fa-IR

دسترسی به بانک اطلاعات نمایشگاه‌ها با اِکسپودیتا

۳۴.۲۲MB دسترسی به بانک اطلاعات نمایشگاه‌ها با اِکسپودیتا

اِکسپو دیتا یک بانک اطلاعات نمایشگاهی رایگان است. کاربران ما از مهم‌ترین اخبار نمایشگاهی تهران و همچنین مهم‌ترین اخبار و برنامه‌های دیگر مراکز نمایشگاهی ایران مطلع خواهند شد. هدف از ایجاد چنین بانک اطلاعاتی آن است که تمامی شرکت‌ها و بازدیدکنندگان بتوانند به اطلاعات کامل نمایشگاه‌ها اعم از برگزارکنندگان، شرکت کنندگان و پیمانکاران غرفه‌سازی به صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشند.



http://expodata.ir 

https://telegram.me/expodata 

https://www.instagram.com/expodata 


لطفا خودتان را معرفی کنید.

«علیرضا بهرامی» موسس استارت‌آپ بانک اطلاعات نمایشگاهی «Expodata» هستم.

 

ایده Expodata چگونه شکل گرفت؟

ما با بررسی نمایشگاه‌ها متوجه شدیم که نمایشگاه‌هایی که در تهران و شهرستا‌ن‌ها برگزار می‌شوند، معمولاً 4 روزه هستند و بعد از پایان نمایشگاه با وجود اینکه کتاب‌های نمایشگاهی ارائه می شوند اما در سایت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی شکاف بزرگی داریم و اطلاعات نمایشگاه‌ها در دسترس افراد نیستند. ما از این شکاف استفاده کردیم، روی آن متمرکز شدیم و دیدیم چقدر خوب است اگر بتوانیم این شکاف را پر کنیم و یک بانک اطلاعاتی جامع ایجاد کنیم که افراد بتوانند نمایشگاه‌های آینده را مشاهده کنند یا حتی نمایشگاه‌های گذشته را بررسی و از این بانک جامع اطلاعات استفاده کنند.

تقریباً دو سال روی آن کار کردیم که چگونه و با چه منوهایی شروع به کار کند. ابتدا هم با سایت شروع کردیم. طراحی سایت 8 ماه طول کشید و در آذر  95 از سایت رونمایی کردیم.

 اما قرار است در آینده خیلی نزدیک یک اپلیکیشن ارائه دهیم و با اپلکیشین در خدمت کاربران باشیم.

 

با چه تیمی شروع کردید و به چه تخصصهایی نیاز داشتید؟

در هر کار تبلیغاتی برای طراحی لوگو و برندسازی به گرافیست نیاز داریم و چون هدف ما فضای مجازی بود، به یک تیم یا شخصی نیاز داشتیم که واقعاً در بحث نرم‌افزار حرفه‌ای باشد و اصلاً رشته‌اش این باشد. به همین دلیل شخصی را انتخاب و به تیم اضافه کردیم که تمام کارهای نرم‌افزاری ما را انجام می‌دهد. خود من به عنوان مدیر روی تیم نظارت داشتم ولی به کسی نیاز بود که به عنوان مدیر داخلی عمل کند و صددرصد پاسخگوی تلفن‌ها باشد، به همین خاطر یک مدیر داخلیِ خیلی قوی انتخاب کردیم. ممکن است شکا‌ف‌هایی در کار خودمان باشد، اما مدیر داخلی این موارد را مدیریت و به ما اطلاع‌رسانی می‌کند. دوستان گرافیک سه ماه برای لوگو کار کردند تا به یک جمع‌بندی رسیدیم. حتی یک‌سری مشاور خارجی هم داشتیم و روی لوگو بحث کردیم چون می‌خواهیم برندسازی کنیم و نام ما تا مدت‌ها در نمایشگاه‌ها‌ و حوزه نمایشگاه باشد، به همین دلیل این تیم را تشکیل دادیم.

 

چه تغییراتی روی نسخۀ اولیه ایجاد کردید؟ و از چه کسانی بازخورد میگرفتید؟

هر کاری در ابتدا نواقصی دارد. روز اول که سایت را راه اندازی کردیم، متوجه شدیم که یک‌سری از منوها آن‌طور که باید باشد نیست. یعنی ما قرار بود یک منو را به عنوان مثال برای تاریخ نمایشگاه‌ها تعریف کنیم و  به صورت تفکیکی یعنی هر شهر را به صورت جداگانه نمایش بدهیم. ابتدا روی تهران تمرکز کردیم و آن را ساماندهی کردیم اما بعد که شهر مشهد را اضافه کردیم متوجه شدیم که این منو  دیگر کشش ندارد و یک زیرمنو تعریف کردیم که خود کاربر شهر را انتخاب کند یا یک عنوان دیگر برای آن در نظر بگیریم. علاوه بر این متوجه شدیم صفحه اول که خبر کل افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌‌های نمایشگاه‌ها را ارائه می داد، خیلی زیاد بود، (حدود 20تا) و حجم صفحه زیادی را اشغال می کرد و کاربر با آن راحت نبود.

