fa-IR

لینکپ‌‌، بستری برای راهکارهای اینترنت اشیا

۲۹۰.۷۴MB مصاحبه با عرفان طاهرخانی، هم موسس لینکپ

لینکپ؛ بستری برای «توسعه» و «عرضه» راهکارهای اینترنت اشیاء و هوشمند‌سازی است. بستر توسعه لینکپ شامل زیرساخت ارتباطی متشکل از شبکه‌های دور بُرد و کوتاه بُرد مخصوص سرویس‌های اینترنت اشیاء، داشبورد مدیریت دیوایس و APIهای لازم برای توسعه‌دهندگان است. در کنار بستر توسعه، «لینکپ‌مارکت» را ارائه کرده‌ایم که مشتریان می‌توانند نیازمندی‌های هوشمندسازی مجموعه خود را به صورت کامل، از میان راهکارهای متنوع و دارای گواهی تهیه کنند.


http://linkap.net 

https://telegram.me/linkap_official 

https://www.instagram.com/linkap_official 

ایده اولیه لینکپ‌‌ از کجا گرفته شد؟

استارت‌آپ لینکپ‌‌ از شرکت تاراکسا شروع به کار کرد. بعداً ذیل یکی از پروژه‌ها و ایده‌های خاصی که داشتیم سرمایه جذب کردیم و لینکپ‌‌ شکل گرفت.ما دوست داشتیم همیشه روی مرزهای فناوری حرکت کنیم و این موضوع را سرلوحه کارهایمان قرار داده بودیم. در حین فعالیت‌هایی که به‌صورت مشاوره و اجرا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می‌دادیم، در یکی از پروژه‌هایمان بحث شهر هوشمند را بررسی ‌کردیم و متوجه شدیم موضوع بسیار مهمی که در مورد سرویس‌های اینترنت اشیاء وجود دارد بحث بسترِ ارتباطی است. در حال حاضر بستر ارتباطی موجود است و می‌توان از فناوری‌های کوتاه‌بُرد و بلندبُرد مانند موبایل استفاده کرد، اما هرکدام از این‌ها برای یکسری سرویس‌های خاص هستند مثلاً اگر بخواهیم ضعف و قوت آن‌ها را بررسی کنیم، شبکه‌های بلندبُرد توان مصرفی بالایی دارند. درست است که پوشش خوبی داریم اما شما مدام باید باطری‌هایتان را شارژ و تعویض کنید و هزینه تمام‌شده آن معمولاً گران است.

 

شما خلأ ارتباطی را پوشش میدهید؟

بله. مسئله‌ای که داشتیم همین بود. مشکلاتی برای شبکه‌های کوتاه‌بُرد وجود داشت، ما به دنبال راه‌حلی برای حل این چالش بودیم که از فناوری LPWA استفاده کردیم. فناوری LPWA  توان مصرفی‌شان پایین و ناحیه پوششان وسیع است و برای جاهایی که ما می‌‌خواهیم دیتاهایی را از سنسورها و دیوایزها جمع‌آوری کنیم خیلی مناسب هستند. این شبکه را تقریباً یک سال و نیم تحت عنوان شرکت تاراکسا راه‌اندازی کردیم که اولین شبکه اختصاصی اینترنت اشیاء بود که در ایران راه‌اندازی شد. بعدازآن کم‌کم بحث توسعه شبکه را با مجموعه سرمایه‌گذاری خود مطرح کردیم.

 

چه تغییراتی نسبت به تاراکسای اولیه دادید؟

ما در بخش تاراکسای اولیه ایده‌های متفاوتی داشتیم اما کم‌کم با بازخورد‌هایی که از بازار گرفتیم رویکردهای خود را تغییر دادیم. یک تغییر اساسی که از نمایشگاه الکامپ پارسال تا نمایشگاه الکامپ امسال روی پلتفرم ایجاد کردیم بحث مارکت است، ما طبق بازخوردی که از بازار می‌گرفتیم مارکت را اضافه کردیم. کسانی که عموماً به ما مراجعه می‌کردند، این خواسته را داشتند که بتوانند یک سولوشن کامل دریافت کنند و جای مارکت که در حوزه‌های اپلیکیشن به‌نوعی موجود بود، در بحث اینترنت اشیاء برای توسعه سرویس‌های اشیاء خالی بود. ما در مدت اخیر انرژی زیادی گذاشتیم تا بتوانیم با افراد فعال در حوزه‌های اصلی ساختمان هوشمند، شهر هوشمند و صنایع هوشمند مذاکره کنیم. فعالان حوزه را جمع کنیم و آن‌ها را با بستر ارتباطی‌مان آشنا کنیم، ابزارهایی را در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند رایگان تست‌هایشان را انجام بدهند و زمانی که خیالشان راحت شد، در بستر شبکه ما فعالیت‌‌هایشان را توسعه بدهند.

