fa-IR

چک‌لیست: نوآوری در کسب‌وکار

چک‌لیست زیر تنها به موارد اصلی در هر مرحله اشاره کرده است. نسخه کامل‌تر این مجموعه که با جزئیات بیشتری به هر بخش پرداخته است را می‌توانید در قسمت پایین صفحه بخوانید. 



برای مشتری ایده کسب‌وکار شما هرگز مهم نیست، بلکه آن‌چه اهمیت دارد مفهومی است که در قالب یک محصول یا خدمت از کسب‌وکارتان دریافت می‌کند؛ یعنی کاربرد و استفاده آن برای مشتری ارزشمند است و به ایده شکل‌گیری محصول یا خدمت کاری ندارد. هرچقدر هم که ایده شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار منحصربه‌فرد باشد، اما نتواند به‌درستی به یک محصول یا خدمت تبدیل شود، در حقیقت از همان ابتدا ایده‌ای بی‌ارزش بوده است. واقعیت این است که پیاده‌سازی یک ایده به اندازه خود ایده باارزش‌ است. تبدیل ایده به یک محصول قابل‌استفاده برای مشتری، مهم‌ترین هدف نوآوری در کسب‌وکار است. در حقیقت نوآوری به فرایند پیاده‌سازی یک ایده خلاقانه گفته می‌شود که درنهایت منجر به خلق یک ارزش جدید برای مشتریان خواهد شد. در این مسیر موانعی هم وجود دارد که لازم است با پشتکار و همت خود آن‌ها را پشت سر بگذرانید.

نوآوری بیشتر از آن‌که با طراحی محصول در ارتباط باشد با طراحی و خلق ارزش برای مشتری در ارتباط است. نوآوری در کسب‌وکار علاوه بر تولید محصول یا خدمت جدید، انواع دیگری هم دارد. می‌توانید در شیوه‌های تولید محصول و یا شکل‌گیری خدمت استارت‌آپ خود نوآوری داشته باشید. می‌توانید در ایجاد یک بازار جدید برای محصولات و خدمات خود نوآوری داشته باشید. با یک سازمان‌دهی جدید در استارت‌آپ خود به یک نوآوری برسید. اگر از منابع جدید در استارت‌آپ خود استفاده کنید به نوآوری دست‌ خواهید یافت؛ بنابراین نوآوری فقط تولید محصول و خدمت جدید در یک استارت‌آپ نیست.

سوال مهم: چه‌کارهایی را در کسب‌وکار خود انجام دهید نوآوری ایجاد کرده‌اید؟

هدف این چک‌لیست این است تا به شکل کاربردی نشان دهد چه‌کارهایی در کسب‌وکار انجام گیرد نوآوری اتفاق می‌افتد. به شکل زیر دقت کنید. این شکل یک مدل کسب‌وکار است. هر زمان یکی یا ترکیبی از ده کار زیر را در کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار خود انجام دهید، نوآوری انجام داده‌اید.

 

چارچوب انواع ده‌گانه نوآوری، چارچوبی ساده و شهودی است. این چارچوب، ابزار مفیدی است که می‌توانید هم برای تحلیل و غنی‌سازی نوآوری خود و هم برای تحلیل رقبا از آن استفاده کنید

ممکن است در زمان طراحی مفهوم محصول، ابعادی از آن را نادیده بگیرید یا به‌اشتباه آن‌ها را حذف کنید که می‌توانستند باعث قوی‌تر شدن مفهوم محصول شوند. اینجاست که چارچوب ده‌گانه نوآوری به شما کمک می‌کند این اشتباهات را پیدا و از آن‌ها جلوگیری کنید. (برای درک بهتر این چک‌لیست حتما لازم است که درس نوآوری‌ در کسب‌وکار را از دوره‌های مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا مطالعه کنید)

این ده نوآوری را می‌توان در سه دسته طبقه‌بندی کرد:

* پیکربندی (Configuration)
این نوع نوآوری‌ها بر درونی‌ترین فعالیت‌های کسب‌وکار تمرکز دارند. شامل: مدل‌های سودآوری، شبکه، ساختار و فرآیند. (که با رنگ آبی نمایش داده شده است)

* محصول (Offering)
این نوع نوآوری‌ها بر محصول یا خدمت اصلی کسب‌وکار یا مجموعه‌ای از محصولات یا خدمات آن تمرکز دارند. شامل: عملکرد محصول و سیستم محصول. (که با رنگ زرد نمایش داده شده است)

* تجربه (Experience)
این نوع نوآوری‌ها بر آن دسته از عناصر و سیستم‌های کسب‌وکار متمرکز هستند که عمدتا به مشتریان مربوط می‌شوند. شامل: خدمات، برند، کانال و تعاملات با مشتریان. (که با رنگ نارنجی نمایش داده شده است)
در ادامه چک‌لیست به ده نوع نوآوری و شیوه‌های آن‌ها اشاره شده‌است. توجه کنید که هرکدام از این شیوه‌ها در کسب‌وکارهای مختلف پیاده‌سازی شده‌است. وظیفه شما این است که از آن‌ها الهام بگیرید و در استارت‌آپ خود و مدل کسب‌وکارتان پیاده کنید. ترکیبی از انواع نوآوری، بیشترین قدرت را دارد. وقتی کسب‌وکاری تلاش می‌کند تا چند نوع نوآوری را با هم ترکیب کند، اغلب به نتایج قدرتمندی دست پیدا می‌کند.