بنابراین خبر را کم کردیم، صفحه اول را خلاصه کردیم و آرشیو را به آن اضافه کردیم. از این موارد زیاد داشتیم که آن‌ها را اصلاح کردیم و صددرصد در آینده هم اصلاحاتی داریم و به منو و زیرمنوها اضافه خواهیم کرد که راحت‌تر بتوانیم خدمات خود را ارائه بدهیم.

 

سامانه شما چه خلاقیتی دارد که کاربران را ترغیب میکند؟

در همین نمایشگاه هم خیلی‌ها این سوال را از ما می‌پرسند. ما بانک‌های اطلاعاتی هستیم و همه همکاران ما هستند و برایمان قابل احترام اند و در یک زمینه کار می‌کنیم، منتها برتری‌‌ که ما داریم این است که اگر شما بخواهید وارد هر بانک اطلاعاتی شوید حتماً باید ثبت‌‌نام کنید و یک پسورد و نام کاربری به شما می‌دهند، تاییدیه ایمیل به شما ارسال می شود، بعد شما وارد آن سایت می‌شوید و می توانید اطلاعات را به صورت محدودی ببینید. برای مشاهده اطلاعات بیشتر باید پول بدهید و هزینه پرداخت کنید، اما بنای سایت ما فقط ارائه خدمات است، همه خدمات کلاً رایگان  و تمام منوها در دسترس است، همه محتواها باز است  و هر کسی می تواند به هر منویی وارد شود، از اطلاعات استفاده کند، کپی کند یا برای دیگران ارسال ‌کند  و اصلاً مشکلی برای ما وجود نخواهد داشت.

 

اولین کاربران را چگونه جذب کردید؟

ما یک تیم بازاریابی هم داریم، سالانه حداقل بیش از 20 شرکت در ایران در نمایشگاه بین‌‌المللی شرکت می کنند، ما این اطلاعات را داشتیم، تیم بازاریابی ما به هر کدام از این‌ها زنگ زدند، لوگوهای آنها را دریافت و روی سایت بارگذاری کردند. بازدیدکنندگان می‌توانند روی صفحه اصلی به صورت رندوم و رایگان این شرکت‌ها را ببینند. آن ها در ابتدا همکاری نمی‌‌کردند چون فکر می‌کردند باید هزینه‌ای بدهند، بعد از اینکه با سایت آشنا شدند و متوجه شدند که اطلاعات (اطلاعات نمایشگاه‌ها و کاربران، شرکت‌هایی که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند) چقدر کامل است، جذب سایت ما شدند، لوگوهایشان را در اختیارمان قرار دادند و ما را در فضای مجازی و کانال‌ها دنبال کردند. به این ترتیب خدمات ما به آسانی و به صورت زنجیره‌ای بین شرکت‌های دیگر هم پخش شد و ما در حال فعالیت هستیم.

علاوه بر آن، تیم آی‌تی که ما حساسیت زیادی روی آن داشتیم، خیلی خوب روی سئوی سایت کار کردند. در حال حاضر اگر در گوگل، بانک اطلاعات نمایشگاهی، حتی خود بانک اطلاعات را سرچ کنید Expodata جزء نتایج اول و دوم است، یعنی حتی کسانی که ما را به دلیل جدید بودن نمی‌شناختند، به این شکل نسبت به ما شناخت پیدا کردند.

 

چگونه توانستید سرمایه اولیه‌ای را که جذب کردید حفظ کنید؟

ما مجموعه‌ای هستیم که جدا از این کار، در حوزه نمایشگاه هم فعالیت می‌کنیم و Expodata یک برند از برندهای ماست، چون ما برندهای خارجی دیگری هم داریم و در نمایشگاه بین‌المللی با برند فارسی هم شرکت می کنیم. هزینه اولیه Expodata را از اینجا تامین کردیم و به این علت سایت ما رایگان است چون ما این سایت را راه‌اندازی نکردیم که از کاربر پول بگیریم. ما در حوزه نمایشگاه فعالیت داشتیم و این شکاف بزرگ را حس کردیم و از هزینه‌هایی که خودمان کرده بودیم و درآمدهایی که داشتیم تمام هزینه‌های Expodata را پرداخت کردیم. امیدواریم در آینده خیلی نزدیک اپلیکیشنی را ارائه بدهیم که خدمات خیلی بیشتری به مشتریان بدهد و بتوانند از کار با آن لذت ببرند.

این یعنی هر اتفاق نمایشگاهی که در ایران بیفتد دیگر  کسی آن را از دست نخواهد داد. در آینده بخش آلارم آن را هم فعال می‌کنیم و کسانی که در اپلیکیشن عضو باشند، فقط کافی است تیک بزنند که کدام نمایشگاه را می‌خواهند و قسمت آلارم را چک کنند. برنامه یک یا دو ماه زودتر به کاربران آلارم می‌دهد که آن نمایشگاه در چه تاریخی و در کجای ایران قرار است برگزار شود.