fa-IR

تحلیل ارزش ذاتی سهام به کمک هوشمندسهم

۲۸.۹۶MB مصاحبه با سعید سعادتیان، مؤسس استارت‌آپ هوشمند سهم

برنامک هوشمندسهم برای موبایل، ابزاری است به‌منظور ارایه اطلاعات تحلیلی کوتاه‌مدت و بلندمدت به سرمایه‌گذاران عمدتاً خرد حقیقی. از طریق این برنامک می‌توانید: ۱.ارزش بنیادی سهام و اوراق قرضه خودتان را بررسی کنید ۲.جریان پول و سهام را بررسی کنید ۳.سبدتان را تحلیل کرده ۴.با دیگران تبادل‌نظر کنید ۵.دو سهم را باهم مقایسه کنید ۶.یک سهم را در گروهش به لحاظ بنیادی بسنجید. بااین‌حال این مجموعه امکان ارایه خدمات حتی رایگان به کارگزاران بورس و کاربران آن‌ها را نیز داراست.

http://hooshmandsahm.ir 

https://telegram.me/hooshmand_sahm 

https://www.instagram.com/hooshmand_sahm 

ایده اولیه «هوشمند‌سهم» چگونه شکل گرفت؟

کارگزاری­‌ها و نهادهای مشاوره مالی در خیلی از کشورهای دنیا، اطلاعات یا خدمات مشاوره‌ای مالی را به‌رایگان ارائه می­‌کنند. ایده «هوشمند­سهم» از اینجا شروع شد که متوجه شدم خیلی از کارگزاری‌­های خارجی این خدمات را در سایت­ یا پلتفرم‌­­های خودشان به شکل رایگان به مشتریان­ ارائه می‌­دهند ولی در ایران این خدمات وجود ندارد. بنابراین با توجه به اینکه به این تحلیل بنیادی در بازار ما توجه کمی می‌شود و از طرفی برای سفته‌­بازی احتیاج به تحلیل‌های بنیادی داریم، این ایده به وجود آمده تا این خلأ برطرف شود.

 

در زمان تحقیق برای را­ه­‌اندازی این مجموعه، چه فعالیت‌­هایی انجام دادید و از چه متخصصانی در این حوزه بازخورد می‌گرفتید؟

حدود ۱۶ سال است که من در بازار سهام فعالیت می‌کنم و می‌دانم که پیدا کردن روش دائمی که بتوان از بازار سهام پول درآورد، دغدغه بسیاری از سهامداران و فعالان این حوزه است. فرمول جادویی وجود ندارد که همیشه کارساز باشد و شما با استفاده از آن هیچ‌گاه ضرر نکنید. من خیلی در این مدت جستجو کردم و نتوانستم راهکاری پیدا کنم، تا اینکه سرگذشت وارن بافت، سرمایه­‌گذار افسانه‌­ای که تقریباً تمام ثروتش را از این طریق به دست آورد و سال ۲۰۰۸ ثروتمندترین مرد جهان شد را مطالعه کردم. این مطالعه به من کمک کرد که کتاب سرمایه­‌گذار هوشمند یعنی همان فرمول جادویی برای تحلیل بنیادی سهام را پیدا کنم.

این تحلیل هوشمند چیست؟ درواقع سهامی که ارزش ذاتی بالاتر از قیمت تابلو داشته باشد را کشف می­کند و به مشتری ارائه می‌­دهد. همچنین جریان پول را هم در اپلیکیشن و وب‌­سرویس­ خودمان برای مشتری مشخص می­‌کنیم. جریان پول یعنی اینکه سهمی میانگین معدل معادلاتش A تومان در ظرف صدروزه کاری گذشته باشد، اگر این عدد در روز جاری کاری 20A تومان شود، این را به‌صورت هوشمند به مشتری معرفی می­‌کنیم که این جریان پول برای بازار و فعالان این حوزه خیلی اهمیت دارد.

 

چه تغییراتی روی نسخه اولیه انجام دادید؟

ما در نسخه اولیه تصور کردیم که باید فقط تحلیل گراهامی را انجام دهیم ولی متوجه شدیم که بازار، تحلیل­‌های بنیادی بیشتر و عمیق­‌تری احتیاج دارد و بیشتر سفته­‌باز است و ازاین‌رو ابزارهای این حوزه را هم به سرویس خودمان اضافه کردیم.

 

 چگونه اولین کاربران را جذب کردید؟

ما به تبلیغات محیطی یا تبلیغات عمومی علاقه چندانی نداریم و قصد نداریم که نمایشی اجرا کنیم که بگوییم ما موفق هستیم. بنابراین روی بازارهایی تمرکز کردیم که مرتبط با فعالیت ما بوده و تبلیغا­ت را هم معطوف به آن‌ها کرده ایم.

 

برنامه‌­ای برای تأمین مالی این مجموعه‌دارید؟

ما برای توسعه کسب‌وکارمان، تأمین مالی را از طریق شتاب­‌دهنده فارابی انجام دادیم.

 

شتاب­‌دهنده فارابی توانست به برند شدن این مجموعه کمکی کند؟

بله آن‌ها به ما کمک کردند که در نمایشگاه شرکت کنیم و ما هم همین را می­‌خواستیم.