fa-IR
استراتژی‌های هک رشد برای فرآیند آنبردینگ کاربر

استراتژی‌های هک رشد برای فرآیند آنبردینگ کاربر

۱۰ استراتژی که بهتر است همین حالا امتحان کنید

درباره هدف کلی فرآیند آنبردینگ پیچیدگی‌ها و ابهاماتی وجود دارد. بسیاری، آنبردینگ را فرصتی برای جذب کاربران جدید و فعال‌سازی آن‌ها می‌دانند. اما ازنظر من، آنبردینگ به معنی ایجاد زیربنا برای رابطه‌ای بلندمدت با برند و اپلیکیشن شما است. اگر شرکت‌های نرم‌افزاری می‌خواهند برای طولانی‌مدت در عرصه کسب‌وکار باقی بمانند، ضروری است که روی نرخ حفظ کاربر تمرکز کنند. آنبردینگ مؤثر کاربر، گام اول و مهم برای رسیدن به این هدف است.

بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید اعضای جدید به کاربران فعال تبدیل خواهند شد، ارایه ارزش است. فرایند آنبردینگ باید سریع باشد، روند آسانی داشته باشد، و با خواسته‌ها، ارزش‌ها و مشکلات کاربران اصلی شما هماهنگی کامل داشته باشد.

اگر فرآیند آنبردینگ به‌خوبی انجام شود، کاربران جدید بی‌صبرانه منتظر خواهند بود تا زمان استفاده از اپلیکیشن شما فرا برسد.

در اینجا نکاتی را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید فرایند آنبردینگ کاربر را تا آنجا که ممکن است مؤثرتر کنید.

 

۱ـ از ارزش پیشنهادی خود شروع کنید

اولین مرحله فرایند آنبردینگ، ارزش پیشنهادی است. لازم است ارزش پیشنهادی خود را تا جای ممکن مفید و مختصر بنویسید. ارزش پیشنهادی توصیف می‌کند که خدمت یا اپلیکیشن شما چگونه می‌تواند مشکل مشتری را حل کند. بدین ترتیب نوعی پیش‌بینی در ذهن مشتری شکل می‌گیرد و این مسئله به متمایز کردن شما از رقبا کمک می‌کند.

برای آنکه ارزش پیشنهادی بسیار خوبی ارایه دهید باید مشتریان خود را کاملاً بشناسید. توصیه من این است که فهرستی از ویژگی‌های شخصیتی مشتری ایجاد کنید که ویژگی‌های روان‌شناختی و جمعیت شناختی مشتری ایده آل شما را نشان دهد. اگر مشکلات مشتری و خواسته‌های اصلی او را بشناسید می‌توانید ارزش پیشنهادی (و خدمات) خود را بر اساس آن شکل دهید.

برای مثال، ارزش پیشنهادی DuoLingo کاملاً شفاف، مفید و مختصر، و متناسب با علایق مشتریان اصلی است. با توجه به موفقیت عظیم این اپلیکیشن، هزینه‌های بالا و سایر هزینه‌های مخفی می‌توانند جزو مشکلات اصلی در این صنعت باشند.

 

۲ـ مزایا را منتقل کنید

اگر کسی در اپلیکیشن یا وب‌سایت شما ثبت‌نام کرده باشد، لازم است در اسرع وقت مطلع شود که چه نوع مزایایی را قرار است دریافت کند. اگر نتوانید این اطلاعات را به او منتقل کنید ممکن است نرخ حفظ کاربر کاهش پیدا کند.

استفاده از ویدیو در فرآیند آنبردینگ می‌تواند مفید باشد چرا که می‌توانید به‌جای توضیح مزایا به شکل نوشتاری، آن‌ها را به شکل دیداری نشان دهید.

Canva اپلیکیشنی برای طراحی است که به کاربر امکان می‌دهد تصاویر فوق‌العاده‌ای را بدون هیچ‌گونه تخصص فنی ایجاد کند. این اپلیکیشن شامل یک ویدیوی کوتاه برای آنبردینگ می‌شود که طی آن کاربران با ویژگی‌های مفید اپلیکیشن آشنا می‌شوند و راهنمایی‌های لازم را به دست می‌آورند. بعد از مشاهده این ویدیوی کوتاه نمی‌توان نسبت به امکانات این اپلیکیشن هیجان‌زده نشد.

 

۳ـ از منطق خوشه‌ای استفاده کنید

همه  ما گاهی فرایند آنبردینگ را به شکل ناخوشایندی تجربه و احساس کرده‌ایم که از مرحله‌ای به مرحله دیگر در این فرایند کشیده می‌شویم و خودمان هیچ‌گونه آزادی و کنترلی نداریم.

اما دیگر دهه ۹۰ تمام‌شده است. لازم است بدانیم که وقتی کسی برای اپلیکیشنی ثبت‌نام می‌کند خواسته‌های منحصربه‌فردی دارد و می‌خواهد فرایند آنبردینگ را با سرعت موردنظر خودش طی کند.

