fa-IR

گالری هنرمندان با استارت‌آپ نیک‌زی

۵۵.۴۸MB مصاحبه با پوریا قنبری، موسس استارت‌آپ نیک‌زی
گفتگو با
مصاحبه

نیک زی یک مجتمع هنری امن و راحته بدون محدودیت فضا و زمان برای تمامی هنرمندان که می‌توانند با تشکیل گالری؛ آثار و دست‌ساخته‌های خودشون را آنلاین و بدون دغدغه بفروش برسانند و هنردوستان هم با اطمینان خرید کنند با همدیگه همکاری و تبادل‌نظر داشته باشند و از آخرین اخبار و رویدادهای هنری در «مجله هنری» مطلع شوند و از «هندبوک فروش» برای ارتقاء سطح آثار هنری خودشون بهره ببرند و حتی مواد و ابزار کار موردنیاز را به‌صورت نو یا حتی دسته دوم تهیه کنند.


http://neekzee.com 

https://telegram.me/neekzee 

https://www.instagram.com/neekzee.gallery 


ایده اولیه استارت‌آپ شما چه بود و در ادامه به چه صورت تغییر کرد؟

ازآنجایی‌که ما خودمان کار هنری می‌کردیم، مشکلاتی داشتیم. برای مثال؛ ارائه محصولات به فروشگاه‌ها، ارزشیابی فروشگاه‌ها و ... معضلاتی بود و باعث شد این ایده به ذهنمان برسد که کارهای هنری را درجایی غیر از فروشگاه‌ها عرضه کنیم. به خاطر آشنایی با فضای مجازی، تصمیم گرفتیم فروشگاهی مجازی به نام «نیک زی» ایجاد کنیم که در این فروشگاه، کارهای خودمان را ارائه دهیم و هنرمندان دیگر هم بتوانند کارهای خودشان را به‌عنوان یک گالری مجزا بدون محدودیت فضا و بدون اِعمال قیمت یا مشکلات این‌چنینی، ارائه دهند.

 

از کجا متوجه شدید ایده شما در بازار جواب میدهد؟

ما با فروشگاه‌های زیادی کار می‌کردیم و چون در ارتباط با همکاران‌ در این حوزه بودیم، متوجه شدیم این مشکل برای سایر همکاران نیز صدق می‌کند و در نحوه ارائه محصولاتشان مشکل‌دارند.

 

خلاقانهترین کاری که در استارت‌آپتان کردید و متفاوت از رقبا است، چیست؟

ما روی نحوه ارائه محصولات و جذب مخاطب و امکان ارائه خدمات به هنرمندان، کار خلاقانه‌ای کردیم و سعی نمودیم این استارت‌آپ را به‌عنوان یک اکوسیستم برای تمام کسانی ببینیم که هنرمند یا هنردوست هستند. در درجه اول به کسب درآمد فکر نکردیم، بلکه دوست داشتیم به هنرمندان دیگر کمک کنیم که محصولاتشان را به بهترین شکل ارائه دهند و در آن اکوسیستم بتوانند با بقیه هنرمندان و هنر دوستان در ارتباط باشند و تعاملی بین هنرمندان و هنردوستان و همین‌طور سایر افراد در این حوزه برقرار شود.

 

آیا ایده شما تغییر کرد؟

ایده از اول همین بوده فقط مواردی به آن اضافه‌شده است. مثلاً برای هماهنگی بیشتر در ارتباطات بین کاربران، ایده‌هایی را به ایده اولیه‌مان اضافه کردیم.

 

مشتری اولیه را چگونه جذب کردید؟

مشتریان اولیه، همکاران ما بودند. در شبکه‌های اجتماعی مختلف، با تبلیغات کوچکی توانستیم مشتریانمان را جذب کنیم.

 

کدام شبکه اجتماعی برایتان بیشتر مفید بوده است؟

اینستاگرام و تلگرام.

