fa-IR
در رویداد نوآیش اَکسل در اصفهان چه گذشت؟

در رویداد نوآیش اَکسل در اصفهان چه گذشت؟

نوآیش یکی از رویدادهای اصلی شتاب‌دهنده اَکسِل جهت عبور استارت‌آپ‌ها از مرحله فن‌افزایی به مرحله فن‌آفرینی و دریافت سرمایه مرحله کاشت ایده است.
رویداد نوآیش شتاب‌دهنده اَکسل روز ۱۹ خردادماه در شهر اصفهان برگزار شد. در این رویداد تیم‌های حاضر در دوره فن‌افزایی (پیش شتاب دهی) پس از ۳۵ روز گذراندن آموزش‌های مختلف، جلسات منتورینگ و هم‌افزایی در محیط کاری مشترک برای حضور در دوره فن‌آفرینی اَکسل تنها یک گام فاصله داشتند. در نوآیش، تیم‌ها پس از معرفی ایده خود، مدل کسب‌وکار، کارهای انجام‌شده و برنامه آینده را ارائه و برای جلب‌توجه مثبت گروه داوران جهت ورود به دوره شتاب‌دهی و دریافت سرمایه نقدی حدود ۳۵ میلیون تومانی تلاش کردند.
ایمان زرین‌عضو، مدیرعامل شتاب‌دهنده اَکسل در مورد نحوه برگزاری رویداد گفت: درمجموع از بین ١٠ تیم فعلاً ۵ تیم مجوز ورود به مرحله فن‌آفرینی (شتاب‌دهی) را دریافت کرده‌اند. با توجه به رقابت نزدیکی که این گروه‌ها با یکدیگر داشتند تا دو روز دیگر نتیجه نهایی تیم‌هایی که شانس حضور در دوره فن‌آفرینی را به دست آورده‌اند مشخص و اعلام خواهد شد. حداقل یک تیم و حداکثر سه تیم به این پنج گروه موجود اضافه خواهند شد.

او درباره ویژگی موردنیاز گروه‌های شرکت‌کننده توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی تیم‌هایی که پذیرفته می‌شوند، توانمندی، جدیت و همدلی اعضای تیم است. بعدازآن نوآوری و میزان ارزش‌آفرینی تیم‌ها اهمیت دارد که روی احتمال موفقیت آن‌ها در ورود به بازار تأثیر خواهد داشت.

اما در بین تیم‌های شرکت‌کننده دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله به چشم می‌خورند که با توانمندی‌های خود توجه بسیاری را در رویدادهای پیشین اَکسل جلب کرده بودند. این گروه نیز در مرحله پیش شتاب دهی قرار داشت. زرین عضو درباره این گروه نوجوان توضیح داد: تیم نوجوانان «مدرن‌وار» ما که هسته اصلی آن‌ها نوجوانان ١٣ و ١٤ ساله هستند، با مدل و فرآیند متفاوتی نسبت به سایر تیم‌ها به کار خود در اَکسل ادامه خواهند داد. نکته جالب در مورد این تیم این است که نه‌تنها توانسته‌اند توجه داوران را به خود جذب کنند، بلکه توجه دیگر تیم‌ها را نیز به دست آورده‌اند و جالب‌تر اینکه گروه‌های دیگر نیز به این تیم کمک کرده و حمایت خود را با راهنمایی‌ها و همفکری‌هایشان نشان دادند.

زرین عضو در ادامه گفت: طبیعتاً انتظاری که ما از این گروه داریم، با بقیه تیم‌ها متفاوت است. بخشی از حمایت ما از این تیم فارغ از مسائل مالی و کسب‌وکاری است و اعتقادداریم این تیم می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای هم‌سن‌وسالان خود باشد. امیدوارم حمایت ما از آن‌ها، باعث ایجاد فضایی شود که باقی نوجوانان نیز با دیدن این تیم بتوانند زودتر از نسل‌های قبلی مسیر زندگی خود را بهتر تصور کنند و آجر به آجر بنای آینده خود و جامعه را پایه‌گذاری کنند. رویکرد خانواده‌های این دو نوجوان نیز بسیار مناسب بود و با حمایت همه‌جانبه خود به‌ویژه حمایت روانی و دادن انگیزه، فضای آرامی برای آن‌ها ایجاد کردند که جای قدردانی دارد.

مدیرعامل شتاب‌دهنده اَکسل درباره ادامه روابط آینده استارت‌آپ‌ها با این شتاب‌دهنده توضیح داد: در پایان دوره فن‌آفرینی، تیم‌ها مجدداً در یک رویداد رقابتی به نام «رونمایش» در حضور سرمایه‌گذاران شرکت خواهند کرد. در این مرحله، هر گروهی که بتواند نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند، با توان و سرمایه بیشتری به توسعه کسب‌و‌کار خود ادامه می‌دهد. تیم‌های دیگر نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و این فرصت را دارند تا با بهبود محصول و طراحی کسب‌و‌کار خود، منابع و امکانات لازم برای توسعه محصول یا ایده خود را جذب کنند.

پیمان کاظمی، نماینده استانی شتاب‌دهنده اَکسل در اصفهان درباره این رویداد گفت: هدف این رویداد انتخاب تیم‌های برتر برای ورود به دوره فن‌آفرینی (شتاب‌د‌هی) اَکسل از طریق بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در راستای توسعه محصول حداقلی قابل حیات (MVP) و آزمایش فرضیه‌های اولیه هر تیم، طرح کسب‌وکار و میزان پیشرفت آن‌ها و همچنین انتقال نظر داوران متخصص به تیم‌ها برای بهبود ایده خود در آینده بود.