توصیه من این است که برای ارایه یک مسیر شخصی و اختصاصی در فرآیند آنبردینگ از منطق خوشه‌ای استفاده کنید. این بدین معناست که پرسش‌های مختلفی را از کاربران بپرسید که بر اساس پاسخ‌های آن‌ها به پرسش‌های قبلی طراحی‌شده‌اند.

اگر آنبردینگ شما به یک اپلیکیشن ورزشی مرتبط با فیتنس مربوط می‌شود، نباید انتظار داشته باشید فرایند آنبردینگ برای فرد سی‌ساله‌ای که بدن‌ساز است و بدنی عضلانی دارد با فرایند آنبردینگ برای زن ۵۵ ساله‌ای شاغل که تلاش می‌کند وزن کم کند یکسان باشد.

منطق خوشه‌ای به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را بخش‌بندی کنید و داده‌هایی را به دست بیاورید که به شما اجازه می‌دهد تجربه شخصی‌تری را ایجاد کنید و این تجربه شخصی درنهایت نرخ حفظ کاربر را افزایش خواهد داد.

 

۴ـ با منابع بیشتری متصل باشید

ضروری است فرایند آنبردینگ تا آنجا که ممکن است سازمان‌دهی شده باشد. حتماً ارزش پیشنهادی خود را منتقل کنید، مزایای اصلی خود را به تصویر بکشید و اجازه دهید کاربران اپلیکیشن شما را تجربه کنند. اما با پیشنهادات و نکات مهم، در فرایند آنبردینگ اغراق نکنید. به‌جای این کار، در پایان فرایند آنبردینگ، امکان دسترسی به منابع بیشتر را فراهم کنید تا کاربران در زمان موردنظر خودشان به آن‌ها مراجعه کنند.

توضیح ویژگی‌های غیرضروری ممکن است باعث شود فرایند آنبردینگ بی‌جهت طولانی شود. به‌جای این کار برای این ویژگی‌ها در یک فهرست منابع که به‌راحتی قابل‌دسترسی باشد مجموعه‌ای از ویدیوهای آموزشی قرار دهید.

 

۵ـ اعتماد ایجاد کنید

امروزه اخبار بسیار زیادی درباره دسترسی غیرقانونی به داده‌ها منتشر می‌شود و برای همین به هنگام ورود داده‌های شخصی به‌صورت آنلاین همواره ترس و نگرانی وجود دارد، به‌خصوص اگر بخواهید از خدماتی استفاده کنید که با آن آشنایی ندارید.

از طرف دیگر، دانلود یک اپلیکیشن نامناسب باعث می‌شود کاربر نداند که آیا اپلیکیشن در خدمت اوست یا او در خدمت آن.

تضمین و اطمینان بخشیدن به شکلی محترمانه به اعتمادسازی طی فرایند آنبردینگ کمک می‌کند. برای مثال، زمانی که شماره تلفن خود را وارد اینستاگرام می‌کنید، به شما یادآوری می‌شود که هیچ کاربر دیگری قادر به مشاهده آن نیست.

 

بعدازآنکه در سال ۲۰۱۲ فیس‌بوک کنترل اینستاگرام را در دست گرفت، همچنان این ترس وجود دارد که این دو اپلیکیشن با یکدیگر تعامل کنند، به‌گونه‌ای که به نفع کاربر نباشد (زمانی که مردم چند سال پیش مجبور شدند حساب‌های گوگل و یوتیوب خود را به هم لینک کنند بسیار ناراحت شدند). خوشبختانه اینستاگرام به ما یادآوری می‌کند که می‌توانید مانع از ارائه مخاطبین خود شوید و با این کار اطلاعات مخاطبین شما حذف خواهند شد. همچنین اینستاگرام به ما یادآوری می‌کند که این اطلاعات بدون اجازه ما در فیس‌بوک منتشر نخواهد شد و این بسیار خوب است.

 

۶ـ از یک شاخص پیشرفت استفاده کنید

برای آن‌هایی که وب‌سایت یا اپلیکیشن می‌سازند، آنبردینگ فرایند بسیار مهمی است که به ما امکان می‌دهد تا داده‌های کاربران را ضبط کنیم، آن‌ها را در فهرست‌های شخصیتی گوناگون طبقه‌بندی کنیم و درنهایت خدمات باکیفیتی را ارایه کنیم که باعث می‌شود آن‌ها دوباره به ما مراجعه کنند.

ازنظر کاربران، همین‌که آنبردینگ خیلی سریع تمام شود کافی است تا آن‌ها زودتر بتوانند وارد بخش‌های جذاب‌تر شوند.

داشتن نوار پیشرفت به حفظ سرعت فرایند آنبردینگ کمک می‌کند و نمی‌گذارد کاربران بدون تکمیل فرایند آنبردینگ از آن صرف‌نظر کنند.

