fa-IR
مراحل برگزاری یک کمپین بازاریابی آنلاین موفق

مراحل برگزاری یک کمپین بازاریابی آنلاین موفق

با کمپین بازاریابی آنلاین، فروش خود را چند برابر کنید

هماهنگی و برگزاری یک کمپین بازاریابی آنلاین که به‌خوبی برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده باشد و در چندین سایت هدفمند گردش داشته باشد، چندان کار سختی نیست، به هزینه زیادی نیاز ندارد، و درعین‌حال می‌تواند بسیار سریع‌تر از سئو یا بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی، برای سایت شما ترافیک و فروش ایجاد کند. تنها کاری که باید انجام دهید، کمی تحقیق، و داشتن دانش کافی درباره مشتریان هدف است. در این صورت می‌توانید یک کمپین بازاریابی آنلاین بسیار ساده را ظرف یک روز برنامه‌ریزی و اجرا کنید.

در ادامه، برنامه پنج مرحله‌ای بازاریابی اینترنتی را مشاهده می‌کنید که بر اساس تجربیات به‌دست‌آمده از بازاریابی آنلاین برای کسب‌وکارهای کوچک تهیه‌شده است. با طی هر مرحله می‌توانید به‌سرعت طرح بازاریابی آنلاین خود را ایجاد و آن را بلافاصله اجرا کنید و درنهایت در زمینه فروش به موفقیت دست پیدا کنید.

 

مرحله ۱: مشتری خود را تعریف کنید

تعریف مشتری به‌اندازه تعریف محصولات و نام‌گذاری برای کسب‌وکار اهمیت دارد. اگر هنوز طرح کسب‌وکار شما فاقد طرح بازاریابی است، لازم است این کار را انجام دهید. (در این چک‌لیست به شما نشان می‌دهیم که چگونه به اصول بازاریابی مسلط شوید، از «پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد» گرفته تا برنامه‌ریزی برای ترویج و تبلیغات. اگر هنوز در پله اول هستید و تازه شروع کرده‌اید لازم است یک طرح کسب‌وکار بنویسید)

اما اگر طرح بازاریابی را در طرح کسب‌وکارتان لحاظ کرده‌اید می‌توانید از این مرحله صرف‌نظر کرده و مستقیم به مرحله ۲ بروید.

 

فعالیت عملی:

با صداقت کامل به این پرسش‌ها پاسخ دهید. به‌عبارت‌دیگر، انتظارات یا امیدهای خود را در نظر نگیرید. مشتری ایده آل و همیشگی شما چگونه است؟

  • مشتری ایده آل من زن است یا مرد؟
  • مشتری ایده آل من در خانه کار می‌کند یا بیرون خانه؟
  • پروفایل شغلی مشتری ایده آل من چگونه است؟ مدیرعامل، مدیر اجرایی، کارگر، کارآفرین، مادر یا پدری که در خانه کار می‌کند و ...
  • درآمد خالص خانوار مشتری ایده آل من چه قدر است؟
  • میزان تحصیلات مشتری ایده آل من چه قدر است؟
  • آیا بودجه مشتری ایده آل من به حدی هست که بتواند کالا یا خدمت من را یک‌بار / هرچند وقت یک‌بار به‌طور منظم بخرد؟
  • مشتریان ایده آل من از کالا یا خدمت من چگونه استفاده می‌کنند؟ برای خودشان یا به‌عنوان هدیه؟
  • مشتری ایده آل من چه مدت‌زمان را صرف فعالیت‌های آنلاین می‌کند؟ زیاد، متوسط، یا کم؟
  • مشتری ایده آل من در کجا دنبال کالا یا خدمت من می‌گردد؟ به‌صورت آنلاین یا فیزیکی؟

بعدازآنکه به این سؤالات پاسخ دادید، تصویر خوبی در ذهن خواهید داشت و متوجه خواهید شد که از کجا باید شروع کنید و پیغام خود را در چه مکانی باید ارایه دهید و آن را چگونه باید بنویسید.