مدل سودآوری: چگونه پول به دست می‌آورید؟
شیوه‌های موثر نوآوری در مدل‌های سودآوری

  • پشتیبانی از طریق آگهی (Ad-supported)
    ارایه‌ محتوا و خدمات به‌صورت رایگان به یک طرف و همزمان فروش شنوندگان، بینندگان یا «مخاطبان» به طرف دیگر.
  • حراج
    دادن اختیار قیمت‌گذاری برای محصولات و خدمات به بازار و کاربران آن
  • قیمت‌گذاری بسته‌ای (مجموعه‌ای)
    فروش یک یا چند آیتم در یک معامله‌ واحد، درحالی‌که می‌توان هر یک از آن‌ها را به‌تنهایی عرضه کرد
  • رهبری هزینه
    پایین نگه‌داشتن هزینه‌های متغیر و فروش حجم بالایی از محصولات با قیمت پایین
  • قیمت‌گذاری جداگانه
    اجازه دادن به مشتری برای این‌که فقط و دقیقا همان چیزی را بخرد که می‌خواهد
  • تامین مالی
    کسب درآمد از طریق طرح‌های پرداخت سازمان‌دهی شده و سود پس از فروش به‌جای فروش مستقیم یک محصول
  • قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر
    تغییر قیمت یک محصول برحسب تقاضا
  • شناورسازی
    دریافت مبلغ اولیه برای ساخت محصول؛ دریافت سود آن پول قبل از تحویل محصولات
  • کمیاب شدن ساختگی محصول
    محدود کردن عرضه محصولات موجود از نظر مقدار، محدوده‌ زمانی یا دسترسی، به‌منظور افزایش تقاضا یا قیمت‌ها
  • فریمیوم (Freemium)
    ارایه‌ خدمات اولیه به‌صورت رایگان و همزمان دریافت مبلغ بیشتر در ازای ویژگی‌های خاص یا پیشرفته‌تر
  • سود از محصول/خدمت جانبی
    ارایه‌ محصول اصلی با حاشیه سود ناچیز (حتی ضرر) برای جذب تقاضا، وفاداری مشتریان و سپس دستیابی به سود با فروش محصولات و خدمات جانبی.
  • اعطای امتیاز یا لیسانس
    ارایه‌ مجوز استفاده از محصول خود به افراد یا گروه‌ها به شکلی تعریف‌شده در ازای پرداخت مبلغی مشخص
  • عضویت
    دریافت مبلغی بر اساس زمان برای فراهم کردن امکان دسترسی کاربر به بعضی امکانات، محصولات و خدمات، به صورتی که افراد غیرعضو به آن‌ها دسترسی نداشته باشند.
  • مصرف اندازه‌گیری شده
    این قابلیت به مشتریان اجازه می‌دهد تا فقط هزینه‌ بخش‌هایی را که از آن‌ها استفاده کرده‌اند، پرداخت کنند.
  • میکرو تراکنش
    فروش اقلام گوناگون و متعدد به قیمت بسیار ارزان در حد یک یا دو هزار تومان، برای ایجاد انگیزه‌ خرید
  • قیمت بالا
    قیمتی با حاشیه‌ سود بالاتر نسبت به رقبا که به‌طورمعمول برای محصولات، خدمات و برندهای برتر تعیین می‌شود
  • اشتراک‌گذاری ریسک
    چشم‌پوشی از هزینه‌ها یا مبالغ استاندارد درصورتی‌که معیارهای خاصی محقق نشوند و درعین‌حال دریافت پاداش‌های بسیار زیاد در صورت تحقق معیارها
  • تراکنش‌های مبتنی بر مقیاس
    افزایش حاشیه سود با پیگیری تراکنش‌هایی با حجم و مقیاس بزرگ در حالتی که هزینه‌های واحد نسبتاً ثابت هستند.
  • اشتراک
    ایجاد جریان‌های نقدینگی قابل پیش‌بینی با دریافت پیش‌پرداخت از مشتریان (به‌صورت یکجا یا در فواصل زمانی مختلف) در ازای دسترسی به محصولات یا خدمات در طی یک دوره زمانی.
  • ایجاد سوئیچ‌برد (Switchboard)
    مرتبط ساختن فروشندگان متعدد با خریداران متعدد. هر چه تعداد فروشندگان و خریدارانی که به سایت شما می‌پیوندند بیشتر باشد، ارزش سوئیچ‌برد بیشتر می‌شود
  • تعریف توسط کاربر
    دعوت از مشتریان برای تعیین قیمتی که تمایل دارند بپردازند


نوآوری‌های شبکه‌ای: چگونه برای خلق ارزش با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید
شیوه‌های موثر نوآوری‌های شبکه‌ای

  • ائتلاف‌ها
    به اشتراک‌گذاری ریسک‌ها و درآمدها به‌منظور افزایش مشترک مزیت‌های رقابتی فردی
  • مشارکت
    مشارکت و همکاری با دیگران برای دستیابی به منافع دوجانبه
  • همکاری یا شراکت مکمل
    استفاده از دارایی‌ها از طریق به اشتراک‌گذاری آن‌ها با شرکت‌هایی که محصولات و خدمات متفاوتی عرضه می‌کنند اما در همان بازار شما فعالیت دارند
  • تلفیق
    خرید شرکت‌های متعدد در همان بازار خود یا بازارهای مکمل
  • همکاری توام با رقابت
    تلفیق نیروهای خود با کسی که در حالت عادی رقیب شماست برای دستیابی به یک هدف مشترک
  • اعطای فرانشیز
    اعطای مجوز استفاده از اصول تجاری، فرایندها و برند شرکت به همکاران در ازای پرداخت مبلغ مجوز
  • ادغام/اکتساب
    ترکیب دو یا چند مجموعه از کسب‌وکار برای دستیابی به قابلیت‌ها و دارایی‌ها
  • نوآوری باز
    دسترسی به فرایندها و اختراعات ثبت شده‌ دیگر شرکت‌ها برای گسترش و استفاده از تخصص آن‌ها و یا تقلید از آن‌ها با استفاده از فرایندها و حفظ مالکیت معنوی (IP) داخلی
  • بازارهای ثانویه
    برقراری ارتباط میان جریان‌های پسماند، محصولات جانبی و دیگر محصولات جایگزین با افرادی که خواهان آن‌ها هستند.
  • یکپارچه‌سازی زنجیره تامین
    هماهنگ‌سازی و تلفیق اطلاعات یا فرایندها در سرتاسر شرکت یا بخش‌های مختلف زنجیره ارزش.


