تکلیف اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی فردا روشن میشود
پس از کشوقوسهای فراوان میان دستگاههای دولتی و خصوصی و به رغم وجود مخالفان و موافقان بسیار زیاد، سرانجام تیرماه تشکیل اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی از سوی مرکز امور اصناف و بازرگانان کلید خورد و فردا صبح (دوشنبه ۳۰ مرداد) با حضور ۳۶ کاندیدا نخستین انتخابات هیات مدیره آن برگزار خواهد شد.
دعوت برای حضور در انتخابات
چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت از دارندگان مجوز کسبوکارهای خواست تا در صورت تمایل برای تشکیل این اتحادیه آمادگی خود را اعلام کنند.
بر این اساس، پس از فراخوان دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور برای شرکت در انتخابات هیات مدیره اتحادیه کشوری کسبوکارهای اینترنتی، ۳۳ نفر به عنوان نامزد هیات مدیره و ۳ نفر به عنوان بازرس برای این دوره از انتخابات ثبت نام کردند و هیات عالی نظارت به بررسی صلاحیت آنها پرداخت و لیست کاندیداها را اعلام کرد. اما نکته جالب در لیست کاندیداها این است که برخی از آنها سایت یا فروشگاه مجازی مشخصی ندارند یا فاقد بازدیدکننده هستند. محمد میاحی، یکی از کاندیداهای انتخابات هیات مدیره در این باره گفت: کاندیداها در وهله نخست باید جواز کسب فروشگاههای مجازی را داشته باشند و سایت، فروشگاه و درگاه بانک نیز از سوی وزارت صنعت بررسی شده است. بنابراین مشخص نیست تعداد محدود کاندیداهایی که فاقد فروشگاه یا سایت هستند، چگونه در این لیست گنجانده شدهاند. وی با بیان اینکه فروشگاه مجازی لوازم دیجیتال کامپیوتر باران ۴ سال پیش راهاندازی شد، گفت: هدف عمده من برای حضور در انتخابات ضمن ساماندهی کسبوکار و خدمات پس از فروش، حمایت از فروشگاه های اینترنتی کوچک است.
میاحی اضافه کرد: فروشگاه های مجازی مانند شمشیر دو لبه هستند، اگر بر فعالیت آنها نظارت نشود هم به فروشگاههای با اصالت و هم به مصرف کننده ضرر میرسانند.
حضور تنها ۱۸۰ نفر پای صندوق رای
رییس اتاق اصناف و رییس مرکز اصناف و بازرگانان در جلسه ای که روز چهارشنبه با کاندیداهای انتخابات هیات مدیره اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی داشتند، اعلام کردند که ۱۸۰ نفر مجوز فروشگاههای مجازی دارند و میتوانند در این انتخابات شرکت کنند.
این در حالی است که به گفته عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی طبق آمارها، بالغ بر ۱۷ هزار شرکت مرتبط با کسبوکارهای اینترنتی، هماکنون نماد اعتماد الکترونیکی (E نماد) دارند و اینگونه به نظر میرسید تعداد رای دهندگان بسیار بیشتر از ۱۸۰ نفر باشد. رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران نیز از این موضوع متعجب بود و در این باره گفت: ما هم فکر می کردیم تعداد رای دهندگان بسیار بیشتر از ۱۸۰ نفر باشد؛ زیرا فقط حدود ۸۰ تا ۹۰ مجوز فروشگاه اینترنتی از سوی اتحادیه فناوران صادر شد.
سیدمهدی میرمهدی افزود: این امر نشان میدهد هنوز بسیاری از فروشگاههایی که نماد اعتماد دارند، اقدام به دریافت مجوز کسبوکار نکرده اند. وی اضافه کرد: امیدوارم با تاسیس این اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی شکل قانونی به خود بگیرند و تمام فروشگاه های مجازی بزرگ و کوچک جواز کسب دریافت کنند.
حمایت اتحادیه فناوران از کاندیداها
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران همچنین با اعلام حمایت اتحادیه از تمام کاندیداها گفت: درست است که میاحی قبلا در هیات مدیره اتحادیه حضور داشته و به گونه ای نماینده اتحادیه فناوران در انتخابات محسوب میشود؛ اما به طور قطع تمام کاندیداها مورد حمایت اتحادیه هستند.
ضرورت تشکیل اتحادیه کسبوکارهای مجازی
در همین حال، علی عوضپور دبیرکل اتاق اصناف ایران هم درباره فرآیند انتخاب اعضای این اتحادیه گفت: پس از برگزاری چندین جلسه ، فراخوانی مبنی بر ثبت نام نامزدهای واجد شرایط داده شد. کسانی که ثبت نام کردند و براساس شرایط ۱۰ گانه ماده ۳ آییننامه نظام صنفی مورد تایید واقع شدند، میتوانند تا روز رایگیری به صورت قانونی تبلیغ کنند. عوضپور به پایگاه خبری اتاق اصناف گفت: اسامی داوطلبان در اختیار رایدهندگان قرار میگیرد، در ضمن سیستم انتخاباتی به شکل الکترونیکی ایستگاهی است که رایدهندگان میتوانند با مراجعه به مکانهای در نظر گرفته شده به فرد مدنظر خود رای بدهند. دبیرکل اتاق اصناف ایران اضافه کرد: با توجه به پراکندگی کسبوکارهای مجازی در سطح کشور علاوه بر اتاق اصناف ایران که مسئولیت اجرایی این انتخابات را بر عهده دارد، تعدادی از مراکز استان ها هم برای این منظور انتخاب شده اند ؛ استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و یزد مکانهایی هستند که با همکاری اتاقهای اصناف و سازمانهای صنعت و معدن تجارت محل رایگیری هستند.
اطمینان در سلامت برگزاری انتخابات
عوضپور با اظهار اطمینان در سلامت برگزاری الکترونیکی این انتخابات افزود: هدف اصلی از تشکیل این اتحادیه نه تنها دادن تصدی و اختیار به فعالان حوزه کسبوکار مجازی است، بلکه با مدیریت افراد توانمند و متخصص در راس این تشکل میتوان انتظار داشت کسبوکار و تجارت الکترونیکی در مسیر صحیح و با سرعت بیشتری پیش رود. وی اضافه کرد: حلقه مفقوده ارتباطی بین دولت و فعالان حوزه کسبوکار مجازی این تشکل است، چنان که کارشناسان این حوزه میتوانند از طریق مطالبات، ایدهها و پیشنهادات نوین خود را در اختیار مسئولان قرار دهند، در مقابل مسئولان با همکاری این تشکل دانشمحور، میتوانند از نظرات و نوآوریهای ایشان در راستای اصلاح مقررات و قوانین، توزیع محصول و همچنین کمک به سیستم حملونقل و ترافیکی استفاده کنند. عوضپور همچنین اجرای قوانین مالیاتی براساس شفافسازی اطلاعات را دیگر مزیت ایجاد اتحادیه کسبوکار مجازی دانست و گفت: این تشکل رابطی بین بازار و دولت خواهد شد.