هفت تاکتیک بسیار مهم برای نوشتن پست مهمان

هفت تاکتیک بسیار مهم برای نوشتن پست مهمان

همه ما می‌دانیم که پست‌های مهمان باعث رشد وبلاگ‌ها می‌شوند.اما همه نمی‌دانند که تاکتیک‌های پست مهمان باعث رشد حرفه‌ای می‌شوند.

بیشتر وبلاگ نویسانی که من می‌شناسم با شعار «اول کمیت بعد کیفیت» مقالات را منتشر می‌کنند، درحالی‌که هیچ استراتژی واقعی‌ای ندارند و واقعاً فواید بلندمدتی عاید آن‌ها نمی‌شود.

در این مقاله قصد داریم هفت تاکتیک مهم را برای نوشتن پست مهمان به شیوه‌ای بسیار موفق به شما نشان دهیم.

اگر از این استراتژی‌ها درست استفاده کنید، تعداد مشترکان ایمیلی شما بیشتر خواهد شد، جایگاه بهتری در رتبه‌بندی گوگل پیدا خواهید کرد و قدم بزرگی برای رسیدن به اهداف بازاریابی محتوایی خود خواهید برداشت.

 

۱ـ پست مهمان باید مخاطب را به سمت نتیجه هدایت کند نه به سمت صفحه خانگی سایت.

هر بار که پست مهمان منتشر می‌کنید، فضای کوچکی در پست به بیوگرافی شما اختصاص دارد و در کنار آن یک لینک هست (تعدادی لینک هم داخل پست وجود دارد) که می‌تواند خواننده را به وبلاگ خودتان هدایت کند.

اگر کسی روی این لینک کلیک کند احتمالاً وارد یک صفحه خانگی یا یک صفحه زیبای دیگر می‌شود، اما این صفحه اغلب دارای پست‌های غیر مرتبط است (و معمولاً تعداد زیادی نظر یا توییت در آن دیده می‌شود). کاری که شما باید انجام دهید این است که مردم را به سمت یک نتیجه خاص هدایت کنید. برای مثال فرض کنید هدف شما این است که تعداد مشترکان ایمیلی خود را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید. قیفی که بتواند با موفقیت مردم را هدایت کند می‌تواند طی مراحل زیر ساخته شود:

 

  • ایجاد یک هدیه تبلیغاتی اختصاصی و مرتبط با بازار گوشه‌ای شما: می‌توانید یک کتاب الکترونیکی تهیه کنید که موضوع آن مختص بازار گوشه‌ای شما باشد و برای گروه خاصی که در نظر دارید جذابیت داشته باشد.
  • ایجاد یک صفحه فرود یا آگهی برای کتاب الکترونیکی: گام بعدی، اضافه کردن آن کتاب الکترونیکی به وبلاگ و ارائه آن به‌عنوان انگیزه‌ای برای مخاطب است تا به‌صورت رایگان از آن استفاده کرده و نام خود را با استفاده از سرویسی مانند Aweber در فهرست شما ثبت کند.
  • ارائه پست مهمان درباره موضوعات مرتبط: این مرحله جذاب‌ترین مرحله است. چرا که وقت آن رسیده دست‌به‌کار شوید و پست مهمان را درباره موضوعاتی که ارتباط نزدیکی با هدیه رایگان شما دارند منتشر کنید. اگر می‌توانید به آگهی یا صفحه فرود خود لینک بدهید، اما حتی اگر هم نمی‌توانید این کار را انجام دهید، توانسته‌اید با قیف خود مردم را هدایت و ایده کتاب الکترونیکی خود را به آن‌ها پیش‌فروش کنید.

 

فرستادن بازدیدکنندگان به سمت پست‌های تصادفی یا صفحه خانگی، چیزی جز وقت تلف کردن نیست. زمانی که بنزین می‌زنید، باید آن را وارد باک بنزین کنید، نه اینکه روی موتور ماشینتان بریزید. بنابراین برای هدایت ترافیک سایت به سمت هدف یا نتیجه موردنظرتان، از قیف محتوایی استفاده کنید. مهم نیست این قیف به چه شکل باشد: یک کتاب الکترونیکی رایگان، یک محصول یا ....، مهم این است که مردم را به سمت آن هدایت کنید و تصور نکنید که مردم خودشان راهشان را به سمت آن پیدا می‌کنند.

 

۲ـ پست‌های مهمان باید شامل اسامی وبلاگ نویسان بزرگ در بازار گوشه‌ای شما باشند

به بیان ساده، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رشد وبلاگ جدید شما این است که در پست مهمان خود از سایت‌های دیگری که مخاطبان وسیعی دارند نام ببرید.این استراتژی اگرچه برای بعضی بدیهی است اما مزایای زیادی دارد.

