اینفوگرافیک: خلاصه نتایج فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا

در سومین دوره از الکام‌استارز، دو اینفوگرافیک از سوی «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» به نمایش گذاشته شد که اطلاعات و آماری از فرایند فعالیت کسب‌وکارهای نوپا در کشور را به اطلاع می‌رساند. این اطلاعات براساس پژوهشی میدانی که در دوره گذشته الکام‌استارز در سال ۱۳۹۵ برگزار شده بود،‌ به‌دست آمد.

در مدت برگزاری نمایشگاه دوم الکام‌استارز که همزمان با الکامپ ۲۲ برپا شده بود، پژوهشی از سوی مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا به انجام رسید. این پیمایش با هدف شناسایی و طبقه‌بندی چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌های ایرانی طراحی و اجرا شد.
پژوهش میدانی مرکز با مطالعه و تحقیق گسترده برای دستیابی به فهرستی جامع و کامل از «چالش‌های محیطی» و «موانع داخلی» پیشروی استارت‌آپ‌ها آغاز و پس از آن با انجام یک پیمایش آنلاین، نظرات تمامی بازیگران این حوزه (شامل موسسان، سرمایه‌گذاران، مربیان، سیاستگذاران و کارآفرینان) جمع‌آوری شد. براساس مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا، ۸ چالش اصلی مورد پیمایش قرار گرفت و در مجموع ۲۱۲ نفر
پاسخگوی این پیمایش بودند. براساس تحلیل نتایج اولیه، ۵ چالشی که نسبت به سایر چالش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار بود در طول نمایشگاه الکامپ مورد پیمایش کیفی از طریق مصاحبه قرار گرفت.
برای انجام این مطالعه با ۱۱۵ استارت‌آپ از ۲۲۱ استارت‌آپ علاوه بر مصاحبه‌های کیفی، پیمایش دیگری با هدف شناسایی و طبقه‌بندی موانع موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی طراحی و به اجرا گذاشته شد. براساس این مطالعات، ۷ عامل داخلی که بر موفقیت و شکست تیم‌های استارت‌آپی تاثیرگذار بودند، شناسایی و با توجه به آنها سوالات مرتبط با هر بخش استخراج شد. در این بخش مشکلات مرتبط با تیم استارت‌آپ، تیم مدیریتی آن، نیاز مشتری در بازار، محصول یا سرویس ارایه شده، مدل کسب‌وکار و استراتژی‌های مورد نظر یک استارت‌آپ، همچنین مسائل مرتبط با هزینه و درآمد استارت‌آپ‌ها مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این مطالعه در مجموع از جامعه هدف منتخب در الکام‌استارز با در نظر گرفتن گستردگی نوع و صنعت مربوطه، ۳۲ پرسشنامه جمع‌آوری شد.

در این اینفوگرافیک نقشه رویدادهای مرتبط با کسب‌وکارهای نوپا در ایران از آبان ۱۳۹۴ تا تیر ماه ۱۳۹۶ نشان داده شده است. در این نقشه براساس جمعیت هر استان، می‌توان مقایسه‌ای میان نرخ مشارکت اقتصادی و شاخص توسعه فناوری اطلاعات انجام داد.

براساس آنچه در الکام‌استارز ۹۵ رخ داده، ۷۴ درصد از استارت‌آپ‌ها در مرحله ورود به بازار هستند، و ۲۱ درصد مرحله رشد را سپری می‌کنند. تنها ۵ درصد از استارت‌آپ‌ها در مرحله نمونه اولیه هستند. براساس همین اطلاعات، ۳۵ درصد استارت‌آپ‌ها عمری بین یک تا سه سال دارند و ۲۷ درصد ۶ ماه تا یک سال است که راه‌اندازی شده‌اند. ۱۷ درصد از استارت‌آپ‌ها بیشتر از ۳ سال عمر کرده‌اند.

بازار هدف این استارت‌آپ‌ها بیشتر کشوری است به‌طوری که ۸۷ درصد از آنها به‌دنبال رسیدن به بازاری در سراسر کشور هستند. ۷ درصد استانی و ۴ درصد هم برای رسیدن به بازار شهرشان تلاش می‌کنند. در این میان تنها دو درصد پیگیر رسیدن به بازار جهانی بوده‌اند.

همچنین مهم‌ترین چالش‌ها از نگاه استارت‌آپ‌ها در ایران معرفی شده‌اند و براساس آمار نشان داده شده در تصویر چالش‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر با ۲۳.۱ درصد بالاترین چالش استارت‌آپ‌های ایرانی به‌شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این اینفوگرافیک موانع موفقیت استارت‌آپ‌ها در ایران به تفکیک بررسی شده است. رشته و مدرک تحصیلی، محدوده سنی و تعداد کارکنان در استارت‌آپ‌ها هم در این تصویر به‌نمایش درآمده است.

خلاصه نتایج فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا
خلاصه نتایج فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا