روشن شدن موتور اقتصاد اینترنتی با استارت‌آپ‌ها

روشن شدن موتور اقتصاد اینترنتی با استارت‌آپ‌ها

در دوران جدید اصطلاحی با عنوان اقتصاد دیجیتالی یا اینترنتی به مجموعه مفاهیم اقتصاد جهانی اضافه شده که به دلیل تازه بودن آن می‌توان به‌عنوان یک حوزه جدید اقتصادی روی آن سرمایه‌گذاری جدی‌تری داشت.

در سال‌های اخیر، در هر دو سطح ملی و بین‌المللی، توجه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به استارت‌آپ‌ها افزایش یافته و این روند به ایران هم راه یافته است. اهمیت استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و مشخص شدن فواید پشتیبانی از کسب‌وکارها در وضعیت شکننده خود در مراحل اولیه موجب شده تا افراد متخصص در حوزه‌های فنی و صنعتی مختلف درصدد اشتغال‌زایی به روش علمی و سازمان‌یافته برآیند.

امروزه حتی می‌توان گفت استارت‌آپ‌های موفق تبدیل به موتور رشد اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اینترنتی شده‌اند و توسعه اخیر اکوسیستم‌های استارت‌آپ در سراسر جهان، نتایج چشمگیری در آینده اقتصاد جهانی خواهد داشت. بر اساس گزارشی که مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده، در بخش دولتی کشورهای پیشرفته، بیش از ۳۰ سال است که توسعه مراکز رشد کسب‌وکارها به‌عنوان سیاست و راهکاری پرطرفدار برای پرورش کارآفرینی و درنتیجه، توسعه پایدار از طریق ایجاد شغل مطرح شده‌اند و فعالیت این مراکز در رشد اقتصادی مانند کاتالیزور عمل می‌کند. هم‌زمان، سرمایه‌گذاران نیز حمایت از استارت‌آپ‌ها را راهی جدید برای افزایش احتمال بازگشت سرمایه می‌دانند.

با وجودی که تقریبا همه استارت‌آپ‌های فناوری موفق دنیا از سه یا چهار اکوسیستم استارت‌آپ مانند «سیلیکون‌ولی» یا «بوستون» به وجود آمده‌اند، اما به نظر می‌رسد این روند به انتها رسیده و در سال‌های اخیر شاهد به وجود آمدن استارت‌آپ‌های موفق مستقلی در سراسر جهان بوده‌ایم.

هم‌زمان با انفجار جهانی کارآفرینی، اکوسیستم‌های استارت‌آپ هم رشد و بلوغ قابل توجهی در سراسر جهان داشته‌اند.

از سوی دیگر با توجه به رسیدن قله جمعیتی به سن اثربخشی و فعالیت و درنتیجه نیاز این جمعیت به اشتغال، کارآفرینی و ایجاد شغل هم یکی از دغدغه‌های مهم جامعه محسوب می‌شود؛ بنابراین برنامه‌های دولت برای اشتغال‌زایی و ارایه وام به مشاغل کوچک و کسب‌وکارهای خانگی و نیز فعالیت بخش خصوصی در جهت جذب و پرورش ایده‌های جدید و تبدیل آن به کسب‌وکارهای نوپا، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

رویدادهایی همچون استارت‌آپ ویکند و ایجاد مراکز رشد و جهادهای دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، این فرصت را برای کارآفرینان جوان ایجاد کرده تا ایده‌های خود را به مرحله اجرا برسانند.

با وجود این فعالیت‌ها در حوزه کارآفرینی و حمایت از استارت‌آپ‌ها، اما کشور ما کماکان کشوری جوان در این زمینه به‌حساب می‌آید و هنوز برای ایجاد بسترهای مناسب، راه زیادی را در پیش دارد. مرکز ملی فضای مجازی ایده پردازی و جذب سرمایه را از مهم‌ترین حوزه‌های چالش‌زا در زمینه کارآفرینی و کسب‌وکار در کشور می‌داند. درنتیجه، با توجه به رویکرد اقتصادی نوین در زمینه اطلاعات و فناوری، شناسایی، حمایت و ارتقای اکوسیستم‌های استارت‌آپ می‌تواند گام مهمی در رشد و توسعه اقتصادی باشد.