fa-IR

با ریکامندر رفتار کاربران سایت خود را تحلیل کنید

۸۳.۷MB مصاحبه با امیر صدیقی مؤسس استارت‌آپ ریکامندر
گفتگو با
مصاحبه

با تشکر از وقتی که در اختیار مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا قرار داده‌اید، خودتان و استارت‌آپی که راه‌اندازی کرده‌اید را معرفی کنید.
من امیر صدیقی مؤسس استارت‌آپ ریکامندر هستم. ریکامندر سرویسی مثل لینکدین است. همان‌طوری که لینکدین با ابزار خاص خود تجربه‌ای مفید به کاربرانش ارائه می‌دهد، ریکامندر هم همین کار را برای سایت‌های کسب‌وکارهای ایرانی به‌وسیله هوش مصنوعی انجام می‌دهد. ریکامندر این کار را با جمع‌آوری داده‌های مختلف از رفتار کاربران و تحلیل آن‌ها شروع می‌کند و بعد خیلی سریع این امکان را برای سایت موردنظر فراهم می‌کند که بتواند به مشتری پیشنهاد‌هایی ارائه دهد که مشتری دوست دارد آن‌ها را ببیند. این کار منجر به افزایش ماندگاری کاربر در سایت شده و درنهایت افزایش سودآوری کسب‌وکار را به همراه دارد. در حال حاضر کسب‌وکارهای زیادی از سرویس ما استفاده می‌کنند حتی چند استارت‌آپ هم در حال استفاده از این سرویس هستند. هیچ سرویسی مشابه ریکامندر در ایران وجود ندارد و در دنیا هم کم‌نظیر است.

ایده راه‌اندازی ریکامندر از کجا شکل گرفت؟
ایده از چهار سال پیش شروع شد که من از شرکت اخراج شدم چون اصلاً کارمند خوبی نبودم و با روحیه کارمندی سازگاری نداشتم. دنبال کار می‌گشتم تا اینکه به مرکز نوآوری یکی از اپراتورهای مخابراتی مراجعه کردم. از من ایده و پروپوزال خواستند که من هم ۵ طرح پیشنهادی را به آن‌ها معرفی کردم که یکی از آن طرح‌ها، ریکامندر بود. تا یک مدتی مشغول به کار در آن‌جا بودم تا اینکه با تغییر دولت، مدیران مربوطه هم عوض شدند. مدیران جدید ساختار کار را تغییر داده بودند و من باید دوباره آن‌ها را از اول در مورد طرح‌هایم قانع می‌کردم. اینجا بود که تصمیم گرفتم آن‌ها را ترک کنم و خودم به‌صورت مستقل با پس‌انداز شخصی سرویس ریکامندر را پیاده‌سازی کردم که تقریباً پیاده‌سازی آن شش ماه طول کشید. در ابتدا به‌سختی توانستم مشتری پیدا کنم چون این سرویس بسیار جدید بود و کسی با آن آشنایی نداشت. من مجبور شدم این سرویس را به‌طور رایگان برای چند سایت ایرانی پیاده‌سازی کنم تا آن‌ها با سفارش به بقیه سایت‌ها بتوانند برای من مشتری ایجاد کنند. خوشبختانه در اسفند سال ۱۳۹۳ یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های محتوی در ایران تصمیم گرفت از سرویس ریکامندر به‌جای سرویس قبلی خود استفاده کند و در حال حاضر هم یکی از بزرگ‌ترین حامی‌های من هستند. نمایشگاه الکامپ هم فرصتی را ایجاد کرد تا بتوانم برای این سرویس مشتری‌های بیشتری کنم فقط باید بتوانم قیمت تمام‌شده این سرویس را پایین بیاورم که همگان بتوانند از آن استفاده کنند.

ریکامندر چند وقت است که راه‌اندازی شده و با چه تیمی آغاز به کار کرده است؟
این سرویس حدود دو سال است که راه‌اندازی شده اما هرگز به سود نرسیده بود اما در خرداد ۱۳۹۴ رشد سریعی پیدا کرد و ابعاد این استارت‌آپ روزبه‌روز توسعه یافت و توانستیم به درآمدزایی برسیم. من این استارت‌آپ را به‌تنهایی شروع کردم ولی در ادامه راه دوستانی در مقاطعی به من کمک کردند. سعید زبردست دوست و همکار قدیمی من، طراحی سایت پروژه را به عهده گرفت. علیرضا مسکین و ارغوان مرادی ازجمله افرادی بودند که با ارائه ایده‌های خود کمک زیادی به من کردند. حتی باید به این نکته هم اشاره‌کنم که افرادی که مشتری من بودند بیشترین کمک را در این راه به من کردند.

با تشکر از شما و با آرزوی موفقیت هر چه بیشتر برای استارت‌آپ ریکامندر در فضای کارآفرینی کشور.

ریکامندر: http://recommender.ir

 
 

این گفتگو، مصاحبه «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» با ریکامندر با همکاری تک‌تاکس در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ است.
 

بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ به مدت چهار روز از ۲۳ تا ۲۶ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه بیش از ۴۲۰ شرکت حضور داشتند که دراین‌بین ۸۰ کسب‌وکار نوپا (استارت‌آپ) برای معرفی محصولات و خدمات خود در نمایشگاه حاضر شدند. حضور پرشور استارت‌آپ‌ها برای اولین بار در این نمایشگاه وجه تمایز آن با برنامه‌های سال‌های قبل این نمایشگاه بود. این مهم فرصتی را برای «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» فراهم کرد تا از نزدیک با استارت‌آپ‌های مختلف به گفتگو بنشیند و روند فعالیت و وضعیت فعلی آن‌ها را بررسی کند.