برکت در سفره‌های ایرانی با استارت‌آپ برکت

مصاحبه با وحید امین‌­تبار توسعه‌دهنده فروشگاه خیریه برکت
گفتگو با
مصاحبه

در طبخ اکثر غذاهای ایرانی موادی وجود دارند که می‌توان از قبل آن‌ها را تهیه کرد که پیاز، بادمجان یا سبزی سرخ‌کرده از این قبیل مواد هستند. برکت شبکه تهیه و توزیع این مواد است. آشپزهای این محصولات از خانواده‌های تحت پوشش مؤسسات خیریه انتخاب شده‌اند تا علاوه بر ایجاد شغل برای این افراد، کیفیت تولید خانگی این محصولات نیز حفظ شود.

http://barkat.shop 

https://telegram.me/barkat_shop 

https://www.instagram.com/barkat.shop 

 

ـ خودتان را معرفی کنید.

«وحید امین‌­تبار»، توسعه‌دهنده فروشگاه خیریه برکت هستم.

ـ ایدۀ اولیۀ استارت‌آپ را از کجا الهام گرفتید؟

هدف ما این بود که کاری در راستای مسئولیت اجتماعی انجام دهیم و برای این هدف به جای اینکه به خانواده­های نیازمند کمک بلاعوض ارائه دهیم سعی کردیم برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم. ابتدا به سراغ یک سری از محصولاتی رفتیم که تولید آن‌ها تخصصِ خیلی خاصی لازم نداشت و به‌مرورزمان استفاده می‌شدند. ایده­ ما این بود که روی محصولاتی که برای تهیه غذا در خانه‌­ها استفاده می‌­شود، سرمایه‌گذاری کنیم مانند بادمجان سرخ‌شده، پیاز سرخ‌شده یا سبزی خردشده که در حال حاضر  این‌ها را در فروشگاه‌مان داریم.

ـ شما این نیاز را در بازار چگونه مشاهده کردید؟ و از کجا فهمیدید این کار نتیجه می‌دهد؟

ما دیده بودیم که بعضی از مؤسسات خیریه چنین کاری می­‌کنند یعنی خانواده­های تحت پوشش آن‌ها این محصولات را تولید می­کنند ولی مشکلِ اصلی این است که سفارش‌های آن‌ها خیلی کم است یا چندان مکانیزه نیست و به‌صورت تلفنی یا از دوستان و آشنایان است. ما ازنظر فنی قدرت آن را داشتیم که این فروشگاه را راه‌اندازی کنیم و از طرف دیگر لینک­های خوبی هم برای تبلیغاتش داشتیم. دوستانمان برای تبلیغات، ترویج و گرفتن سفارش برای مؤسسات خیریه به ما کمک زیادی کردند.

ـ آیا ایدۀ شما تغییر خاصی کرده تا به این مرحله رسیده است؟

ایده ما برای شروع همین بود و تغییری نکرده است. یکسری بحث­ها بود که محصولاتِ گسترده‌­تری بگذاریم ولی هنوز روی همین­ محصولات تمرکز کرده‌ایم، ولی ممکن است در آینده با توجه به این‌که چه محصولاتی توسط افراد تحت پوشش خیریه تولید می‌شوند محصولات خود را هم بیشتر کنیم.

ـ مشتری­های اولیۀ خودتان را چگونه جذب کردید؟

ابتدا مشتری­های ما بیشتر دوستان و آشنایان بودند، ما از طریق موسسۀ خیریه­ای که این محصولات را برای ما تهیه می­کند، مشتری جذب می­کنیم و حالا داریم از طریق شرکت­هایی که درزمینۀ تبلیغات کار می­کنند و تمایل دارند کار خیریه انجام بدهند این فروشگاه را تبلیغ می‌کنیم.

ـ آیا برکت، درآمدی هم داشته است؟

هدف ما این نیست که از این فروشگاه درآمدی کسب کنیم یعنی همیشه سودش برای ما صفر خواهد بود و هر سودی هم به دست بیاوریم متعلق به خانواده­هایی است که این محصولات را تولید می­کنند، ما خودمان سودی برنمی­داریم.

ـ سودی که به این خانواده­ها می­دهید چگونه است؟

محصولی که در فروشگاه عرضه می‌شود یکسری هزینه­هایی دارد مثلاً هزینۀ بسته­بندی. این هزینه‌ها را کم می‌کنیم و سودی که می­ماند را  به آن خانواده‌ها می‌دهیم و ما چیزی برنمی­داریم.

ـ با جایی هم در این زمینه همکاری کردید؟

برای بحث تحویل محصول قرار است با استارت‌آپ میاره همکاری داشته باشیم و برای بحث تبلیغات هم استارت‌آپ تپسه این کار را به عهده گرفته است.

ـ سرمایه‌­گذار هم جذب کردید؟

این کار سوددهی ندارد ولی سرمایۀ اولیه‌­اش را استارت‌آپ پوشه متقبل شده و فعلاً هزینه­‌ها را می‌پردازد.

ـ بعد از ایجاد ایده‌­تان آیا نظر شما تغییر کرده است و به نتیجۀ خاصی رسیدید که قبلاً نمی‌دانستید؟

ما ابتدا فکر خیلی بزرگی داشتیم اینکه اپلیکیشن درست کنیم، سایت راه‌اندازی کنیم، اما گفتیم ابتدا در سطح کوچکی کار کنیم و ببینیم بازخورد مردم چگونه است و بعد در آینده آن را گسترش بدهیم. فعلاً این کار را با بات تلگرام شروع کردیم.

ـ تعداد افرادی که با شما همکاری می­‌کنند چند نفر است و تیم­‌سازی به چه نحوی بوده است؟

تاکنون بچه­های فنی و اجرایی این کار از کارکنان پوشه بودند. چون ابتدای کار است و سفارش‌ها یک مقدار کم است، تحویل سفارش را همکاران خودمان انجام می‌­دهند اما در آینده که این استارت‌آپ بزرگ‌تر شود تمایل داریم شرکت­‌هایی که می­‌توانند بخشی از این کار را انجام بدهند به ما کمک کنند.