fa-IR
چک‌لیست نهایی برندسازی شخصی برای کارآفرینان خلاق

چک‌لیست نهایی برندسازی شخصی برای کارآفرینان خلاق

افراد بسیاری به‌ویژه زنان، در فکر ترک کردن شغل‌های فعلی خود با ساعت کاری ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر هستند تا کسب‌وکاری خلاقانه درحوزه‌ وبلاگ‌نویسی، برندسازی، طراحی وب، عکاسی، مربی‌گری، مشاوره رسانه‌های اجتماعی، آموزش و مواردی ازاین‌دست را آغاز کنند. قبل از هر چیزی بگویم که به نظر من این فوق‌العاده است. اینکه شاهد آن هستم که تعداد کسب‌وکارهای کوچک در صنایع خلاقانه در حال افزایش است مرا خوشحال می‌کند. با این کار، به مجموعه‌ای از افراد می‌پیوندید که قصد دارند علاقه‌مندی‌های خود را به اهدافی تبدیل کنند و برای خود کسب‌وکاری درآمدزا ایجاد کنند. این اقدام بسیار الهام‌بخش است. البته با افزایش این تعداد، احتمالاً از خود می‌پرسید:

  • چه طور توجه افراد را به خود جلب کنم؟
  • چه طور در کنار افراد محبوبی که اهل کسب‌وکار هستند کسب‌وکاری موفق ایجاد کنم؟
  • چه چیزی مرا از سایر کسب‌وکارهای خلاق در همان صنعت متمایز می‌کند؟

 پاسخ این سؤال‌ها برند شما است.

به بیان ساده، برند شما موردی است که شما را متمایز و کسب‌وکاری بی‌نقص و به‌یادماندنی ایجاد می‌کند. برند شما نشان می‌دهد شما که هستید، قصد دارید چه باشید و مردم از شما چه برداشتی دارند. بعدازاینکه هویتی مشخص و استراتژی‌ کارآمد برای برند خود در نظر گرفتید، جذب مخاطب ایده آل و ایجاد اعتماد واقعی آغاز می‌شود. این‌ زمانی است که مردم شروع به صحبت کردن درباره‌ کسب‌وکار شما می‌کنند. این‌زمانی است که مردم تصمیم می‌گیرند با شما کار کنند و محصولات شما را بخرند، همه‌ این موارد با برند شما آغاز می‌شود.

 با توجه به آنچه گفته شد، می‌دانید که برند شما فقط لوگوی شما نیست، به همین دلیل من چک‌لیست نهایی برندسازی شخصی را آماده کرده‌ام تا به شما کمک کنم پایه و اساس خوبی برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.
   

برند شما از بخش‌های زیر تشکیل‌شده است: 
  ۱. مأموریت مشخص

چرایی کار خود را بیابید. به دنبال روح کسب‌وکار خود باشید و تشخیص دهید که مأموریت اصلی کسب‌وکار شما چیست. به خاطر داشته باشید که هرکدام از ما نقاط قوت و استعدادهای منحصربه‌فردی داریم. سعی نکنید همان کاری را انجام دهید که دیگران به آن مشغول‌ هستند، چون اگر برندتان واقعی و اصیل نباشد، تلاش شما برای اینکه برند خود را متمایز کنید تأثیری نخواهد داشت. بنابراین در بررسی‌های خود، نیازهای مخاطب هدف خود را بشناسید و خدمات و محتوایی به آن‌ها ارائه دهید که واقعاً به آن‌ها کمک می‌کنند.

 

۲. بازار گوشه‌ای هدف

نقاط قوت خود را تعیین کنید. چه‌کاری را به نحو عالی انجام می‌دهید؟ در چه حوزه‌ای بیشتر خواهید درخشید؟ صنعت خود را انتخاب کنید، یک حوزه تخصصی مشخص را در آن در نظر بگیرید و در آن متخصص شوید.
 

۳. مخاطب هدف

برند شما، درک درستی از اینکه مخاطب هدف شما کیست و از شما چه می‌خواهد را در بردارد. چه چیزی نظر آن‌ها را جلب می‌کند؟ در چه حوزه‌ای فعال‌تر هستند؟ بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها که می‌توانید در حل کردن آن سهیم باشید چیست؟ وقتی تشخیص دهید که مخاطب هدف ایده‌آل‌تان کیست و نیازهای او کدام‌اند، می‌توانید بهترین راه را برای برقراری ارتباط با او پیدا کنید.