نوآوری‌های ساختاری: چگونه استعدادها و دارایی‌های خود را سازمان‌دهی و مدیریت می‌کنید
شیوه‌های موثر در نوآوری ساختاری

  • استانداردسازی دارایی‌ها
    کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش میزان متصل بودن و ماژولار بودن بخش‌های مختلف کسب‌وکار از طریق استانداردسازی دارایی‌ها.
  • مرکز شایستگی
    خوشه‌بندی منابع، فعالیت‌ها و تخصص‌ها در قالب مراکزی که از عملکردهای مختلف در سرتاسر سازمان پشتیبانی می‌کنند تا کارآیی و اثربخشی آن‌ها را افزایش دهند.
  • مشارکت دانشگاهی
    همکاری با مجموعه‌های آموزشی مثل دانشگاه‌ها که آموزش‌های اختصاصی در زمینه مشاغل یا شرکت‌ها را در اختیار مدیران قرار می‌دهد.
  • مدیریت غیرمتمرکز
    واگذار کردن مسئولیت تصمیم‌گیری سطوح نزدیک‌تر در سلسله‌مراتب سازمانی به افراد یا رابط‌های کسب‌وکار
  • سیستم‌های تشویقی
    ارایه‌ پاداش (مالی یا غیرمالی) برای ایجاد انگیزه جهت انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های معین
  • یکپارچه‌سازی IT
    یکپارچه‌سازی اپلیکیشن‌ها و منابع فناوری در داخل کسب‌وکار
  • مدیریت دانش
    به اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط در داخل شرکت به‌منظور کاهش اطلاعات بیهوده و ارتقای عملکرد شغلی
  • طراحی سازمانی
    فراهم کردن امکان پیروی ساختار هر بخش از عملکردهای کسب‌وکار و همراستاسازی زیرساخت‌ها با ویژگی‌های محوری و فرایندهای تجاری.
  • برون‌سپاری
    واگذاری مسئولیت توسعه و حفظ یک سیستم به خارج کسب‌وکار.


نوآوری‌های فرایندی: چگونه از روش خاص خود یا دیگر روش‌های برتر برای انجام کارتان استفاده می‌کنید
شیوه‌های موثر در ایجاد نوآوری‌های فرآیندی

  • جمع سپاری
    برون‌سپاری کارهای چالش زا و تکرارشونده به گروه بزرگی از افراد نیمه سازمان‌یافته.
  • تولید انعطاف‌پذیر
    استفاده از یک سیستم تولید که بتواند به‌سرعت در برابر تغییرات واکنش نشان داده و بااین‌حال کارآمدی خوبی داشته باشد
  • مالکیت فکری
    استفاده از فرایند ثبت مالکیت انحصاری برای تجاری‌سازی ایده‌ها به‌گونه‌ای که دیگران نتوانند از آن تقلید یا کپی‌برداری کنند
  • تولید ناب
    کاهش ضایعات و هزینه‌ها در فرایندهای تولید و دیگر عملیات.
  • بومی‌سازی
    منطبق ساختن محصولات، فرایندها یا تجربیات با فرهنگ یا منطقه‌ای خاص.
  • سیستم‌های لجستیک
    مدیریت جریان کالاها، اطلاعات و منابع دیگر بین نقطه‌ تولید و نقطه مصرف.
  • تولید مبتنی بر تقاضا
    تولید اقلام بعد از ثبت سفارش به‌منظور اجتناب از هزینه‌های ذخیره‌ کالا در انبار.
  • تحلیل پیش‌گویانه
    مدل‌سازی از داده‌های عملکردی گذشته و پیش‌بینی نتایج آینده به‌منظور طراحی و قیمت‌گذاری محصولات بر اساس داده‌ها.
  • اتوماسیون فرآیند
    به‌کارگیری ابزارها و زیرساخت‌هایی برای مدیریت فعالیت‌های روزمره به‌منظور کاهش بارِکاری کارکنان و استفاده از آن‌ها در امور دیگر.
  • کارآیی فرایند
    ایجاد یا تولید بیشتر، همزمان با مصرف کمتر مواد، انرژی و زمان.
  • استانداردسازی فرایند
    استفاده از محصولات، رویه‌ها و سیاست‌های متداول به‌منظور کاهش پیچیدگی، هزینه‌ها و خطاها.
  • طراحی استراتژیک
    به‌کارگیری یک رویکرد هدفمند که در محصولات، برندها و تجربیات (منظور تعاملات مشتری با کسب‌وکار)، نمود پیدا می‌کند.
  • تولید محتوا توسط کاربر
    استفاده از کاربران برای ایجاد و گردآوری محتوایی که باعث افزایش قدرت محصولات شما می‌شود


نوآوری در عملکرد محصول: چگونه کارکرد یا ویژگی‌های متمایزی ایجاد می‌کنید
شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در عملکرد محصول

  • قابلیت افزوده
    افزودن قابلیت‌های جدید به محصولات فعلی
  • حفاظت از منابع
    طراحی محصول به‌گونه‌ای که کاربر نهایی با استفاده از آن بتواند در مصرف انرژی و منابع اولیه صرفه‌جویی کند.
  • سفارشی‌سازی
    فراهم کردن امکان ایجاد تغییرات به‌منظور مطابقت با نیازها یا مشخصه‌های درخواستی افراد.
  • سهولت استفاده
    تولید محصول به شکلی که استفاده از آن ساده و راحت بوده و حس خوبی را به فرد منتقل کند.
  • ارائه‌ قابلیتی جذاب
    ارائه‌ یک ویژگی غیرمنتظره یا جالب که تعامل مشتری را در مقایسه با قابلیت‌های معمولی افزایش دهد.
  • حساسیت زیست‌محیطی
    ایجاد محصولاتی که برای محیط‌زیست زیان‌بار نیستند یا حداقل ضرر و زیان نسبتا کمتری به محیط‌زیست وارد می‌کنند.
  • یکپارچه‌سازی ویژگی‌ها
    ادغام گروهی از ویژگی‌های موجود در منابع جداگانه در قالب یک محصول واحد.
  • تمرکز
    طراحی محصول یا خدمت برای مخاطب خاص.
  • ساده‌سازی عملکرد
    حذف جزئیات، ویژگی‌ها و تعاملات اضافی به‌منظور کاهش پیچیدگی.
  • ایمنی
    افزایش میزان اعتماد و امنیت مشتری.
  • ایجاد سبک
    ارایه‌ یک سبک، مدل یا تصویر جذاب به‌منظور تولید محصولی که مشتریان را به سمت خود جذب و علاقه‌مند کند.
  • محصول برتر
    توسعه‌ محصولی با طراحی، کیفیت و یا تجربه‌ استثنایی.


