fa-IR
۵ راه بازاریابی کسب‌وکار خدماتی همانند محصولی درجه‌یک (همراه با نسخه صوتی)

۵ راه بازاریابی کسب‌وکار خدماتی همانند محصولی درجه‌یک (همراه با نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۸.۷MB

یک بازاریابی عالی همواره با درک این مسئله آغاز می‌شود که چه چیزی قرار است بازاریابی شود. تکنیک‌ها و استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد که تنها برای انواع خاصی از تبلیغات مؤثر هستند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که هنگام بازاریابی باید به آن توجه داشت، تفاوت بین کالاها و خدمات است. تفاوت میان فروش یک محصول فیزیکی و یک خدمت، از هر نوعی بسیار وسیع است. بنابراین طبیعی است که متخصصان بازاریابی دیدگاه جداگانه‌ای نسبت به این دو دارند و به شیوه‌های متفاوتی استراتژی آن‌ها را مشخص می‌کنند. اما اگر رویکرد بازاریابی برای کالاها را در بازاریابی خدمات به کار بگیرید و برعکس، منافع بسیاری نصیب شما می‌شود، البته به شرطی که این کار را به شکلی منطقی و درست انجام دهید.

 

خدمت به‌عنوان یک کالا؟ بله! ممکن است

در این مقاله به‌طور خاص به بیان منافع بازاریابی خدمات همانند یک کالا می‌پردازیم. کالاها، برخلاف خدمات، این مزیت رادارند که ملموس هستند و می‌توان به شکل فیزیکی آن‌ها را دید. آن‌ها در همین زمان و مکان در دسترس بوده و لازم نیست مشتری به امید وعده ارائه‌دهنده خدمات و اعتماد به او، منتظر بماند.

بدیهی است نمی‌توانید تظاهر کنید که خدمت شما از همه جهات با یک کالای ملموس برابر است. اما می‌توانید استراتژی بازاریابی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که درست همانند یک کالا، روی ارزش ملموس و نتایج بلادرنگ خدمات شما تأکید کند. بیایید ببینیم چه طور می‌توانید این کار را انجام دهید:

 

۱- بازاریابی احساسات

ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند از بازاریابی به‌گونه‌ای استفاده کنند که حتی اگر هیچ بعد فیزیکی در میان نباشد،‌ بازهم روی ابعاد ملموس خدماتشان تأکید کنند. برای این کار می‌توانید از برندینگ استفاده کنید، به‌طوری‌که حس‌های مشتریان را از طریق عناصر بصری و متنی درگیر کرده و احساس یک تجربه واقعی را در آن‌ها ایجاد نمایید.

برای مثال چگونه می‌توان از این روش برای یک کسب‌وکار مشاوره مالی استفاده کرد؟ «کالای» این کسب‌وکار خدماتی، به‌نوعی قدرت، ثروت و پرستیژ است، بنابراین لازم است این مفاهیم را به تصاویر و کلماتی ترجمه کنیم که آن‌ها را منعکس می‌کنند. مثلاً تصاویر دفاتر کار مجهز و مناسب به همراه کارمندان خوش‌پوش و با اعتمادبه‌نفس، جملات قدرتمند، دقیق، مفید، مختصر و انگیزه‌بخش، به همراه طراحی ساده و کلاسیک اقلام تبلیغاتی.

 

۲ـ روی منفعت مشتریان تأکید کنید

هدف شما باید این باشد که مشتریان به‌طور شفاف بتوانند نتایج نهایی مورد انتظاری که قرار است به آن‌ها ارائه دهید را درک کنند، حتی اگر دستیابی به این هدف نیازمند یک فرایند طولانی‌مدت و همیشگی باشد. به همین دلیل است که تدوینگران فیلم‌های ویدیویی، به‌جای تأکید بر ابزارها و نرم‌افزارهای مورداستفاده‌شان، عمدتاً از نمونه کارهای قبلی خود برای بازاریابی استفاده می‌کنند.

مشتریان زمانی نسبت به خدمات شما هیجان‌زده می‌شوند که بتوانند منفعت‌هایی که برایشان دارد را تصور کنند. بنابراین از تکنیک‌های بازاریابی خود برای انگیزه دادن به تخیلات آن‌ها استفاده کنید.

 

۳ـ تعریف جدیدی از «بسته‌بندی» ارائه دهید

کالاها در بسته‌بندی ارائه می‌شود، و این مزیت بزرگی برای آن‌ها است. چراکه می‌توان از بسته‌بندی برای تأکید بر برندینگ و بهبود تعامل مشتریان با کالا استفاده کرد. اما خدمات چه طور؟ در مورد خدمات هم می‌توان از بسته‌بندی استفاده کرد اما باید کمی خلاقیت به خرج داد.

اگر دفتر کار فیزیکی دارید که مشتریان می‌توانند به آنجا مراجعه کنند، می‌توانید از آن به‌عنوان «بسته‌بندی» خدمات خود استفاده کرده و هویت برند خود را به‌طور کامل در آنجا منعکس نمایید.

اگر خدمات شما به‌گونه‌ای است که فقط به‌صورت آنلاین با مشتریان در تعامل هستید، وب‌سایت کسب‌وکار شما و حضور شما در رسانه‌های اجتماعی نیز می‌تواند به‌مثابه «بسته‌بندی» باشد و می‌توانید از آن برای جذب بازار هدف خود استفاده نمایید. طراحی و برندینگ در اینجا کلیدواژه‌های اصلی هستند. فضاهای آنلاین و آفلاین خود را جذاب و زیبا کنید تا به مشتریان برای باز کردن بسته‌ها انگیزه دهید.

  

۴ـ مشتریان را توانمند سازید

هنگام خرید کالاها، حس کنترل وجود دارد، چراکه مشتریان به‌تنهایی با کالاهایی که می‌خرند، سروکار دارند. اما در مورد خدمات، ارائه‌دهندگان خدمات نفوذ و کنترل زیادی روی نتیجه نهایی دارند و این می‌تواند حس انزوا را در مشتریان ایجاد کند. برای اجتناب از ایجاد چنین حسی، کاری کنید که مشتریان احساس مشارکت در این فرایند را داشته باشند. برای این کار، روی اهمیت مشتریان در این فرایند تأکید کرده و جایگاه خود را پایین‌تر بیاورید و خود را به‌مثابه یک واسطه معرفی کنید (هرچند که ممکن است این مسئله پنجاه‌درصد صحت داشته باشد).

 

۵ـ روابط را وارد معامله کنید

یکی از ابعاد حیاتی کسب‌وکارهای خدماتی، رابطه بین ارائه‌دهنده خدمات و مشتری است، رابطه‌ای که به‌ندرت در کسب‌وکارهای تولیدی دیده می‌شود. از این واقعیت به‌عنوان یک نقطه قوت در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کرده و مزایای این رابطه را در قیمت خود لحاظ نمایید. راهنمایی‌ها و بازخوردهای یک کارشناس حرفه‌ای، یکی از باارزش‌ترین محصولات در بازار است، بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که مشتریان این واقعیت را می‌دانند.