 

پس در حال حاضر کسب‌وکارهایی هستند که کاملاً از سرویس لینکپ‌‌ استفاده میکنند؟

بله مسئله‌ای که فعلاً داریم این است که ما درحال‌توسعه شبکه‌ خود کاملاً مبتنی بر سرویس هستیم  و مانند اپراتور نیستیم که بخواهیم کل شهر را پوشش بدهیم. هرجایی که سرویس نیاز بوده و سرویس برای ما هم جذاب بوده وارد عمل شده‌ایم. این هم مسئله مهمی است که برای توسعه شبکه هم یکسری راهبردهایی دیدیم. اما شبکه‌مان را مبتنی بر سرویس توسعه می‌دهیم برای همین بستر بعدی بعد از تهران، شهرهای بزرگ دیگر مانند تبریز و مشهد و اصفهان نبودند، در زنجان سرویسی را نیاز داشتند و آن سرویس برای ما جذابیت لازم را داشت، ما بستر ارتباطی‌مان را به‌صورت پایلوت آنجا فراهم کردیم تا آن‌ها بتوانند تست‌هایشان را بگیرند، دولوپ‌کیت را به آن‌ها دادیم، تست‌هایشان را که گرفتند، دیتایشان در شبکه ما وارد شد و تمایل پیدا کردند که توسعه را آنجا داشته باشیم.

 

شما روی حوزهای کار میکنید که جدید است، روی لبه فناوری هستید و قاعدتاً باید بروید روی کسب‌وکارهای مختلف کار کنید و آن‌ها را ترغیب کنید که با شما همکاری کنند، سیاست شما برای جذب اولین مشتریهایتان چیست؟

معمولاً کسانی با فناوری ما سروکار دارند که قبلاً از یکسری فناوری‌ها استفاده می‌کردند و خودشان دقیقاً با چالش‌های فناوری‌هایی که استفاده می‌کردند آشنا هستند. ما در حال حاضر با همکاری با مرکز نوآوری فناپ یک آزمایشگاه IOT را در مرکز نوآوری فناپ ایجاد کردیم که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. در آنجا پوشش شبکه فراهم است، کسب‌وکارها تست‌هایشان را انجام می‌دهند و دیتاهایشان را دریافت می‌کنند. وقتی خیالشان راحت شد می‌توانند بیایند و سرویس‌های واقعی خودشان را در بستر شبکه ما توسعه بدهند. یکی از راه‌هایی که برای فرهنگ‌سازی برای شبکه خودمان در نظر گرفتیم، آزمایشگاه IOT بود که در حال حاضر کار روی آن را ادامه می‌دهیم. با یکی از دانشگاه‌های معروف کشور هم در حال مذاکره هستیم ولی چون هنوز قطعی نشده، درباره آن صحبت نمی‌کنم.

نسخه دوم دولوپ‌من‌کیت‌هایمان یا ورژنیک/یک آن را در نمایشگاه رونمایی کردیم که یک نسخه کامل مبتنی بر فناوری‌های کاملی است که مصرف توان پایین دارد و کاربران می‌توانند سنسورهایشان را وصل کنند، دیتایشان را بگیرند، به‌راحتی هم کدها در اختیار آن‌هاست و هم سخت‌افزار در اختیار آن‌هاست و خیلی راحت می‌توانند اتصال برقرار کنند و دیتایشان را دریافت کنند.

 

تیم شما چند نفر هستند؟

پنج نفر هستیم، یکی از دوستان قسمت سخت‌افزار را مدیریت می‌کند. یکی از سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار ما این بود که ما هم بحث نرم‌افزاری داشتیم و هم بحث مارکت را باید آماده می‌کردیم. چون شبکه ما شبکه‌ای است که ارتباط شهری را توسعه می‌دهد و سولوشن‌ها باید کاملاً استانداردهای لازم را داشته باشد، چون روی دکل نصب می‌شوند تا بتوانند پوشش بدهند و این کار پیچیده و سختی بود. ما توانستیم تا این قسمت کار پیش برویم و در حال حاضر از دایره مرکزی به شمال تهران پوشش مناسبی داریم. عموماً این‌طور عمل کرده‌ایم که برای جلب رضایت مشتری‌های خاص خودمان، سرویس درخواستی را برای آن‌ها فراهم کردیم تا تست‌هایشان را بگیرند و با بستر شبکه ما آشنا شوند و بعد با درخواست خودشان سرویس را برای آن‌ها راه‌اندازی کردیم.

 

اگر به عقب برگردید روی چه مهارتی بیشتر کار میکنید؟

مسئله‌ای که وجود دارد این است که نگرش ما باید این‌گونه باشد که در استارت‌آپ قرار است تمام کارها را خودمان انجام دهیم.  من در شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها عضو هستم این بحث‌ را تا حدی مطرح کردم تا حباب استارت‌آپی بین بچه‌ها شکسته شود. واقعاً زندگی استارت‌آپی زندگی‌ای نیست که لاکچری باشد، شما در اول کار سختی‌هایی دارید تا مجموعۀ شما بزرگ شود و برای اینکه هزینه‌ها را مدیریت کنید باید صرفه‌جویی داشته باشید برای همین خیلی از کارها را مجبور هستید خودتان انجام دهید. شاید زمانی مجبور بودیم کارهای گرافیکی‌ را خودمان انجام بدهیم برای اینکه بتوانیم شبکه‌مان را بیشتر توسعه بدهیم.