fa-IR
هفتمین شماره گزارش زیست‌بوم منتشر شد (دانلود نسخه PDF)

هفتمین شماره گزارش زیست‌بوم منتشر شد (دانلود نسخه PDF)

زیست‌بوم ۷هفتمین شماره از گزارش زیست‌بوم با تمرکز روی شکست استارت‌آپ‌ها و مسائلی که در ایران آنها را به‌سوی شکست سوق می‌دهد، منتشر شد.

نسخه الکترونیکی گزارش زیست‌بوم از طریق لینک انتهای این مطلب قابل دریافت است. همچنین جهت ارائه پیشنهاد‌ها و نظرات، می‌توانید از نشانی ایمیل pr@ictstartups.ir استفاده کنید.

 

 

در هفتمین شماره گزارش زیست‌بوم مطالب زیر را می‌خوانید:

 

یادداشت

محمد خوانساری، یادداشت این شماره را نوشته است. او که رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، متن خود را با عنوان «نیازسنجی زیربنایی، لازمه ارتباط صنعت و دانشگاه» این‌گونه آغاز کرده است: «توسعه نظام دانش و نوآوری در سال‌های اخیر باعث شده تا مباحث زیادی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شود. براساس آن، نیازمند برنامه‌هایی برای خارج کردن فعالیت‌های پژوهشی از حالت انتزاعی هستیم تا محصول این همکاری به سمت بازار هدایت شود و برای کسب‌وکارهایی که قصد مشارکت در توسعه فناوری و ایجاد نوآوری دارند هم باید زیرساخت‌هایی فراهم باشد.» او در بخش دیگری از یادداشتش آورده است: «از چالش‌های اصلی در این زمینه باید به تعامل نهادهای رسمی با استارت‌آپ‌ها هم اشاره کرد. متاسفانه هنوز تصویر درستی در این‌باره میان نهادها شکل نگرفته است. الگوسازی شیوه تعامل با کسب‌وکارهای نوپا به جلب سرمایه‌گذاری‌های جدی منجر می‌شود و برای این کار باید به افرادی که نگاه بین‌المللی دارند، متوسل شویم. محدود کردن برنامه‌ها به تحقیقات داخلی، باعث کوتاه شدن عمر مراکز ما خواهد شد.»

 

گزارش ایران

گزارش این شماره با عنوان «شروع دوباره پس از تلخی شکست: ناکامی در استارت‌آپ چگونه رقم می‌خورد؟» به مساله ناکامی استارت‌آپ‌ها پرداخته است. کسب‌وکارها به‌ویژه آنهایی که نوپا  هستند، همیشه درشان روی یک پاشنه نمی‌چرخد و براساس آمار ۹۰ درصد از کسب‌وکارهای نوپا در آغاز راه شکست می‌خورند. این شکست‌ها طبیعتا دلایل متفاوتی دارند و اگر چه در بسیاری موراد، علت‌های مشابهی دارند، با این حال بسته به شکل و فضای این کسب‌وکارها، می‌توانند متغیرهای دیگری داشته باشند. در این گزارش و در گفت‌وگو با فعالان این حوزه به دلایل شکست یا توقف استارت‌آپ‌های آنها پرداخته‌ام و این‌که چطور از تجربه این شکست در فعالیت‌های فعلی خود بهره می‌برند.

 

مصاحبه

گفت‌وگو با محمدرضا محسنی، بنیانگذار گروه رسانه‌های پیک برتر در این شماره آمده است. او که معتقد است «گنج‌ها در ویرانه‌ها پیدا می‌شوند» به فعالیت‌هایش پرداخت است. گروه رسانه‌های پیک برتر اولین بنیان‌گذار فعالیت‌های فرهنگی رسانه ‌ای در ایران است که در حال حاضر با بیش از ۲۹ محصول در دو بخش چاپی و دیجیتال در حال فعالیت است. سایت طرفداری در حوزه ورزش، های دکتر و الو دکتر در حوزه سلامتی و پزشکی، نی‌نی‌بان در حوزه کودک‌یاری و بارداری، اپلیکیشن سرآشپز پاپیون و جعبه ابزار با بیش از ۸ میلیون نصب، تنها بخشی از مجموعه فعالیت‌های این گروه محسوب می‌شود. این گروه را محمدرضا محسنی سال ۱۳۷۹ با پوشش گسترده تبلیغات محلی در تهران تاسیس کرد. او هم‌اکنون صاحب گروه رسانه‌های پیک برتر است که رسالت خود را کمک هر چه بیشتر به تعالی فرهنگی و افزایش آگاهی اجتماعی از طریق تولید محتوای ارزشمند در تمامی بسترهای موجود رسانه‌ای می‌داند.