نوآوری در سیستم محصول: چگونه محصولات و خدمات مکمل ایجاد می‌کنید
شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در سیستم محصول

  • مکمل‌ها
    فروش محصولات یا خدمات جانبی مرتبط به مشتری.
  • افزونه‌ها و پلاگین‌ها
    امکان افزوده شدن منابع داخلی یا شخص ثالث، به‌گونه‌ای که به قابلیت‌ها اضافه شود.
  • عرضه‌ یکپارچه
    ترکیب اجزای جداگانه و متمایز در قالب یک فعالیت کامل.
  • سیستم‌های ماژولار (قطعه‌ای)
    ارایه‌ مجموعه‌ای از اجزای انفرادی که می‌توان از آن‌ها به‌صورت جداگانه و مستقل استفاده کرد، اما اگر به‌صورت ترکیبی مورداستفاده قرار بگیرند مفیدتر خواهند بود.
  • دسته‌بندی محصول
    دسته‌بندی چندین محصول برای فروش در قالب یک محصول ترکیبی.
  • پلتفرم‌های محصول یا خدمت
    توسعه‌ سیستم‌هایی به‌منظور عرضه محصولات کامل که با محصولات و خدمات شرکا مرتبط هستند.


نوآوری‌های خدماتی: چگونه ارزش محصولات خود را پشتیبانی و تقویت می‌کنید
شیوه‌های موثر در ایجاد نوآوری‌های خدماتی

  • ارزش‌افزوده
    افزودن یک خدمت یا کارکرد دیگر بدون افزایش قیمت.
  • خدمات مشتری‌نوازی
    ارایه‌ خدمات برتر با بر عهده گرفتن اموری که مشتریان برای آن‌ها وقت ندارند
  • گارانتی
    از بین بردن ریسک از دست دادن پول یا زمان برای مشتری به دلیل خطا در خرید یا عدم کارآیی محصول
  • پرداخت قسطی یا وام
    فراهم آوردن امکان پرداخت قسطی و طولانی‌مدت برای مشتریان به‌منظور کاهش هزینه‌های اولیه برای آن‌ها.
  • برنامه‌های وفاداری مشتری
    ارایه‌ مزایا یا تخفیف به مشتریان دائمی و ارزشمند.
  • خدمات اختصاصی
    استفاده از اطلاعات خود مشتری به‌منظور ارایه‌ خدمات کاملا اختصاصی
  • سلف‌سرویس (خود خدمتی)
    فراهم آوردن امکان کنترل فعالیت‌ها توسط خود کاربران به‌جای استفاده از یک واسطه برای انجام آن‌ها.
  • خدمات برتر
    ارایه خدماتی با کیفیت و کارایی بالاتر یا خدماتی که در مقایسه با خدمات رقبا تجربه بهتری را برای مشتری رقم می‌زنند
  • خدمات مکمل
    ارایه‌ خدمات جانبی مکمل که با محصولات شما متناسب هستند.
  • مدیریت تجربه کامل
    مدیریت اندیشمندانه و همه‌جانبه‌ تجربیات مشتریان در طول چرخه عمر محصولات.
  • استفاده آزمایشی قبل از خرید
    فراهم آوردن امکان آزمایش و تجربه کردن محصول توسط مشتری قبل از سرمایه‌گذاری روی آن
  • سیستم‌های حمایتی/انجمن‌های کاربر
    ارایه منابع همگانی و اجتماعی برای پشتیبانی، استفاده و افزودن محصولات و خدمات.


نوآوری در کانال‌ها: چگونه محصولات خود را به کاربران و مشتریان تحویل می‌دهید
شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در کانال‌ها

  • محصول متناسب با موقعیت
    ارایه امکان دسترسی به‌موقع به محصولاتی که برای مناطق، موقعیت‌ها یا شرایط خاص مناسب هستند
  • فروش متقاطع
    ارایه محصولات، خدمات و اطلاعات جانبی و جذاب که می‌توانند هنگام مراجعه مشتری برای خرید، تجربه بهتری را برای او ایجاد کنند.
  • متنوع سازی
    اضافه شدن یا توسعه یافتن به سمت کانال‌های متفاوت یا جدید.
  • مرکز تجربه
    ایجاد فضایی که مشتریان شما را تشویق کند تا با محصولات شما در تعامل باشند، درحالی‌که فروش آن محصولات از طریق کانال دیگری (و معمولا با قیمت پایین‌تری) انجام شود.
  • فروشگاه مرکزی
    راه‌اندازی یک خرده‌فروشی برای نمایش برند اصلی و ویژگی‌های محصول.
  • ارتباط مستقیم
    حذف کانال‌های خرده‌فروشی سنتی و برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان
  • توزیع غیرمستقیم
    استفاده از دیگران به‌عنوان فروشندگان محصول خود و واگذاری مسئولیت به آن‌ها برای ارایه محصول به کاربر نهایی
  • بازاریابی چند سطحی
    فروش کالاهای بسته‌بندی‌شده یا عمده به یک فروشنده مستقل و مرتبط تا آن کالاها را برای شما بفروشد.
  • کانال‌های غیر سنتی
    استفاده از روش‌های جدید و مرتبط برای دسترسی به مشتریان و ارایه خدمات به آن‌ها
  • فروش به‌محض تقاضا
    ارایه کالاها به‌صورت بلافاصله در هر زمان و هر مکانی که موردنیاز باشند
  • حضور کوتاه‌مدت
    ایجاد محیطی جذاب اما موقت برای نمایش و یا فروش محصولات