 

مرحله ۲- اهداف خود را انتخاب کنید

قرار است آگهی‌های خود را کجا قرار دهید؟ مؤثرترین کمپین بازاریابی این است که هم‌زمان از طریق سایت‌های مختلف و جاهایی که معمولاً در معرض دید مشتریان شماست، بازاریابی را انجام دهید. اگر هم‌زمان درجاهای مختلفی دیده شوید رؤیت پذیری شما بیشتر و پیام شما قدرتمندتر خواهد بود.

سایت‌های مکملی هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها تبلیغ متقاطع انجام دهید. در این صورت بازدیدکنندگان در سایت‌های مکمل نیز شما را مشاهده خواهند کرد و با این روش پیام شما بیش‌ازپیش تقویت خواهد شد.

زمانی که برای تبلیغات خود به یک سایت، رسانه اجتماعی، شبکه یا خبرنامه فکر می‌کنید، فاکتورهایی مانند ترافیک، رتبه در موتور جستجو، لینک‌های بیرونی (تعداد جاهایی که به آن لینک داده‌اند)، کیفیت تبلیغات فعلی و نوع پیام‌هایی که در آگهی‌های فعلی هست را در نظر بگیرید.

  • آیا رقبای بسیاری از قبل در این بخش وجود داشته‌اند؟
  • آیا تبلیغات، یکی از بخش‌های مکمل کسب‌وکار شماست؟
  • آیا آگهی‌ها نسبت به کسب‌وکار شما و ترافیک موردنظرتان کاملاً بی‌ارتباط هستند؟

این‌ها سرنخ‌هایی هستند تا بتوانید تناسب لازم را بین پیام خود و ترافیک سایت ایجاد کنید.

 

گزینه پرداخت درازای هر کلیک (PPC) را بررسی کنید

تبلیغات PPC یکی دیگر از ملاحظاتی است که برای کمپین بازاریابی خود باید در نظر داشته باشید. اگر با PPC آشنایی ندارید از جاهایی شروع کنید که به شما اجازه می‌دهند هزینه‌های روزانه را محدود کنید. Google AdWords نمونه خوبی است که به شما کمک می‌کند با توجه دقیق به آمار کمپین PPC مؤثرترین کلیدواژه‌ها را آزمایش و تعیین کنید.

 

بر نرخ تبدیل خود نظارت داشته باشید

نرخ تبدیل یکی از ابزارهای مهم ارزیابی است. لازم است مشخص کنید که برای کمپین بازاریابی خود دقیقاً چه چیزی را می‌خواهید ارزیابی کنید؟ سفارشات؟ تعداد مشترکان خبرنامه؟ یا تعداد دانلودهای کتاب‌های رایگان الکترونیکی؟

نرخ تبدیل عبارت است از تعداد کلیک‌هایی که لازم است تا بتوانید به معیار هدف خود دست پیدا کنید. اگر صفحه شما ۱۰۰۰ بازدیدکننده، ۱۴ کلیک، و ۱ فروش در روز دارد، نرخ تبدیل شما عبارت است از ۱ تقسیم‌بر ۱۴، یعنی ۷/۱درصد. به‌بیان‌دیگر، در این بازه زمانی، ۷/۱درصد کلیک‌ها به فروش منجر می‌شوند.

نظارت دقیق بر نرخ تبدیل به‌سرعت می‌تواند به شما بگوید که چه  روشی کارآمد و چه روشی ناکارآمد است. بنابراین برای تغییر یا تعدیل آگهی خود در صورت لزوم، تردید نکنید. چرا که این فرایند همواره در حال تغییر است تا زمانی که به بهترین و متناسب‌ترین گزینه دست پیدا کنید. این را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است یک آگهی در یکجا عملکردی خوب داشته باشد اما در جای دیگر نه.

