کارگاه «طراحی الگوی کسب‌وکار» در شاهرود برگزار شد

کارگاه «طراحی الگوی کسب‌وکار» در شاهرود برگزار شد

کارگاه تخصصی ۱۰ ساعته «طراحی الگوی کسب‌وکار» در پارک علم و فناوری استان سمنان برگزار شد.

در این کارگاه مصطفی کریمیان اقبال، دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، مدیرعامل شرکت گروه مشاورین ویژن و عضو انجمن بین‌ا‌لمللی پارک‌های علم و فناوری (IASP)، پس از بیان ضرورت طراحی مدل کسب‌وکار، به معرفی اجزا و روش نگارش طرح کسب‌وکار پرداختند.

در ابتدای جلسه، کریمیان اقبال، طرح یک الگوی جامع کسب‌وکار را لازمه شروع کسب‌وکار (ضرورت بررسی کامل این طرح توسط سرمایه­‌گذاران)، بیان کرد.

در این کارگاه وجود ایده و طرح اولیه، طراحی ایده، توضیح و تفسیر طرح، به چالش کشیدن موضوع و برنامه­‌ریزی برای ارتقا و شناخت کامل اجزای موضوع به‌­عنوان مراحل ضروری نگارش طرح کسب‌وکار معرفی شد.

او با تعریف طرح کسب‌وکار به‌­عنوان سندی رسمی که بیان­‌کننده اهداف سازمان، مسیر رسیدن به هدف و نقشه راه، منابع و سرمایه­‌های طرح است، لزوم تشریح کامل وضعیت کنونی طرح و پیش‌بینی کوتاه‌مدت و بلندمدت آینده را در نگارش طرح تشریح کرد.

در این بخش اجزای مختلف بوم کسب‌وکار به شرح زیر معرفی و تشریح شد: طرح دقیق مساله، بیان راهکار و راه‌حل پیشنهادی برای رفع مساله، تعیین و تفکیک کامل مشتریان، تعیین ارزش پیشنهادی محصول، تعیین حداقل یک برتری مطلق برای محصول، تعیین کانال‌­های ارتباطی و ارایه محصول، تحلیل جریان درآمد، تعیین کامل ساختار هزینه‌کرد.

در ادامه، برای تمرین گروهی و برگزاری کارگاه عملی طراحی مدل کسب‌وکار، ۵ گروه ۵ تا ۷ نفره از شرکت­‌کنندگان حاضر در کارگاه تشکیل شد. هر گروه با بیان یک ایده و طرح موردی به ترسیم بوم کسب‌وکار پرداخت.

در انتهای کارگاه عملی ۴ ساعته، نماینده هر گروه طرح تکمیل‌شده کسب‌وکار خود را ارایه و شرکت‌کنندگان به­‌عنوان سرمایه­‌گذاران فرضی، طرح­‌های ارایه شده را بررسی و به چالش کشیدند.

در بخش دوم و پایانی کارگاه، کریمیان اقبال، محوریت اصلی طرح کسب‌وکار برای سازمان­‌های انتفاعی را اهداف مالی و سازمان­‌های غیرانتفاعی و دولتی را اهداف و ماموریت­‌های سازمان، بیان کرد.

در این بخش تفکر و عملکرد استراتژیک به‌­عنوان اولین قدم در توسعه‌ کاری مدیران عنوان شد و تعیین صحیح برنامه استراتژیک مشروط به تعیین دقیق چشم­‌انداز طرح، ماموریت و اهداف طرح، نتایج مورد انتظار و.... بیان شد.

او همچنین، لزوم در نظر گرفتن علایق مخاطبان در دو گروه برون­‌گرا (مشتریان محصول) و درون­‌گرا (­پرسنل انسانی سازمان­) را لازمه موفقیت یک استراتژی دقیق سازمانی عنوان کرد.

در انتها کریمیان اقبال طراحی برنامه کاری در قالب­‌های مختلف، از جمله طرح خلاصه‌شده در یک صفحه­، طرح قابل ارایه در ۳ دقیقه و طرح قابل ارایه به‌صورت پاورپوینت را برای شرکت­‌های نوپا با توجه به سطح و سلایق متفاوت سرمایه­‌گذاران، ضروری عنوان کرد.