هزینه بالای تبلیغات معرفی استارت‌آپ فرهنگی را سخت می‌کند
عضو باشگاه فرهنگی شباویز

هزینه بالای تبلیغات معرفی استارت‌آپ فرهنگی را سخت می‌کند

هزینه تبلیغات خیلی بالاست و برای استارت‌آپ فرهنگی تامین این هزینه‌ها خیلی سخت است، چون استارت‌آپ‌‌های فرهنگی از نظر مالی نسبت به استارت‌آپ‌های خدماتی قطعاً دیربازده‌‌تر هستند بنابراین به زمان بیشتری نیاز دارند تا به درآمدزایی برسند.

استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و در کل فعالیت فرهنگی در حوزه اینترنت و به صورت دیجیتال کم‌کم در ایران در حال رونق و پا گرفتن است. حوزه‌ای که البته هنوز چندان جدی گرفته نشده و مورد حمایت واقع نمی‌شود.

صدیقه توکل از اعضای باشگاه فرهنگی شباویز در توضیح کارکرد و فعالیت‌های این باشگاه گفت: باشگاه فرهنگی شباویز شبکه اجتماعی فرهنگ و هنر است که در ۴ فاز کتاب، سینما، تئاتر و موسیقی طراحی شده است. فاز اول یعنی حوزه کتاب تا حدودی پیش رفته و در نمایشگاهِ کتاب تهران هم حضور پیدا کردیم، هدف شباویز این است به فضای فراغت فرهنگیِ مجازی دسته‌‌جمعی که به نظر ما خلاء اصلی در این حوزه است، تبدیل شود. البته ما پیش‌تر جرگه کتابفروشی «اگر» در خیابان ۱۶ آذر را هم داشته‌ایم که در آنجا یکسری جلسات نقد و بررسی کتاب برگزار می‌کردیم، در آنجا یک موجِ خیلی خوبی می‌توانستیم با اتکا به شبکه اجتماعی گودریدز موج خوبی ایجاد بکنیم و جوانان را به سمت کتاب تشویق کنیم. کم‌کم بعد به این نتیجه رسیدیم که چرا خودمان چنین شبکه اجتماعی‌ای را طراحی نکنیم. در حال حاضر هم  این شبکه اجتماعی فرهنگی و هنری ۱۲۰۰ نفر عضو و کاربر دارد.

این عضو باشگاه فرهنگی شباویز، این باشگاه را یک شبکه اجتماعی خواند و بیان کرد: شبکه اجتماعی شباویز کاملاً مبتنی بر معماری مدرنِ شبکه‌‌های اجتماعی طراحی شده است و ساختاری کاملاً مدرن و پیشرفته دارد. درواقع باشگاه فرهنگی شباویز همه امکانات یک شبکه اجتماعی مثل داشتن صفحه شخصی، ارسال پُست در انواع مختلف متن، ویدیو، عکس، اشتراک لینک و همچنین نظردهی و مباحثه درباره مطالب، پسندیدن (لایک) و ... را دارد، علاوه بر آن شباویز برای حوزه کتاب و حوزه‌‌های دیگری در فازهای بعدی به آن اضافه می‌‌شوند، یکسری امکانات اختصاصی دارد. مثلاً شما می‌توانید کتابخانه شخصی برای خودتان درست کنید، می‌‌توانید لیست کتاب‌‌هایی که دارید را مشخص کنید که می‌‌خواهید مطالعه کنید، در حال مطالعه هستید یا حتی آن‌ها را دسته‌‌بندیِ موضوعی کنید.

او ادامه داد: البته متن کتاب‌‌ها در شباویز وجود ندارد و فضای شباویز صرفا یک فضای تعاملِ دسته‌‌جمعی درباره فرهنگ و هنر است حالا در فاز اول کتاب و بعداً فازهای بعدی اضافه می‌شود. در شباوبز امکان ساخت گروه و صفحه مثل گروه‌‌های کتابخوانی یا نقد و بررسی‌‌های کتاب وجود دارد.

توکل درباره مشکلاتی که بر سر فعالیت‌های دیجیتال و طراحی استارت‌آپ‌های فرهنگی وجود دارد نیز اظهار کرد: یکی از مسائلی که حوزه فرهنگ ما با آن مواجه است و همه ما هم با آن آشنا هستیم این است که در درجه اول حوزه فرهنگ خیلی درآمدزا نیست، استارت‌آپ‌ها نیز بیشتر فعالیت‌‌های اقتصادی و خدماتی را دربرمی‌گیرند که یک بیزینس‌ پلن‌‌هایی دارند که سریع به پول برسند. واقعیت این است که در حوزه استارت‌آپ‌‌های فرهنگی وجود حمایت خیلی مهم است، حالا حمایت دولتی یا نهادهای خصوصی. به هر حال برای توسعه این حوزه در بخش فرهنگ حمایت باید حمایت‌هایی اتفاق بیفتد. باشگاه فرهنگی شباویز، دغدغه جمعی ما بوده و برای ما خیلی اهمیت داشته است ولی در واقع مشکلاتی وجود دارد مثل، مشکل نبود بودجه. در حال حاضر ۶۰، ۷۰ درصد انرژی تیم ما روی کارهای دیگر صرف می‌شود تا بتوانیم کسب درآمد داشته باشیم و ۴۰ درصد باقی‌مانده انرژی‌مان را روی شباویز سرمایه‌گذاری کنیم.

