fa-IR
درهای صنعت بیمه به روی استارت‌آپ‌ها گشوده می‌شود

درهای صنعت بیمه به روی استارت‌آپ‌ها گشوده می‌شود

واژه «استارت‌آپ» که در چند سال اخیر در میان مدیران و فعالان اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی رواج یافته است، به کسب‌و‌کارهای نوپا اطلاق می‌شود که با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اینترنت و نوآوری‌های خیره کننده تواسنته‌اند ضمن کارآفرینی و اشتغال‌زایی، انحصار را در عرصه‌های مختلف بشکنند و به حاکمیت مطلق کسب‌و‌کارهای سنتی پایان دهند.

رد پای اینگونه فعالیت‌های نوین را می‌توان در پیدایش شرکت‌های پرداخت در عرصه بانکداری، تاکسی‌های اینترنتی در عرصه حمل‌و‌نقل و نیز فروشگاه‌های اینترنتی در حوزه عرضه کالا به مشتریان جست‌و‌جو کرد که اغلب ایجادکنندگان این نوع فعالیت‌ها جوانان خلاق و تحصیلکرده‌ای هستند که سعی کرده‌اند به جای ترک وطن، ایده‌های نوین خود را عملی کنند و به همین دلیل نهادهای حاکمیتی و نظارتی چاره‌ای جز تطبیق با شرایط جدید و ممزوج شدن کسب‌و‌کارهای سنتی و نوین نداشته‌اند.

امروز رشد استارت‌آپ‌های ایرانی در حوزه‌های مالی بر کسی پوشیده نیست؛ حضور آن‌ها در صنعت بانکداری و بازار سرمایه و موفقیت آن‌ها در این عرصه‌ها سبب شده است تا به دنبال راهی برای ورود به صنعت بیمه باشند.

از سوی دیگر راه یافتن تکنولوژی‌های نوین به صنعت بیمه در اقصی نقاط جهان و پیدایش «Insurance Tech» نیز به این رویکرد کمک کرده است تا شرکت‌های بیمه ایرانی نیز به دنبال راهی برای استفاده از این ابزار برای توسعه بازارهای خود باشند.

علیرضا بیانیان، مدیرعامل بیمه آرمان، در نشست برنامه نویسی «بیمه تک» به خبرنگاران گفت: بنا داریم بخشی از چالش کنونی صنعت بیمه را با راهکارهایی که فناوری‌های نو ارایه می‌کند، رفع کنیم.

وی کاهش ریسک را مهمترین هدف شرکت‌های بیمه در کنار معرفی محصولات جدید عنوان کرد و گفت: امروز مخاطرات بسیاری در کمین هستند که به ظاهر دیده نمی‌شوند اما در زمان بروز مشکل، زیان مالی بسیاری بر جای می‌گذارند و از این رو یکی از وظایف تکنولوژی‌های نوین، نیازسنجی مداوم جامعه برای شناسایی این خطرات و ارایه محصولات بیمه مرتبط با ان است.

این مدیر صنعت بیمه یادآور شد: برای نمونه سال‌ها پیش بیمه‌نامه عیوب ساختمان و ارایه ضمانت‌نامه کیفیت ساختمان آغاز شد اما در اجرا ناکام ماند و از این رو در حوادث زلزله می‌بینیم که حتی گاهی ساختمان‌های نوساز نیز دچار مشکل می‌شوند.

بیانیان گفت: در حوزه بیمه عمر نیز مشکلات مشابهی وجود دارد؛ در حالی که باید بیمه‌نامه هر فرد متناسب با نیازها و خواسته‌های وی صادر شود، اما می‌بینیم که محصولات بیمه عمر در یک قالب معین و با کپی‌برداری از یک جدول به گروه‌های مختلف جامعه عرضه می‌شود و تناسبی با نیازهای هر فرد ندارد.

وی در پاسخ به اینکه ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت بیمه سبب اعتراض کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های فروش نمی‌شود، گفت: تجربه نشان داده که هر نوآوری با یک‌سری مقاومت رو‌ به‌ روست اما باید به جوانان امید داشته باشیم و بر مبنای ایده‌های آن‌ها هدف‌گذاری کنیم.

بیانیان گفت که اگر کسب‌و‌کارهای نوین در صنعت بیمه شکل گیرد و منجر به رونق و توسعه این صنعت در کشور شود، به طور حتم بیمه مرکزی نیز از آن استقبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه رییس کل بیمه مرکزی همواره از ایده‌های نو در این صنعت استقبال کرده است، گفت: برای نمونه از ابتدای مهر ماه قرار است برای همه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث کد یکتا صادر و اطلاعات آن‌ها در بیمه مرکزی تجمیع شود و به مرور بیمه‌نامه‌های کاغذی جای خود را کارت‌های الکترونیک خواهند داد.