لینکدین از یک شاخص پیشرفت بسیار ظریف برای تشویق مشتریان جهت تکمیل پروفایلشان استفاده می‌کند. بر اساس تحقیقی که توسط یکی از محققان MIT انجام‌گرفته ، همین تکمیل یک فرایند، به‌طور ذاتی انگیزه‌بخش است و باعث آزاد شدن هورمون اندورفین می‌شود. اگر از ابزارهای gamification  مانند نوارهای پیشرفت آگاهی داشته باشید می‌توانید از این مسئله به نفع خود استفاده کنید.

شاید به همین دلیل است که سال‌ها قبل، وقتی بازی RPG آنلاین و محبوب خودم یعنی Everquest را بازی می‌کردم نمی‌توانستم از نوار پیشرفت «next level» چشم بردارم.

 

۷ـ در هنگام  آنبردینگ از داده‌های کاربر استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی شخصی اسم خودش را می‌شنود الگوهای فعال‌سازی در مغز او تحریک می‌شوند و این الگوها با زمانی که فرد اسم شخص دیگری را می‌شنود تفاوت دارد. به‌طورکلی ثابت‌شده است که صدا کردن افراد از طریق اسمشان باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در گفتگو درگیر شوند. درواقع ذکر نام گیرنده در بخش موضوع ایمیل می‌تواند نرخ باز کردن ایمیل را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد. ازآنجاکه اسامی نیز مانند دیگر اطلاعات شخصی در همان ابتدای فرایند آنبردینگ ثبت می‌شوند زمان زیادی وجود دارد تا این اطلاعات دوباره به کاربر برگردد و این باعث می‌شود فرایند آنبردینگ شخصی‌تر و جذاب‌تر شود.

 

۸ـ ثبت‌نام‌های اجتماعی را در نظر بگیرید

مطالعه‌ای که توسط جانراین انجام شد نشان داد ۹۲ درصد مردم زمانی که نام کاربری یا رمز عبورشان را به یاد نمی‌آورند به‌جای تغییر یا بازیابی آن، وب‌سایت را ترک می‌کنند. به همین ترتیب، تحقیقی که توسط مایکروسافت انجام‌شده نشان می‌دهد که دامنه توجه یک انسان معمولی کمتر از ماهی قرمز است.

مردم دوست ندارند بی‌جهت روی کاری وقت بگذارند، بنابراین اگر بتوانید فرایند آنبردینگ را سرعت ببخشید کاربران از شما ممنون خواهند شد.

اگر کاری کنید که مردم با استفاده از اطلاعات فیس‌بوک یا لینکدین برای خدمات شما ثبت‌نام کنند آن‌ها برای ورود داده‌های شخصی‌شان (که فرایند خسته‌کننده‌ای است) زمان کمتری صرف خواهند کرد. بسیاری از شرکت‌ها از روی منطق به کارمندان بالقوه‌شان اجازه می‌دهند تا تقاضانامه‌های استخدام خود را با پروفایل لینکدینشان مرتبط کنند، چرا که ورود اطلاعات مربوط به تجربیات کاری و رزومه افراد هیچ جذابیتی ندارد، به‌خصوص اگر بخواهید برای چند شغل تقاضای استخدام کنید.

 

۹ـ به کاربران اجازه دهید تا هم‌گروهی‌هایشان را اضافه کنند

در اپلیکیشن هایی که به روابط اجتماعی وابسته هستند، مانند رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، لازم است کاربران بتوانند به‌سرعت دوستان و هم‌گروهی‌هایشان را پیدا کنند.

Slack یکی از ابزارهای محبوب برای ایجاد همکاری میان کاربران است که به‌عنوان بخشی از فرایند آنبردینگ خود کاربران جدید را تشویق می‌کند تا از طریق ایمیل برای هم‌گروهی‌هایشان دعوت‌نامه بفرستند.

زمانی که کاربران جدید تشویق می‌شوند تا هم‌گروهی‌هایشان را در اپلیکیشنی اضافه کنند، می‌توانند اثربخش‌تر کار کنند، ضمن آنکه این کار به‌عنوان یک برنامه ارجاعی ظریف عمل می‌کند و به حفظ برند Slack کمک می‌کند. حتی اگر کاربر جدید به این برند وفادار نباشد این شانس وجود دارد که هم‌گروهی‌های دعوت‌شده به استفاده از این اپلیکیشن برای پروژه‌هایشان در آینده ادامه دهند.

 

۱۰ـ فرآیند را با یک CTA (فراخوان به اقدام) خاتمه دهید

در پایان فرایند آنبردینگ ضروری است یک دکمه فراخوان اقدام داشته باشید تا ارتباط کاربر با اپلیکیشن شما بلافاصله شروع شود.

کافی است به این فکر کنید که اولین کاری که می‌خواهید کاربر بعد از ثبت‌نام انجام دهد چیست. برای مثال، اپلیکیشن Buffer که رسانه‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی می‌کند نشانی ایمیل را درخواست می‌کند و کاربر را تشویق می‌کند تا روی دکمه زیبا و جذاب «Get Started!» (به معنی شروع) کلیک کند. بدین ترتیب کاربر به سمت رابط کاربر Buffer هدایت می‌شود و می‌تواند اولین توییت خود را برنامه‌ریزی کند.