fa-IR

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Network Marketing)

نسخه صوتی را گوش دهید ۵.۸۸MB

امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی شخصی روزانه و زندگی کسب‌وکار ما تبدیل‌شده‌اند و این فرصت خوبی برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است که بتوانند با ارسال پیام بازاریابی خود در این شبکه‌ها علاقه و توجه مخاطبان آن‌ها را به خود جلب کنند. شبکه‌های اجتماعی با تعداد بالای کاربران خود مکان مناسبی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی دربارهٔ محصولات یا خدمات کسب‌وکارها هستند و این امکان را فراهم می‌کنند که یک برند ناشناخته را با سرعت بالایی به مشتریان احتمالی آن معرفی کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، با هدف برندسازی، ایجاد ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف، شناسایی مشتریان بالقوه، وفادار کردن مشتریان و به دست آوردن ترافیک، از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کسب‌وکارها هزینهٔ بازاریابی و تبلیغات آن‌ها را به میزان زیادی کاهش خواهد داد به همین دلیل استارت‌آپ‌ها به دلیل بودجهٔ محدود بازاریابی خود، علاقهٔ زیادی به استفاده از این نوع بازاریابی دارند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در درجهٔ اول فعالیت‌های مربوط به اشتراک‌گذاری اجتماعی محتوا، فیلم‌ها و تصاویر را شامل می‌شود اما علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به سایت شما لینک بدهند و به انجام سئو برای سایتتان کمک کنند. با ارسال محتوا در صفحات مربوط به کسب‌وکارتان در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن لینک سایت خود در آن‌ها به‌راحتی می‌توانید تعداد زیادی از کاربرانتان در این شبکه‌ها را به سایت وارد کنید. این نرخ تبدیل، ترافیک سایت شما را افزایش داده و به ارتقای رتبهٔ سایت شما در موتورهای جست‌وجو و انجام سئو کمک زیادی خواهد کرد.

شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌های کاملاً متفاوت اجتماعی را ارائه می‌دهند. مثلاً، توییتر به‌عنوان یک سایت اجتماعی، طوری طراحی شده است که به افراد امکان اشتراک‌گذاری، ارسال پیام کوتاه و یا «به‌روزرسانی» را می‌دهد. فیس‌بوک، یک سایت شبکه اجتماعی تمام‌عیار است که امکان به‌روزرسانی، به اشتراک‌گذاری عکس، رویدادها و انواع فعالیت‌های دیگر را ارائه می‌دهد. پس برای انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب برای کسب‌وکارتان به امکانات این شبکه‌ها و نوع مخاطبان آن توجه کنید. شبکه‌ای را برای بازاریابی انتخاب کنید که اکثریت مشتریان هدف شما در آن حضور دارند.

برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید برندتان را متناسب با رفتارهای انسانی بسازید. به فالوئرهایتان در شبکه‌های اجتماعی احساس پیدا کردن چیزی را بدهید که آن‌ها در فروشگاه، وب‌سایت یا وبلاگتان پیدا خواهند کرد. اجازه دهید آن‌ها بدانند که چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند. کسانی که شما را بهتر می‌شناسند احتمال بیشتری دارد که درنهایت تصمیم به معامله با شما بگیرند. برای ارسال محتوا در شبکه‌های اجتماعی و زمان حضور در آن‌ها برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید. عدم به‌روزرسانی صفحات و تعداد پایین محتوا باعث کاهش سریع مخاطبانتان خواهد شد. محتوا، بدنهٔ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است بنابراین برای جذاب‌تر شدن محتوایتان از چند نوع مختلف محتوا استفاده کنید برای مثال: مقالات، اسلایدهای ارائه، تصاویر، پادکست‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های الکترونیکی. زیرا این کار باعث افزایش اشتراک‌گذاری محتوای شما خواهد شد.

برای افزایش تأثیر فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی باید بتوانید به نظرات مخاطبان‌تان دربارهٔ محتوای شما رسیدگی کنید و در ارتباطات آنلاین دیگر، برداشت‌های منفی مخاطبان را به برداشت‌های مثبت تغییر دهید.

یادتان باشد شبکه‌های اجتماعی دائماً در حال تغییر هستند و می‌توانند برای یک دوره محدود از زمان استفاده شوند.