کارگاه آموزشی نحوه طراحی مدل کسب‌وکار در آمل برگزار شد
مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای واحد مازندران

کارگاه آموزشی نحوه طراحی مدل کسب‌وکار در آمل برگزار شد

کارگاه آموزشی نحوه طراحی مدل کسب‌وکار روز شنبه ۱۱ آذرماه در دانشگاه شمال مازندران برگزار شد. در این کارگاه چهار ساعته امین مرادپور، مدیر بازاریابی مرکز شتاب‌دهی فین‌تک در خصوص بوم مدل‌کسب‌وکار و انواع مدل‌های کسب‌وکار صحبت کرد و در پایان کارگاه، شرکت‌کنندگان به شکل عملی با طراحی بوم مدل کسب‌وکار آشنا شدند.

مدل کسب‌وکار در طراحی استارت‌آپ‌ها اهمیت بالایی دارد و در واقع کسب‌وکارها با این مدل می‌توانند به مجموعه خود ارزش داده و همزمان با آن محصول یا خدمت را به مشتریان خود عرضه کنند.

تا کنون تصور می‌شد کسب‌وکارها را می‌توان بر اساس کارکرد آن‌ها طبقه‌بندی کرد اما در واقع معیار مهم کارکردی، مدل کسب‌وکار است. شما چه یک کسب‌وکار بزرگ داشته باشید چه کار خود را در خانه شروع کنید، در هر صورت نیاز به یک شیوه کار دقیق و سازماندهی‌شده دارید که به کار شما مسیر دهد.


بوم مدل کسب‌وکار

بوم‌مدل از ۹ بخش اصلی تشکیل شده است که مشتری مهم‌ترین بخش آن است. در این بخش ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که برای چه کسانی ارزش خلق می‌کنیم و مهم‌ترین مشتریان خدمت یا محصول ما چه کسانی خواهند بود؟

مشتریان کسب‌وکار لزوما کسانی نیستند که از سرویس شما خرید می‌کنند، در واقع ما هستیم که باید به مشتریان سرویس یا خدمت را عرضه کنیم. برای آنکه بتوانیم کسب‌وکار خوب و پایداری داشته باشیم باید موقعیت اجتماعی، جغرافیایی و آماری مشتریان خود را تحلیل کنیم.

با توجه به شرایط کسب‌وکار و سرویسی که ارایه می‌شود؛ مشتریان را می‌توان در بازار انبوه، بازارگوشه‌ای، بخش‌بندی شده یا بازارهای چند وجهی جست‌وجو کرد.

در ادامه این کارگاه مرادپور در خصوص سایر بخش‌های اصلی بوم مدل کسب‌وکار از ارزش‌پیشنهادی، کانال‌های توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، منابع اصلی، فعالیت‌های اصلی، شرکای کلیدی و ساختار هزینه‌ها توضیحاتی را ارایه کرد.

 

انواع مدل های کسب‌وکار

مدل‌ها یا الگوهای کلی کسب‌وکار را می‌توان به پنج گروه اصلی دنباله‌دار، تفکیکی، رایگان، چندوجهی و باز طبقه‌بندی کرد.

مدل‌های کسب‌وکار تفکیکی روی سه فاکتور مهم تمرکز دارند: ارتباط با مشتری، نوآوری و زیرساخت. بعنوان مثال شرکت‌های ارتباطی مانند آلکاتل یا اریکسون در بخش ارتباط با مشتری تمرکز کرده‌اند و سایر بخش‌ها را تا حدود زیادی برون‌سپاری کرده‌اند. در کل در مدل‌های تفکیکی کسب‌وکارهایی موفق ظاهر می‌شوند که روی یکی از فاکتورهای مهم تمرکز کرده و دو فاکتور دیگر را برون‌سپاری کند.

در ادامه کارگاه امین مرادپور سایر الگوهای کسب‌وکار را تشریح و برای هرکدام مثال‌های مرتبطی را ارایه کرد.

 

اهمیت زمان برای استارت‌آپ‌ها

در استارت‌آپ‌ها زمان اهمیت بالایی دارد. اگر ایده‌ای داشته باشید و نتوانید آن را اجرا کنید، ممکن است فرد دیگری ایده شما را اجرایی و شروع به درآمدزایی کند.

همچنین در انتخاب نام کسب‌وکار نیز حساسیت به خرج دهید و اگر قرار است در بازارهای بین‌المللی فعالیت کنید، به معنا و مفهوم نام استارت‌آپ خودتان در بازارهای خارجی توجه کنید و بدانید که نام شما تداعی‌کننده چه مفهومی برای مردم آن منطقه است. مثلا الموت اگرچه در ایران نام یک قله است اما برای عرب‌زبان‌ها به معنی مرگ است، بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشیم که گاهی یک واژه دارای معنای ارزشی خوب برای یک منطقه و معنای ضد ارزشی برای منطقه‌ای دیگر است.

 

کارگاه عملی و پیاده سازی مدل بوم کسب‌وکار

در بخش دوم کارگاه، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و با توجه به نکات مطرح شده در کارگاه، به طراحی مدل کسب‌وکار برای فروشگاه رفاه و یک گالری هنری پرداختند. گروه‌ها در مدت ۴۵ دقیقه ضمن مشورت و انجام کار تیمی، بوم مدل‌کسب‌وکار خود را تکمیل و در پایان ارایه کردند.