  • اول آنکه این کار بین شما و متخصصان ارتباط برقرار می‌کند.
  • دوم آنکه اگر قبل از انتشار پست مهمان خود یک توییت یا ایمیل مفید ارائه کنید می‌توانید از فواید بسیار زیاد لیست تماس‌های آن‌ها هم استفاده کنید. در بیشتر مواقع، آن‌ها حداقل پست مهمان شما را توییت می‌کنند و درنتیجه با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کنند. این کار برای شما حالت تبلیغاتی هم دارد و این به نفع شماست.
  • سوم آنکه با این کار بین شما و آن وبلاگ نویسان کانال ارتباطی ایجاد می‌شود. زمانی که پست مهمانی برای آن‌ها می‌فرستید، آن‌ها متوجه می‌شوند شما  چه کسی هستید، و بیشتر علاقه‌مند می‌شوند تا نگاهی به مطالب ارسالی شما بیندازند. اگر می‌خواهید پست‌های مهمان را روی وبلاگ‌های خوب منتشر کنید، این نوع شبکه‌سازی حرفه‌ای بسیار مفید است. به نظر من، این کار یعنی ارائه قبل از دریافت.

 

۳ـ پست مهمان باید پست‌های دیگری را هم به دنبال داشته باشد

یکی از جالب‌ترین مواردی که درباره پست مهمان یاد گرفته‌ام این است که می‌توانید از شهرت پست مهمان برای تبلیغ وبلاگ خودتان استفاده کنید.

درواقع من این را برعکس یاد گرفته‌ام. یعنی زمانی که پستی را درباره بهترین صفحات «درباره ما» نوشتم و در آن نام وبلاگ Copyblogger را بیان کردم.

برایان کلارک محبت کرد و پست من را توییت کرد و این باعث شد ترافیک پست من زیاد شود و به‌سرعت در هنگام جستجوی عبارت کلیدی «بهترین صفحات «درباره ما»» در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرم.

از آن زمان تاکنون برایان همچنان در پست‌های دیگر من فعال بوده است.

این کار کلارک پیر که یکی از قهرمان‌های زندگی من است نه‌تنها باعث دلگرمی من می‌شود بلکه مزایای واضح و مداومی دارد.

اسامی وبلاگ نویسان بزرگ را در پست‌های مهمان قرار دهید، و به آن‌ها انگیزه دهید تا پست‌های بعدی شما را توییت یا تبلیغ کنند. ارتباط خود را با آن‌ها به‌یک‌بار محدود نکنید. محتوای مستمری داشته باشید که باعث ادامه این ارتباط شود.

 

۴ـ پست مهمان باید هدفی ده‌ساله داشته باشد نه ده‌ساعته.

سونیا سیمون می‌گوید پاداش‌ها و منافع پست مهمان، تجمعی هستند و روی‌هم انباشته می‌شوند و هر چه بیشتر پست بگذارید انرژی حرکتی شما بیشتر می‌شود. درگذشته پست مهمان می‌نوشتم و مشتاقانه منتظر می‌ماندم ترافیک ایجاد شود و تعداد مشترکان زیاد شود.

گاهی تمام‌روز را می‌نشستم و به آمار نگاه می‌کردم و روند پیشرفت مقاله را در تمامی شبکه‌های اجتماعی رصد می‌کردم. اما طولی نکشید فهمیدم اشتباه می‌کنم. پست مهمان باید یک استراتژی ده‌ساله داشته باشد.

امروزه جریان اولیه ترافیک و توییت های اولیه اگرچه هنوز هم برایم مهم هستند، اما اهمیت بسیار کمتری دارند. چرا؟

برای آن‌ها که تازه‌کارند باید بگویم من به روند بلوغ پست‌های مهمان علاقه بیشتری دارم. امروزه برای آنکه درباره موفقیت یک پست مهمان قضاوت کنم این سؤالات را از خود می‌پرسم:

  • آیا این پست در ازای عبارات کلیدی، رتبه خوبی در گوگل دارد، به‌گونه‌ای که به‌طور مستمر به نفع اهداف و سایت من باشد؟
  • آیا این پست باعث افزایش خوش‌نامی و اعتبار من در بازار گوشه‌ای می‌شود؟
  • آیا این پست باعث شد روابط جدیدی در صنعت پیدا کنم؟
  • آیا این پست باعث ایجاد بحث در این سایت یا سایت‌های دیگر شد؟

 

اگر می‌خواهید پست‌های مهمانی بنویسید که در سال‌های آینده هم نتایج خوبی را در پی داشته باشند، لازم است تحقیقات منسجمی درباره کلیدواژه‌ها انجام دهید و پست جامعی بنویسید که همه مسائل را در برداشته باشد، تا جایی که به یک منبع همیشگی و بدون تاریخ‌مصرف تبدیل شود.

جاناتان مارو، در Copyblogger این کار را بسیار خوب انجام می‌دهد. او محتوایی اصیل و غنی از منابع می‌نویسد که رتبه‌بندی خوبی در گوگل دارد و مردم را به پست‌های آینده علاقه‌مند می‌کند.

