fa-IR
بسترهای مجازی و پتانسیل کمک به رونق محصولات دانش‌بنیان
رئیس مرکز فن بازار ملی عنوان کرد:

بسترهای مجازی و پتانسیل کمک به رونق محصولات دانش‌بنیان

رئیس مرکز فن بازار ملی ایران گفت: برای افزایش میزان نفوذ محصولات دانش‌بنیان در زندگی مردم و کمک به رونق شرکت‌های تولیدکننده این محصولات، باید از ظرفیت بسترهای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی استفاده کرد.
بیش از ۸ درصد محصولات دانش‌بنیان مصرف عمومی توسط مردم دارند اما جای خالی یک بستر جامع برای عرضه و ارائه این محصولات در سطح جامعه به‌وضوح حس می‌شود که بر این اساس، اولین گردهمایی شرکت‌های تولیدکننده محصولات دانش‌بنیان B2C امروز -یکشنبه- با رویکرد تجارت الکترونیک توسط مجموعه فن بازار ملی ایران برای تولیدکنندگان کالاهای دانش‌بنیان برگزار شد.
این گردهمایی با حمایت پارک فناوری پردیس و با محوریت شرح نقاط ضعف موجود در فروش کالاهای دانش‌بنیان داخلی، آشنایی با فرایند فروش آنلاین و نحوه کار با فروشگاه‌های مجازی و مباحث بازاریابی الکترونیکی محصولات B2C برگزار شد.
اکبر قنبرپور رئیس مرکز فن بازار ملی در این مراسم گفت: سال گذشته به دلیل پیشرفت محصولات B2C، طرح برگزاری این گردهمایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داده شد و امروز شاهد برگزاری رسمی این گردهمایی هستیم تا هم امکان افزایش محصولات فراهم شود و هم در آینده نزدیک شاهد رشد بازار و فروشگاه‌های اینترنتی کشور باشیم.
قنبرپور درباره محصولات B2C اظهار کرد: حجم وسیعی از محصولات دانش‌بنیان در سطح ملی استفاده می‌شوند و اغلب مصرف‌کنندگان آن‌ها دولت و یا صنایع هستند اما در این میان ۸ تا ۹ درصد از محصولات دانش‌بنیانی که توسط شرکت‌ها تولید می‌شوند، مصرف‌کننده عمومی دارند و توسط مردم استفاده می‌شوند؛ به این محصولات B2C اطلاق می‌شود.
وی ادامه داد: بر آن شدیم تا به‌وسیله آموزش به شرکت‌ها و حمایت از معرفی این محصولات، بازار آن‌ها را توسعه دهیم که در حال حاضر چیزی حدود ۸۰۰ محصول در این حوزه است که باید به آن‌ها کمک کرد.
قنبرپور گفت: ما در تلاشیم از طرفی میزان نفوذ محصولات دانش‌بنیان در زندگی مردم را افزایش دهیم و از طرف دیگر، شرکت‌های تولیدکننده این محصولات به یک بستر آماده و بازار وسیع برای فروش محصولات خود دست یابند؛ هم‌اکنون اطلاعات کامل حدود نه هزار محصول در سامانه فناور ثبت‌شده است.
رئیس مرکز فن بازار ملی با اشاره به اینکه ده‌ها فروشگاه اینترنتی در مارکت های مختلف در ایران فعال هستند، تصریح کرد: با توجه به تعدد فروشگاه‌های اینترنتی در سراسر دنیا و همچنین بسترهای موجود در کشور باید تلاش کنیم که در درجه‌یک مردم با این شرکت‌ها آشنا شوند و در درجه‌دو خرید کنند.
وی افزود: بیشترین تمرکز در شرکت‌های دانش‌بنیان روی توسعه فناوری است و متأسفانه نهادهای کمی برای کمک به بازار فناوری وجود دارد؛ ما در کشور باید تقاضا را تحریک کنیم به‌جای اینکه روی عرضه فشار بیاوریم.
به گفته قنبرپور، مأموریت‌های مرکز فن بازار کمک به بازاریابی این محصولات است که در سه بخش بازاریابی و کمک به توسعه بازار محصولات دانش بینان، انتقال فناوری با دو رویکرد داخل به داخل و رویکرد خارج به داخل و سرمایه گزاری در حال پیگیری است.

کالاهای دانش‌بنیان داخلی را به عموم معرفی می‌کنیم

الهام اشرفی دبیر گردهمایی شرکت‌های تولیدکننده محصولات دانش‌بنیان B2C نیز در گفتگویی با خبرنگار ایرنا در حاشیه گردهمایی امروز گفت: در راستای کمک به توسعه فروش محصولات شرکت‌های عضو سامانه مرکز فن بازار ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان، طرحی برای ارزیابی، معرفی و فروش کالاهای B2C این شرکت‌ها از طریق وب‌سایت‌های مطرح فروش آنلاین در کشور تعریف و آغازشده است که ضمن معرفی و تبلیغ عمومی، شرکت‌ها محصولات خود را نیز در وب‌سایت‌های پربیننده آن‌ها به فروش برسانند.
اشرفی افزود: هدف اصلی این طرح ایجاد بستری مناسب برای معرفی و شناخته شدن هر چه بیشتر کالاهای دانش‌بنیان داخلی در بین عموم و درنتیجه فروش روزافزون این محصولات از طریق فروشگاه‌های الکترونیک مطرح کشور است؛ به همین منظور محصولات با شاخص‌های از پیش تعیین‌شده بررسی‌شده است و با توجه به حوزه‌های مورداستفاده عموم در راستای فروش در فروشگاه‌های الکترونیک ارسال و در صورت تأیید نهایی تیم کنترل کیفی، بارگذاری و فروش آنلاین کالاها روی وب‌سایت انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به همین ترتیب فرآیند شناخته شدن و برندینگ محصولات و شرکت‌های فناور روند سفارش دهی و سفارش گیری، فرآیند تأمین محتوا، چک کردن روزانه موجودی کالا، تأمین سبد کالایی محصولات روی وب‌سایت‌ها و افزودن محصولات جدید به آن‌ها با ترویج فرهنگ استفاده از محصولات فن‌آورانه داخلی نیز صورت می‌گیرد.
گردهمایی امروز با حمایت پارک فناوری پردیس و صندوق شکوفایی در محل مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور ده‌ها تولیدکننده محصولات دانش‌بنیان B2C، مدیران فن بازار ملی ایران و مدیران فروشگاه مجازی دی جی کالا برگزار شد.