fa-IR

طنینو، سامانه هوشمند شناسایی، مرتب سازی و پخش موسیقی

۸۸.۵۴MB مصاحبه با امین کمال‌همدانی، موسس استارت‌آپ طنینو

طنینو، اولین سامانه هوشمند شناسایی، مرتب سازی و پخش موسیقی می‌باشد که برای اولین بار این امکان را برای شما فراهم می‌کند که آهنگ‌های بدون نام و یا نام‌های اضافه آهنگ‌های شخصی شما را بدون احتیاج به پخش شدن در رایانه و یا گوشی هوشمندتان شناسایی می‌نماید و نام خواننده، آلبوم، سال ساخت، عکس کاور و ... را به صورت کاملا خودکار اصلاح می‌نماید.


http://taneeno.com 

https://telegram.me/taneeno 

ایده اولیه طنینو از کجا شکل گرفت؟

ایده اولیه ما مشابه خارجی دارد. تکنولوژی‌ وجود دارد که با شنیدن آهنگ‌ها و از روی پردازش صوتی، تشخیص می‌دهد خواننده این آهنگ کیست. ولی در ایران این دانش بومی را نداشتیم. ما یک تیم دانشجویی را دورهم جمع کردیم که بحث پردازش صوتی و تجزیه‌وتحلیل سیگنال را انجام دادیم و امروز این دانش را برای خودمان کسب کردیم که به‌صورت هوشمند آهنگ را با شنیدن صوت شناسایی می‌کند. در حال حاضر دیتابیس ما تمام آهنگ‌های ایرانی که کسب‌وکارهای خارجی قادر به شناسایی آن نیستند را می‌تواند تشخیص بدهد. علاوه بر این ما کار اضافه‌تری انجام دادیم که در دنیا ما را متمایز کرده و حتی خارجی‌ها نتوانستند تا الآن انجام دهند به این شکل که در ایران ممکن است هزاران آهنگ و موسیقی در کامپیوترمان داشته باشیم که اسم‌هایشان درست نبوده، اطلاعاتشان ناقص باشد یا در اسمشان حرف‌اضافه‌ای داشته باشد. پلتفرمی که ما ساخته‌ایم برخلاف مشابهات خارجی‌ که باید آهنگ را بشنوند تا بشناسند، به‌صورت هوشمند کار می‌کند. به این صورت که آن را روی کامپیوتر یا گوشی نصب می‌کنیم و بدون اینکه احتیاج به شنیدن آهنگ‌ها داشته باشد، یکی‌یکی آهنگ‌های ما را شناسایی می‌کند و می‌گوید نام درست خواننده آن چیست؟ نام آلبوم آن چیست؟ سال ساختش چیست؟ ژانرش چیست و اگر عکس آلبوم ندارد، به شما نشان می‌دهد. همچنین اگر آهنگ ما خارجی باشد، متن انگلیسی یا آلمانی، فرانسه و اسپانیایی را به همراه ترجمه فارسی در اختیارمان می‌گذارد. این قضیه می‌تواند به آموزش زبان ما هم کمک کند. این مباحثی که مطرح کردم در دنیا منحصربه‌فرد بوده و مشابه هم ندارد.

 

پروسه تحقیقاتی شما به چه شکل بوده و از چه کسانی در این مدت بازخورد می‌گرفتید؟

ما حقیقتاً به‌واسطه سابقه حضورمان در بازار و شکست‌های قبلی که داشتیم، در ابتدا بازار را مطالعه کردیم. یعنی بررسی کردیم که چنین ایده‌ای در ایران چقدر می‌تواند جالب باشد و فهمیدیم که بیش از ۳۰ میلیون نفر در ایران یک‌بار از مشابه خارجی این ایده استفاده کرده‌اند و فهمیدیم ایرانی‌ها از این کار حتماً استقبال خواهند کرد. چنانچه در همین نمایشگاه هم، به‌جرئت می‌توانم بگویم بیشتر از ۹۰ درصد کسانی که ۲ دقیقه وقت گذاشتند و صحبت‌های ما را شنیدند، برای استفاده از این محصول تمایل نشان دادند و اطلاعاتشان را به ما دادند. این ایده در دنیا هم یک‌بار موفق بوده ولی به دلایل مختلف تاکنون در ایران کسی مشابه‌اش را نساخته بود. بنابراین چالش زیادی پیش‌روی ما بود که در عرض دو سال در ایران تا مرز ناامیدی هم جلو رفتیم ولی بی‌خیال نشدیم و توانستیم درنهایت الگوریتم ساخت اثرانگشت آهنگ‌های ایرانی خودمان را ثبت کنیم.

 

آیا در حال حاضر نسخه اولیه طنینو در بازار موجود است؟

ما پارسال در نمایشگاه الکامپ شرکت کردیم و جز استارت‌آپ‌های برتر شدیم. در آن زمان، ایده به مرحله پروتوتایپ رسیده بود. نسخه‌ای نمایشی از آن داشتیم که همین‌جا هیئت‌داوران ما را جز برگزیده‌ها انتخاب کردند. می‌خواستیم به بازار خارجی هم برویم که انجام شد و به لطف همین نمایشگاه به سبیت آلمان اعزام شدیم. در آلمان مشتری‌های خارجی را هم دیدیم که واقعاً چقدر به قسمت دوم علاقه دارند. از یک سال پیش تا به امروز هر چه داشتیم سرمایه‌گذاری کردیم، امروز نسخه آلفا را تست کردیم و به مرحله‌ای رسیدیم که قصد داریم ظرف همین چند روز نسخه بتای برنامه را به‌صورت رایگان به مردم بدهیم که آن را تست کرده و اگر ایرادی ببینند حتماً از بازخوردهایشان استقبال می‌کنیم. نسخه بتای ما ظرف حداکثر ۴۸ ساعته آینده رونمایی می‌شود. از طریق سایتمان، مردم می‌توانند آن را رایگان دریافت کنند. حداکثر هدف ما این است که یک ماه نسخه بتا را مورد تست و ارزیابی قرار دهیم.

 

بعد از ارائه پروتوتایپ چه بازخوردهایی گرفتید و چه اتفاقی برای شما افتاد؟

ما استارت‌آپ‌های ایرانی به خاطر هوش هیجانی بالایی که داریم، ایده آل گرا هستیم و دوست داریم کارهایی کنیم که احتمالاً ایده و محصول نهایی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما در بازخوردی که از پروتوتایپ و نظرات مردم داشتیم، متوجه شدیم که تا چه اندازه می‌توانند با پروتوتایپ ما کار کنند. قابلیت‌های زیادی را برای مراحل و ورژن‌های بعدی برنامه در نظر داریم. قابلیت‌هایی مثل رایانش ابری، قابلیت شبکه اجتماعی موسیقی و موارد دیگر. مهم‌تر از آن بحث پیشنهاد موسیقی است که خودش علم و دانش محسوب می‌شود، و آن را در نسخه‌های بعدی ارائه خواهیم کرد.

 

چه برنامه‌ای‌ برای جذب کاربران دارید؟

ما به‌واسطه تیم دانش‌بنیانی که در مجموعه‌مان داریم و تیم جوان دانشجویی که الآن کنار هم هستیم، توانستیم از پس چالش‌های فنی برآییم و با سختی زیادی مشکلات مالی را حل کنیم. ما تا این لحظه نتوانستیم حمایت خاصی از جایی دریافت کنیم و با سرمایه‌گذاری شخصی به اینجا رسیده‌ایم. بزرگ‌ترین چالش پیش روی ما، معرفی محصولمان است و به همین خاطر، طرح کسب‌وکارمان را به این صورت نوشتیم که محصول را به‌رایگان در اختیار مردم قرار دهیم. ما مطمئنیم که کاربران از این برنامه خوششان خواهد آمد. به همین دلیل برنامه را به‌رایگان عرضه کرده‌ایم و پولی دریافت نمی‌کنیم. ما به دنبال این هستیم که اگر امکانش باشد در رسانه‌ها یا مجامعی که باشگاه مشتریان دارند، این برنامه را با امکانات بیشتری ارائه کنیم. مثلاً ما به باشگاه بیماران ام اس پیشنهاد کردیم که حاضریم این برنامه را به‌رایگان و با امکانات بیشتری به همه بیماران ارائه دهیم، زیرا موسیقی حال افراد را بهتر می‌کند. هدف ما از این کار، اضافه شدن به کاربرانمان است. نیت ما این است که تا ۵۰۰ هزار کاربر، یک ریال از مخاطبان دریافت نکنیم. بعد از ۵۰۰ هزار کاربر، برای اینکه سرمایه‌گذاری ما به نتیجه برسد، می‌خواهیم تبلیغات درون برنامه‌ای داشته باشیم. اگر کسی نخواهد تبلیغات را ببیند می‌تواند ماهیانه هزار تومان پرداخت کند یا سالی ده هزار تومان که دیگر تبلیغ هم نبیند وگرنه می‌تواند با دیدن تبلیغ که برای ما هم درآمد به‌حساب می‌آید، از طنینو به‌صورت رایگان استفاده کند.

 

تیم شما در حال حاضر چند نفر است و چه تخصص‌هایی دارید؟ و این تیم را چگونه تشکیل داده‌اید؟

به لطف خدا و حضور مستمرمان در بازار، در حال حاضر تیمی ۸ نفره هستیم. حداکثر سن در تیم ما، حدود ۳۶ سال است و بقیه حدود ۲۷ تا ۲۹ سال هستیم.

بیش از ۵ سال است با افراد تیم، دوست و همکار هستیم. همه آن‌ها دانشجویان حوزه برنامه‌نویسی و الکترونیک هستند. مدرک تحصیلی برای من هیچ‌وقت ملاک نبوده است، اینکه اعضای تیم بتوانند در چالش‌ها درست برخورد کنند، مهم است. بحث تحقیق و توسعه و اینکه چگونه می‌توان یک مشکل را حل کرد، نیز بسیار مهم است. ما در مجموعه خود، مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته‌ایم و اعضای تیم توانستند به نحو احسن با این مشکلات مقابله کنند.

بحث UI برای ما، اهمیت زیادی دارد، ظاهر برنامه و اینکه رابط کاربری بتواند ساده باشد، نیز بسیار مهم است. چون ما قابلیت‌های زیادی ارائه می‌دهیم و ممکن است کاربر دچار سردرگمی شود، بنابراین یکی از دوستان بحث UI را به عهده دارد. سه نفر از اعضای تیم، بخش مشتری‌ها را به عهده‌دارند که پیاده‌سازی قسمت اندروید را انجام می‌دهند. دو نفر بحث وب‌سرویس را انجام می‌دهند که رابط بین مشتری و سرورهایمان به عهده آن‌هاست و بحث بازاریابی هم توسط دو نفر صورت می‌گیرد که حوزه مدیریت هم همان قسمت است.

 

سرمایه اولیه طنینو به چه شکل جذب‌شده است؟ آیا شما خودتان جایی مشغول به کار هستید؟

طنینو در دل یک شرکت قدیمی‌تر به نام «تدارک نرم‌افزار پایتخت» متولدشده است. در آن شرکت از طریق فروش محصولات فرهنگی نرم‌افزاری‌مان، درآمد داشتیم. واقعیت این است که خانه‌ام را رهن بانک گذاشتم تا بتوانیم وام ۲۸ درصدی بگیریم. تا به امروز، حدود ۴۰۰میلیون تومان برای این ایده هزینه کرده‌ایم. اعتقاد داریم که بیشتر از آن می‌تواند درآمد داشته باشد و سرمایه‌گذاری شخصی‌مان از منبع درآمد موسسه فرهنگی بوده که محصولات فرهنگی‌اش را می‌فروشیم و وامی که گرفتم را برای ساخت و آماده عرضه کردن طنینو، سرمایه‌گذاری نموده‌ایم.

 

اگر به عقب برگردید، دوست دارید روی چه مهارتی بیشتر کار کنید؟

چون ما ایده را در ایران نیاز داریم، مهارتی که فکر می‌کنم در ایران باید بیشتر به آن توجه شود، مطالعه بازار و نحوه ورود به بازار است. چون واقعاً در ایران ایده‌های فوق‌العاده‌ای وجود دارد، اما اینکه آن ایده‌ها در بازار چه جایگاهی می‌توانند داشته باشند، مدیریت و نحوه ورود به بازار چگونه باشد، بسیار مهم است. اگر ما زودتر به آن توجه می‌کردیم بازخوردهای بهتری می‌گرفتیم. به‌عنوان‌مثال، قبل از سرمایه‌گذاری اولیه و اختصاص تیم فنی‌مان به انجام کاری، باید تحقیقات مربوط به بازاریابی و مدیریت تبلیغات انجام شود. به نظرم در استارت‌آپ‌ها این قضیه بسیار اهمیت دارد.

 

ازآنجایی‌که درآمدی از طنینو ندارید، انگیزه‌ شما از شرکت در نمایشگاه چیست؟ طنینو چگونه شما را ترغیب می‌کند که هرروز درجایی باشید؟

 مهم‌ترین چیزی که به ما انگیزه می‌دهد این است که تیم جوانی هستیم که امید به آینده داریم. ما فکر می‌کنیم ایده‌ ما می‌تواند به مردم خدمت کند و در کنار استفاده‌های فرهنگی و کمک به صنعت موسیقی، می‌توانیم به درآمدزایی هم برسیم. حس اینکه مردم از این محصول و ایده ما استقبال می‌کنند و دوست دارند از آن استفاده کنند، انگیزه ادامه راه را به ما می‌دهد. وقتی به این فکر می‌کنیم که مردم می‌گویند از این ایده خوششان آمده و می‌خواهند که از آن استفاده کنند، انرژی زیادی می‌گیرم و دوست داریم در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنیم تا از مردم بازخورد و انرژی بگیریم و این همان انگیزه ما است.