fa-IR

پلتفرم آموزش‌های آنلاین با استارت‌آپ مادیا

۵۵.۲۱MB مصاحبه با محسن عدلی، موسس مادیا
گفتگو با
مصاحبه

مادیا یک پلتفرم آموزشی است که با هدف ارتقای سطح کیفیت زندگی و فضای کسب دانش و کار از طریق آموزش‌های آنلاین پا به عرصه فعالیت نهاده است. مادیا سعی دارد با برطرف کردن نقاط ضعف سیستم‌های یادگیری و تدریس مجازی، خدمات منحصربه‌فردی را به مدرسین و مخاطبین خود ارائه دهد.

http://madya.ir 

https://telegram.me/madya_support 

https://www.instagram.com/madya_support 


ایده اولیه استارت‌آپ را از کجا گرفتید؟

 حدود ۴ سال است که تدریس می‌کنم. نقاط ضعفی که در کار تدریس چه از طرف مدرسان و چه از طرف دانش‌آموزان و دانشجویان دیدم، باعث شد که این استارت‌آپ را راه‌اندازی کنم.

 

چگونه متوجه شدید ایده شما در بازار جواب میدهد؟

قبل از اینکه این کار را با برند «مادیا» راه‌اندازی کنیم، مدل کوچکی از آن ساختیم و تست کردیم، حتی پرسشنامه‌هایی را نیز طراحی کرده و در جامعه هدفی که داشتیم، بررسی نمودیم و به این نتیجه رسیدیم که این کار می‌تواند جواب بدهد.

 

اولین مشتری را چگونه جذب کردید؟

چون ما سابقه ۴ ساله در این کار داشتیم، روی آن مدلی که ساخته بودیم مشتری جذب کردیم و از شبکه ارتباطی خودمان هم برای جذب مشتری استفاده نمودیم.

 

تیمسازی شما به چه صورت بود؟ اعضای تیم را به چه صورت انتخاب کردید؟

ما بررسی کردیم که برای راه‌اندازی این سایت به چه زیرساخت‌هایی نیاز داریم؟ برای مثال در برنامه‌نویسی با چه زبانی می‌خواهیم کار کنیم؟ این زیرساخت‌ها را مشخص کردیم و به دنبال افرادی بودیم که پاسخگوی نیازهایمان باشند. برای جذب این افراد از استارت‌آپ‌هایی استفاده کردیم که افراد متخصص را معرفی می‌کنند. با این کار به‌نوعی تیممان را تشکیل دادیم.

 

به‌غیراز این افراد، آیا از دوستان خود نیز در تیم‌تان استفاده کردید؟

ما تجربه بدی در این زمینه داشتیم. از دوستان در تیم خود استفاده کردیم ولی آن‌ها به کار تعهد نداشتند و با مشکل زمانی مواجه شدیم. بعدازآن تصمیم گرفتیم که از افراد متخصص و متعهد در تیم‌ خود استفاده کنیم. در مورد کارهای تیمی، تعهد بسیار مهم است. تعهد تیمی یعنی اینکه باید کاری که واگذارشده را در زمان مشخص تحویل دهید و این بسیار مهم است. وقتی رابطه‌ای دوستانه‌ باشد، شاید آن تعهد کمی کمرنگ‌تر ‌شود. زیرا مسائل کاری و دوستی باهم ترکیب‌شده و آن تعهد از بین می‌رود.

 

آیا از سرمایهگذار هم استفاده کردید؟

سرمایه‌گذاری در کار ما به‌نوعی خانوادگی شد، یعنی من ایده را با پدرم مطرح کردم و آینده این کار و روندی که تاکنون طی کرده بودیم را توضیح دادم. ایشان قبول کردند که روی کسب‌وکار ما سرمایه‌گذاری کنند.