 

فعالیت عملی:

یک صفحه گسترده یا سند درست کنید و در آن، تمامی سایت‌ها و روش‌هایی که برای کمپین بازاریابی اینترنتی خود در نظر دارید را وارد کنید.

 

مرحله ۳: بودجه

برخی از دوستان عقیده دارند که بودجه باید مرحله اول باشد، اما واقعیت این است که اگر هزینه‌ها را به‌خوبی بشناسید بهتر می‌توانید بودجه طرح بازاریابی آنلاین خود را مشخص کنید و این کار تنها زمانی قابل انجام است که اهداف خود را مشخص کرده باشید.

احتمالاً از قبل در ذهن خود مشخص کرده‌اید که چه مقدار می‌توانید خرج کنید، پس دوباره به طرح کمپین بازاریابی خود رجوع کنید و مجموع هزینه‌های تبلیغاتی را که قرار است انجام دهید را بررسی نمایید. ممکن است مجموع هزینه‌ها از محدوده‌ای که در ذهن خوددارید، بیشتر باشند.

 

فعالیت عملی:

هم‌اکنون فهرست آگهی‌هایتان را بررسی کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. مواردی که به نظر خودتان رؤیت پذیری شما را افزایش می‌دهند و با بودجه شما متناسب‌تر هستند را در اولویت قرار دهید. بقیه موارد را در فهرست انتظار قرار دهید. به خاطر داشته باشید که وقتی آگهی‌ها به‌تدریج مؤثر واقع شدند می‌توانید برگردید و کمپین خود را گسترده‌تر کنید و مواردی که در فهرست انتظار هستند را به کار بگیرید.

اگر از تبلیغات به روش پرداخت درازای هر کلیک استفاده می‌کنید، طی هفته‌های اول هرروز نتایج را بررسی کرده تا مطمئن شوید به نتیجه موردنظر رسیده‌اید.

تبادل آگهی را به‌عنوان بخشی از بودجه بازاریابی و پرداخت خود فراموش نکنید. بسیاری از سایت‌ها حاضرند آگهی‌های خبرنامه و بنر را با شما مبادله کنند. از آن‌ها سؤال کنید. ضرری ندارد.

 

مرحله ۴- آماده کردن محتوای آگهی

زمانی که فقط روی یک یا دو محصول تمرکز کنید بازاریابی آنلاین بیشترین کارایی را دارد. ممکن است محصولات شما بسیار متنوع باشند، اما یک یا دو مورد را که پرفروش هستند انتخاب کرده و سعی کنید با کمپین بازاریابی خود بازار هدفتان را جذب کنید.

از خود بپرسید «چه می‌فروشم؟».  آنچه شما می‌فروشید کالا یا خدمت نیست، بلکه مزایاست، چیزی است که در سطح احساسی و عاطفی روی مشتری تأثیر می‌گذارد. برای مثال اگر چوب ماهیگیری می‌فروشید، درواقع هیجان گرفتن ماهی از دریاچه را می‌فروشید. اگر لوازم‌آرایش می‌فروشید، درواقع زیبایی را می‌فروشید.

موفق‌ترین آگهی‌ها، آن‌هایی هستند که به مشتریان مربوط می‌شوند. همیشه از ضمیر «شما» استفاده کنید و هیچ‌وقت روی «من» یا «ما» تأکید نکنید. کلمات عاطفی را در نظر بگیرید که با محصول شما در ارتباط هستند. مثل جالب، راحت، هیجان‌انگیز، همیشگی، و حداقل از یکی از آن‌ها در آگهی‌های خود استفاده کنید. کوپن‌ها نیز ابزارهای بازاریابی مؤثری هستند. می‌توان آن‌ها را به‌صورت دستی یا با استفاده از سیستم خودکار سبد خرید، پیگیری کرد. برای مکان‌های تبلیغاتی مختلف کدهای مختلفی در نظر بگیرید تا به‌سرعت مشاهده کنید کدام‌یک بیشتر جلب‌توجه می‌کنند.

