fa-IR
هفت نکته برای بازاریابی کسب‌وکار خدماتی(همراه با نسخه صوتی)

هفت نکته برای بازاریابی کسب‌وکار خدماتی(همراه با نسخه صوتی)

نسخه صوتی را گوش دهید ۲۴.۰۱MB

زمانی که محصولی را می‌فروشید، بازاریابی کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. فقط کمپینی را در مورد کارهایی که محصولتان می‌تواند برای مشتریان انجام دهد طراحی می‌کنید، سپس آن را اجرا می‌کنید و درنهایت محصول به فروش می‌رود. اما زمانی که کسب‌وکار شما مبتنی بر خدمات است، نیاز به رویکرد متفاوتی دارید. درواقع به‌جای بازاریابی برای ویژگی‌های محصول، باید درباره توانایی خود و تیم‌تان در انجام کار، بازاریابی کنید. بازاریابی برای رفتار و محیطی دوستانه یا سابقه درخشان در ارائه خدمات به مشتری کمی سخت‌تر از بازاریابی برای یک محصول و چاپ ویژگی‌های آن روی یک بروشور است.

اما ناامید نشوید. مردم همواره به دنبال کسب‌وکارهای خدماتی خوب می‌گردند. صرف‌نظر از نوع خدمات، مشتریان همیشه در جستجوی شرکت‌های خدماتی معتبر و قابل‌اعتماد هستند. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. روش‌های مقرون‌به‌صرفه زیادی برای این کار وجود دارد. در اینجا هفت تکنیک فوق‌العاده برای بازاریابی کسب‌وکار خدماتی را به شما معرفی می‌کنیم.

 

۱ـ با ایجاد انگیزه در مشتریان آن‌ها را جذب کنید

با توجه به‌اندازه جامعه شما، ممکن است گزینه‌های زیادی برای خدماتی مانند خدمات شما وجود داشته باشد. پس شما چگونه می‌توانید در میان این‌همه رقیب، مشتریان جدیدی جذب کنید؟ همه به دنبال فروش هستند و تبلیغات خاص روش بسیار خوبی برای این کار است. اگرچه تبلیغات موفق ممکن است نیازمند هزینه زیادی باشد، اما در عوض می‌تواند مشتریان جدیدی را به سمت شما بکشاند. فقط مراقب باشید بین نیازهای مالی خود و درک مشتری از یک معامله و خرید خوب، تعادل برقرار کنید. ارائه‌دهندگان مانند Valpak  به شما امکان می‌دهند تا با استفاده از کد پستی، خانوارهای موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس کوپن‌های خود را برایشان می‌فرستند. شرکت‌هایی مثل Boostability  هم خدمات بازاریابی آنلاین مشابهی را برای برندهایی که می‌خواهند با بازارهای محلی خود ارتباط داشته باشند ارائه می‌دهند.

 

 

۲ـ ارتباط خود را حفظ کنید

شاید بدیهی به نظر برسد، اما برای آنکه ارتباط خود را با مشتریان وفادار حفظ کنید باید تلاش کنید. البته ما نمی‌توانیم یک روش مناسب برای همه را توصیه کنیم و بگوییم چند وقت یک‌بار تلفن بزنید، ایمیل بفرستید، یا کد تخفیف ارسال کنید. بلکه باید از خودتان بپرسید: « من چه زمانی از دست شرکت‌هایی که با من تماس می‌گیرند عصبانی می‌شوم؟» جواب شما تعیین می‌کند که چند وقت یک‌بار باید با مشتریان ارتباط برقرار کنید. مشتریان دوست دارند که شما آن‌ها را به خاطر بسپارید، اما نمی‌خواهند مزاحم آن‌ها بشوید. خدمات خوب ارزش آن را دارد که درباره آن حرف بزنید، و ارائه خدمات به شکلی محترمانه و مؤدبانه می‌تواند باعث بازاریابی دهان‌به‌دهان برای خدمات شما شود.

 

۳ـ از شبکه‌سازی اجتماعی استفاده کنید

علاوه بر ایجاد وب‌سایت برای کسب‌وکارتان، به فکر ایجاد صفحات و پروفایل‌هایی در فیس‌بوک، لینکدین، توییتر و شبکه‌های اجتماعی مناسب دیگر هم باشید. بعدازآنکه صفحات خود را ایجاد کردید، فراموش نکنید که آن‌ها را مدیریت کنید؛ یعنی به پرسش‌های مشتریان پاسخ دهید و پست‌های ارزشمند منتشر و صفحات را به‌روزرسانی کنید. در این صورت می‌توانید برای خود فالوئر پیدا کنید. حتی اگر فردی که به‌طور مستقیم بازاریابی شما را در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کند محصول شما را خریداری نکند، به‌آسانی می‌تواند پست شما را با افرادی که می‌شناسد به اشتراک بگذارد.

