استارت‌آپ IMEAnalysis، پایگاه تحلیلی تخصصی کالا و انرژی

مصاحبه با محمد عموئی، هم موسس استارت‌آپ IMEAnalysis
گفتگو با
مصاحبه

IMEAnalysis پایگاه تحلیلی-تخصصی کالا و انرژی، در حوزه بورس کالا ارائه‌دهنده تحلیل و قیمت بازارهای جهانی و داخلی مواد پلیمری، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، نفت خام و خوراک‌ها، صنعتی و فلزات، و محصولات کشاورزی از نشریه‌های معتبری مانند آیسیس، پلتس، آرگوس و ... به‌صورت روزانه و هفتگی در پلتفرم‌های وب‌سایت و اپلیکیشن IMEAnalysis است.



http://imeanalysis.com 

https://telegram.me/imeanalysis 

ایده اولیه این استارت‌آپ چگونه شکل گرفت؟

اعضای تیم ما از کارکنان کارگزاری بانک مسکن بودند و چندین سال در آنجا فعالیت می­کردند مثلاً دکتر باقری که از مؤسسین اصلی این سایت هستند، سابقه ۱۰ ساله در این حوزه داشتند. دکتر باقری کمبود اطلاعات را در آنجا درک کردند و به این نتیجه رسیدند که کلاً در ایران هیچ­ پایگاه داده‌ای وجود ندارد که بتوانیم به آن رجوع کنیم درحالی‌که اطلاعات برای تحلیلگران حوزه بورس و مالی اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که شعار ما این است که «اطلاعات کالا ارزشمندتر از خود کالاست»، روی این اطلاعات تمرکز کردیم و چنین سایتی راه­اندازی شد تا به همکاران ما که در این حوزه فعالیت می­کنند کمک کند.

 

چه تغییراتی روی سایت دادید و بازخوردها را چگونه به دست می­آوردید؟

حتی اگر بخواهید یک سایت ساده را راه­اندازی کنید صد درصد با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. بعدازاینکه ما ایده را آماده کردیم و با توسعه‌دهنده‌ها درباره برنامه­نویسی­ مربوط به آن جلسه گذاشتیم، آن‌ها ۶ ماه از ما فرصت خواستند تا این کار را انجام دهند. شاید نزدیک به ۸ ماه درگیر اصلاحات بودیم و راه سختی را طی کردیم تا این سایت به حالت ایده­آل برسد که قطعاً آن ایده­آل خودمان نیست و انشاالله نسخه­های جدیدی را ارائه خواهیم کرد. ما در حال برنامه­ریزی هستیم که تا چند ماه آینده نسخه جدید سایتمان را عرضه کنیم.

وقتی سایت راه‌اندازی شد، خود ما کم­کم با آن کار کردیم و یکسری مشکلات شناسایی شدند. شروع به جذب کاربر و معرفی سایت به همکاران کردیم و چون ارتباط نزدیکی باهم داشتیم هرکسی اشکالی را برایمان توضیح می‌داد می­گفت و چون خود ما توسعه‌دهنده نبودیم  و در این حوزه تخصص نداشتیم، مشخص کردن تمام زوایای آن و مشکلات برای توسعه‌دهنده‌ها برایمان خیلی سخت بود. انجام این کار خیلی زمان­بر بود و حدود ۸ ماه طول کشید تا تمام ایرادات را اصلاح کنیم.

 

در حال حاضر چگونه کاربران را جذب می­کنید؟

دو رویدادی که در آن شرکت کردیم خیلی خوب بودند. فعالیت قبلی ما برای تبلیغات بیشتر در سایت­ها بود و در کارگزاری­ها هم از طریق همکاران انجام می‌شد. ما سایت را معرفی می­کردیم و بیشترین تبلیغ هم از طریق شبکه­های اجتماعی مانند تلگرام بود.

 

با نهاد خاصی هم همکاری می­کنید؟

نه فعالیت ما به‌صورت شخصی است.

 

چه برنامه­ای برای تأمین مالی این مجموعه ‌دارید؟

قبل از این دو رویداد ما با چند سرمایه­گذار جلسه داشتیم و امیدواریم که به نتیجه برسد. قطعاً ما باید سرمایه­گذار داشته باشیم چون ابعاد کار ما گسترده و هزینه­بر است و به‌صورت شخصی نمی­شود این هزینه­ها را تأمین کرد. با چند سرمایه­گذار صحبت کردیم و چند ارائه داشتیم و در این رویداد هم با خیلی از سرمایه­گذاران آشنا شدیم و امیدواریم بعدازاین رویداد بتوانیم جلسه­ای داشته باشیم و به نتیجه برسیم.