fa-IR
نحوه ارایه تسهیلات نمایشگاهی به شرکت‌های فناورانه
در سمیناری به میزبانی کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران تشریح شد

نحوه ارایه تسهیلات نمایشگاهی به شرکت‌های فناورانه

کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران دوشنبه عصر سمیناری با عنوان نحوه ورود به مجامع بین‎المللی با رویکرد حضور در نمایشگاه‎ها و پاویون ها با حضور روح‌الله استیری، مدیرکل توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرصاد جان‌احمدی، سرپرست اداره ارزیابی طرح‌های سازمان صحا و جمعی از فعالان صنعت ICT کشور برگزار کرد.
محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران در این سمینار اعلام کرد: ما به دنبال ایجاد تعامل بیشتر با فعالان ICT هستیم و به همین منظور مجموعه سمینارهایی در موضوع بازاریابی بین‌الملل تدوین کرده‌ایم که نحوه ورود به نمایشگاه‌ها اولین جلسه از مجموعه این سمینارها است.
طلایی افزود: اگرچه بسیاری از شرکت‌های ICT پتانسیل ورود به نمایشگاه را دارند اما از ابزار تبلیغاتی لازم برای حضور در نمایشگاه بهره‌مند نیستند و ما در اتاق این امکان را داریم که تسهیلات مشاوره‌ای به شرکت‌ها برای حضور در مجامع بین‌المللی ارایه داده و به آنها برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کمک کنیم.
سهم ناچیز شرکت‌های ICT از خدمات معاونت علمی
در این جلسه استیری، مدیرکل توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز به سخنرانی پرداخت و با اعلام روش‌های حمایتی این معاونت از شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان گفت: ما در معاونت علمی و فناوری برنامه‌هایی برای توسعه صادرات و حضور در رویدادهای بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم که با توجه به محدودیت مالی، در حال حاضر دو نمایشگاه جیتکس و سبیت در اولویت قرار گرفته‌اند.
استیری اضافه کرد: تجربه نشان داده که حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌ها چه به لحاظ اعطای نمایندگی و چه به لحاظ فروش اثرگذار بوده و برای شرکت‌ها خروجی موثری داشته است. مدیرکل توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: معاونت علمی در کنار اتاق بازرگانی و کمیسیون ICT حاضر است به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا بتوانند کالاهای خود را صادر کنند. استیری با بیان اینکه ۶۱۰ شرکت فعال در حوزه ICT کشور دانش‌بنیان هستند، گفت: این شرکت‌ها ۲۵ درصد حوزه دانش‌بنیان کشور را تشکیل می‌دهند؛ اما به دلیل نبود آمار دقیق از میزان صادرات در این حوزه و نبود دید درست نسبت به فعالیت‌های بین‌المللی این شرکت‌ها، متأسفانه سیاست‌گذاری مشخصی برای آنها انجام نشده است. بر اساس اظهارات استیری تاکنون ۱۶۴۵ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه شده که سهم شرکت‌های IT و ICT از این خدمات ناچیز بوده است. وی در پایان از راه‌اندازی NETWORKهایی از کشورهای واسط صادراتی خبر داد که شرکت‌های فعال در حوزه IT می توانند با استفاده از آنها اقدام به بازاریابی کنند.
وام ۵۰ میلیونی به شرکت‌های ICT برای حضور در نمایشگاه‌ها
در این جلسه همچنین جان احمدی سرپرست اداره ارزیابی طرح‌های سازمان صحا نیز اعلام کرد از شرکت‌هایی که در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کنند حمایت می‌شوند و تسهیلات ویژه با نرخ بهره ۷ و ۸ درصدی از سوی این سازمان به متقاضیان اعطا می‌شود. علاوه بر این به ازای هر بار حضور در نمایشگاه‌های خارجی، شرکت‌ها از یک درصد تخفیف سود بهره مند می‌شوند.
وی اضافه کرد: تفاهماتی صورت گرفته تا شرکت‌هایی که در قالب پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کنند معرفی شده تا از تسهیلات صندوق صحا استفاده کنند. بر این اساس به شرکت‌های حوزه ICT تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود.
شرکت‌های ICT طرح تجاری دهند، وام بگیرند
خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در این جلسه گفت: لازم است که ما به جای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت ایجاد قانون حمایت از کارآفرینی برویم. وی درباره نقطه ضعف نظام آموزشی کشور گفت: در کشور ما ابتدا آموزش انجام گرفته بعد به سمت فناوری رفته و در نهایت به سمت بازار می‌رویم در حالی که در غرب این مسیر برعکس است و همه چیز بر اساس نیاز بازار صورت می‌گیرد و دلیل مشکل فروش در دانش‌بنیان‌ها در کشور هم همین موضوع است.
وی گفت: در بحث وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات در سه بخش توسعه بازار، R&D و صادرات تسهیلات می‌دهیم که شرکت‌های فعال در حوزه ICT می‌توانند با ارایه «طرح تجاری» از این خدمات بهره‌مند شوند. در این سمینار همچنین بشاش به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت، تاجیک پژوهشگر و عضو دبیرخانه تخصصی اتاق، سروش دبیر کمیسیون ICT اتاق بازرگانی و جمعی از فعالان صنعت IT و صاحبان شرکت‌ها نیز به ارایه دیدگا ه های خود پرداختند.