وی تاکید کرد: این تصور که عده‌ای در بیمه مرکزی شمشیر به دست نشسته‌اند و با هر ایده نویی مقابله می‌کنند، صحیح نیست زیرا نمی‌توان جلوی تحول و نوآوری را گرفت.
وی در عین حال گفت: ممکن است ورود کسب‌و‌کارهای نوین به عرصه صدور بیمه‌نامه سبب بروز نگرانی در کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های فروش شرکت‌های بیمه شود که انحصار در بازار را در اختیار دارند اما باید انحصار را شکست.

مینا صدیق نوحی، قائم مقام بیمه آرمان نیز با یادآوری اینکه باید تکنولوژی‌های نوین را با صنعت بیمه تلفیق کنیم تا به ارزش افزوده بیشتر در این صنعت منجر شود، گفت: به نظر می‌رسد که فناوری‌های نو می‌تواند در چهار حوزه بازاریابی، صدور بیمه‌نامه، ارزیابی خسارت و مدیریت ریسک به کمک صنعت بیمه بشتابد.

وی توضیح داد: البته در این رویداد، اولویت به صدور بیمه‌نامه و ارزیابی و پرداخت خسارت داده شده است زیرا در شرایط کنونی فروش بیمه‌نامه از طریق کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های صنعت بیمه انجام می‌شود.

صدیق نوحی گفت: هدف این است که بیمه‌نامه‌ها با نرخ مناسب‌تر ارایه و خسارت‌ها نیز بهتر ارزیابی شوند.

صدیق نوحی که پیش از این عضو هیات عامل بیمه مرکزی بوده است، به خبرنگاران توضیح داد که طبق قانون تاسیس بیمه مرکزی، این نهاد وظیفه هدایت و ارشاد و نظارت بر شرکت‌های بیمه و شبکه‌های فروش، کارگزاران و نمایندگی‌ها را بر عهده دارد ولی در عین حال موظف است به رشد و توسعه صنعت بیمه کمک کند.

وی گفت: می‌توان تلفیقی از روش‌های سنتی و جدید را در بازار بیمه به کار بست به نحوی که منافع هر دو قشر دیده شود و مقررات بر این مبنا تغییر و تطبیق یابد.

هادی رییس الذاکرین، عضو هیات مدیره بیمه آرمان نیز با تاکید بر اینکه جامعه اکنون در مرحله گذار از روش سنتی به نوین قرار دارد، گفت: اگر صنعت بیمه به عرصه تکنولوژی‌های نوین ورود نکند، راه را اشتباه رفته است و از این رو نیاز است که در برابر مقاومت‌ها ایستادگی کند و انحصارها را بشکند.

وی یادآور شد: چند سال پیش هم بانک‌ها با ظهور شرکت‌های پرداخت با مشکل رو به رو بودند و استارت‌آپ‌ها امکان فعالیت در حوزه‌های مالی را نداشتند اما اکنون می‌بینیم که بانک مرکزی متناسب با ظهور این کسب‌و‌کارها، مقررات خود را تغییر داده و اکنون از آن‌ها حمایت می‌کند.

وی با یادآوری اینکه فروش بیمه‌نامه یکی از چالش‌های کنونی صنعت بیمه است، گفت: امروز بیمه‌نامه‌ها به سنتی‌ترین شکل ممکن به مشتریان عرضه می‌شود و هنوز بیمه‌نامه‌ها کاغذی است در حالی که می‌توان به سمت سیستم هوشمند و یکپارچه حرکت کرد.

بر این اساس قرار است نخستین ماراتن برنامه نویسی «بیمه تک» با همکاری بیمه آرمان و شرکت شتاب‌دهنده فارابی از ۲۶ تا ۲۸ مهر ماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شود تا دانشجویان مستعد و کارآفرینان علاقه‌مند ضمن آشنایی با ظرفیت‌های بازار و فناوری‌های بیمه، ایده‌های خود را برای ظهور و بروز فناوری‌های نو در صنعت بیمه ارایه کنند.

پوریا کندری، مدیرعامل شتاب‌دهنده فارابی، در نشستی که به‌همین منظور در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اعلام که ۴۰ تیم ۳ تا ۵ نفره در این ماراتن شرکت می‌کنند و در پایان به تیم‌های اول تا سوم به ترتیب ۱۰۰ میلیون، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال جایزه نقدی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، این تیم‌ها همچنین این فرصت را خواهند داشت تا ایده‌های خود را با سرمایه‌گذاری بیمه آرمان توسعه دهند و به مرحله اجرا برسانند.