 

۴. ارزش‌های برند

تعیین کنید که چگونه قصد دارید به کسب‌وکار بپردازید. کسب‌وکار شما بر اساس ارتباطات است یا اعتماد؟ آیا وفاداری مشتری برای شما ارزشمند است؟ همواره به ارزش‌های کسب‌وکارتان وفادار باشید و آنچه قصد دارید مخاطبانتان از شما بدانند را شفاف بیان کنید.

 

۵. مرزهای برند                                        

مرزهایی برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید و یاد بگیرید که چه زمانی با موردی که مطابق ارزش‌های برند شما نیست مخالفت کنید.

 

۶. پیام برند

پیام برند خود را کشف کنید و اطمینان حاصل کنید که آن را مشخصاً با مخاطب خود در همه‌ پلتفرم‌ها در میان گذاشته‌اید.

 

۷. نام دامنه (Domain) شخصی

اسمی برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید و url آن را در اولین فرصت ممکن ثبت کنید. از خدماتی مثل WordPress و Wix که دامنه‌هایی مثل www.yourname.wordpress.com و www.yourname.wix.com را در اختیارتان قرار می‌دهند، دوری‌کنید. چرا که مالکیت دامنه‌ای با اسم برند خودتان برای کسب‌وکار شما اعتبار به همراه دارد.

 

۸. آدرس‌ ایمیل‌ شخصی

علاوه بر اسم دامنه، آدرس ایمیل شخصی‌ هم ایجاد کنید. این کار هم برای شما اعتبار ایجاد می‌کند.

 

۹. لوگو

لوگوی شما، سرمایه‌ ارزشمندی است، چرا که به‌عنوان چهره‌ کسب‌وکار شما و ماهیت اصلی برندتان عمل می‌کند. من پیشنهاد می‌کنم که طراحی حرفه‌ای را استخدام کنید تا لوگویی برای شما طراحی کند. اگر بودجه محدودی دارید، می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا لوگویی از پیش طراحی‌شده را خریداری کنید. درهرصورت اطمینان پیدا کنید که این لوگو کیفیت بالایی دارد، دقیق است و همان تصویری را ارائه می‌دهد که برای برندتان در نظر دارید.

 

۱۰. وب‌سایت

اگر مالک یک کسب‌وکار آنلاین هستید، به وب‌سایتی زیبا و کارآمد احتیاج دارید. وب‌سایت شما جایی است که بازدیدکنندگان به آنجا می‌روند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ شما، مأموریت‌ و خدماتتان به دست آوردند. آنجا خانه شما بر روی اینترنت است! بر اساس بودجه و تجربه‌تان، هزینه‌ای را به یک طراح وب بپردازید تا وب‌سایتی کاملاً مطابق خواسته‌های شما طراحی کند یا تمی (theme) خریداری کرده و خودتان آن را بسازید.
 

۱۱. کارت ویزیت

 آیا قصد دارید در رویدادهای اجتماعی‌ شرکت کنید که در آنجا صاحبان کسب‌وکارهای زیادی هستند که تمایل دارند با شما ارتباط برقرار کنند؟ حتی اگر برایش برنامه‌ای ندارید، اشکالی ندارد، چون هیچ‌کس نمی‌داند که با چه کسانی ممکن است در آنجا برخورد کنید. ارائه‌ کارت ویزیتتان مثل این است که بخشی از خود را با دنیا تقسیم کنید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کارت ویزیت شما متمایز است و کارایی لازم را برای ایجاد ارتباط دارد.

 

۱۲. حضور در رسانه‌های اجتماعی

حضور در رسانه‌های اجتماعی ابزاری ضروری برای استراتژی برند شما خواهد بود. وقتی نام دامنه خود را ثبت می‌کنید نام‌های کاربری‌ دیگری نیز با همان نام در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید. مشخص کنید که مخاطب هدف شما بیشتر در کجا قرار دارد. هر چه در همان رسانه‌های اجتماعی فعال‌تر باشید، احتمال اینکه افراد بیشتری را به کسب‌وکار خود جذب کنید افزایش می‌یابد.

 

۱۳. فضای کاری خلاق

فضایی را پیدا یا طراحی کنید که برای شما و برندتان الهام‌بخش باشد! چه میزی در کنار کمد خود داشته باشید، چه اتاقی در یک اداره و چه یک ساختمان کامل، مطمئن شوید که مشخص است این فضای کاری شماست. اینجا جایی است که جادوی خلاقیت اتفاق می‌افتد، بنابراین تا جایی که امکان دارد عشق و برندسازی خود را صرف آن کنید.