 

۴ـ روی کارت‌های ویزیت حساب کنید

کارت‌های ویزیت هنوز هم ارزشمند هستند و می‌توانند ابزارهای بسیار مفیدی برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک باشند. شما می‌توانید با کسب‌وکارهای محلی دیگر شبکه‌سازی کنید و بپرسید که آیا می‌توانید کارت‌های ویزیت خود را در محل آن شرکت‌ها قرار دهید یا نه. حتی می‌توانید خیلی ساده در رویدادهای شبکه‌سازی کارت‌های ویزیت خود را به صاحبان کسب‌وکارهای دیگر بدهید. کارت‌های ویزیت همیشه در دسترس هستند و می‌توانند از یک مشتری به مشتری دیگر انتقال پیدا کنند؛ درست مثل بازاریابی دهان‌به‌دهان.

 

۵ـ با اجتماع در ارتباط باشید

با همسایگان خود مهربان باشید و با استفاده از مدل کسب‌وکار قدیمی «مزیت رقابتی» که از دور خارج‌شده است به استقبال جامعه نروید. کسب‌وکارهای محلی دیگر مشتریان خاص خود را دارند. بنابراین اگر با این کسب‌وکارها با احترام برخورد کنید، ممکن است بخشی از مشتریان خود را به شما معرفی کنند، چرا که خودشان درهرصورت فقط می‌توانند به تعداد معینی از مشتریان خدمات‌رسانی کنند. یک روش مناسب برای برقراری ارتباط با جامعه این است که در اتاق بازرگانی محلی خود مشارکت داشته باشید. این اجتماعات می‌تواند شما را با کسب‌وکارهای دیگر آشنا کنند و زمینه را برای تعاملات و همکاری‌ها فراهم کنند.

 

۶ـ خبرساز باشید

قرار گرفتن در اخبار یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغ رایگان شرکت شما است. گاهی با توجه به‌اندازه جامعه، صرفاً قرار دادن یک تابلوی جدید کافی است تا وارد اخبار شوید. اما اگر جامعه شما بزرگ است لازم است کار جالب‌تری انجام دهید، مانند کمک به یک موسسه خیریه یا برگزاری یک رویداد اجتماعی. اگر تصمیم به چنین کاری گرفتید لازم است صادق باشید و به آرمان موردنظر ایمان داشته باشید. در غیر این صورت مشتریان بالقوه، انگیزه شما را زیر سؤال خواهند برد و ممکن است تصمیم بگیرند با شما وارد معامله نشوند. اگر به خیریه کمک می‌کنید، خیریه مناسبی را انتخاب کنید، یا با یکی از کسب‌وکارهای محلی دیگر ، به شکل گروهی یک رویداد خیریه ترتیب دهید. استفاده از امور خیریه مناسب به شکل مناسب می‌تواند علاوه بر کمک به دستیابی به یک آرمان والا، به کسب‌وکار شما هم کمک کند.

 

۷ـ بر اساس ارزش رقابت کنید نه بر اساس قیمت

در بازارهای رقابتی معمولاً رقبا درگیر جنگ بر سر قیمت هستند. اما کسب‌وکارهای خدماتی حرفه‌ای می‌دانند که پایین آوردن قیمت‌ها فقط به معنی اتلاف است، چرا که مشتریان معمولاً به دنبال افرادی هستند که در ازای قیمت خدمات، بیشترین ارزش را ارائه می‌کنند. بدین ترتیب، برای آنکه بیشترین ارزش را ارائه دهید، به استراتژی دسته‌بندی فکر کنید. صنعت فست‌فود یک نمونه از صنایعی است که از دسته‌بندی استفاده می‌کند. در این صنعت، اقلام پرطرفدار در کنار ترکیبات غذایی ارزان‌تر ارائه می‌شوند و درعین‌حال برای فروشنده سود هم دارند. در کسب‌وکارهای خدماتی، ازآنجاکه هزینه‌های نگهداری معمولی معمولاً زیاد نیست و دغدغه بزرگی محسوب نمی‌شود می‌توانید خدمات جانبی را دسته‌بندی کنید و ارزش پیشنهادی خود را به‌طور چشمگیری افزایش دهید.

برای آنکه بازاریابی موفقی داشته باشید کافی است چند روش ساده را امتحان کنید. درنهایت موفقیت کمپین‌های بازاریابی شما به کیفیت محصولات شما و توانایی انتقال و بیان این کیفیت برای بازار هدف بستگی دارد. همه تکنیک‌های بازاریابی برای همه بازارهای هدف کارایی ندارند. بنابراین روش‌های مختلفی را آزمایش کنید تا به یک استراتژی اثربخش برسید و سپس روی آن متمرکز شوید تا زمانی که استراتژی بهتری سر راهتان قرار بگیرد.