تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران

تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند

رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا و دولت الکترونیک از اقدامات و پروژه‌های مهم سازمان فناوری اطلاعات ایران است. مرکز توانمندسازی، زنجیره‌ای برای تحول در حوزه فناوری اطلاعات و حمایت از کسب‌وکارهای نوین است.

باقری اصل درباره بلوغ استارت‌آپ‌ها در ایران گفت: ۴۹ درصد استارت‌آپ‌ها وارد ایران شده‌اند. ۱۵.۶ درصد نمونه اولیه هستند و نیم درصد در حالت بلوغ و ۱۱.۵ درصد در وضعیت گسترش بازارهای جدید و ۳۳.۴ در وضعیت رشد و درآمد قرار دارند.

رضا باقری اصل با بیان اینکه قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌های بزرگ نیاز به شرایط خاصی دارد، گفت: برای استارت‌آپ‌های بزرگ تا زمانی که وارد بورس نشوند قیمت‌گذاری نمی‌توان انجام داد. باید این استارت‌آپ‌ها وارد بورس شوند تا قیمت اصلی و واقعی آن‌ها معلوم شود قیمت‌هایی که به‌صورت نجومی برای بعضی از استارت‌آپ‌ها عنوان می‌شود چندان صحت ندارد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات درباره ورود به بازار جهانی برای استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: تنها ۰.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند. مشکل اصلی استارت‌آپ‌ها ورود به بازار جهانی است. فاصله زیادی با اهداف جهانی مطرح شده وجود دارد. اگر این استارت‌آپ‌ها در بحث جهانی رشد نکنند نمی‌تـوانیم وارد اکوسیستم جهانی شویم. برخی منابع جهانی می‌گویند ۱.۶ درصد از استارت‌آپ‌های ایرانی وارد بازار جهانی شده‌اند این در حالی است که رقم واقعی ۰.۶ درصد است و در بازار منطقه نیز ۱.۱ دهم درصد است.

رضا باقری اصل تاکید کرد: موضوع استارت‌آپ‌ها دریافت وام نیست. تامین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر با وام دادن متفاوت است. سرمایه‌گذاری به‌صورت شتاب‌دهنده یا خطرپذیر تفاوت بسیار زیادی با وام دارد. ۳۲.۱ درصد از مشکلات استارت‌آپ‌ها به موضوعات تامین مالی مربوط است. همچنین ۱۴.۶ درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی به مسائل حقوقی و قانونی ارتباط دارد. به همین منظور به‌زودی دفتری برای پیگیری مسائل حقوقی و قانونی استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ استارت‌آپ‌ها عدم وجود نهادهای سازمانی است که ۱۱.۴ درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی را تشکیل داده است. کمبود نیروی انسانی و ضعف در سیاست‌گذاری‌های دولت به ترتیب ۱۴ و ۹.۹ درصد از مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی است.

باقری اصل تاکید کرد:‌ رتبه ایران در مقیاس جهانی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به همین دلیل باید پیگیری‌های جدی برای افزایش شاخص ایران صورت بگیرد.

آمار منتشر شده مربوط به پژوهش‌های میدانی مرکز کسب‌وکارهای نوپا از استارت‌آپ‌های حوزه ICT ایران است. برای مطالعه کامل این پژوهش می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.