fa-IR

راهنمای صوتی گردشگری با استارت‌آپ آوامپ

۲۳.۰۴MB مصاحبه با اشکان چاوش هم‌موسس استارت‌آپ آوامپ
گفتگو با
مصاحبه

آوامپ اولین نرم‌افزار راهنمای صوتی مکان محور ایران به زبان‌های بین‌المللی است. وقتی در حال قدم زدن و کاوش در جاذبه‌های گردشگری ایران هستید آوامپ همگام با شما داستان‌ها و روایت‌هایی از تاریخ بازگو خواهد کرد. بدون نیاز به کتاب یا همراهی با راهنمایان گردشگری, شما به اطلاعات کامل و معتبر هر قسمتی که علاقه‌مند هستید گوش خواهید داد.

http://avamap.ir 

https://telegram.me/avamap 

https://www.instagram.com/avamap.ir 


ایده آوامپ چگونه به ذهنتان رسید و چگونه متوجه شدید این ایده در بازار جواب می‌دهد؟

تیم ما چند سالی بود در حوزه گردشگری، هم به صورت فیزیکی و هم در حوزه الکترونیک در بحث نرم‌افزاری و وب‌سایت فعالیت داشت. ما با چند اعتبارسنجی که از گردشگران داشتیم، متوجه شدیم که اطلاعات آنها نسبت به جاذبه‌های گردشگری و شهرهایی که برای مسافرت انتخاب می‌کنند، خیلی کم است. بنابراین تصمیم گرفتیم در حوزه تولید محتوا مخصوصاً محتوای صوتی برای گردشگران کار کنیم. برای گردشگران استفاده از محتوای صوتی راحت‌تر است چون احتیاجی به کتاب و موبایل‌هایی که مدام بخواهند به آن نگاه کنند و درباره جاذبه‌های گردشگری اطلاعات بگیرند، ندارند. این محتواها عملاً جای راهنمایان گردشگری که هزینه‌های خیلی بالایی دارند را نیز گرفته است. ما اپلیکیشنی ساختیم که این فایل‌ها و راهنمای صوتی را همه‌جا همراه خودشان داشته باشند.

 

 

چطور متوجه شدید این ایده در بازار جواب میدهد؟ آیا ایده اولیه شما با الان تغییر خاصی هم کرده است؟

ایده اولیه خیلی گسترده‌تر بود و می‌خواستیم به جز تورهای صوتی، خدمات دیگری مانند معرفی رستوران‌ها، هتل‌ها، حتی برنامه‌ریزی سفرها و نقشه‌ها را هم در آن قرار دهیم. اما متوجه شدیم آنچه گردشگران بیشتر از همه به آن نیاز دارند، می‌تواند همان راهنمای صوتی باشد. به این ترتیب ایده‌مان را کوچکتر کردیم و الان روی بحث راهنمای صوتی کار می‌کنیم.

 

 

از کجا متوجه شدید این قسمت از بازار هدف‌تان جواب میدهد و سایر قسمتها را چرا کنار گذاشتید؟

با توجه به اعتبارسنجی‌ که داشتیم و حضور در نمایشگاه و بازخوردهایی که هم از کارشناسان گردشگری و هم از خود مردم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم. بازدیدکنندگان الکامپ امسال هم، از این ایده و غرفه ما استقبال زیادی کردند.

 

 

تیمسازی شما به چه شکلی بود؟

سعی کردیم تیم را به گونه ای تشکیل دهیم که اعضای تیم هم علاقمند به حوزه گردشگری باشند و هم در این حوزه کار کرده باشند. افرادی که کارشناسان فناوری ما هستند و در حوزه ساخت اپلیکیشن و وب فعالیت می‌کنند از دوستان خودمان بودند که هم اکنون با آنها همکاری داریم.

 

 

همموسسان چطور؟        

کسانی بودند که بدون هزینه به ما کمک کردند این محصول را تا اینجا برسانیم.

 

 

سرمایهگذاری اولیه را چطور تامین کردید؟

در حوزه گردشکری به صورت فیزیکی هم فعالیت می‌کنیم و یک دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری داریم که درآمدهای آنجا را صرف ساخت این نرم‌افزار کرده‌ایم.

 

 

آیا با جایی یا سازمان خاصی همکاری کرده‌اید؟

بله به دنبال همکاری با راهنمایان گردشگری بوده‌ایم، چون تجربه‌ای که آن‌ها در این حوزه دارند، از همه افراد بیشتر است.

 

 

آیا سرمایهگذار  دیگری جذب کرده‌اید؟

تا الان نه و سعی کردیم تا جایی که امکان داشته باشد از سرمایه خودمان استفاده کنیم. ولی علاقمندیم کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند و متخصص هستند را جذب کرده و بتوانیم با هم همکاری کنیم.

 

 

بزرگترین چالشی که در استارت‌آپ‌ شما بوده و شما با آن دست و پنجه نرم کردید، چه بوده است؟

کار ما چون جدید است، هم آزمون و خطایی که تا الان داشته‌ایم و هم محتوایی که قرار است برای نرم‌افزارمان تولید کنیم، هزینه‌بر و تا حدی دردسرساز است. چون تا الان نمونه‌ای از این محتوا وجود نداشته است.

 

 

تصور شما در مورد فضای کارآفرینی بعد از راهاندازی استارت‌آپ‌‌تان چه تغییری کرده است؟

من در هر سه دوره الکامپ حضور داشتم. با توجه به حضور مردم کاملاً میتوان متوجه شد که هم رشد استارت‌آپ‌‌ها خیلی سریعتر شده و هم مردم به این حوزه علاقمندتر شده‌اند. تصور من واقعاً تغییر کرده و فکر می‌کنم فضاهای کسب و کار نه تنها در حوزه الکترونیک و کامپیوتر، بلکه در تمام کسب و کارها باید به سمت استفاده از ایده‌های استارت‌آپی و مدل و ساختار استارت‌آپی حرکت کنند.