 

۵- تک‌تک پست‌های مهمان باید بخشی از استراتژی متون کلیکی (anchor text) شما باشند

متن کلیکی متنی است که وقتی به پستی لینک می‌دهید از آن استفاده می‌کنید. درواقع آن عبارت شما را به یک محتوای دیگر درجایی دیگر لینک می‌کند.

انتخاب متن کلیکی برای رتبه‌بندی در موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد. همه ما می‌دانیم که لینک‌های رو به عقب مرتبط به ما کمک می‌کنند تا رتبه بهتری در گوگل داشته باشیم، اما لینک کلیکی این لینک‌ها هم نقش بسیار مهمی در کلیدواژه‌های دقیقی که ما بر اساس آن‌ها رتبه‌بندی می‌شویم ایفا می‌کند.

زمانی که یک پست مهمان را منتشر می‌کنید، باید از قبل درباره کلیدواژه‌ها تحقیق کرده باشید و دقیقاً بدانید که می‌خواهید با توجه به ترافیک و میزان رقابت‌پذیری سایتتان، بر اساس کدام کلیدواژه‌ها رتبه‌بندی شوید. به خاطر داشته باشید که قرار است پست مهمان شما به مدت ده سال بین شما و گوگل رابطه عاشقانه برقرار کند!

بعد از انتشار پست، می‌توانید با استفاده از متن کلیکی موردنظرتان در آینده به آن لینک بدهید. بدین ترتیب می‌توانید در وب‌سایت دیگری، پست شخصی خودتان را تبلیغ کنید و باعث رشد بیشتر آن شوید. فقط به خاطر داشته باشید که کپی‌رایت سئو باید ابتدا درباره انسان‌ها و سپس درباره ربات‌های موتور جستجو به کار رود. بد نیست گاهی کارهای جالب و هیجان‌انگیز انجام دهید. اما فقط در صورتی به مقاله خود لینک دهید که مرتبط باشد و برای افراد مفید واقع شود.

 

۶ـ باید به تمام نظرات پاسخ داد و از آن‌ها به‌عنوان مطلب استفاده کرد

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در هنگام انتشار پست مهمان انجام دهید این است که در دسترس باشید و به تمام سؤالاتی که در نظرات از شما پرسیده می‌شود پاسخ دهید. در همین نظرات است که روابط بلندمدت با خوانندگان وبلاگ جدید شما برقرار می‌شود.

 

در بخش نظرات است که می‌توانید برند خود را به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای یا یک هم‌سفر یا مشاور ترویج کنید.

من هرگز این روش را آزمایش نکرده‌ام، حدس می‌زنم حداقل نیمی از خوانندگان وفاداری که از طریق پست‌های مهمان به دست آورده‌ام نظراتی را نوشته‌اند که در همان روز انتشار به آن‌ها پاسخ داده‌ام. اگر نظر یا پرسشی واقعاً خوب باشد می‌توانید از ایده آن برای پستی در وبلاگتان استفاده کنید. در بخش نظرات این مسئله را اعلام کنید و ببینید چند نفر می‌آیند تا ببینند با نظراتشان چه کرده‌اید.

 

۷ـ پست‌های مهمان عمدتاً باید افراد تازه‌کار را هدف قرار دهند

شاید این مسئله کمی برخلاف آنچه باشد که ما حس می‌کنیم، اما بیشتر خوانندگانی که با محتوا تعامل برقرار می‌کنند، در فهرست شما عضو می‌شوند و درنهایت محصول شما را می‌خرند تازه‌کار هستند.

به مسیرهای ورود به پست‌ها فکر کنید. در بیشتر مواقع، مردم یا پرسشی را در گوگل جستجو می‌کنند چون پاسخش را نمی‌دانند، یا روی لینکی در فیس‌بوک، توییتر یا وبلاگی کلیک می‌کنند چرا که این لینک حاوی چیزی است که با آن آشنایی ندارند.

بسیاری از خوانندگان وبلاگ‌ها با موضوع آن وبلاگ آشنایی ندارند و البته این همان چیزی است که باعث ایجاد انگیزه برای خوانندگان جدید می‌شود. درواقع افراد تازه‌کار به دنبال آموزش درباره موضوع وبلاگ هستند. بعد از مدتی، این گروه به سطح متوسط می‌رسند و از وبلاگ دور می‌شوند و به‌جای سر زدن به وبلاگ برای یادگیری مهارت‌های بیشتر، روی پروژه‌های خود تمرکز می‌کنند.

موفق‌ترین پست‌های مهمان آن‌هایی هستند که روی موضوعاتی متمرکز هستند که افراد تازه‌کار راحت‌تر آن‌ها را درک می‌کنند، به‌خصوص اگر می‌خواهید پست شما رتبه خوبی در گوگل داشته باشد. بنابراین سعی کنید پست‌ها و مقالاتی بنویسید که موضوع آموزشی دارند و پر از منبع و لینک هستند.