 

نقطه قوت شما نسبت به رقبا چیست؟

ما قبل از اینکه به فکر سایت باشیم و زمانی که روی ساخت مدل کوچکی از آن کار می‌کردیم، حدود ۶ ماه در بازار تحقیق کردیم و تا حدی تحقیق و توسعه ما طولانی شد. رقبای داخلی را به‌طور کامل بررسی کردیم. حتی گام را فراتر گذاشته و رقبای خارجی و سایت‌هایی که در این حوزه هستند‌ را نیز مطالعه نمودیم. مبنای کار را روی تیم‌هایی که در ایران کار می‌کنند، گذاشتیم و وجه تمایزهایی که سایت‌های مطرح دنیا در آموزش آنلاین داشتند را به سایت خودمان اضافه کردیم. در حال حاضر در کسب‌وکارهای داخلی حوزه آموزش تعامل وجود ندارد یعنی شما به‌عنوان یک مدرس ویدیویی را تولید می‌کنید، در سایت قرار می‌دهید و درنهایت ۳ یا ۴ کامنت زیر فیلم دریافت می‌کنید. متوجه شدیم که فیلم به‌تنهایی به درد دانشجو نمی‌خورد و باید این تعامل بین دانشجو و مدرس برقرار شود. ما این تعامل را زمانی که دوره آموزشی توسط مدرس در حال برگزاری است، برقرار ساخته‌ایم. همچنین این موضوع را متوجه شدیم که شاید مدرسی نتواند پکیجی از تدریس خود را آماده کند و بخواهد که محتوای تدریس خود را هفته‌به‌هفته آماده کرده و در مورد آن‌ها بازخورد بگیرد تا بتواند درس‌های هفته‌های بعد را طراحی کند. در این موضوع نیز ما قابلیت این کار را به سایت اضافه کردیم. بعضی از مدرسین نیز ممکن است قصد فروش فیلم‌های آموزشی خود به دانشجویان را داشته باشند و حتی بازاریابی را هم خودشان انجام دهند. ما کد تخفیفی برای این مدرسین تعریف کردیم که بتوانند این کدها را به دانشجویان خود داده و درآمد بیشتری کسب‌ کنند. ما در سایت، موتور قوی دوره سازی گذاشتیم که مدرس دیگر نیازی به ما نداشته باشد و می‌تواند به‌طور کامل دوره خودش را تعریف کند. امکانات دیگری نیز در سایت قرار داده‌ایم که مدرس را در مدیریت دوره‌اش راحت‌تر کرده است.

 

بزرگ‌ترین چالشی که برای راهاندازی این استارت‌آپ داشتید، چه بود؟

قطعاً مسائل مالی بزرگ‌ترین چالش ما بوده است. استارت‌آپ‌هایی که مانند ما جوان هستند با مشکلات مالی مواجه می‌شوند. فارغ از مشکلات مالی، مسئله تیم‌سازی نیز برای ما چالش‌برانگیز بود. بحث تعهد در تیم موضوع مهمی است. اگر ما بخواهیم تیم خود را در این پروژه شریک کنیم، چون در سهام شریک می‌شوند تعهدشان نیز کمتر می‌شود. از طرفی هم اگر آن‌ها را سهامدار نکنیم باید به آن‌ها حقوق دهیم و بازهم مسئله مالی مطرح می‌شود.

 

این چندمین استارت‌آپی است که شما راهاندازی کرده‌اید؟

اولین استارت‌آپی است که راه‌اندازی کرده‌ایم و تا حدی ادامه همان مدلی است که قبلاً ساخته‌ایم.

 

آیا ذهنیت شما در مورد استارت‌آپ‌ها، نسبت به قبل تغییر کرده است؟

بله، حضور در نمایشگاه باعث شد فضای ذهنی ما تغییر کند. زاویه دید ما نیز تغییر کرد چون من قبلاً فکر می‌کردم مشتریان ما مردم عادی باشند، ولی در این نمایشگاه سازمان‌های خوبی به ما پیشنهاد کار دادند و از ما خواستند که این سیستم را در سازمان آن‌ها پیاده کنیم. این نمایشگاه محیط خوبی بود تا فضای دیدمان را بزرگ‌تر کنیم.