 

۱۴. سبک عکاسی

تمی برای اینستاگرام ایجاد کنید. اگر خودتان عکاسی می‌کنید، حتماً از نورپردازی عالی و از سبک، فیلتر‌ها، و ابزار مشخصی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عکس‌های آماده برای برندتان استفاده کنید. درهرصورت، استفاده از تصاویر باکیفیت سطح برند شما را ارتقا می‌دهد.
 

۱۵. پرتره‌های حرفه‌ای

در همه‌ حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، برای تصویر پروفایل یا آواتار خود از تصویری حرفه‌ای و به‌یادماندنی استفاده کنید. در وب‌سایت خود هم از تصاویرتان استفاده کنید تا وجهه‌ای انسانی به برند خود ببخشید. می‌توانید این کارها را خودتان انجام دهید، یا عکاسی را استخدام کنید.

 

۱۶. طیف فونت

تایپوگرافی، بر اساس فونتی که استفاده می‌کنید، می‌تواند لحن برند شما را تعیین کند. بازیگوش هستید یا پیچیده؟ برجسته یا مینیمال؟ دو یا سه فونت را انتخاب کنید و در همه جای وب‌سایت، گرافیک‌های رسانه‌های اجتماعی، و سایر محتوای برندسازی از همان‌ها استفاده کنید.

 

۱۷. شخصیت برند

مطمئن شوید که برند شخصی شما بیانگر شخصیت شماست. شخصیت مثبتی برای برند خود در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در سراسر کسب‌وکارتان قابل‌رؤیت است. اینکه مخاطبان با شما ارتباط برقرار کنند بسیار مهم است.

 

۱۸. رنگ‌های برند

گفته‌شده است که رنگ تأثیر زیادی روی احساسات مخاطب دارد. اگر قصد دارید برندتان سبک بخصوصی را نشان دهد و مخاطبانتان احساس مشخصی را تجربه کنند، طیف رنگی را انتخاب کنید که همان احساسات را نشان می‌دهد و شخصیتی را که قصد دارید به نمایش بگذارید، ارائه می‌کند. برای مثال، طیف رنگ‌های خنثی و یکرنگ حالتی مینیمال و کلاسیک دارند، درحالی‌که رنگ‌های زنده جسارت و انرژی بیشتری به همراه دارند.
 

۱۹. گرافیک پست‌های وبلاگ

قالبی برای پست‌های وبلاگ خود ایجاد کنید. مطمئن شوید که آن‌ها به نحوی طراحی‌شده‌اند که ابعاد مناسبی برای وب‌سایت و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شما دارند. اگر در همه‌ این فضاها از یک قالب استفاده کنید، ثبات و یکنواختی ایجاد می‌شود و راحت‌تر به‌عنوان یک برند شناخته می‌شوید.
 

۲۰. فهرست ایمیل

فهرست ایمیل بخش مهمی از کسب‌وکار شماست. با استفاده از فهرست ایمیل مستقیماً با مخاطبانتان ارتباط برقرار می‌کنید. بیشتر افراد به فکر قالبی برای خبرنامه خود نیستند که مناسب برندشان باشد تا به‌جای ایمیل‌های صرفاً متنی، از آن استفاده کنند. اما شما از رنگ‌ها، فونت‌ها، و تصاویر استفاده کنید تا پیام‌هایتان را قدری جذاب‌تر کنید.
 

۲۱. انجمن‌ها

برقراری ارتباط با مخاطبانتان و ایجاد رابطه‌های واقعی برای برند شما بسیار حائز اهمیت است. زمانی را برای پاسخ دادن به نظرات در رسانه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ اختصاص دهید. به گروه‌های فیس‌بوک بپیوندید و بحث‌هایی را پیدا کنید که می‌توانید در ارتباط با آن‌ها به افراد کمک کرده و به آن‌ها مشورت دهید. این نحوه‌ ارتباط شما با مخاطبتان است. اعتماد ایجاد کنید؛ درباره‌ نیازهایشان بیشتر بدانید و بدین ترتیب به مخاطبان ایده آل خود دسترسی پیدا کنید.

 

۲۲. رقبا

رقبای خود را بشناسید و  تلاش کنید از آن‌ها متمایز شوید. تشخیص دهید که چه چیزی برند شما را منحصربه‌فرد می‌کند. موردی را ارائه دهید که هیچ‌کس دیگری از عهده‌ آن برنمی‌آید. باور کنید لااقل یک مورد وجود دارد.

