fa-IR
پنج گام تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی متناسب با بودجه استارت‌آپ

پنج گام تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی متناسب با بودجه استارت‌آپ

به نظر می‌رسد یک روز معمولی برای حرفه‌ای کار کردن این‌گونه سپری می‌شود: با صدای زنگ ساعت تلفن همراه بیدار می‌شوید. بلافاصله ایمیل‌هایتان را چک می‌کنید. همزمان با صرف صبحانه، صفحه فیس‌بوک‌تان را بالا و پایین کرده و درنهایت به سمت دفتر کارتان راهی می‌شوید. در محل کارتان، تمام مدت پشت کامپیوتر می‌نشینید و تحقیقات آنلاین خود را انجام می‌دهید، گاهی هم نیم نگاهی به اینستاگرام‌تان می‌اندازید. موقع صرف ناهار هم از طریق اسکایپ چند دقیقه‌ای با دوست قدیمی‌تان  گپ می‌زنید.

عصر که به خانه برگشتید، چند دقیقه‌ای به دخترتان کمک می‌کنید تا تحقیق برای پروژه علوم‌اش را با لپ‌تاپ شما انجام دهد. چند ساعتی هم برنامه موردعلاقه‌تان  را در تلویزیون تماشا می‌کنید.
در نهایت قبل از رفتن به رختخواب، ساعت گوشی‌تان  را کوک می‌کنید و یک‌بار دیگر رسانه‌های اجتماعی‌تان  را چک می‌کنید. بعد یکراست به رختخواب رفته و آماده می‌شوید تا فردا را دوباره مثل دیروز آغاز کنید. حال که به زندگی روزمره‌تان  نگاه می‌کنید، می‌توانید بگویید موضوع یا به اصلطلاح «تم» اصلی زندگی شما چیست؟
صفحه! همه‌جا پر از صفحه است. صفحه‌ها یا نمایشگرهای دیجیتال همه‌جا هستند، از جیب شما گرفته تا داشبورد ماشینتان، رختخواب‌تان و کل روزتان.
از دیدگاه بازاریابی این به چه معناست؟ یعنی ویدیو به‌سرعت دارد به اولین روش برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان، بازدیدکنندگان و فالوورها تبدیل می‌شود. ازآنجاکه پخش اتوماتیک ویدیو در بیشتر فیدهای موبایلی رسانه‌های اجتماعی امکان‌پذیر شده، و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در سرتاسر جهان به ۰۸/۲ میلیارد نفر رسیده است (آمار سال ۲۰۱۶) داشتن یک استراتژی موثر برای بازاریابی ویدیویی می‌تواند راهی برای دستیابی به بالاترین ROI برای هر برندی باشد.
اما تدوین یک استراتژی بازاریابی ویدیویی  می‌تواند کمی ترسناک باشد، به‌خصوص برای استارت‌آپ‌ها. درست است که اگر ۳۳ میلیون دلار روی یک آگهی تبلیغاتی ویدیویی با حضور نیکول کیدمن سرمایه‌گذاری کنید (مثل شرکت شَنل) می‌توانید تاثیرگذار باشید، اما وقتی کل بودجه شما به‌اندازه ۰۱/۰ درصد این مقدار هم نیست، چه طور می‌توانید این استراتژی را در پیش بگیرید؟
خوشبختانه، برای تبلیغات ویدیویی نیازی نیست گنج پیدا کنید. اگرچه امروزه بینندگان به دنبال کیفیت استثنایی هستند، اما با سرمایه‌گذاری مالی و زمانی بسیار کمی می‌توانید ویدیویی بسازید که به‌سرعت وایرال شود.
در اینجا مراحل تدوین یک استراتژی بازاریابی ویدیویی را بیان می‌کنیم که مقیاس‌پذیر و به‌یادماندنی بوده و با بودجه استارت‌آپ‌ها نیز تناسب دارد.

گام اول: هدف استراتژی بازاریابی ویدیویی خود را مشخص کنید
اگر تنها هدف این استراتژی، «فروش ویجت‌های بیشتر» باشد، به جایی نخواهید رسید. اگرچه هدف نهایی هر شرکتی همین است، اما اگر در استراتژی بازاریابی خود، بیش‌ازاندازه محتوای تبلیغاتی بگنجانید، اسپم تلقی خواهد شد و کسی به آن توجهی نخواهد کرد.
هدف استراتژی بازاریابی شما باید آموزش، سرگرمی و الهام‌بخشیدن به بینندگان باشد. آن‌ها چنین محتوایی را به اشتراک گذاشته و به خاطر می‌سپارند.
اگرچه می‌خواهید بیننده را به سمت مراحل بعد و خرید هدایت کنید، اما هدف شما نباید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها احساس کنند که فقط قصد فروش به آن‌ها را داشته‌اید.
ازآنجاکه ویدیوی شما در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، مردم در صورت علاقه‌مندی به آن، متوجه برند شما خواهند شد. بنابراین نگران این نباشید و تلاش نکنید تا از این ویدیوها به‌عنوان یک سکوی تبلیغاتی برای شرکت خود استفاده کنید. بلکه در عوض، تجربه‌ای را در آن‌ها ایجاد کنید که همه مردم دوست داشته باشند در آن شریک شوند.
به‌طور خلاصه، برای تعیین هدف استراتژی بازاریابی ویدیویی خود، حتماً:

  • مخاطبان هدف خود را بشناسید
  • مشخص کنید چه چیزهایی را دوست دارند، به اشتراک می‌گذارند و خریداری می‌کنند.
  • محتوایی را خلق کنید که مطمئن هستید می‌خواهند، به آن نیاز دارند و برایشان مفید است.

 

گام دوم: موضوعات و قالب محتوای ویدیویی را تعیین کنید
بعد از شناخت مخاطبان هدف، وقت آن است که موضوع و قالب محتوا را تعیین کنید، به‌گونه‌ای که شما را به بهترین شکل به مخاطبان مرتبط سازد.
کدام‌یک از این موارد را بهتر است در ویدیوی خود بگنجانید؟ نحوه انجام کارها؟ سرگذشت و روایت برندها؟ یا مطالب دیگر؟
مهم این است مطالب به‌گونه‌ای باشند که بینندگان را علاقه‌مند کرده و آن‌ها را به اشتراک‌گذاری مطالب تشویق کند.
نکته دیگر این است که چه موضوعاتی را قرار است مطرح کنید؟ هر چه موضوعات ارتباط بیشتری با برند شما داشته باشند، بهتر است. یکی از شرکت‌های موفقی که می‌داند چه طور از این ویدیوها به‌طور موثری استفاده کند، شرکت Lowe’s است. این مساله به‌خوبی از فیدهای این شرکت در سایت Vine قابل‌مشاهده است. شرکت Lowe’s در زمینه خرده‌فروشی لوازم‌خانگی فعالیت می‌کند و از ویدیوهای Vine به بهترین شکل بهره گرفته و در این ویدیوها ظرف ۶ ثانیه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان کارهای گوناگونی را برای زیباسازی خانه انجام داد.
ازآنجاکه این ویدیوها اطلاعات مفید و مرتبطی را شامل می‌شوند، هر کسی که به فکر زیباسازی یا بازسازی و تغییرات در منزل خود بوده علاقه‌مند می‌شود تا فیدهای شرکت را در Vine دنبال کند. حال که بینندگان، Lowe’s را راه‌حلی برای پاسخ به نیازهای خود برای بازسازی و زیباسازی خانه می‌دانند، به نظر شما به هنگام نیاز به این فعالیت‌ها، به کجا مراجعه می‌کنند؟
برای تعیین موثرترین سبک و موضوعات برای گوشه بازار خود، تحقیق و آزمایش کنید. نترسید و ایده‌های افرادی را که در گذشته موفق بوده‌اند، جویا شوید. برخی از شرکت‌ها با استفاده از استراتژی صنایع دیگری که کاملا غیرمرتبط بوده‌اند، و انطباق آن با بازار خود، توانسته‌اند کمپین‌های بازاریابی بسیار موفقی داشته باشند.

گام سوم: مشخص کنید چه کسی قرار است محتوای ویدیوی شما را آماده کند
برای ساخت ویدیو چند گزینه دارید:

* شما و تیم‌تان می‌توانید خودتان ویدیوها را بسازید. اگر قصد دارید به‌طور منظم و پیوسته و با بودجه کمی ویدیو بسازید، شاید این بهترین گزینه باشد. حتی اگر شما در این کار آماتور هستید اما در چنین شرایطی هم باید دقت کنید که ویدیوها کیفیت بالایی داشته باشند. کمی وقت بگذارید و درباره ساخت ویدیو تحقیق کنید یا در دوره‌های مربوطه شرکت نمایید تا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

 

* می‌توانید از شرکت دیگری برای ساخت ویدیو کمک بگیرید. این گزینه هزینه بیشتری دارد و شاید لازم باشد برای یک ویدیو هزاران دلار خرج کنید. ولی در ازای این هزینه، ویدیوی ارزشمندی به دست می‌آورید. اگر می‌خواهید یک ویدیوی موثر بسازید (یا آنکه بودجه بازاریابی مناسبی دارید) کار با حرفه‌ای‌ها قطعا به نفع شماست.