این عضو باشگاه فرهنگی شباویز افزود: البته ما برای شباویز هم یکسری امکانات در حکم بیزینس‌ پلنینگ در نظر گرفته‌‌ایم که بتواند درآمد ایجاد کند، مانند فروش بلیت برنامه‌‌ها و رویدادهای فرهنگی (کنسرت، موسیقی، سینما و تئاتر) یا فروش کتاب به صورت الکترونیک و مجازی. برنامه داریم تا امکان فروش و ارسال کتاب‌‌های چاپی را هم به شباویز اضافه کنیم. علاوه بر این‌ها یکسری برنامه‌‌ها برای رشد کتابخوانی و تبلیغ و معرفی ناشران و نویسندگان و کتاب‌ها داریم. در واقع از اسفند هر رویداد مهمی که در حوزه کتاب رخ داده مانند لاک‌پشت پرنده، جشن کتاب کودک و نوجوان، نمایشگاه کتاب و .. را در شباویز بازتاب داده‌ایم. از نمایشگاه کتاب نزدیک۳۰ تا۴۰ کلیپ کوتاه به صورت مدیا تولید کردیم و به اشتراک گذاشته و می‌گذاریم. حضور در نمایشگاه کتاب خودش یک تبلیغ برای شباویز است، چون مخاطب تخصصی ما در آن فضا است، هم نویسندگان و ناشران و هم خوانندگانی که به این حوزه علاقمند هستند آنجا حضور دارند.

توکل همچنین در پاسخ به این سوال که در حوزه استارت‌آپ‌های فرهنگی آیا مسئله و موانعی بر سر دریافت مجوزهای لازم وجود دارد یا خیر، متذکر شد: یکی از کارهایی ما که کردیم این بوده که شباوبز یک موسسه فرهنگی باشد که در حوزه کتاب و فیلم و موسیقی و ... فعالیت کند. واقعیتش این است که درگیری‌های مجوز وجود دارد ولی ما باید یک مقدار باید جلوتر برویم تا درگیر دریافت مجوزها شویم. در تبلیغات و فعالیت‌‌های رسانه‌‌ای خیلی مشکل مجوز اولویت نیست بیشتر مشکلِ بودجه‌‌ای است، چون هزینه تبلیغات خیلی بالاست و برای استارت‌آپ فرهنگی تامین این هزینه‌ها خیلی سخت است، چون استارت‌آپ‌‌های فرهنگی از نظر مالی نسبت به استارت‌آپ‌‌های خدماتی قطعاً دیربازده‌‌تر هستند بنابراین یک مقدار زمان بیشتری نیاز دارند تا به درآمدزایی برسند. منتها در حوزه‌‌ای که فعالیت‌‌ها رسمی باشند مثلاً ثبت لوگو، ای‌نماد و ...یک‌سری چالش‌‌ها وجود دارد نه اینکه بگویم مانعی عبور نکردنی است.

او مجدد یادآور شد: به نظرم استارت‌آپ‌‌های فرهنگی واقعاً نیاز به حمایت دولتی دارند، چون فرهنگ در ایران یک حوزه کاملاً دولتی است، البته نه فقط در ایران در همه کشورهای فعالیت‌های فرهنگی از طرف دولت‌هاحمایت می‌شوند، یعنی همه دولت‌‌ها برنامه‌ریزی‌های فرهنگی دارند که معمولا به بخش خصوصی  واسپاری می‌کنند و تنها حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند. ایده ما هم این است که بتوانیم یک بازو برای دولت باشیم که بتواند فعالیت‌های فرهنگی جامعه را رونق بدهد. منتها در این مسیر واقعاً نیازمند حمایت‌‌های دولتی هستیم. نه اینکه در حال حاضر حمایتی نیست ولی حمایتی که بتواند کمک قابل قبولی بکند، نیست. خود ما روی بُعد اجتماعی و معرفی شباویز خیلی کار می‌‌کنیم تا همراه کردن مردم را داشته باشیم ولی این فعالیت‌ها نافی حمایت‌‌هایی که از طرف دولت نیاز است، نمی‌شود. ما اعتقاد داریم فضای فرهنگ باید خصوصی‌‌سازی شود و فعالیت‌های فرهنگی به سمت حوزه خصوصی بروند و برای همین استارت‌آپ فرهنگی را طراحی و راه‌اندازی کرده‌ایم ولی برای توسعه آن به کمک‌‌های دولتی نیاز است.