fa-IR
چگونه در مدت ۳۰ ثانیه خودتان را به مردم معرفی و آن‌ها را به گفتگوی بیشتر مشتاق کنید؟ (نسخه صوتی)

چگونه در مدت ۳۰ ثانیه خودتان را به مردم معرفی و آن‌ها را به گفتگوی بیشتر مشتاق کنید؟ (نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۷.۸۳MB

وقتی فقط ۳۰ ثانیه زمان دارید، چگونه می‌توانید مردم را به خودتان علاقه‌مند کنید؟

فرقی نمی‌کند کجا باشید: در مصاحبه استخدامی، در حال شبکه‌سازی در یک مهمانی، یا در آسانسوری که سرمایه‌گذاری درست کنار شما ایستاده است. درهرصورت، توانایی متقاعد کردن سریع دیگران و اثبات اینکه شما جالب‌ترین فردی هستید که تابه‌حال ملاقات کرده‌اند، کار آسانی نیست.

پاول مک‌دونالد، مدیر ارشد اجرایی در شرکت کاریابی Robert Half ، می‌گوید: «بیشتر مردم نمی‌توانند کارهایی را که انجام داده‌اند، به شکل مؤثری بیان کنند. آن‌ها عادت ندارند کارهایشان را در گزارش‌های صوتی یا تصویری در کنفرانس‌ها ارائه دهند.»

در این مقاله، مک‌دونالد هشت مرحله را برای آماده کردن یک ارائه آسانسوری فوق‌العاده بیان می‌کند:

 

۱ـ به‌طور دقیق مشخص کنید که به چه هدفی می‌خواهید برسید

ارائه آسانسوری شما باید به سه پرسش پاسخ دهد: شما که هستید؟ چه‌کار می‌کنید؟ کجا می‌خواهید بروید یا به دنبال چه هستید؟ باید به‌طور دقیق بدانید که به چه هدفی می‌خواهید برسید. در غیر این صورت هیچ‌کس نمی‌تواند به شما دررسیدن به اهدافتان کمک کند.

مک‌دونالد می‌گوید: «رزومه و پروفایل لینکدین خود را به‌طور کامل بررسی کنید.» اگر فاقد شغل هستید، تأکید کنید که کجا می‌خواهید بروید و چه‌کاری می‌خواهید انجام دهید.

 

۲ـ نقاط قوت خود را در چهار جمله کوتاه بنویسید

مک‌دونالد می‌گوید بعد از مطالعه رزومه و پروفایل لینکدین خود، چهار جمله بنویسید که توضیح می‌دهند چرا شما عالی هستید. روی سابقه کار، پیشینه، مهارت‌ها، موفقیت‌ها و اهداف خود تمرکز کنید. هرگونه اطلاعات غیر مرتبطی که از پیام اصلی شما دور هستند را حذف کنید.

 

۳ـ داستان تعریف کنید

مک‌دونالد می‌گوید مردم عاشق شنیدن داستان هستند، پس برای آن‌ها داستان تعریف کنید. این کار باعث می‌شود که مردم در آینده راحت‌تر شمارا به خاطر بیاورند.

دیل کارنگی، متخصص حوزه پیشرفت فردی، در کتابش با عنوان «سخن گفتن در جمع و تأثیرگذاری روی دیگران در محیط کسب‌وکار» بیان می‌کند که ذهن ما در اصل «ماشین مرتبط سازی» است. یعنی وقتی داستان یا ماجرایی وجود داشته باشد، یا شی‌ موردنظر با ماجرای خاصی ارتباط داشته باشد، آن را بهتر به ذهن می‌سپاریم. به‌بیان‌دیگر، اگر می‌خواهید مردم شمارا به خاطر داشته باشند، برایشان داستان تعریف کرده و سعی کنید حتماً از ماجراهای خوب و جالب استفاده نمایید.

 

 ۴ـ از کلمات تخصصی پرهیز کنید

باید بتوانید به‌گونه‌ای جذاب با مردم حرف بزنید و توضیح دهید که چه کسی هستید و چه‌کار می‌کنید. برای این کار، از به‌کارگیری کلمات اختصاری یا واژگان بسیار تخصصی که مردم خارج از صنعت شما قادر به درک آن‌ها نیستند، خودداری کنید.

مک‌دونالد می‌گوید: «بیان ساده ایده‌های پیچیده، یک هنر واقعی است.» یک استراتژی خوب برای این کار به‌این صورت است: تصور کنید که ایده خود را می‌خواهید برای پدر و مادرتان توضیح دهید. برای ارائه آسانسوری هم از همین فرمول استفاده کنید.

توضیح دادن به زبان ساده به‌خصوص برای افرادی که در حوزه‌های حسابداری، مالی و فناوری فعالیت دارند بسیار ضروری است.

 

۵ـ طرف مقابل را به ادامه گفتگو تشویق کنید

بعد از ارائه داستان خود، باید شنونده طوری مشتاق شود که از شما بخواهد به گفتگو ادامه دهید. آیا داستان شما چنین قابلیتی را دارد؟ در غیر این صورت لازم است آن را تغییر دهید.

 

۶ـ زمان‌بندی داشته باشید

هنگام تمرین ارائه آسانسوری خود، برای مطمئن شدن از اینکه می‌توانید داستان خود را ظرف ۳۰ ثانیه بیان کنید، باید زمان‌بندی داشته باشید. اگر زمان کافی نبود، جزئیات غیرضروری را حذف و دوباره امتحان کنید.

 

۷ـ از خودتان فیلم بگیرید

باید بدانید زمانی که داستان خود را تعریف می‌کنید چگونه هستید. آیا رفتار جالبی دارید؟ آیا قابل‌اعتماد هستید؟

وقتی مردم به حرف‌های شما گوش می‌دهند، درباره شما نتیجه‌گیری می‌کنند. بنابراین باید تأثیر خوبی روی آن‌ها بگذارید. آرام باشید، طبیعی رفتار کنید و داستان خود را به‌راحتی برای آن‌ها بیان کنید.

 

 ۸ـ داستان خود را برای دوستان و همکارانتان ارائه دهید

بعدازآنکه ارائه آسانسوری خود را مشخص کردید، آن را مقابل دوستان و همکارانتان تمرین کنید. از آن‌ها بخواهید به شما بازخورد دهند. بپرسید برای بهتر شدن داستان خود چه‌کاری باید انجام دهید.

آن‌قدر ارائه آسانسوری خود را تمرین کنید تا ملکه ذهنتان شود و بتوانید به‌راحتی آن را با صدای بلند بیان کنید و شنونده را متقاعد سازید.