fa-IR
تشابه بازی Angry Bird با تأسیس یک استارت‌آپ

تشابه بازی Angry Bird با تأسیس یک استارت‌آپ

کمپانی Rovio در سال ۲۰۰۳ در فنلاند با نوشتن بازی و APP برای نوکیا کار خود را آغاز کرد و در ۹ می ۲۰۱۲ یک میلیاردمین دانلود بازی Angry Birds را جشن گرفت و در حال حاضر این شرکت ارزشی معادل ۱/۲ میلیارد دلار دارد.

۳۰۰ میلیون دقیقه در هرروز در دنیا از این بازی استفاده می‌شود و در هرماه ۲ میلیون کالای فیزیکی با نشان این پرندگان بی‌بال ولی دوست‌داشتنی به فروش می‌رود. کمپانی Rovio در حال حاضر دارای ۴۰۰ شریک تجاری از Coca-Cola تا پارک تفریحی و ۲۰.۰۰۰ محصول از پاک‌کن تا لباس‌زیر را پشتیبانی است.

جالب است بدانید NASA برای شبیه‌سازی فصل space، عروسک‌های این بازی را به فضا برده است (فیلم آن در YouTube قابل‌مشاهده است).

 

 

کمپانی Rovio:

۱- کارآفرینان امکان دارد در یک جای خوب مشغول به کار باشند ولی یک روز بالش نرم را از زیر سر خود برمی‌دارند و برای خود شروع به کار می‌کنند همان‌گونه که Rovio برای نوکیا کار می‌کرده ولی هیئت‌مدیره آن تصمیم می‌گیرند برای خودکار کنند. (کارآفرینی شغل پاره‌وقت نیست).

۲- بازی Angry Birds پنجاه و دومین تلاش برای ساخت یک بازی بوده است و پنجاه‌ویک بازی قبل این کمپانی با شکست مواجه شده است و این نشان می‌دهد که ناامیدی و خستگی در شرکت‌های کارآفرین و نوپا جایی ندارد و مداومت و فعالیت هوشمندانه رمز موفقیت است حتی اگر هشت سال طول بکشد و کارمندان شرکت از پنجاه نفر به دوازده نفر تنزل پیدا کند.

۳- تنها ۱۳۶.۰۰۰ دلار هزینه ساخت نسخه اولیه این بازی شده است (به‌قول‌معروف بدون آفتابه‌لگن هفت دست) و این نشان می‌دهد شرکت‌های استارت‌آپی در ابتدا به دنبال دفتر و میز کنفرانس و قهوه ساز و … نباید باشند.

۴- در ابتدا کل شرکت و اطرافیان از استفاده‌کنندگان اصلی بازی بودند و حتی برای امتیاز بالاتر مسابقه برگزار می‌شده است و برای این بوده است که کل کارمندان سازمان در این فضا غوطه‌ور شود و هرگز فراموش نکنند که مردم برای چه به آن‌ها پول می‌دهند.

۵- جذب مشتری جدید سخت‌تر و گران‌تر از نگه‌داری و راضی کردن مشتری فعلی است. وقتی افراد از این بازی استفاده می‌کنند و طرفدار آن هستند پس کالای فیزیکی مرتبط با این برند را بهتر می‌خرند و داشتن آن کالا علاوه بر یادآوری دائمی برند، آن‌ها را به هوادار (کسی که برای شما تبلیغ می‌کند) تبدیل می‌کند.

 

۶- یک تیم شش‌نفره در این کمپانی کارشان فقط بررسی نامه‌ها و ایمیلی‌ها است و از حرف‌های احمقانه تا ایده‌های ناب برای فصل‌ها و مراحل همه را ثبت می‌کنند و این همان جمله معروف برای استارت‌آپ‌ها  است که از ساختمان بیرون بزنید و به حرف مشتری‌های خود گوش کنید.

۷- Rovio از تمام ابزارهای ارتباطی ممکن برای پخش دموی بازی استفاده کرد و از بازاریابی ویروسی و تبلیغات دهان‌به‌دهان و رایگان بهترین بهره را برد.

۸- شما با یک‌بار خرید ارزان این بازی می‌توانید از مزیت ارتقاء مجانی آن سود ببرید و این به استارت‌آپ‌ها  می‌گوید جرئت هزینه کردن و احترام به شعور مشتری را داشته باشید. مشتری شریک تجاری شما است، نه یک گاو شیرده و مثل معروف همه پول‌ها را جارو نکنید در اینجا مصداق دارد.

۹-Rovio به بیرون از محوطه امن تجاری خود نگاهی داشته باشید بااینکه چین دور بود ولی بهترین بازار برای آن‌ها بود. بااینکه خودشان برای نوکیا برنامه می‌نوشتند ولی اولین نسخه بازی برای ios نوشته شد.

۱۰-کسب پیروزی یک مسئله است و نگه‌داشتن آن مسئله‌ای دیگر. شرکت‌های استارت‌آپی معمولاً با یکی دو موفقیت اول مغرور می‌شوند و دقت و تمرکز خود را از دست می‌دهند و فراموش می‌کنند که استارت‌آپ نسخه کوچک‌شده شرکت‌های تجاری نیست.

