fa-IR
۵ استراتژی اثبات شده برای مقابله با ترس از شکست (همراه با نسخه صوتی)

۵ استراتژی اثبات شده برای مقابله با ترس از شکست (همراه با نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۱۹.۲MB

همه کارآفرینانی که من می‌شناسم از شکست می‌ترسند. این ماهیت انسان است. زمانی که از محدوده آرامش خود خارج می‌شویم احساس ترس می‌کنیم. ما به‌عنوان کارآفرین، هویت و غروری داریم و چنان در کاری که انجام می‌دهیم غرق می‌شویم که وقتی کارها مطابق انتظار ما پیش نمی‌روند، فکر می‌کنیم در حال مردنیم.

اما چگونه می‌توانید به‌جای ترس از شکست، از آن به نفع خود استفاده کنید؟ در اینجا پنج استراتژی اثبات‌شده را برای غلبه بر ترس از شکست شرح خواهیم داد:

 

اهداف خود را مجدداً چارچوب‌بندی کنید

قبل از هر چیز با تغییر اهداف خود، چارچوب دیگری برای شکست تعریف کنید. بدین گونه که هدف خود را گسترش دهید تا یادگیری مطالب جدید را شامل شود. بدین ترتیب هرگز از دیدگاه فنی «شکست» نخواهید خورد، چرا که همواره چیزی هست که بخواهید یاد بگیرید. برای مثال، به‌جای آنکه هدف مشخصی مثل «کسب حداقل ۱۰۰٫۰۰۰ دلار درآمد از فروش این محصول جدید» داشته باشید، هدف خود را گسترش دهید و آن را به «یادگیری چیزی جدید درباره چگونگی راه‌اندازی موفق یک محصول» تغییر دهید. البته هنوز هم می‌توانید درآمد ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری را در نظر داشته باشید، اما هم‌زمان یادگیری چیزی جدید و ارزشمند را درباره فروش محصولی جدید هدف قرار دهید. بدین ترتیب «شکست» امکان‌پذیر نیست، چرا که نتیجه هر چه که باشد، قرار است شما چیز جدید و ارزشمندی یاد بگیرید.

 

موانع را تجسم کنید

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ در نشریه Experimental Social Psychology، به چاپ رسید از دو گروه دانشجویان خواسته‌شده بود که بنویسند طی هفته آینده چگونه خواهد بود. از یک گروه خواسته شد تصور کنند هفته بسیار خوبی خواهند داشت و از گروه دیگر خواسته شد هر چه را که درباره هفته بعد به ذهنشان می‌رسد، بنویسند.

دانشجویانی که از آن‌ها خواسته‌شده بود هفته خوبی را تصور کنند، در مقایسه با گروه کنترل، گزارش دادند که انرژی کمتری داشته‌اند و طی آن هفته به موفقیت‌های کمتری دست‌یافته‌اند.

تفکر مثبت به‌تنهایی کافی نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که مابین تفکر مثبت و تجسم موانع و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن‌ها مواجه شویم، توازن برقرار کنیم. به شرایطی فکر کنید که طی آن از شکست می‌ترسید. حالا تصور کنید که به یک مانع برخورد کرده‌اید، بگذارید ترس را حس کنید. سپس خود را تجسم کنید که از مانع عبور کرده و به حرکت ادامه می‌دهید. حالا چنددقیقه‌ای را صرف برنامه‌ریزی برای نحوه غلبه بر موانعی که ممکن است سر راهتان باشد، صرف کنید. درنهایت خود را تجسم کنید که علی‌رغم این موانع به موفقیت نزدیک می‌شوید.

 

ماجرا را مشخص کنید

وقتی با مسئله شکست خیلی شخصی برخورد می‌کنیم، همواره، شکست را برای خودمان بسیار بزرگ جلوه می‌دهیم. درواقع برای ما شکست یعنی «من آن‌قدرها هم خوب نیستم» و «هیچ‌وقت کارآفرین موفقی نمی‌شوم» یا «تیم من عرضه ندارد» و ...

وقتی از شکستی بسیار ناراحت شدید، از خود سؤال کنید: «خب، عقیده من درباره این وضعیت چیست؟» ببینید که آیا می‌توانید ماجرایی را که درباره شکست برای خود ساخته‌اید و آن را بسیار بزرگ و اغراق‌آمیز کرده‌اید، مشخص کنید؟ سعی کنید تصورات را از واقعیت جدا کنید. واقعیت این است: قرار بود این محصول ۱۰۰٫۰۰۰ دلار درآمد عاید ما کند، اما فقط ۲۰٫۰۰۰ دلار درآمد داشتیم. پدرم راست می‌گفت. من هیچ‌وقت به‌جایی نمی‌رسم. من شکست‌خورده‌ام.

بعدازآنکه ماجرا را موشکافی کردید، می‌بینید ماجرا چیزی جز یک ماجرا نیست. حالا سعی کنید آن را با پاسخی مثبت‌تر بازنویسی کنید، مثلاً: «من تمایل به ریسک‌پذیری دارم و از اشتباهاتم یاد می‌گیرم و ادامه می‌دهم.»

 

سه سؤال مهم از خود بپرسید

بهترین واکنش در برابر احساس شکست این است که این سه سؤال را از خود بپرسید:

۱) از این وضعیت چه آموختم؟

۲) من به‌عنوان یک انسان با این تجربه چگونه می‌توانم رشد کنم؟

۳) سه بعد مثبت این وضعیت کدم‌اند؟

 

زمانی که برای اولین بار تلاش می‌کنید سه نکته مثبت را درباره «شکست» بنویسید، ممکن است ذهن شما با شما مقابله کند. اما اگر به این تمرین ادامه دهید، خیلی زود خواهید دید که در هر «شکستی» یک فرصت جدید نهفته است. برای مثال، ممکن است فکر کنید: «خب، درست است که بزرگ‌ترین مشتری‌ام را ازدست‌داده‌ام ولی حالا وقت دارم تا روی مشتریان کوچک‌ترم تمرکز کنم و فروش بیشتری به آن‌ها داشته باشم. همچنین زمان بیشتری دارم تا به دنبال مشتریان بالقوه و جدید بگردم و یاد گرفته‌ام که دموی محصولم باید بهتر از این باشد تا بتوانم قبل از هدف‌گیری به‌سوی مشتریان جدید، تغییرات لازم را اعمال کنم.»

 

تسلیم شوید و ترس را حس کنید

بسیاری از ما انسان‌ها اجازه می‌دهیم ترس ما را فلج کند، چون نمی‌خواهیم ترس را حس کنیم. اما اگر به خودتان اجازه دهید که ترس را هر وقت پیش رویتان قرار گرفت حس کنید، متوجه خواهید شد که ترس به‌سرعت از بین خواهد رفت و ناگهان مدیریت اوضاع برایتان ساده‌تر خواهد شد.

این بار هر وقت متوجه شدید که اضطراب دارید یا ترس وجودتان را فراگرفته است، به‌تنهایی بنشینید، زمان‌سنج را روی دو دقیقه تنظیم کنید، و به مدت دو دقیقه نفس عمیق بکشید. بعد از شنیدن صدای زنگ زمان‌سنج، این احتمال وجود دارد که حس ترس کاملاً از بین برود. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، واکنش آرامش‌دهنده طبیعی بدنتان را بیشتر تحریک خواهید کرد و با راحتی بیشتری از ترس عبور خواهید نمود.