 

* می‌توانید برای ساخت و ترویج ویدیوهای خود از وبلاگ‌نویسان یا افراد با نفوذ کمک بگیرید. به‌جای آنکه خودتان را درگیر ساخت ویدیو کنید، یا به شرکت دیگری پول دهید و سپس راهی برای ترویج ویدیوهایتان پیدا کنید، می‌توانید از همان ابتدا از کسی کمک بگیرید که هم ویدیو‌ها را بسازد و هم ترویج کند. ولاگرها[۱]، یا همان ویدیوبلاگ‌ها، که مخاطبان زیاد و مرتبطی دارند، از همکاری با شما خوشحال می‌شوند. اگر کالا یا خدمت خود را با فرمت ویدیویی اخیر آن‌ها منطبق کنید، فقط چند کار ساده دیگر می‌ماند که آن‌ها باید انجام داده تا ویدیو تکمیل شود.

 

وقتی درباره بهترین راه برای ساخت ویدیو تصمیم می‌گیرید، به خاطر داشته باشید که مخاطبان هدف، بودجه، زمان در دسترس و خلاقیت شما نیز بسیار اهمیت دارند. با بررسی این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای برند شما بهتر است.

گام چهارم: کاری کنید که بینندگان منتظر ادامه ماجرا باشند

کمپین Old Spice Guy را به خاطر دارید؟ ویدیوهای این کمپین با موضوع «مردی که بوی مرد ایدئال شما را می‌دهد» با مجموعه تبلیغات کمدی و خنده‌دار، مخاطبان زن و مرد را هدف قرار داده بود. طی چند ماهی که این ویدیوها ساخته و منتشر می‌شد، بینندگان مشتاقانه منتظر قسمت‌های بعد بودند و می‌خواستند بدانند بازیگر این ویدیوها برای تبلیغ محصولات شرکت Old spice این بار چه روش مضحک و بامزه‌ای را در پیش‌گرفته است.

در هنگام تماشای تلویزیون، این‌که بخواهید آگهی خاصی ادامه داشته باشد، بعید است. اکثر این آگهی‌ها مایه مزاحمت هستند و نمی‌گذارند برنامه‌ای را که دوست دارید، ببینید.

ولی اگر بتوانید ویدیوهایی بسازید که کنجکاوی بینندگان را برای دیدن بقیه ماجرا تحریک کند، آن را به اشتراک خواهند گذاشت، لایک خواهد کرد، و برای دیدن ویدئوی بعدی ثبت‌نام می‌کنند. این همان لحظه‌ای است که ثابت می‌شود استراتژی بازاریابی ویدیویی شما موثر بوده است.

گام پنجم: مشخص کنید کجا و چگونه باید ویدیوها را ترویج کنید

ضبط ویدیو و انتشار آن در یوتیوب کافی نیست. باید برای ترویج ویدیو استراتژی داشته باشید. دو سال قبل کشور باهاما با همکاری تعدادی از افراد بانفوذ ویدیوهایی را تولید کرد که تجربه منحصربه‌فردی را در اگزوما (شهرستانی در باهاما) تبلیغ می‌کردند: شنا به همراه خوک‌ها.

این ویدیوها جالب و به‌یادماندنی بودند، اما سازمان گردشگری می‌دانست که تبلیغات بیشتر، مشتری بیشتری به دنبال خواهد داشت. بنابراین با شرکت Expedia  همکاری کرد تا برای تبلیغ فعالیت‌های مختلف در باهاما، ازجمله شنا همراه با خوک‌ها، از آن‌ها کمک بگیرد. این همکاری باعث شد میزان اشتراک‌ها، لایک‌ها و بازدیدها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و این رشد همچنان ادامه دارد.

اگرچه ممکن است استارت‌آپی بودجه کافی برای مشارکت با Expedia  را نداشته باشد، اما لازم است بدانید چگونه و کجا محتوای موردنظر را ترویج و منتشر کرده تا موثر واقع شود. وبلاگ‌نویسان، شرکت‌ها و دوستانی را پیدا کنید که بتوانند به ترویج و گسترش محتوای تبلیغات شما کمک کنند. اگر ویدیوهای شما ارزشمند باشند و بیننده همان ابتدا حس کند که ارزش دیدن را دارند، می‌توانید به آسانی افرادی را پیدا کنید که با کمال میل حاضرند در ترویج آن‌ها به شما کمک کنند.

آیا برای اولین کمپین بازاریابی ویدیویی خود آماده‌اید؟

اگر برای آغاز بازاریابی ویدیویی خود مصمم هستید، بهترین کار این است که ضبط ویدیو را شروع کنید. بله، باید مبانی بازاریابی ویدیویی را بشناسید، اما هیچ راهی بهتر از ورود عملی به این حوزه نیست.

وقتی کمپین بازاریابی ویدیویی شما آغاز شد، می‌توانید با ما مشورت کنید. شاید بتوانیم حتی ویدیوهای شما را به اشتراک بگذاریم. کسی چه می‌داند؟ شاید مقاله بعدی ما به اشتراک کمپین شما اختصاص داشته باشد.


[۱] Vlogger