 

۲۳. استراتژی وبلاگ‌

تعیین کنید که در چه فواصل زمانی‌ قرار است پست جدید منتشر کنید. با یک یا دو پست در روز شروع کنید و کم‌کم آن را افزایش دهید. این کار سرعت مشخصی را برای برند شما تعیین می‌کند و برای مخاطبان شما این امکان را فراهم می‌کند که بدانند چه زمانی منتظر ارائه محتوای جدیدی از طرف شما باشند. 
 

۲۴. استراتژی محتوا

برای وبلاگ، وب‌سایت، و سایر فضاهایی که در آن محتوا انتشار می‌دهید موضوعات و دسته‌بندی‌های اصلی را تعیین کنید. برای وبلاگتان، می‌توانید یک موضوع اصلی انتخاب کنید و سپس آن را به موضوعات کوچک‌تری تقسیم کنید. مطمئن شوید که به‌ بازار گوشه‌ای خود نزدیک هستید، و نگران این نباشید که دیگر موضوعی برای صحبت کردن باقی نماند. باور کنید راه‌های بسیاری برای ایجاد ایده‌های جدید برای نوشتن پست‌های وبلاگ جدید وجود دارد.

 

۲۵. زبان برند

شما از طریق برند خود ارتباط برقرار می‌کنید. بنابراین مطمئن شوید که برند شما پیام مشخصی را ارائه می‌دهد که مخاطب ایده آل شما می‌تواند به‌راحتی آن را درک و با آن ارتباط برقرار کند، چه پیامی پرانرژی باشد، و چه پیامی دل‌چسب و مؤدبانه. به یاد داشته باشید که نباید از اینکه خودتان هستید بترسید. هر صدایی منحصربه‌فرد است و هرکسی راهی مختص خود برای ارائه‌ پیامش دارد.

 

۲۶. داستان برند

سفر خود را با دیگران در میان بگذارید. پشت هر کسب‌وکاری داستانی وجود دارد که نشان می‌دهد چه طور شروع به کار کرده است. خوب است که مخاطبان خود را با تاریخ کسب‌وکارتان آشنا کنید و به آن‌ها نشان دهید چه طور به‌جایی که امروز در آن هستید رسیده‌اید.

 
۲۷. تعادل برند 

در رسانه‌های اجتماعی، بین پست‌های شخصی و حرفه‌ای تعادل ایجاد کنید. برخی اوقات خوب است که بخش‌هایی از کسب‌وکارتان را که خیلی درخشان نیستند هم با افراد در میان بگذارید. اگر حوصله‌اش را دارید، هرچند وقت یک‌بار پست‌هایی برای جوانان یا بچه‌ها منتشر کنید. این راهی بی‌نظیر برای برقراری ارتباطی عمیق‌تر با مخاطبانتان است.

 

۲۸. سبک نوشتن

سبکی برای نوشتن پست‌های وبلاگ، ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها داشته باشید. رسمی خواهد بود یا غیررسمی؟ آیا از شکلک‌ها، تصویرها و رنگ‌های بسیاری استفاده خواهید کرد؟ آیا قصه‌گویی خواهید کرد؟ آیا فایل‌های صوتی، ویدئوها، یا عکس‌های نمونه‌ بسیاری را ارائه خواهید کرد؟ ایجاد سبکی منحصربه‌فرد برای نوشتن‌، راه فوق‌العاده‌ای است که با استفاده از آن می‌توانید برند خود را ایجاد و افرادی که از سبک‌های مشابهی لذت می‌برند را به آن جذب کنید.  

 

۲۹. امضای ایمیل

ایمیل خود را با استفاده از یک امضای ایمیل که تصویری از خودتان، لوگوی شما، یا امضای دیجیتال شما را در برگیرد، به یک برند تبدیل کنید. می‌توانید بیوگرافی‌ کوتاه، اطلاعاتی برای تماس، یا آدرس وب‌سایت خود را هم در آن قرار دهید.

 

۳۰. واژه‌های محبوب برند

اگر بتوانید برند خود را با سه کلیدواژه خلاصه کنید، این واژه‌ها چه خواهند بود؟ به این مسئله فکر کنید. این سه واژه به‌سرعت برند شما را تعریف می‌کنند، و زمانی که سعی دارید تصمیم بگیرید آیا چیزی در راستای اهداف کلی شما است یا خیر، به‌راحتی می‌توانید از این سه کلیدواژه استفاده کنید.

 

خب شما همه‌چیز را می‌دانید! البته به کار گرفتن این موارد زمان‌بر است، حتی خود من هم هنوز روی آن‌ها کار می‌کنم. فقط صبور باشید و به‌تدریج برای تسلط یافتن روی آن‌ها تلاش کنید.