نوآوری در برند: چگونه محصولات و کسب‌وکار خود را معرفی می‌کنید
شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در برند

  • توسعه برند
    ارایه محصول یا خدمتی جدید به‌عنوان زیرمجموعه برند موجود.
  • استفاده از برند
    فراهم آوردن امکان استفاده از نام برند برای دیگران به‌منظور قرض دادن اعتبار خود به آن‌ها و گسترده‌تر شدن دسترسی شما به مشتریان.
  • تاییدیه/ گواهی‌نامه
    توسعه یک برند یا علامت که نشان‌دهنده و تایید‌کننده ویژگی‌های خاص و مطلوبی در محصولات شخص ثالث است.
  • برندسازی مشترک
    ترکیب برندها به‌منظور تقویت دوجانبه ویژگی‌های کلیدی و توسعه اعتبار محصولات.
  • برندسازی برای اجزا
    ایجاد برند در یکی از قطعات مجزای محصول برای این‌که کل محصول ارزشمندتر به نظر برسد
  • برچسب اختصاصی
    ارایه‌ محصولاتی با بسته‌بندی و برند شرکت شما که توسط شرکت‌های دیگر تولید شده است.
  • شفافیت
    فراهم آوردن امکان مشاهده عملیات شرکت توسط مشتریان و مشارکت آن‌ها با برند و محصولات شما
  • هم‌راستایی ارزش‌ها
    ایجاد برندی که نماینده یک ایده بزرگ یا مجموعه‌ای از ارزش‌ها باشد و آن‌ها را به‌طور منسجم در تمامی ابعاد شرکت شما به تصویر بکشد


نوآوری در مشارکت با مشتریان: چگونه تعاملات متقاعد‌کننده را ترویج می‌کنید
شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در مشارکت با مشتریان

  • قدرت و اختیار
    دادن قدرت و اختیار به مشتریان برای شکل دادن و ایجاد تجربه خاص خود.
  • گروه‌ها و انجمن‌ها
    تسهیل ارتباطات به‌گونه‌ای که مردم احساس کنند بخشی از یک گروه یا جنبش هستند
  • سازمان‌دهی
    ایجاد یک دیدگاه متمایز به‌منظور ایجاد هویتی قدرتمند برای خود و ارایه دقیق آن‌چه پیروان شما خواستار آن هستند.
  • بهینه‌سازی تجربه‌های مشتریان
    برداشتن بار امور تکراری از روی دوش مشتریان به‌منظور تسهیل زندگی آن‌ها و ایجاد حس جادویی بودن تجربیات جدید در مشتریان
  • ممکن ساختن تجربیات
    توسعه دامنه تجربیات امکان‌پذیر به‌منظور ارایه تجربیاتی که در گذشته ناممکن به نظر می‌رسیدند
  • ساده‌سازی تجربیات
    کاهش پیچیدگی تجربیات و تمرکز روی ارایه تجربیات خاصی که به شکلی استثنایی مطلوب هستند
  • ایجاد مهارت
    کمک به مشتریان در به دست آوردن مهارت یا دانش عمیق در زمینه بعضی فعالیت‌ها و موضوعات.
  • شخصی‌سازی
    تغییر یک محصول استاندارد به‌طوری‌که آن محصول، هویت مشتری را نشان دهد
  • وضعیت و شناخت
    ارایه سرنخ‌ها و نشانه‌هایی که معنادار هستند و به کاربران و آن‌هایی که با کاربران در تعامل هستند اجازه می‌دهند تا جنبه‌های هویتی خود را ایجاد کنند و پرورش دهند
  •  تصویرسازی و ایجاد شخصیت
    دادن ابعاد انسانی به محصولات، با استفاده از تزئینات کوچکی روی برندها و پیام‌ها به‌گونه‌ای که زنده به نظر برسند







چک‌لیست نوآوری در کسب‌وکار (نسخه کامل)


برای مشتری، ایده کسب‌وکار شما هرگز مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد مفهومی است که در قالب یک محصول یا خدمت از کسب‌وکارتان دریافت می‌کند؛ یعنی کاربرد و استفاده آن برای مشتری ارزشمند است و به ایده شکل‌گیری محصول یا خدمت کاری ندارد. هرچقدر هم که ایده شما برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار منحصربه‌فرد باشد، اگر نتواند به‌درستی به یک محصول یا خدمت تبدیل شود، در حقیقت از همان ابتدا ایده‌ای بی‌ارزش بوده است. واقعیت این است که پیاده‌سازی یک ایده به اندازه خود ایده با ارزش‌ است. تبدیل ایده به یک محصول قابل‌استفاده برای مشتری، مهم‌ترین هدف نوآوری در کسب‌وکار است. در حقیقت نوآوری به فرایند پیاده‌سازی یک ایده خلاقانه گفته می‌شود که درنهایت منجر به خلق یک ارزش جدید برای مشتریان خواهد شد. در این مسیر موانعی هم وجود دارد که لازم است با پشتکار و همت خود آن‌ها را پشت سر بگذارید.

نوآوری بیشتر از آن‌که با طراحی محصول در ارتباط باشد با طراحی و خلق ارزش برای مشتری در ارتباط است. نوآوری در کسب‌وکار علاوه بر تولید محصول یا خدمت جدید، انواع دیگری هم دارد. می‌توانید در شیوه‌های تولید محصول یا شکل‌گیری خدمت استارت‌آپ خود نوآوری داشته باشید. می‌توانید در ایجاد یک بازار جدید برای محصولات و خدمات خود نوآوری داشته باشید. با یک سازمان‌دهی جدید در استارت‌آپ خود به یک نوآوری برسید. اگر از منابع جدید در استارت‌آپ خود استفاده کنید به نوآوری دست‌ خواهید یافت؛ بنابراین نوآوری فقط تولید محصول و خدمت جدید در یک استارت‌آپ نیست.

