رویداد بازی‌سازی «گیم‌جم» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

رویداد بازی‌سازی «گیم‌جم» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد

گیم‌جم یک رویداد بازی‌سازی است که در آن تیم‌ها طی حداکثر ۴۸ ساعت توانمندی خود را در زمینه‌های مختلف ساخت بازی محک می‌زنند، این رویداد با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۱۵ تا ۱۷ آذر در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

گیم‌جم با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صبح روز چهارشنبه ۱۵ آذر با برگزاری افتتاحیه‌ای گروه‌های شرکت‌کننده شروع به کارکرد. گروه‌های شرکت‌کننده از شهرهای مختلفی همچون تهران، همدان، شیراز، نیشابور و ... در این رویداد شرکت کرده‌اند و تلاش کردند تا توانایی‌های خود را در زمینه بازی‌سازی محک بزنند. چالش‌های اصلی این رویداد شامل زلزله، روز دانشجو و آرامش بود.

گیم‌جم (Game Jam) از مهم‌ترین رویدادهای بازی‌سازی است که هرساله برگزار می‌شود که هدف اصلی این رویداد در کنار هم قرار دادن خلاقیت، همکاری و تجربه درزمینهٔ بازی‌سازی است. در هر مکان افراد برای پیاده‌سازی ایده‌هایشان در قالب گروه‌هایی گرد هم می‌آیند و بازی‌های خلاقانه خود را می‌سازند. هدف گرد هم آمدن بازی‌سازان برای ساخت بازی ویدیویی یا بازی‌های غیر دیجیتال مثل برد گیم یا کارت گیم است که امید است که ایده‌های جدید که به‌سرعت نمونه‌سازی می‌شوند به صنعت بازی‌ها تزریق شوند. در این رویداد علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت تک‌نفره یا تیمی شرکت کنند.

پس از پایان رویداد بازی‌های ساخته‌شده توسط سایت مرکز ثبت‌شده و برای گیم جم ارسال می‌گردد. این رویداد در ایران دارای جایزه و پاداش است و بیشتر هدف از برگزاری GmeJam ارتقا سطح تجربه و خلاقیت و همکاری بازی‌سازان است تا ایده‌های جدید وارد صنعت شود. شرکت‌کنندگان باید بازی خود را از ابتدا تا انتها در مدت‌زمان تعیین‌شده بسازند (حداکثر ۴۸ ساعت)، مدت‌زمان کوتاه است و بیشتر به‌منظور کمک به تفکر خلاقانه و تشویق برای ساخت بازی‌های کوچک اما ابتکاری و خلاقانه است.

بیشتر افرادی که در این رویداد حضور داشتند تجربه اولشان بود و تصور نمی‌کردند این رویداد بیش از ۱۰۰ نفر در قالب ۳۶ تیم شرکت کنند و تعداد بالای تیم‌ها باعث شد تا تمرکز بیشتری را برای کارهای خود داشته باشند و برخی از تیم‌ها که تجربه اولشان نبود و تابه‌حال در رویدادهای مشابه شرکت داشته‌اند و بااین‌حال گفته بودند تاکنون با این میزان تیم زیاد رقابتی نداشته‌اند و برایشان چالش خوبی است همچنین در بین شرکت‌کنندگان از دانشگاه‌های مطرح کشور نظیر دانشگاه صنعتی شریف و دانشجویان دانشگاه فردوسی حضور داشتند، نکته‌ای که میان همه شرکت‌کنندگان به‌صورت مشابه وجود داشت برگزاری منظم و به‌موقع رویداد بوده است.

در این رویداد کارگاه‌های Art، Programming و کسب‌وکار نیز برگزار شد، در این کارگاه‌ها شرکت‌کنندگان می‌توانستند در خصوص سؤال‌ها و مشکلات بازی‌سازی از اساتید کارگاه‌ها سؤال کنند و به نکات ارایه‌شده توسط استادان توجه کنند و در آثار خود برای این مسابقه در نظر بگیرند.

دو هیات از هیات داوران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و هیات داوران دانشگاه فردوسی مشهد آثار گروه‌های شرکت‌کننده را بررسی کردند.