fa-IR
برگزاری سمینار مدیریت ارتباطات کسب‌وکار و ارتباط با مشتریان الکترونیک

برگزاری سمینار مدیریت ارتباطات کسب‌وکار و ارتباط با مشتریان الکترونیک

کارگاه مدیریت ارتباطات کسب‌وکار و ارتباط با مشتریان الکترونیک (CRM & BRM) با حضور محمدرضا انصاری، یکم آبان‌ماه در محل جلسات مرکز رشد دانشگاه قم برگزار شد.

در این رویداد آموزشی محمدرضا انصاری به توضیح مباحث کلی‌ در حوزه تجارت الکترونیک پرداخته و گفت: هدف فروش، متقاعدسازی مشتری برای استفاده از کالا یا خدمات‌ است. انصاری با اشاره به قاعده افراد اندک اساسی «Pareto principle» در تجارت، بیان کرد که ۲۰ درصد از مشتریان، ۸۰ درصد از سودآوری را تشکیل می‌دهند. او در ادامه به سه بخش اصلی در فرآیند فروش در مراحل کشف مشتری، متقاعدسازی مشتری و نهایی کردن فروش، به شرح جزئیات و نمونه‌های مختلف پرداخت.

انصاری با بیان اینکه مدیریت ارتباط با مشتری، چیزی فراتر از یک فرآیند جمع‌آوری اطلاعات عادی در بازاریابی است به فلسفه مدیریت ارتباط با مشتری پرداخت و گفت: فلسفه مدیریت ارتباط با مشتری، باید در کلیه واحدهای سازمانی رسوخ کند و باید بارز باشد. او در ادامه با اشاره به مدل‌های رایج در مدیریت ارتباط با مشتری به شرح مدل IDIC پرداخت.

انصاری در این‌خصوص گفت: برای ارتباط بهتر با مشتری باید در ابتدا از خود، سوال‌های صحیحی درباره مشتری پرسید. باید مشتری را به‌خوبی شناخت و کل سازمان را در راستای ارتباط با مشتری قرار داد.

وی در ادامه افزود: برای ارتباط با مشتری، باید یک تیم مشاوره به مشتری اختصاص داد و برای ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان از روش‌های موثری استفاده کرد. برای مشتریان کالا و خدمات، باید هیجان بیشتری ایجاد کرد و برنامه‌های تشویقی متفاوت داشت. او درباره بایدها و نبایدهای ارتباط صحیح با مشتری گفت: بیش‌ازحد نباید به تکنولوژی وابسته بود و در ارتباط با مشتری نباید لبخند را فراموش کرد.

این رویداد آموزشی با حمایت شرکت تسهیل‌گران پویا اندیش و با همکاری مرکز رشد دانشگاه قم با هدف ارتقای سطح علمی و عملی کارکنان، کارمندان و دیگر اقشار جامعه قم در زمینه برخورد با مشتری و دیگر ارتباطات تجاری برگزار شده بود.