 

سوال مهم: با انجام چه کارهایی در کسب‌وکار خود نوآوری ایجاد کرده‌اید؟

هدف این چک‌لیست این است تا به شکل کاربردی نشان دهد با انجام چه کارهایی در کسب‌وکار، نوآوری اتفاق می‌افتد. به شکل زیر دقت کنید. این شکل یک مدل کسب‌وکار است. وقتی یک یا ترکیبی از ده کار  زیر را در کسب‌وکار و مدل کسب‌وکار خود انجام دهید، نوآوری انجام داده‌اید.

 

چارچوب انواع ده گانه نوآوری، چارچوبی ساده و شهودی  است. این چارچوب، ابزار مفیدی است که می توانید هم برای تحلیل و غنی سازی نوآوری خود، و هم برای تحلیل رقبا از آن استفاده کنید.

ممکن است در زمان طراحی مفهوم محصول، ابعادی از آن را نادیده بگیرید یا به اشتباه آن ها را حذف کنید درصورتی که می توانستند باعث قوی تر شدن مفهوم محصول  شوند. اینجاست که چارچوب ده گانه نوآوری به شما کمک می کند این اشتباهات را پیدا و از آن ها جلوگیری کنید. (برای درک بهتر این چک‌لیست حتما لازم است که درس نوآوری‌ در کسب‌وکار را از دوره‌های مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا مطالعه کنید)

این ده نوآوری را می‌توان در سه دسته طبقه‌بندی کرد:

 

* پیکربندی (Configuration)

این نوع نوآوری ها بر درونی‌ترین فعالیتهای کسب و کار تمرکز دارند. شامل: مدل‌های سودآوری، شبکه، ساختار و فرآیند. (که با رنگ آبی نمایش داده شده است)

 

* محصول (Offering)

این نوع نوآوری ها بر محصول یا خدمت اصلی کسب و کار یا مجموعه ای از محصولات یا خدمات آن تمرکز دارند. شامل: عملکرد محصول و سیستم محصول. (که با رنگ زرد نمایش داده شده است)

 

* تجربه (Experience)

این نوع نوآوری ها بر آن دسته از عناصر و سیستم های کسب و کار متمرکز هستند که عمدتا به مشتریان مربوط می شوند. شامل: خدمات، برند، کانال و تعاملات با مشتریان. (که با رنگ نارنجی نمایش داده شده است)

در ادامه چک‌لیست به ده نوع نوآوری و شیوه های آن‌ها اشاره شده‌است. توجه کنید که هر کدام از این شیوه ها در کسب‌وکارهای مختلف پیداه‌سازی شده‌است. وظیفه شما این است که از آن‌ها الهام بگیرید و در استارت‌آپ خود و مدل کسب‌وکارتان پیاده کنید. ترکیبی از انواع نوآوری، بیشترین قدرت را دارد. وقتی شرکتی تلاش می کند تا چند نوع نوآوری را با هم ترکیب کند، اغلب به نتایج قدرتمندی دست پیدا می کند.

 

مدل سودآوری

چگونه پول به دست می آورید؟

مدلهای سودآوری نوآورانه، روشهای جدیدی را برای تبدیل محصولات و دیگر منابع ارزشمند شرکت به پول نقد پیدا می کنند. مدلهای بسیار خوب، دقیقا مشخص می کنند که چه چیزی واقعا برای مشتریان و کاربران ارزشمند است و فرصتهای جدید برای کسب درآمد یا قیمت گذاری، کجا قرار دارند.

در بیشتر صنایع، مدل سودآوری غالب، اغلب به مدت چندین دهه، بدون آنکه به چالش کشیده شود همچنان بدون تغییر مورد استفاده قرار می گیرد. اما مدلهای سودآوری نوآورانه معمولا فرضیات قدیمی و فرسوده صنعت را در مورد محصولات، قیمت و دریافت وجه آنها، به چالش می کشند.

نمونه های متداول نوآوری در مدل سودآوری عبارتند از قیمت های ممتاز (که مطابق آن شرکتها به دنبال راهی هستند که بتوانند در ازای فروش محصولات خود، از مشتریان پول بیشتری نسبت به رقبا بگیرند) و حراج (که مطابق آن، قیمت محصولات توسط بازار تعیین می شود). اینکه کدام مدل سودآوری ایده آل تر است، بستگی به صنعت و شرایط دارد. برای مثال کسب‌وکاری که به تازگی وارد صنعت شده، ممکن است مدل سودآوری خود را به گونه ای طراحی کند که مشتریان بتوانند به سادگی محصولاتش را آزمایش کنند. با وجود این تفاوتها، یک مورد ثابت است و آن این است که: مدلهای سودآوری موفق باید بیشتر از هر نوع نوآوری دیگری، با استراتژی کلی شرکت و هدف شرکت از نوآوری، همراستا باشند.

اگر در یک موسسه دولتی یا غیرانتفاعی مشغول به کار هستید، ممکن است تصور کنید این نوع نوآوری به کار شما نمی آید. در حالی که این نوآوری به درد شما هم می خورد، به شرطی که کلمه نوآوری را کمی تعدیل کنیم. شاید بتوانید به جای نوآوری بگویید «مدل ارزش» یا اینکه چگونه می توانید به حفظ سازمان خود کمک کرده و برای بخشهای گوناگون آن ارزش خلق کنید.