۱۱-این بازی در سال ۲۰۱۲ یک Spin Off پیدا کرد که به نام Bad Biggies شناخته می‌شود و یک بازی مهندسی است و بازی ازنقطه‌نظر خوک‌ها دنبال می‌شود ولی در مراحلی اگر زیاد سروصدا بشود پرنده‌ها از خواب بیدار می‌شوند و روز از نو روزی از نو.

۱۲-استارت‌آپ‌ها  شکل می‌گیرند تا یاد بگیرند، مدل کسب‌وکار خود را بیابند و اعتبارسنجی کنند نه اینکه توسعه پیدا کنند.

 

Angry Birds:

۱-داستان این‌گونه آغاز می‌شود خوک‌ها تخم‌های پرندگان را می‌دزدند و پرندگان هم‌قسم می‌شوند که تا جان دارند فقط و فقط حمله کنند باانگیزه و سریع. در شرکت‌های استارت‌آپی هم آنچه اهمیت دارد و شرکت را نجات می‌دهد فقط اجرا کردن و تلاش و تلاش است.

۲-بازی در ابتدا بسیار ساده، قابل‌فهم و بدون تنظیمات خاص است. استارت‌آپ‌ها هم باید همین‌گونه باشند در ابتدا مدل کسب‌وکار ساده و راحت داشته باشند نه پیچیده.

۳-مانند پرندهٔ قرمز که در اولین مرحله حضور دارد که هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهد (انفجار و سرعت، چرخش و …) ولی بازی با آن شروع می‌شود، محصول استارت‌آپ‌ها  که (MVP) است باید با حداقل امکانات و ویژگی‌های اضافی اعتبارسنجی شود و سپس ارتقاء هدفمند داشته باشد.

۴-این بازی اول با ios شروع شد ولی در حال حاضر اکثر دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل را پوشش می‌دهد این بازی با ۶۳ مرحله شروع شد در حال حاضر ۶۴۰ مرحله دارد. این بازی با فقط یک‌فصل (کلاسیک) شروع شد ولی در پایان سال ۲۰۱۳ دارای ده فصل خواهد بود (…-Star Wars- Heikki-Rio-Space) همه این‌ها نشان می‌دهد که توسعه و موفقیت گام‌به‌گام و سنجیده باید باشد و احتیاج نیست در روز اول هرآن چه را در ذهن دارید بسازید و به مشتری عرضه کنید.

۵-در فرهنگ استارت‌آپ‌ها اصطلاحی به نام Pivot (چرخش) وجود دارد که در موقع لزوم و با مستندات کافی استارت‌آپ‌ها  باید نسبت به اصلاح مسیر خود اقدام کنند و موفقیت و توسعه خوب حاصل همین چرخش‌ها و یادگیری‌ها است.

۶-پرنده آبی‌رنگ کوچک و دوست‌داشتنی ما با یک اشاره انگشت سه تا می‌شود و توسعه می‌یابد ولی نقطه و زمان این اشاره منجر به توسعه مهم است. در استارت‌آپ‌ها  هم درصورتی‌که پیش از موعد شروع به توسعه کنید می‌توانید خود را در دره مرگ ببینید.

۷- طنز و شادی چاشنی این بازی است و باعث به یاد ماندن و محبوبیت همیشگی آن و همچنین استفاده همه سنین از ۵ تا ۹۰ سال از آن می‌شود. اخلاق خوش در هنگام تعامل با مشتری و لبخند رضایت و یا شادی در هنگام استفاده از محصول توسط مشتری می‌تواند تضمین‌کننده ادامه ارتباط و ارتقاء برند شما باشد.

۸- رقبا و مشکلات مانند خوک‌های بازی همیشه حضور دارند و هر جا می‌توانند باشند ولی آن چیزی که باعث شکست آن‌ها می‌شود حمله کردن طبق نقشه است و همیشه یک راه خلاقانه وجود دارد.

۹- منابع شما (انگیزه، وقت، منابع مالی و انسانی و …) محدود است و باید در استفاده از آن‌ها درایت داشته باشید و بدانیم که تا وقتی پرنده‌ها (منابع شما) در پایین تیر و کمان نشسته‌اند برای شما کاری انجام نمی‌دهند و باید با دقت و تنظیم و نقشه پرتاب شوند تا به کار آیند پس دست‌به‌کار شوید و اجرا را شروع کنید.

۱۰-در این بازی همه‌چیز فرضیه است و هر طرح و نقشه‌ای برای پیروزی احتیاج دارد که کاملاً به اجرا درآید. در استارت‌آپ‌ها  هم همین‌گونه است همه‌چیز فرضیه است و تا موقعی که اعتبار سنجی (validation) نشود ارزشی ندارد.

۱۱-استارت‌آپ‌ها  مانند پرنده نارنجی یا سیاه ابتدا باید نقطه اثر خود (بازار هدف) را نشانه روند و سپس بترکانند وگرنه در هر نقطه‌ای‌ این منفجرشدن و باانرژی بودن فایده‌ای ندارد.