fa-IR
شبکه توزیع محتوا سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد

شبکه توزیع محتوا سرعت اینترنت را افزایش می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران گفت: استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) به‌عنوان راه‌کاری برای حل مشکل توزیع محتوا به کار گرفته شده است.

محمد خوانساری در همایش «تبیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوای دیجیتالی» که امروز (یکشنبه) از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد، به گسترش اینترنت و افزایش محتوای این شبکه اشاره کرد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد محتوای ویدئویی در دنیا طی هفت سال اخیر با رشد چندین برابری مواجه بوده است. بر این اساس این حجم از محتوا نیازمند توسعه پهنای باند و زیرساخت شبکه‌ای است تا بتواند خدمات باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار دهد.

وی با بیان اینکه شبکه‌های توزیع محتوا در راستای کاهش تأخیر در ارائه خدمات اینترنت از مبدأ و مقصد و افزایش رضایت کاربران و خدمات باکیفیت بالا تعریف شده‌اند، گفت: هم‌اکنون بیشترین سود شبکه‌های توزیع محتوا مربوط به آمریکای لاتین است و اروپای غربی، آسیا پاسیفیک، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی در رده‌های بعدی قرار دارد.

خوانساری با اشاره به لزوم بهینه‌سازی استفاده از پهنای باند برای افزایش کیفیت و سرعت اینترنت در کشور، گفت: استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) به‌عنوان راهکاری برای حل مشکل توزیع محتوا به کار گرفته شده است که با ایجاد این شبکه‌ها، سرعت اینترنت افزایش‌یافته و کاربران می‌توانند با تأخیر کم و سرعت قابل‌قبول از روی یک سرور در شبکه خانگی، به تمامی محتواهای درخواستی خود دسترسی یابند.

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه درزمینهٔ خدمات توزیع محتوا، گفت: این پروژه در فاز مطالعاتی از سال ۹۱ در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفته است و طراحی این شبکه و بهینه‌سازی پهنای باند در سال ۹۳ عملیاتی شده است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز تحقیقات مخابرات ایران، فعالیت‌هایی را ازجمله توسعه جویش‌گر بومی، عرضه محصولات آموزشی الکترونیکی و دولت الکترونیک و توسعه خدمات محتوای دیجیتال اجرایی کرده است، گفت: پیشنهاد می‌کنیم طرح توسعه محتوای بومی با مدیریت مرکز تحقیقات مخابرات و با تمرکز بر همکاری با نخبگان جوان دانشگاهی، عامه مردم و اپراتورها اجرایی شود.

خوانساری بر بالا بردن دانش فنی تولید محتوا در ایجاد برندهای کارآفرینی و بهره بردن از نخبگان ایرانی خارج از کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به شکاف عمیق فناوری در حوزه توزیع محتوا در ایران نسبت به کشورهای جهان، انجام پروژه‌های تحقیقاتی در این خصوص بسیار راهگشا خواهد بود.

وی گفت: دانشگاه‌های ایران درزمینهٔ شبکه‌های توزیع محتوا بسیار فعال هستند اما توسعه خدمات توزیع محتوا به علت عدم وجود برند ملی با مشکل مواجه است که در این زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی می‌تواند علاوه بر افزایش سواد اطلاعاتی در این زمینه در خصوص توسعه این بخش نیز راه‌گشا باشد.

 

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با تأکید بر اینکه خدمات شبکه‌های توزیع محتوا در کشور باید استاندارد گذاری و سطح‌بندی شود، گفت: در این زمینه مرکز مخابرات ایران با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات طرحی را پیش می‌برند.

در این همایش نخستین شبکه توزیع محتوای عمومی، شتاب‌دهنده وب و سامانه امنیت ابری در ایران توسط یک استارت‌آپ و با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران معرفی شد که قرار بود رونمایی آن با حضور وزیر ارتباطات انجام گیرد اما محمود واعظی در این همایش حضور نیافت