 

اینفوگرافی

اینفوگرافی این شماره به گزارش «بررسی عملکرد و دلایل شکست و موفقیت استارت‌آپ‌ها» پرداخته است. مواردی چون «موانع موفقیت استارت‌آپ‌ها در ایران و جهان» نیز در اینفوگرافی مطرح شده‌اند. همچنین کشورهای استرالیا و هند در بخشی از این اینفوگرافی با ایران مقایسه شده است. از عواملی که دلیل شکست استارت‌آپ‌ها در ایران را معرفی می‌کند، می‌توان به «نقدینگی پایین»، «طراحی نامناسب مدل کسب‌وکار»، «ضعف در تیم استارت‌آپ» و «عدم توجه به نیاز مشتری» اشاره کرد.

 

گزارش مرکز

«هفت خوان استارت‌آپی: مطالعه موانع موفقیت استارت‌آپ‌ها در ایران» گزارش پژوهشی این شماره از زیست‌بوم است. امروز، استارت‌آپ‌ها از موضوعات مهم مورد بحث در کشورهای مختلف هستند. یکی از دلایل میزان اهمیت استارت‌آپ‌ها نقش آن‌ها در اقتصاد کشورها و ایجاد مشاغل جدید است. در استرالیا این حوزه مورد توجه جدی سیاست‌گذاران دولت قرار گرفته است، چراکه پیش‌بینی کرده‌اند در دو دهه آینده، استارت‌آپ‌های حوزه فناوری حدود ۵۴۰،۰۰۰ شغل جدید در این کشور ایجاد خواهند کرد. در ایران هم، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش استارت‌آپ‌ها را در فضای اقتصادی و توسعه کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت می‌داند. بااین‌حال بیشتر استارت‌آپ‌ها در همان مراحل اولیه با شکست روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل بررسی موانع داخلی موفقیت آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد چون بسیاری از اوقات، تنها درباره استارت‌آپ‌هایی می‌شنویم که موفق شده‌اند و داستان‌های موفقیت بر سر زبان‌هاست، درحالی‌که تعداد بی‌شماری از استارت‌آپ‌ها در نهایت شکست می‌خورند و فراموش می‌شوند. یک ‌ضرب‌المثل رایج در سیلیکون ولی این است که ۹۰ درصد از استارت‌آپ‌ها ناکام می‌مانند.

 

اخبار ایران و جهان

اخبار ایران و جهان که با کسب‌وکارهای نوپا در ارتباط است، در این صفحه آمده است.

 

رویدادها

در بخش رویدادها می‌توانید از عنوان مهم‌ترین رویدادهای ماه آینده آگاه شوید.

 

مقاله

مقاله این شماره «۱۰ علت شکست تیم‌ها و راهکارهایی برای قدرتمند ماندن» عنوان گرفته است. آگاه بودن از دام‌هایی که می‌تواند تیم شما را سرنگون کند به شما کمک می‌کند تا قوی بمانید و سریع و مؤثر خود را با شرایط وفق دهید. همه‌ تیم‌های موفق ویژگی‌های مشترکی دارند، در این مقاله درباره آنچه پیوستگی تیم را از بین می‌برد، صحبت شده است. هر چه بیشتر درباره‌ آن بدانید، بیشتر می‌توانید تغییراتی برای موفقیت تیم ایجاد کنید.