fa-IR
نخستین بازی رایانه‌ای ایرانی زیست‌فناوری تولید و روانه بازار شد
با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی

نخستین بازی رایانه‌ای ایرانی زیست‌فناوری تولید و روانه بازار شد

نخستین بازی رایانه‌ای زیست‌فناوری با عنوان «زی: نجات زمین» با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و با راهبری گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد تولید شد.

امروزه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای رو به فزونی است. از طرفی آموزش مفاهیم علمی در قالب بازی نه‌تنها موجب پر شدن اوقات فراغت دانش آموزان با مطالب آموزنده خواهد بود بلکه یادگیری این مفاهیم را نیز بسیار ساده‌تر و قابل فهم‌تر خواهد کرد.

از این‌رو برنامه‌ریزی برای تولید و جریان سازی بازی‌های رایانه‌ای مرتبط با علوم زیستی، توسط گروه سرمایه انسانی، آموزش و ترویج ستاد صورت گرفت. بدین منظور در وهله اول بازی‌های مشابه خارجی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و پس از آن، برای ایجاد جریان در داخل کشور، از شرکت‌های بازی‌ساز دعوت شد تا زیرساخت‌ها و بازیگران موجود حوزه تولید نرم‌افزار و بازی داخلی، شناسایی کنند تا مدل ارائه شده بیشترین تطبیق را با شرایط کشور داشته باشد.

سرانجام اولین بازی مرتبط با علوم زیستی پس از برگزاری چندین جلسه و نشست در ستاد توسعه زیست‌فناوری با عنوان «زی: نجات زمین» تولید و روانه بازار شد.

داستان این بازی در زمان آینده اتفاق می‌افتد، زمانی که مخازن و منابع به حداقل رسیده اما انسان به تکنولوژی قدرتمندی دست یافته است. در واقع تنها یک نفر در کره زمین باقی مانده است و تمامی امکانات و دستاوردهای بشری به مقابله با انسان می‌پردازند.

شخصیت اصلی به دنبال گریز از این شرایط، در پی دستیابی به مکانی امن در زمین است. این شخصیت سعی دارد با حداقل امکاناتی که حفظ کرده و به سفینه زنده‌اش منتقل کرده است، به حیات خود ادامه دهد.

این دانشمند (زی) با استفاده از موجودات زنده برای خود امکاناتی فراهم آورده تا با ربات‌ها بجنگد. زی در این بازی با کمک زیست‌فناوری «از محصولات کشاورزی خود محافظت می‌کند»، «سوخت گیاهی تولید می‌کند»، «با جمع‌آوری آمینواسید و ساخت پروتئین خود را قوی می‌کند» و «سفینه خود را با اصلاحات ژنتیکی از آسیب‌های دشمنان حفظ می‌کند».

این بازی هم‌اکنون در کافه بازار از طریق کافه بازار قابل دانلود برای علاقه‌مندان است.

بازی زی برای رنج سنی بالای ۷ سال طراحی شده است؛ این بازی که از چهار بازی کوچک‌تر تشکیل شده سعی کرده از یک ژانر موفق برای جلب مخاطب استفاده کند.