرغم ضرورت تسهیل مجوزهای پیام‌رسان‌ها اخیرا رگولاتوری بررسی مقررات پیام‌رسان‌ها را در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار داده که در ازای دریافت چند میلیارد تومان مجوز و ضمانت بدهند.

تقوی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه ۳۰ درصد تراکنش‌های چین روی وی چت است گفت: در بله نیز الگو اقتصاد پلت فرمی و مدل شرق آسیا را پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: امکان ارایه پرداخت درون برنامه‌ای برای پیام‌رسان‌ها نیست اما بله به دلیل برخورداری از سرمایه‌گذاری یک بانک امکان ارایه این خدمت را دارد که یک مزیت رقابتی برای بله نسبت به سایرین است.

این مدیر پیام‌رسان داخلی تصریح کرد: در حوزه پیام‌رسان دیر عمل کرده‌ایم اما هنوز سرویس‌های جدیدی پیش رو داریم که باید به‌موقع در آنها وارد شویم.

‌وی به حمایت‌های تبعیض‌آمیز اشاره کرد و ‌گفت: تلگرام برای جلوگیری از فیلتر شدن cdn خود را به ایران آورد و زیرساخت رایگان، سرور رایگان و پهنای باند تضمین‌شده گرفت اما هزینه سرور و زیرساخت پیام‌رسان‌های ایرانی با خودشان است.

تقوی ادامه داد: شرکت ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی بود که خدماتش در ایران فیلتر بود، یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد، اما این کار حمایت از دولوپر چینی است نه ایرانی.

به گفته او، وی‌چت نیز تا چند روز پیش فیلتر بود که باز شد تا دوباره رقیب سرویس ایرانی‌ها شود این در حالی است عمده دلیل فیلتر شدن ویچت امکان nearby برای پیدا کردن مخاطبان بود و اکنون ویسپی و وی‌چت هر دو این امکان را دارند اما پیام‌رسان‌های ایرانی به دلیل مساله حاکمیت به سمت این خدمات نرفته‌اند.

وی تاکید کرد: حمایت تبعیض‌آمیز دولتی از داخلی‌ها هم از دیگر مشکلات است به‌طوری‌که فقط ۳ پیام‌رسان مشمول حمایت شدند و ۲ پیام‌رسان دیگر خارج از لیست بودند که یک پیام‌رسان نیز با پیگیری زیاد و توییت به وزیر در لیست حمایت وارد شد. البته حتی پیام‌رسان‌های موجود در لیست حمایت دولتی نیز تخفیف یک سومی پهنای باند را هنوز نتوانستند دریافت کنند.

وی بر ضرورت ایجاد پنجره واحدی برای ارایه درخواست‌های حقوقی نهادهای امنیتی تاکید کرد و گفت: گاهی یک فکس یا کپی با متنی تکراری ارسال و درخواست اطلاعات می‌شود که سرویس‌دهنده نمی‌تواند طبق قانون به این تقاضا پاسخ دهد و ضروری است که پنجره واحدی برای این درخواست‌ها ایجاد شود.



مدیر آی‌گپ: خبری از حمایت دولتی نیست

کاظمی، مدیر آی‌گپ هم در ادامه این نشست گفت: ایده شکل‌گیری آی‌گپ از ۳ سال پیش ناشی از علاقه شخصی به کامپیوتر کلید زده شد.

وی با اشاره به تمرکز بر امنیت در آی‌گپ، درباره اعلام جایزه یک میلیاردی برای هک این پیام‌رسان گفت: ‌‌پس از اعلام این جایزه برخی گفتند که SSL امن است اگر بتوانیم SSL را بشکنیم از طرح شرکت‌های خارجی خواسته می‌شویم اما توضیح بیشتر می‌دهم که در آی‌گپ 2 لایه پس از SSL لایه رمزنگاری داریم و منظور این بود.

وی یادآور شد: ۳ ماه است که دولت از حمایت از پیام‌رسان‌ها صحبت می‌کند اما پس چه زمانی قصد حمایت دارند؟

ندیر آی‌گپ اعلام کرد: در ۳ سال گذشته آی‌گپ ۱۰۰ هزار کاربر جذب کرده و در یک هفته اخیر بدون هیچ تبلیغی ۳۰۰ هزار کاربر جدید جذب کرده که ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از آنها فعال هستند.