 

فعالیت عملی:

برای هر یک از اقلام در کمپین بازاریابی اینترنتی خود یک آگهی تبلیغاتی متنی بنویسید و حداقل از یک تا سه کلمه کلیدی در متن خود استفاده کنید. عرض آگهی‌های متنی معمولاً ۶۰ کاراکتر و طول آن‌ها حدود ۳، ۵، ۷ یا ۱۰ خط است.

 

بعد از تهیه آگهی متنی، سری به موجودی بنر خود بزنید. آیا لازم است پیام خاصی را برای تعطیلات اضافه کنید تا بنر شما به‌روزرسانی شود؟ آیا تک‌تک تصاویر دارای تگ ALT مناسب هستند؟ آیا گرافیک آن متناسب با اندازه (کمتر ازKb۲۰-۵۰) و رزولوشن (۷۲dpi) بهینه‌سازی شده است؟

 

مرحله ۵- پیگیری و پایش آگهی‌ها

پیگیری و واکنش به موفقیت‌های کمپینتان در حفظ اثربخشی کمپین بازاریابی شما بسیار مؤثر است. از وب‌سایت شما گرفته تا وضعیت PPC، روش‌های مختلفی برای تعیین اینکه چه چیز کارایی دارد و چه چیز کارایی ندارد، وجود دارد. با توجه کردن می‌توانید اطلاعات زیادی درباره آگهی‌های خود به دست آورید و برای دستیابی به نتیجه بهتر، تصمیم‌گیری کنید.

ترفندهای مختلف پیگیری عبارتند از: استفاده از کوپن‌های خاص یا کدهای فروش برای هر یک از مکان‌های تبلیغاتی، ایجاد صفحات ورود جداگانه روی سایت برای هر آگهی، و استفاده از اپلیکیشن‌های مربوط به پیگیری. اپلیکیشن‌های مختلفی برای مدیریت تبلیغات وجود دارند که به شما کمک می‌کنند عملکرد تبلیغات را پیگیری کنید. برای مثال DFP Small Business که متعلق به گوگل است نسبتاً ساده بوده و درعین‌حال امکان پشتیبانی و مدیریت پیگیری آگهی‌ها را برای شما فراهم می‌کند. برخی از سایت‌ها مثل فیس‌بوک نیز خودشان درباره آگهی‌ها گزارش می‌دهند.

 

فعالیت عملی:

طی دو هفته اول، هرروز نتایج آگهی‌های مختلف را مرور کنید. آن‌ها را در برگه پیگیری‌های خود بنویسید و روندها و الگوها را بررسی کنید. کدام‌یک عملکرد بهتری دارند؟ کجا و چرا؟ اگر برخی از آن‌ها کارایی ندارند، آن‌ها را با آگهی‌های دیگر جابجا کرده یا یکی دیگر از موارد را از فهرست انتظار خود جایگزین آن‌ها نمایید. بعدازآنکه الگوی بررسی و مدیریت آگهی‌های شما به‌طور منظم شکل گرفت، به‌خوبی متوجه خواهید شد که چند وقت یک‌بار لازم است فعالیت‌های بازاریابی خود را بررسی نمایید.

 

برای آنکه کمپین بازاریابی مؤثر باشد، نیازی به هزینه گزاف یا پیچیدگی‌های زیاد نیست

کمپین‌های بازاریابی آنلاین موفق، برای همه کسب‌وکارها صرف‌نظر از بودجه آن‌ها قابل‌اجرا هستند. با رعایت این پنج مرحله و متعهد شدن به پیگیری آن‌ها می‌توانید کمپین مقرون‌به‌صرفه‌ای را با بازده سرمایه‌گذاری قابل‌توجه راه‌اندازی کنید.