پنج اشتباه بزرگ هنگام بازاریابی اپلیکیشن‌های موبایل (بخش اول)

پنج اشتباه بزرگ هنگام بازاریابی اپلیکیشن‌های موبایل (بخش اول)

تلفن‌های همراه طی چند سال چشم‌انداز مصرف‌گرایی را به کلی تغییر دادند و به ابزار موردعلاقه ما برای خواندن اخبار، تماشای تلویزیون، برقراری ارتباط، شبکه‌سازی اجتماعی، خرید کردن، تصمیم‌گیری و خلاصه همه نوع کار تبدیل شده‌اند.
تلفن همراه به‌عنوان یک بازاریاب، ابزار بسیار قدرتمندی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. اما هر چه قدرت بیشتر می‌شود مسئولیت‌ها هم بیشتر می‌شوند. ازآنجاکه تلفن همراه یک رسانه شخصی است بازاریاب‌ها ممکن است دچار اشتباهات بزرگی شوند که باعث شود مشتریان برای همیشه محصولات آن‌ها را کنار بگذارند. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم از این اشتباهات بزرگ جلوگیری کنید. در اینجا به شما می‌گوییم که باید مراقب چه چیزهایی باشید و از افرادی که قبلا این مسیر را طی کرده‌اند چه چیزهایی می‌توانید بیاموزید:

۱- با تلفن همراه طوری برخورد کنید که انگار کامپیوتر است
بیشتر تلفن‌های همراه فقط نسخه‌های کوچک‌تری از کامپیوترها هستند و دقیقا همان کاربردها را امکان‌پذیر ساخته‌اند، فقط همه‌چیز را در صفحه‌نمایش کوچک‌تری نشان می‌دهند. اما اپلیکیشن تلفن همراه ابزار کاملا متفاوتی است و باید طور دیگری با آن برخورد شود چراکه فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند.

اگر کاربر تلفن همراه ببیند طراحی صفحه‌ای درست مثل طراحی صفحه‌های کامپیوتر است و صفحه به صفحه است، خیلی زود از آن خارج خواهد شد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که اطلاعاتی که مشتری وارد تلفن همراه می‌کند درست به‌اندازه کامپیوتر است. درحالی‌که ورود اطلاعات به تلفن همراه بسیار وقت‌گیرتر است، بنابراین لازم است هنگام طراحی صفحات این مساله را مدنظر داشته باشید. واقعیت این است که کوچک بودن نمایشگر یک موهبت است، چراکه به شما امکان می‌دهد روی چیزی تمرکز کنید که واقعا اهمیت دارد.

صرف‌نظر از طراحی، تلفن‌های همراه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و قدرتمندی دارند. برای مثال اپلیکیشن‌های تلفن همراه این مزیت را دارند که می‌توانند مشخص کنند ما کجا هستیم. این ابزارها زندگی را برای ما راحت‌تر کرده‌اند چراکه می‌توانیم روی دکمه‌ها ضربه بزنیم، روی نقشه موقعیت خود را پیدا کنیم، و تمام پمپ‌بنزین‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس منطقه را ببینیم.

شما می‌توانید چه کار کنید:
با متمرکز کردن مشتریان روی چند مورد که واقعا اهمیت دارند، زندگی آن‌ها را آسان‌تر کنید. اگر اپلیکیشن یا سایتی روی کامپیوتر دارید، عملکرد آن را به چند مورد اصلی محدود کنید. سپس با استفاده از بازخورد مشتریان تعیین کنید که آن‌ها جای کدام‌یک از عملکردهای شما را (که در نسخه دسک تاپ شما هست) خالی می‌دانند. جالب این جاست که خواهید دید از نظر آن‌ها هیچ کم و کسری وجود ندارد.
اپلیکیشن تلفن همراه The font game مثال بسیار خوبی از طراحی است که برای تلفن همراه بهینه شده است. این اپلیکیشن به دلیل دکمه‌های بزرگ، جذابیت بصری و تاکید بر ویژگی‌های اصلی روی صفحه اصلی، کاملا برای تلفن همراه مناسب است.

Optimized mobile app design in “the font game”
طراحی بهینه اپلیکیشن تلفن همراه" The font game"

۲- ساختن اپلیکیشن، بدون برنامه‌ریزی برای بازاریابی آن
این روزها همه ما اعداد و ارقام شگفت‌انگیزی را درباره تعداد دانلودها از app stores می‌شنویم. اما این بدین معنی نیست که به‌محض انتشار اپلیکیشن شما در app stores ، شماهم شاهد دانلودهای بسیار زیاد خواهید بود. شرکت‌هایی که از قبل حضور اینترنتی و مخاطبینی داشته‌اند می‌توانند از این دارایی‌ها استفاده و اپلیکیشن جدید خود را تبلیغ و برای آن به‌خوبی بازاریابی کنند.
اگرچه صفحه فرود وب‌سایت شما نباید پر از تبلیغات اپلیکیشن تلفن همراه شما باشد، اما وقتی مشتریان از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، باید بدانند که اپلیکیشن تلفن همراه بهینه‌ای هم وجود دارد. برای مثال Nordstrom یک اپلیکیشن موبایلی هم دارد اما تا زمانی که به لینک‌های انتهای صفحه مراجعه نکنید متوجه چنین چیزی نمی‌شوید.

پیدا کردن اپلیکیشن تلفن همراه نباید سخت باشد
در مقابل، Sephora اقدام مناسبی انجام داده و اپلیکیشن iOS خود را در انتهای تک‌تک صفحات تبلیغ کرده و لینکی را برای app store و دانلود آن قرار داده که کاملا واضح و قابل‌مشاهده است.

دکمه فراخوان به اقدام کاملا واضح برای دانلود اپلیکیشن
همچنین باید وقت بگذارید و با مسیرهای رایج برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های تلفن همراه آشنا شوید. اصلی‌ترین روش پیدا کردن این اپلیکشن‌ها app store است، بااین‌حال بسیاری از منتشرکنندگان این اپلیکیشن‌ها اهمیت عنوان اپلیکیشن، کلیدواژه‌ها و توضیحات آن را کاملا نادیده می‌گیرند.
علاوه بر این ضروری است مشتریان راضی را تشویق کنید تا نظرشان را ثبت کنند. در اکثر مواقع فقط مشتریان ناراضی نظرات منفی می‌گذارند و مشتریان راضی ساکت می‌مانند. زمانی که کسی اپلیکیشن شما را در app store پیدا می‌کند نگاهی به نظرات دیگران می‌اندازد تا ببیند ارزش دانلود دارد یا خیر. اگر مشتریان راضی را مجاب به ارایه نظراتشان نکنید، هزاران مشتری بالقوه را از دست خواهید داد.