 

شیوه‌های موثر نوآوری در مدل‌های سودآوری

تمامی شیوه‌های زیر را بررسی و هر کدام که مناسب فضای فعلی استارت‌آپ شما بود انتخاب کنید و در کسب‌وکار خود پیاده کنید. این شیوه‌ها کاملا کاربردی هستند و می‌تواند به ذهن شما ایده‌های جدیدی بدهند. پس در زمان علامت زدن هر شیوه به این فکر کنید که چطور می‌توانید از آن در استارت‌آپ خود استفاده و نوآوری ایجاد کنید.

پشتیبانی از طریق آگهی (Ad-supported)

ارایه‌ محتوا و خدمات به صورت رایگان به یک طرف و همزمان فروش شنوندگان، بینندگان یا «مخاطبان» به طرف دیگر.

حراج

دادن اختیار قیمت گذاری برای محصولات و خدمات به بازار و کاربران آن

قیمت گذاری بسته ای (مجموعه‌ای)

فروش یک یا چند آیتم در یک معامله‌ واحد، در حالی که می‌توان هر یک از آنها را به تنهایی عرضه کرد

رهبری هزینه

پایین نگه داشتن هزینه های متغیر و فروش حجم بالایی از محصولات با قیمت پایین

قیمت گذاری جداگانه

اجازه دادن به مشتری برای اینکه فقط و دقیقا همان چیزی را بخرد که می خواهد

تامین مالی

کسب درآمد از طریق طرح های پرداخت سازماندهی شده و سود پس از فروش به جای فروش مستقیم یک محصول

قیمت گذاری انعطاف پذیر

تغییر قیمت یک محصول بر حسب تقاضا

شناورسازی

دریافت مبلغ اولیه برای ساخت محصول؛ دریافت سود آن پول قبل از تحویل محصولات

کمیاب شدن ساختگی محصول

محدود کردن عرضه محصولات موجود از نظر مقدار، محدوده‌ زمانی یا دسترسی، به منظور افزایش تقاضا یا قیمتها

فریمیوم (Freemium)

ارایه‌ خدمات اولیه به صورت رایگان، و همزمان دریافت مبلغ بیشتر در ازای ویژگی های خاص یا پیشرفته تر

سود از محصول/خدمت جانبی

ارایه‌ محصول اصلی با حاشیه سود ناچیز (یا حتی ضرر) برای جذب تقاضا، وفاداری مشتریان و سپس دستیابی به سود با فروش محصولات و خدمات جانبی.

اعطای امتیاز یا لیسانس

ارایه‌ مجوز استفاده از محصول خود به افراد یا گروهها به شکلی تعریف شده در ازای پرداخت مبلغی مشخص

عضویت

دریافت مبلغی براساس زمان برای فراهم کردن امکان دسترسی کاربر به بعضی امکانات، محصولات و خدمات، به صورتی که افراد غیرعضو به آنها دسترسی نداشته باشند.

مصرف اندازه‌گیری شده

این قابلیت به مشتریان اجازه می دهد تا فقط هزینه‌ بخشهایی را که از آنها استفاده کرده اند، پرداخت کنند.

میکرو تراکنش

فروش اقلام گوناگون و متعدد به قیمت بسیار ارزان در حد یک یا دو هزار تومان، برای ایجاد انگیزه‌ خرید

قیمت بالا

قیمتی با حاشیه‌ سود بالاتر نسبت به رقبا، که به طور معمول برای محصولات، خدمات و برندهای برتر تعیین می شود

اشتراک گذاری ریسک

چشم پوشی از هزینه ها یا مبالغ استاندارد در صورتی که معیارهای خاصی محقق نشوند، و در عین حال دریافت پاداشهای بسیار زیاد در صورت تحقق معیارها

تراکنش های مبتنی بر مقیاس

افزایش حاشیه سود با پی گیری تراکنشهایی با حجم و مقیاس بزرگ در حالتی که هزینه های واحد نسبتاً ثابت هستند.

اشتراک

ایجاد جریانهای نقدینگی قابل پیش بینی با دریافت پیش پرداخت از مشتریان (به صورت یکجا یا در فواصل زمانی مختلف) در ازای دسترسی به محصولات یا خدمات در طی یک دوره زمانی.

ایجاد سوئیچ‌برد (Switchboard)

مرتبط ساختن فروشندگان متعدد با خریداران متعدد. هر چه تعداد فروشندگان و خریدارانی که به سایت شما می پیوندند بیشتر باشد، ارزش سوئیچ‌برد بیشتر می شود

  • تعریف توسط کاربر

دعوت از مشتریان برای تعیین قیمتی که تمایل دارند بپردازند

 

 

 

نوآوری‌های شبکه‌ای

چگونه برای خلق ارزش با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید

در دنیای امروز که دنیای ارتباطات است، هیچ شرکتی نمی تواند و نباید همه کارها را به تنهایی انجام دهد. نوآوری های شبکه ای، به شرکتها امکان می دهند تا از فرایندها، فناوری ها، محصولات، کانالها و برندهای شرکتهای دیگر (و به طور کلی از تک تک اجزای کسب و کار آن شرکتها) استفاده کنند. این نوآوری ها نشان می دهند که هر شرکتی می تواند روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کند، و همزمان از قابلیتها و دارایی‌های شرکتهای دیگر هم استفاده کند. همچنین نوآوری‌های شبکه ای به مدیران کمک می کنند تا در هنگام توسعه محصولات یا کسب و کارهای جدید، ریسک را میان خود تقسیم کنند. این همکاری ها می توانند کوتاه مدت یا بلندمدت باشند، یا بین متحدان نزدیک یا حتی رقبای سرسخت شکل بگیرند.

رویکردهای نوآوری باز مانند جوایز یا جمع‌سپاری، به طور خاص و سمبلیک نشان می دهند که همه ما امروزه چگونه به یکدیگر مرتبط هستیم. از طرفی به شرکتها کمک کرده اند تا برای رفع چالشهای پیچیده (از رفتن به سفرهای فضایی در مدار نزدیک به زمین تا توصیه بهترین فیلم) از همه یا تعداد منتخبی از شرکتهای جهان، کمک بگیرند. نمونه های دیگر نوآوری شبکه ای عبارتند از ایجاد  بازارهای ثانویه برای برقراری ارتباط با مشتریان دیگر یا راه اندازی فرانشیز برای اعطای امتیاز استفاده از تفکر، قابلیتها و محتوای شرکت به شرکا در ازای پرداخت مبلغ فرانشیز.

