استارت‌آپ‌ها به دنبال حل مشکلات شناسایی شده مردم‌اند
یک فعال استارت‌آپی در حوزه اکوسیستم

استارت‌آپ‌ها به دنبال حل مشکلات شناسایی شده مردم‌اند

سیدجمال یوسفی در حاشیه نخستین رویداد استارت‌آپی محصولات کشاورزی با محوریت محصولات سالم (مکس) با اشاره به ‌این‌که استارت‌آپ‌ها یک موضوع جدید است که در هزاره سوم مطرح و بعدها به سبکی از زندگی تبدیل شد، گفت: استارت‌آپ به کسب‌وکارهای نوپایی اطلاق می‌شود که به دنبال حل مشکلات شناسایی‌شده مردم‌اند و ارزش‌هایی که خلق می‌کنند را به مشتریان و جامعه هدف خود ارایه می‌دهند.

 وی ادامه داد: این استارت‌آپ‌ها ظرفیت این را دارند که سریع رشد کنند و طبیعی است که اگر کاری رشد سریع داشته باشد ضریب شکست‌پذیری‌‌ آن بالا می‌رود. بیش از ۹۵ درصد استارت‌آپ‌ها در دنیا منجر به شکست می‌شوند. زیرا نمی‌توانند محصول مناسبی را تولید کنند و یا محصول تولید شده توسط آن‌ها تقاضایی ندارد.

این فعال حوزه اکوسیستم با اشاره به افرادی که از استارت‌آپ‌ها ثروتمند می‌شود و بیشترشان سن پایینی دارند، تصریح کرد: در ایران وضعیت ما با توجه به این‌که این تفکر جدید ورود پیدا کرده است و این‌که  در سهولت کسب‌وکار در رده پایینی قرار دارد، اتفاقات و رویدادهای استارت‌آپ‌ها از لحاظ کمّی خوب است ولی در مقایسه با کشورهای پیشرو خیلی ضعف داریم. همچنین از لحاظ سایر شئونات کسب و کار و آن انتظاری که در ابتدا وجود داشت، اتفاقی که افتاده قابل قبول است.

 یوسفی یادآور شد: اکوسیستم استارت‌آپی کشور در مرحله جنینی است و ما هنوز به مرحله بلوغ نرسیده‌ایم به همین دلیل هم زمان می‌برد تا اتفاقات مثبتی در این زمینه بیفتد. اما مردم ما از نظر فرهنگی به شدت با تکنولوژی‌های نوین انطباق‌پذیراند و برای همین امیدواریم که اگر دستگاه‌های تاثیر گذار مقداری کارها را تسهیل کنند، از دخالت‌ها دست بردارند و مشکلات زیر ساختی را برطرف کنند، جهشی که مدنظر است به حد کمال می‌رسد.

وی از «اسنپ» به عنوان یک استار‌ت‌آپ موفق یاد کرد و گفت: این استارت‌آپ خیلی رشد خوبی دارد و درآمد آن به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین «دی‌جی کالا» و «بامیلو» استارت‌آپ‌های جا‌ افتاده. برخی از این استارت‌آپ‌ها اشتغال‌زایی بالایی دارند و توانسته‌اند با کاهش هزینه‌ها، اطمینان مردم را نسبت به خدمات ارایه شده به دست آوردند.

این مسئول با اشاره به جوانان مستعد کشور، گفت: به دلیل آموزش تک‌بعدی به دانشجویان، ریسک‌پذیری و خلاقیت در افراد ضعیف است. باید از کودکی خلاقیت به آن‌ها آموخته شود تا وقتی وارد بازار کار می‌شوند موفق‌تر عمل کنند. این موضوعات باید در مدارس ما آموزش داده شود.