کارآفرینان باید بازارشناس باشند
مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در سومین کنفرانس ملی کارآفرینی

کارآفرینان باید بازارشناس باشند

سومین همایش ملی «کارآفرینی، استقامت ملی و توسعه پایدار» در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این کنفرانس از مجید قاسمی، مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، با اهدای تندیس به عنوان کار آفرین نمونه تقدیر شد.

قاسمی در این مراسم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های کارآفرینی، تعهد است؛ معنای کلمه‌ Entrepreneur یعنی شخصی که متعهد است. چنین شخصی قطعاً به‌دنبال مسیری می‌رود که دانش خود را گسترش دهد، برای آن که جامعه را دچار سوء‌تدبیر نکند. کارآفرین فارغ از مباحث علمی و تعابیر کتاب‌ها، کسی است که بنا بر فرمایش پیامبر گرامی اسلام، فارغ از سوء تدبیر باشد و توانسته‌باشد متعهدانه عمل کند.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال در شهری که مغازه‌ کفش‌های دست‌دوز وجود نداشته‌باشد، شخصی که آن مغازه را افتتاح می‌کند، نوآوری و کارآفرینی جدید را انجام می‌دهد. کسی که برای تغذیه‌ مردم خدمات جدید را ارایه می‌دهد، باز هم کارآفرینی می‌کند و .... اما بنا بر تجربیات خودم، کارآفرینی باید نوآور و نوبنیاد باشد. استارت‌آپ‌ها در واقع فعالیت‌های نوبنیاد هستند. اینکه فارغ‌التحصیل‌ دانشگاه ما، دانشی را یاد بگیرد و بتواند شغلی نیز داشته‌باشد، کارآفرینی است؛ اما واقعاً وقتی می‌گوییم توسعه پایدار و کارآفرینی پایدار، یعنی چه؟ این به معنی کارآفرینی نوآور است.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ بانک‌پاسارگاد مؤسسه‌ای را به نام شناسا را ایجاد کرد. نقش این مؤسسه شناسایی طرح‌های نوآور و حمایت از آنها بود. این مرکز تاکنون توانسته‌ است تعداد زیادی طرح نو را دریافت کند و تعدادی از آنها را که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را ارزیابی کرده و آنها را راه‌اندازی کند.

 وی افزود: ما در دانشگاه خاتم یک کافه آی‌تی راه انداخته‌ایم و هر دو هفته یک بار کسانی که ایده‌های نو دارند به آنجا مراجعه می‌کنند. ایده‌ها بررسی می‌شوند و از ۱۰ فکر برتر تقدیر می‌شود. سپس آنها را برای ادامه‌ کار و محقق کردن عملیاتی آن ایده‌ نو هدایت می‌کنیم. یکی از همین طرح‌های نو که ما دنبال کردیم، قابلیت انجام خدمات بسیار مهمی را دارد. حتی به برخی از مؤسسات هم عرضه شد که متأسفانه استقبال نکردند. تا آنکه حدود ۳ ماه پیش حملات شدید سایبری توسط باج‌گیرهای حرفه‌ای مدرن به برخی از مؤسسات مالی آغاز شد که تقریباً یا این باج را دادند و یا برای آن که در مسیر باج‌گیری این‌ها قرار نگیرند، خدمات بین‌المللی خود را قطع کردند.

قاسمی در ادامه تأکید کرد: یکی از بحث‌های ما نو بودن کارآفرینی و کارآفرینی نوآور است. ما در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی نوبنیان را تعریف کرده‌ایم که از نظریه شومپیتر در کارآفرینی جلوتر است. بند ۱، ۲ و ۵ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این مباحث اشاره دارد.

وی گفت: کارآفرینان باید بازارشناس باشند. اگر بازارشناس نباشند، در رقابت در بازار حتی با وجود ارایه یک محصول نو، ظرف مدت کوتاهی مجبور می‌شوند از بازار خارج شوند. بنابراین توصیه من این است که عزیزانی که وارد این حوزه می‌شوند، خود را به تخصص‌های فنی خودشان محدود نکنند، بلکه در رابطه با اقتصاد، بازار و مدیریت هم تلاش کنند.