fa-IR

ویژگی‌های کارآفرینان (Characteristics of Entrepreneurs)

نسخه صوتی را گوش دهید ۲۹.۶۹MB

وقتی به استارت‌آپ‌هایی که تبدیل به شرکت‌های بزرگی شده‌اند یا در حال رشد و توسعه هستند نگاه کنید، متوجه شباهت‌هایی در مورد آن‌ها می‌شوید. برای مثال روندهای اجرایی، ترکیب تیم و زمان‌بندی انجام کارها در آن‌ها شبیه به هم است. حتی بزرگ‌ترین ایده‌ها نیز می‌توانند بدون رهبری منعطف و توانمند در رأس تیم، برای رسیدن به موفقیت تلاش و مبارزه کنند؛ اما تنها یک رهبر کارآفرین می‌تواند ایده‌ای با پتانسیل متوسط را تبدیل به کسب‌وکاری افسانه‌ای کند. عوامل محیطی بسیاری در موفقیت کسب وکارها نقش داشته ولی ویژگی‌های خاصی نیز در موسسان آن‌ها دیده شده که باعث موفقیت شده است. اگرچه همه این ویژگی‌ها در یک فرد کارآفرین به طور کامل وجود ندارد، ولی تقریبا در همه آن‌ها مشترک است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

۱- اشتیاق (Passion): اگر نسبت به کارتان شور و شوق نداشته باشید، غیرممکن است به کارآفرین موفقی تبدیل شوید. اشتیاق به‌صورت ذهنی تعریف می‌شود، ولی آنچه در تعریف اشتیاق مهم است وجود هیجان بالا در فرد برای انجام کار مورد علاقه اش است. ممکن است شما نسبت به همه کارهایی که قرار است انجام دهید و افرادی که قرار است با آن‌ها کارکنید، شور و شوق نداشته باشید، ولی این مهم است که در پایان روز از انجام فعالیت های مربوط به کسب‌وکار خود راضی و خوشحال باشید. بدون اشتیاق، بهره‌وری شما پایین خواهد بود و با اشتیاق بالا می‌توانید به موفقیتی که آرزویش را داشته اید برسید. داشتن اشتیاق برای راه‌اندازی استارت‌آپ، منجر به تبدیل ایده‌ به واقعیت می‌شود. این اشتیاق باعث می‌شود شب و روز بدون خستگی برای موفق شدن تلاش کنید و نا‌امید نشوید.

۲- پشتکار (Perseverance): کارآفرینان باید قادر باشند با موانع پیش رویشان مقابله کنند. کسب‌وکار یک‌شبه پدید نمی‌آید و تبدیل ایده به واقعیت زمان‌بر است. آن چیزی که کارآفرینان را بزرگ می‌کند پشتکار آن‌ها و پیگیر بودن نسبت به رشد کسب‌وکار، صرف‌نظر از شکست‌های متوالی است.

 

۳- تدبیر و ابتکار (Resourcefulness): این ویژگی به کارآفرینان کمک می‌کند ازآنچه دارند بهترین استفاده را ببرند. دارایی‌های یک کارآفرین در زمان راه‌اندازی استارت‌آپ محدود است و آن‌ها باید بتوانند با تدبیر و ابتکار عمل به بهترین شکل ممکن از این دارایی‌ها بهره لازم را ببرند. کارآفرینان علاوه بر استفاده بهینه از دارایی‌های خود، توانایی استفاده از دارایی‌های شبکه افراد مرتبط با خود را نیز دارند.

۴- ریسک‌پذیری (Risk Taking): کارآفرینان ریسک‌پذیر، آماده رفتن به‌سوی آینده‌ای پیش‌بینی‌نشده هستند، اما لزوماً همه ریسک کنند‌‌گان کارآفرینان موفقی نخواهند شد. کارآفرینان در شرایط ریسک، معمولاً زمان و پول خود را روی ناشناخته‌ها به خطر می‌اندازند، اما آن‌ها نیز منابع و برنامه‌هایشان را در برخورد با «ناشناخته‌های شناخته‌نشده» به کار نمی‌گیرند. هنگام ارزیابی ریسک، کارآفرین موفق این سؤال را از خودش می‌پرسد که آیا این ریسک ارزش هزینه کردن زندگی کاری‌، پول و زمانم را دارد یا خیر؟ و اگر این سرمایه‌گذاری موفق نشود چه‌کاری باید انجام دهم؟ کارآفرینان معمولاً ریسک‌های حساب‌شده را انتخاب می‌کنند. آن‌ها قبل از تصمیم به اختصاص منابعشان به دنبال ارزیابی خطرات و ریسک‌هایی هستند که با فرصت انتخابی آن‌ها مرتبط است. همچنین آن‌ها به دنبال ارزیابی توانایی‌ها‌ی خود در مدیریت ریسک، مزایا و چالش‌هایی هستند که از سرمایه‌گذاری بر آن فرصت به دست می‌آورند. کارآفرینان می‌توانند از ریسک کردن به سود برسند و گاهی ممکن است با پذیرش ریسک بیشتر، به سود بیشتری نیز دست پیدا کنند. بااین‌حال، کارآفرینان همیشه ترجیح می‌دهند ریسک‌هایی که توانایی مدیریت آن‌ها را دارند، انتخاب کنند.

۵- خودباوری و سخت‌کوشی ( Hard Work& Self-belief): کارآفرینان از انجام کارهای مربوط به کسب‌وکارشان لذت می‌برند و خود را وقف کارشان می‌کنند. آن‌ها خود را باور دارند و از اعتمادبه‌نفس‌ بالایی نیز برخوردارند. کارآفرینان معمولاً سرسختی خود را از طریق تمرکز شدید بر کار و باور زیاد به موفقیت نشان می‌دهند.

۶- سازگاری و انعطاف‌پذیری (Adaptability & Flexibility): کارآفرینان موفق انعطاف‌پذیری بالایی دارند و در شروع کسب‌وکار خود، تغییرات محیط بیرونی را در مرحله تبدیل ایده به محصول، مدنظر قرار می‌دهند و متناسب با تغییرات محیط، ایده و محصول خود را نیز تغییر می‌دهند. داشتن اشتیاق نسبت به کاری که قرار است انجام دهید و حتی سرسختی و سماجت شما بسیار مهم است؛ اما اگر نسبت به مشتری و نیاز بازار انعطاف نداشته باشید، کسب‌وکارتان محکوم‌به شکست خواهد بود؛ زیرا نیازهای بازار پویا هستند و تغییرات در نیازهای مشتریان امری طبیعی است. کارآفرینان موفق، با استقبال از همه پیشنهاد‌ها و واکنش مناسب نسبت به تغییرات، به دنبال بهینه‌سازی و سفارشی کردن بیشتر محصول هستند تا به عرضه بهتر و رضایت بیشتر مشتری منجر ‌شود.

۷- قدرت تحمل ابهام (Tolerance of Ambiguity): این ویژگی را توانایی مقاومت در برابر ترس از شکست (مانند ترس از تحقیر شدن، ترس از‌ دست دادن پول، آبرو و اعتبار) و ابهامات مربوط به شروع کسب‌وکار (سؤالاتی مانند آیا در این کار موفق می‌شوم؟ آیا نرخ سودآوری این کار بالاست؟) تعریف می‌کنند. کارآفرینان توانایی پذیرفتن عدم قطعیت‌های شروع کسب‌وکار را دارند و این ابهامات را به‌عنوان بخشی طبیعی از شروع هر کسب‌وکار می‌دانند.

۸- نیاز به استقلال (Need for Autonomy): نیاز به استقلال نیرویی انگیزشی برای کارآفرینان است تا احساس کنند بر سرنوشت خودکنترل دارند، می‌توانند کاری را برای خود انجام دهند و رئیس خود باشند. کارآفرینان شخصیتی دارند که نمی‌توانند برای دیگران کار کنند و به آن‌ها وابسته باشند. استقلال‌طلبی عاملی برای کمک به کارآفرینان است تا به اهداف و رؤیاهای خود برسند.

۹- منبع کنترل درونی (Internal locus of Control): منبع کنترل، اعتقاد افراد به این است که آیا وقایع خارجی سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند یا تلاش و کوشش خودشان؟ افرادی که منبع کنترل درونی دارند، بر این باورند که می‌توانند آینده را بر اساس رفتار و اقدامات خود رقم بزنند؛ اما افراد با منبع کنترل بیرونی معتقدند که رفتارشان هیچ تأثیری بر حوادثی که در آینده برایشان اتفاق خواهد افتاد، ندارد و شکست یا پیروزی به‌صورت تصادفی و توسط عوامل محیطی تعیین می‌شود. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افراد دارای منبع کنترل درونی نسبت به افراد دارای منبع کنترل بیرونی، موفق‌ترند. کارآفرینان نیز معمولاً دارای منبع کنترل درونی هستند و بر این باورند که رفتار و تصمیمات خودشان، سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند.

۱۰- انگیزه پیشرفت (Need for Achievement): بنیان‌گذاران کسب‌وکار‌ها همیشه برای جستجوی راه‌حل‌های جدید و بهتر نسبت به رقبای فعلی خود در بازار دارای انگیزه بوده و به دنبال عملی کردن این راه‌حل‌ها هستند. به‌عبارت‌دیگر، ‌کارآفرینان انگیزه زیادی برای موفق شدن و پیشرفت دارند و به ماندن در سطح فعلی قانع نیستند.

۱۱- مثبت اندیشی (Positive Thinking): مثبت اندیشی، امید، استقامت و پایداری را در پی خواهد داشت که این سه، راهگشای جاده پرفرازونشیب پیروزی‌ خواهند بود. اسکات ونترلا (Scott W. Ventrella) نویسنده کتاب «تفکر مثبت ضامن موفقیت کسب‌وکار» در کتاب خود آورده است که اعتقادات انسان، افکار وی را شکل می‌دهند. افکار، تنظیم‌کننده احساسات و درنهایت احساسات، عامل رفتار فرد هستند. هم‌چنین اعتقاد دارد که تنها مانع ساختن فردا، شک‌هایمان درباره امروز است؛ پس بگذارید با اعتقاد قوی و فعال به‌پیش برویم. نوع نگاه کارآفرینان به دنیا با دیگران متفاوت است. کارآفرینان و افراد موفق، نسبت به آینده خوش‌بین و امیدوارند.