fa-IR
امنیت سایبری مهمترین مولفه کسب‌وکارهای اینترنتی
معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا اعلام کرد

امنیت سایبری مهمترین مولفه کسب‌وکارهای اینترنتی

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا وجود امنیت سایبری در کسب‌وکارهای اینترنتی را مهمترین مولفه موفقیت فعالان در این بخش معرفی کرد.

سرهنگ حسین رمضانی در خصوص گسترش روز افزون کسب‌وکارهای اینترنتی در سطح جهان اظهار کرد: کسب‌وکارهای اینترنتی در بازار رو به گسترش هستند، کسب‌وکارهای مذکور با پیدایش و توسعه فضای سایبر به عنوان یکی از سریع‌ترین کسب‌وکارها از نظر تعداد، سود و حجم د حسین رمضانی ر عرصه تجارت جهانی مطرح است و مباحثی از قبیل بازاریابی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمایه گذاران و... را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد و توسعه این کسب‌وکارها سیاستی مهم در ایجاد مشاغل جدید، تسریع در بهبود اوضاع اقتصادی و رشد کشورها به شمار می‌رود، از طرفی امروزه بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های موفق در سطح جهان دریافته‌اند که «امنیت سایبری» می تواند و باید به عنوان ابزاری قدرتمند زمینه ساز کسب‌وکار اینترنتی قانونی باشد.

معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا، توسعه بدون امنیت را غیرممکن خواند و افزود: به عنوان مثال در این حوزه می‌توان به کشور انگلستان که به تازگی به عنوان موفق‌ترین و از برترین‌های کسب‌وکار اینترنتی در جهان شناخته شده است، اشاره کرد. این کشور توانسته با به کارگیری یک استراتژی مهم در حوزه امنیت سایبری (The Uk Cyber Security Strategy 2010-2016) انواع کسب‌وکارهای اینترنتی را در کشور ساماندهی و به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه دست یابد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کسب‌وکارهای مذکور امکان و فرصت دسترسی به مخاطبین خود را در سطح جهانی و با حداقل هزینه میسر می‌سازد، در کشور ما نیز به طور قابل توجهی در حال رشد و توسعه بوده و برای ایجاد اشتغال‌زایی در این حوزه می‌بایست همه دستگاه‌ها از این کسب‌وکارها حمایت قانونی کنند.

رمضانی تاکید کرد: وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذیربط و مهم و تاثیرگذار در این حوزه تلاش می‌کنند تا با استفاده از استعداد و ظرفیت‌های قانونی کشور، زمینه توسعه کسب‌وکار آنلاین و اینترنتی را در کشور ایجاد کنند و به مطالبات فعالان این حوزه پاسخ دهند،چرا که با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب و به هنگام در این حوزه، می‌توان (همانند کشور انگلستان) زمینه گسترش این نوع کسب‌وکار را در فضای اقتصاد و معیشت ایرانی فراهم کرد. بدیهی است در صورتی‌که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در چارچوب آیین‌نامه فعالیت و مقررات مربوط را رعایت کنند، با مشکلی مواجه نخواهند شد.

براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس فتا، معاون امور بین‌الملل و حقوقی پلیس فتا با اشاره به قانون تجارت الکترونیک و بازاریابی شبکه ای اظهار کرد: از نظر قانون‌گذاری نیز در کشور ما بعد از اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 1392، آیین نامه اجرایی تبصره ماده 87 آن قانون با عنوان «آیین‌نامه اجرایی چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی و بازاریابی شبکه‌ای» تهیه و تصویب شد که بخش اول آیین‌نامه مربوط به نحوه صدور پروانه کسب فروشگاه‌های مجازی و بخش دوم راجع به نحوه صدور پروانه کسب شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و بخش دیگر آن با توجه به وجه مشترک نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های مجازی و شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای راجع به نحوه نظارت است.

رمضانی، نظارت و ارتقای امنیت سایبری را در کسب‌وکارهای اینترنتی را یک اصل مهم برشمرد و گفت: آیین‌نامه مذکور هر چند در اجرا با خلأها و کاستی‌های جدی در حوزه فنی و تخصصی همراه است اما با اصلاح و بازنگری در آن می‌توان ضمن ساماندهی کلیه کسب‌وکارهای اینترنتی، زمینه پیشرفت و شکوفایی اقتصاد کشور را در این حوزه مهیا و با تقویت و رشد هرچه بیشتر بنگاه‌های تولیدی داخلی، موضوع اشتغال را در کشور مرتفع کرد.