 

چگونه تیم خود را تشکیل دادید؟

در ابتدا بعضی از دوستان به تیم اضافه شدند که در حال حاضر با هم همکاری داریم. همچنین در رویدادهای مختلف، توانستیم بعضی از اعضای تیم را نیز پیدا کنیم. با پیشرفت کار، افراد دیگری در همین حوزه به ما اضافه شدند و تیم ما را تکمیل کردند.

 

تیم شما چند نفر است و آیا تغییری کرده است؟

تیم ما بین 12 تا 15 نفر هست، چون بستگی به نوع کاری که انجام می‌دهیم اضافه و کم می‌شوند. ولی در مورد اعضای ثابت، سه نفر در تیم نرم‌افزاری هستند، سه نفر در تیم غیر نرم‌افزاری کار می‌کنند، تیم داوران را داریم که برای هر بخش یک داور جدا در نظر گرفته‌ایم، تیم بازاریابی و مدیریت و همچنین تیم لجستیک هم داریم.

 

آیا سرمایهگذار جذب کرده‌اید؟

تا الآن با سرمایه مستقل خودمان جلو رفته‌ایم و تاکنون اقدامی برای جذب سرمایه‌گذار نکرده‌ایم.

 

برنامه خاصی برای آن دارید؟

بله قصد انجام این کار را داریم. اعتقاد داریم استارت‌آپ «نیک‌زی» به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند سرمایه‌گذار جذب کند و ما آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم.

 

با مراکزی که بتوانید مشارکت کنید، صحبتی کرده‌اید؟

خیر. اما دوستان چند مرکز را معرفی کرده‌اند که هنوز به‌صورت جدی با آن‌ها صحبت نکرده‌ایم.

 

«نیک زی» اولین کار استارت‌آپی شماست؟

بله اولین استارت‌آپی است که شکل‌گرفته است. اما در کنار این استارت‌آپ، کارهای دیگری هم انجام داد‌ه‌ایم که ناقص بوده یا در مراحل ابتدایی قرار دارد.

 

استارت‌آپهای دیگر شما شکست خورد‌ند یا در مرحله ایده تمام شدند؟

هنوز ایده هیچ‌کدام از آن‌ها به‌صورت کامل به نتیجه نرسیده است. یعنی ایده پردازی شده و مراحلی از آن انجام‌شده است ولی برای ادامه کار، نیاز به زمان‌داریم. ما در حال حاضر تمام تمرکزمان را روی استارت‌آپ «نیک زی» گذاشته‌ایم.

 

آیا تصور شما نسبت به فضای استارت‌آپی تغییر کرده است؟

تصورمان استارت‌آپی نبود. فکر می‌کردیم «نیک‌زی» کار جدیدی در حوزه هنری است، ولی بعداً متوجه شدیم این کار می‌تواند استارت‌آپ نیز باشد و وارد اکوسیستم استارت‌آپی شدیم. ما با این کار متوجه شدیم که استارت‌آپ چیست، مراحل طی شدن آن به چه شکلی است و چه امکاناتی می‌توان برای آن در نظر گرفت و خیلی برایمان جالب بود.

 

عدم قطعیت و ریسکها باعث نشد نسبت به کارتان آرامتر اقدام کنید؟

با گذشت نزدیک به دو سال از ایده پردازی و فرآیند کاری ما، سعی کردیم با همان انرژی ادامه دهیم و چیزی باعث نشده از کارمان عقب بیافتیم و بی‌انگیزه شویم. گاهی اوقات در مورد مجوزهایی که باید از برخی سازمان‌ها برای کارمان می‌گرفتیم به چالش برمی‌خوردیم و سرعتمان کم می‌شد، اما سعی می‌کنیم کارهایمان را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

 

بزرگ‌ترین چالش شما در این فضا چه بوده است؟

در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش ما بازاریابی است. در مراحل دیگر مشکلی نداشتیم.