کاظمی در ادامه گفت: در نوآیش هر تیم ابتدا یک ویدئوی دودقیقه‌ای از معرفی کسب‌وکار خود پخش و سپس به مدت پنج دقیقه کسب‌وکار خود را ارائه می‌دهد. پس از ارائه، تیم‌های کارآفرین با پاسخ به پرسش‌های گروه داوران از طرح خود دفاع‌ کرده و گروه داوران نظرات خود را درباره‌ی کسب‌وکار هر تیم به آن‌ها انتقال دادند.

ابتکار جالب‌توجهی که در این رویداد انجام‌شده، پخش زنده آن بود که بازتاب گسترده‌ای در بین فعالان این حوزه به وجود آورد. کاظمی درباره این موضوع به خبرنگار نوپانا توضیح داد: در حین رویداد بخش‌هایی از آن توسط تیم رویداد تی‌وی (Rooydad.tv) به‌صورت زنده برای مخاطبان پخش شد و نزدیک به ۸۰۰ مخاطب از راه دور، این رویداد را مشاهده کردند.

کیارش حسینی، قائم‌مقام اَکسل در مورد معیارهای داوری در رویداد نوآیش گفت: نخستین معیار، نوآوری در کسب‌وکار تیم‌ها است. به این صورت که هر تیمی که در هریک از عناصر مدل کسب‌وکار خود، ایده‌ نابی داشته باشد، امتیاز ویژه‌ای کسب خواهد کرد. همچنین ازآنجایی‌که این تیم‌ها پیش‌ازاین، دوره فن‌افزایی را گذرانده‌اند، با معیارهای دیگری مانند مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی یکتا سنجیده می‌شوند. ارائه ارزش پیشنهادی یکتا متناسب با محصول و بخش مشتریان، یک معیار مهم در داوری است.

او در ادامه گفت: به‌صورت کلی معیارهای زیادی در ارزیابی یک کسب‌وکار نوپا وجود دارد؛ اما می‌توان به‌صورت خلاصه به چند مورداشاره کرد. به‌عنوان‌مثال، ایجاد جریان درآمدی پایدار در راستای طرح کسب‌وکار. هر استارت‌آپی برای بقای خود به جریان‌های درآمدی نیاز دارد و هر گروهی که در زمینه انتخاب مسیر درآمدزایی، نوآوری خاصی داشته باشد، امتیاز مثبت کسب می‌کند. علاوه بر این، استارت‌آپ‌ها باید بازار هدف خود را در زمینه فعالیت خود به‌صورت مشخص انتخاب کرده باشند. ما به بازار هدف به‌اصطلاح، بازار خط مقدم ساحلی می‌گوییم و شناسایی این بخش از بازار توسط استارت‌آپ‌ها اهمیت زیادی در موفقیت آن‌ها دارد.

حسینی در مورد اعتبارسنجی مشتریان گفت: مسئله مهم بعدی، اعتبارسنجی مشتریان است. پس از انتخاب بازار هدف، محصول یا خدمت ارائه‌شده باید اعتبارسنجی (validation) شود. گروه‌ها باید مطمئن شوند بازار هدفی که برای خود انتخاب کردند با محصول یا خدمتی که آن‌ها ارائه می‌دهند، مشترک و همسو هست یا نه. برای این کار تیم‌های کارآفرین، پرسش‌نامه‌هایی تهیه می‌کنند و به‌صورت میدانی، سؤالات موردنیاز را از مشتریان هدف می‌پرسند. به این کار اصطلاحاً اعتبارسنجی مشتریان می‌گویند. تست بازار هم معیار دیگری است که جداگانه بررسی می‌شود.

حسینی معیار مهم بعدی را بررسی خود محصول یا خدمت عنوان کرد و گفت: محصول حداقلی قابل حیات تیم‌ها به‌صورت کلی این هدف را دنبال می‌کند که بتواند سندی باشد برای اینکه ثابت کند استارت‌آپ موردنظر می‌تواند این محصول را به‌خوبی به بازار عرضه کند و کارایی موردنیاز را دارد، هرچند که با محصول نهایی آن‌ها فاصله زیادی داشته باشد. محصول حداقلی قابل حیات گروه‌ها در امتیاز آن‌ها تأثیر زیادی دارد. اثربخشی ارائه نیز یکی دیگر از معیارهای داوری است. به این صورت که تیم‌ها بتوانند هر آنچه که در طول این زمان به آن دست پیداکرده بودند را بابیان مناسب ارائه دهند. نوآوری در ارائه می‌تواند داورها را تحت تأثیر قرار دهد.

حسینی آخرین معیار را پیش‌بینی مالی در کسب‌وکار گروه‌ها دانست و بیان کرد: درنهایت پیش‌بینی مالی، معیار مهم دیگر در داوری است. گروه‌ها باید بتوانند برای چهار ماه آینده خود برنامه اجرایی قدم‌به‌قدم مشخصی ارائه دهند و به سه سال آینده کسب‌وکار خود نیز نگاه واقع‌گرایانه‌ای داشته باشند.

در پایان، زرین عضو در مورد فعالیت اَکسل در سطح کشور توضیح داد: تا امروز سه دفتر استانی اَکسل راه‌اندازی و فعال‌شده است. در استان گیلان، دانشگاه گیلان، در استان اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و در استان قزوین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی میزبان دفاتر اکسل می‌باشند. دفاتر استان‌های خراسان رضوی و یزد هم در دست راه‌اندازی هستند، ضمن اینکه توافقات اولیه با چندین استان دیگر نیز انجام‌شده و امیدواریم به‌زودی دفاتر استانی اَکسل در این استان‌ها نیز راه‌اندازی گردد.