fa-IR

لذت آشپزی آسان در منزل با استارت‌آپ ایزی‌پز

۳۱.۵۴MB مصاحبه با استارت آپ ایزی پز
گفتگو با
مصاحبه

ایزی‌پز هر چیزی که برای یک آشپزی ساده و سالم و سریع لازم دارید براتون می فرسته از دستورپخت‌های مرحله‌به‌مرحله گرفته تا مواد اولیه تازه این دستورپخت‌ها. با ایزی پز می توانید بسته های غذایی سالم با مواد اولیه تازه و اندازه گیری شده رو درب منزلتون تحویل گرفته و غذاهایی جدید و هیجان انگیز، با  قیمت مناسب‌تر از فروشگاه‌ها و بدون دورریز بپزید.


http://easypaz.ir 

https://telegram.me/easypaz 

https://www.instagram.com/easypaz 


خودتان را معرفی کنید.

فرناز ولوی هستم از استارت‌آپ ایزی‌پز، البته بنیان‌گذار استارت‌آپ ما آقای فرزاد حقیقت است. حدود یکسال و نیم است که این کار را شروع کردیم.

 

ایده اولیه ایزیپز چگونه شکل گرفت؟

من به عنوان یک مادر شاغل همیشه این دغدغه را داشتم که وقتی به خانه برمی‌گردم بچه‌هایم یک غذای سالم و خوب داشته باشند اما دردسر خرید هم نداشته باشم. با یکی از همکارانم که سال‌ها با هم کار کرده بودیم، همیشه درباره این موضوع صحبت می‌‌کردیم. با جستجویی که انجام دادیم متوجه شدیم که این ایده به صورت جهانی وجود دارد، کسب و کاری به نام میلگیت وجود دارد که بسته‌های غذایی را برای مشتریانش می‌فرستد تا آن‌ها بتوانند به راحتی آشپزی کنند. تهیه این غذاها 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد بنابراین وقت‌تان را برای خرید هدر نمی‌دهید و می‌توانید آشپزی را در خانه تجربه کنید که من به شخصه اعتقاد دارم لحظات بسیار شیرینی است که خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کند.

 

از کجا فهمیدید این ایده نتیجه می دهد و کاربرپسند میشود؟

اعتقاد دارم اگر در راه کارآفرینی و راه اندازی استارت‌آپ‌‌، بتوانیم یک مساله ‌را حل کنیم این ایده، ایده خوب و نتیجه بخشی است. این مساله، مشکل من بوده و مشکل بسیاری از افراد دیگر هم است که دوست دارند غذای سالم بخورند. با توجه به شرایط پرمشغله امروز لحظات شادی و صمیمیت در خانواده ها خیلی کم شده است و ما اعتقاد داریم بسته‌های ما جنبه شادی دارند یعنی کسانی که این بسته‌ها را دریافت می‌کنند با توجه به نوع بسته‌بندی‌ که مشخص می‌کند برای چه غذایی است، افراد خانواده را کنار هم می‌نشاند و با اینکه ممکن است از هم دور باشند، آن‌ها را دور هم جمع می‌کند.

ایزی‌پز ایده‌ای بود که در خارج از کشور نتیجه داده است و در حال پیشرفت است. در حال حاضر آن‌ها حدود 3 تا 4 سال است که این کار را انجام می دهند. معمولاً این نوع ایده‌ها، ایده‌های اعتبارسنجی شده هستند اما چون هر دوی ما کارمند بودیم و می‌‌خواستیم از یک محیط جدا شویم و دوباره شروع به کار کنیم، باز هم روی اعتبارسنجی ایده خیلی کار کردیم که آیا جواب می‌دهد یا نه ولی به نظر ما مدل کسب و کار خوبی دارد.

 

چه بازخوردهایی از این ایده و از چه کسانی دریافت کردید؟

کلاً برخورد افراد نسبت به این ایده متفاوت بود، یکسری از افراد که این ایده و مشکل را داشتند برای آن‌ها جالب بود که از آن استفاده کنند، اما برای یکسری افراد که هنوز رفتن به بیرون و خریدن کردن را دوست دارند، یعنی افرادی که کم‌مشغله هستند و حتی خرید برای آن‌ها ماهیت جالبی است این ایده خیلی جالب نبود. اما ما نظرسنجی‌هایی را انجام دادیم، یکسری پرسشنامه پر کردیم و واقعاً از مردم نظر خواهی کردیم. زمانی این کار قطعی شد که بسته‌ها را به مشتریان جدیدمان دادیم و بازخوردهایی که دریافت می کردیم خیلی خوب بود. به همین دلیل ادامه دادیم و متوجه شدیم که کارمان نتیجه می‌‌دهد.

 

آیا بازخوردها باعث شدند که قسمتی از ایدهتان را تغییر بدهید؟

بله، لحظه‌ای که ما شروع کردیم می خواستیم مانند نمونه‌های خارجی مثلاً روی کیت‌‌های سورپرایزی و کیت‌های غذایی کار کنیم بعد متوجه شدیم که افراد هنوز این مدل‌ها را خیلی خوب امتحان نکرده‌اند و نمی‌توانند با مدل ما ارتباط برقرار کنند، به همین دلیل مدل غذاها و زمان تحویل‌ را تغییر دادیم و روی قیمت‌ها کار کردیم. ما همچنان در حال تغییر هستیم تا به یک وضعیت بهینه بومی‌شده برای ایران برسیم.

 

اولین مشتریها را چگونه پیدا میکردید؟ و چگونه آنها را جذب می‌کردید؟

معمولاً کسانی که ابتدا در استارت‌آپ‌‌ها جذب می‌‌شوند از آشنایان و اطرافیان هستند. ما در شروع کار ایزی پز، در یک شتاب‌دهنده بودیم، دوستان اطرافمان خیلی کمک می‌کردند، ما اولین بسته‌ها را با بستگان خودمان امتحان می‌کردیم، ولی کم‌کم با معرفی دوستان، توانستیم راه بیفتیم و مشتریان جدید را جذب کنیم.

 

چه سیاستهایی برای جذب کاربر دارید؟

در حال حاضر انواع و اقسام روش‌های بازاریابی را به کار می گیریم که روی کانال‌های مختلف در حال انجام است و براساس بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم جلو می‌رویم. این کارها را هم به صورت آفلاین یعنی به مراکزی که بخصوص تعداد خانم‌ها در آنجا بیشتر هستند مراجعه می کنیم( البته ما مشتریان آقای زیادی هم داریم که از سرویس ما استفاده می‌کنند) و هم به صورت آنلاین و با استفاده از کانال‌های موجود مانند تلگرام و اینستاگرام انجام می‌دهیم. ولی کلاً فکر می‌کنم بهترین حوزه ما ارتباطاتی است که برقرار می‌کنیم و از آن‌ها برای جذب مشتری استفاده می‌کنیم.

 

تیمتان را چگونه شکل دادید؟ در حال حاضر چند نفر هستید؟

ما یک تیم 11 نفره هستیم، تیم خیلی خوبی داریم چون همه آن‌ها ماموریت ما را دوست دارند، ما اعتقاد داریم هر کسی که وارد ایزی‌پز می‌شود باید اعتقاد داشته باشد این ایده خوبی است و می‌خواهد رشد کند و با این علاقه که این استارت‌آپ می‌خواهد رشد کند به ما بپیوندد.

 

چگونه این افراد را پیدا میکنید؟

تیم ما اکثراً خانم هستند و دو یا سه آقا در تیم‌مان داریم یعنی یک نفر پاره‌وقت و دو آقا تمام‌وقت، ما دقیقاً تمام غذاهایمان را یکبار در محیط‌مان می‌پزیم، عکس و فیلم می‌‌گیریم و کار کردن با این مواد غذایی برای خانم‌هایی که در تیم ما هستند جذاب است. یکسری از آن‌ها را ممکن است از طریق مصاحبه جذب کنیم اما همیشه سعی کردیم در انتخاب به نحوی عمل کنیم که مطمئن باشیم افرادی که استخدام می‌کنیم ماموریت و هدف ما را قبول دارند.

 

تصورات شما قبل از اجرا شدن ایده با بعد از اجرای آن چقدر تفاوت دارد؟ اگر به عقب بازگردید بیشتر دوست دارید روی چه مهارتهایی کار کنید؟

کلاً کارآفرینی آن‌طور که فکر می‌کردم آسان نیست و کار بسیار سختی است. من که سال‌ها کارهای کارمندی و مدیریت پروژه انجام داده بودم و از آن محیط آمدم، بعد از شروع به کار استارت‌آپ درک کردم افرادی که صاحبان شرکت اند با چه دغدغه‌هایی روبرو هستند. اگر به عقب برگردم باز همین کار را می‌کنم، چون تمام چالش‌هایی که برایم پیش می‌آید دوست دارم اما افرادی که می‌خواهند واقعاً این کار را انجام بدهند باید بدانند که وقت و انرژی خیلی زیادی را باید برای کار بگذارند و واقعا آمادگی‌اش را داشته باشند.

اگر به عقب برگردم باز هم وارد همین حوزه می‌شوم، چون تولید و ارزش‌آفرینی را دوست دارم و از نظر مهارتی هم هر چه دانش مدیریتی شما بهتر باشد و در حوزه‌های بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا مهارت بیشتری داشته باشید، صددرصد می‌توانید موفق‌تر عمل کنید.