نوآوری های شبکه ای، ارتباطی به شبکه های IT یا شبکه های داخلی ندارند. ما در اینجا از اصطلاح نوآوری‌های شبکه ای، برای نشان دادن روابط، شراکت ها، وابستگی ها و کنسرسیوم های بیرونی استفاده کرده ایم.

شیوه‌های موثر نوآوری‌های شبکه‌ای

  • ائتلاف‌ها

به اشتراک گذاری ریسک ها و درآمدها به منظور افزایش مشترک مزیت‌های رقابتی فردی

  • مشارکت

مشارکت و همکاری با دیگران برای دستیابی به منافع دوجانبه

  • همکاری یا شراکت مکمل

استفاده از دارایی ها از طریق به اشتراک گذاری آنها با شرکتهایی که محصولات و خدمات متفاوتی عرضه می کنند اما در همان بازار شما فعالیت دارند

  • تلفیق

خرید شرکتهای متعدد در همان بازار خود یا بازارهای مکمل

  • همکاری توام با رقابت

تلفیق نیروهای خود با کسی که در حالت عادی رقیب شماست برای دستیابی به یک هدف مشترک

  • اعطای فرانشیز

اعطای مجوز استفاده از اصول تجاری، فرایندها و برند شرکت به همکاران در ازای پرداخت مبلغ مجوز

 

  • ادغام/اکتساب

ترکیب دو یا چند مجموعه از کسب‌وکار برای دستیابی به قابلیت‌ها و دارایی‌ها

  • نوآوری باز

دسترسی به فرایندها و اختراعات ثبت شده‌ دیگر شرکتها برای گسترش و استفاده از تخصص آنها و یا تقلید از آنها با استفاده از فرایندها و حفظ مالکیت معنوی(IP) داخلی

  • بازارهای ثانویه

برقراری ارتباط میان جریان‌های پسماند، محصولات جانبی، و دیگر محصولات جایگزین با افرادی که خواهان آنها هستند.

  • یکپارچه سازی زنجیره تامین

هماهنگ سازی و تلفیق اطلاعات یا فرایندها در سرتاسر شرکت یا بخشهای مختلف زنجیره ارزش.

 

 

نوآوری های ساختاری

چگونه استعدادها و دارایی های خود را سازماندهی و مدیریت می کنید

نوآوری های ساختاری بر سازماندهی دارایی های شرکت (اعم از دارایی های سخت، دارایی های انسانی، و دارایی های ناملموس) به شیو ای خاص و به گونه ای که ارزش خلق شود، تمرکز می کنند. این نوآوری ها می توانند از سیستم های پیشرفته مدیریت استعداد، تا ترکیب هوشمندانه تجهیزات سرمایه ای سنگین را شامل شوند. هزینه های ثابت کسب  وکار و عملکردهای تجاری از جمله بخشهای منابع انسانی، تحقیق و توسعه و IT را نیز می توان با استفاده از نوآوری های ساختاری بهبود بخشید. در حالت ایده آل، این نوآوری ها با خلق محیط های کاری بسیار پربازده و یا ترویج سطحی از عملکرد که رقبا نمی توانند به آن دست پیدا کنند، به جذب استعدادها در سازمان نیز کمک می کنند.

مراقب باشید نوآوری های ساختاری را با نوآوری های فرایندی اشتباه نگیرید. این دو نوع نوآوری با یکدیگر در اغلب موارد ارتباط نزدیکی دارند، اما منظور  از نوآوری های ساختاری، ماهیت استعداد و دارایی های شما و شیوه سازماندهی آنهاست. در حالی که وقتی به شیوه استفاده از این دارایی ها در عمل فکر می کنید، در واقع به نوآوری فرایندی می اندیشید.

 

شیوه‌های موثر در نوآوری ساختاری

  • استانداردسازی دارایی ها

کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش میزان متصل بودن و ماژولار بودن بخش‌های مختلف کسب‌وکار از طریق استانداردسازی دارایی ها.

  • مرکز شایستگی

خوشه بندی منابع، فعالیتها و تخصصها در قالب مراکزی که از عملکردهای مختلف در سرتاسر سازمان پشتیبانی می کنند تا کارآیی و اثربخشی آنها را افزایش دهند.

  • مشارکت دانشگاهی

همکاری با مجموعه‌های آموزشی مثل دانشگاه‌ها که آموزشهای اختصاصی در زمینه مشاغل یا شرکتها را در اختیار مدیران قرار می دهد.

  • مدیریت غیرمتمرکز

واگذار کردن مسئولیت تصمیم گیری سطوح نزدیک تر در سلسله مراتب سازمانی به افراد یا رابط های کسب و کار

  • سیستم های تشویقی

ارایه‌ پاداش (مالی یا غیر مالی) برای ایجاد انگیزه جهت انجام مجموعه ای از فعالیتهای معین

  • یکپارچه سازی IT

یکپارچه سازی اپلیکیشن ها و منابع فناوری در داخل کسب‌وکار

  • مدیریت دانش

به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط در داخل شرکت به منظور کاهش اطلاعات بیهوده و ارتقای عملکرد شغلی

  • طراحی سازمانی

فراهم کردن امکان پیروی ساختار هر بخش از عملکردهای کسب‌وکار، و همراستاسازی زیرساختها با ویژگی های محوری و فرایندهای تجاری.

  • برون سپاری

واگذاری مسئولیت توسعه و حفظ یک سیستم به خارج کسب‌وکار.

 

نوآوری‌های فرایندی

چگونه از روش خاص خود یا دیگر روشهای برتر برای انجام کارتان استفاده می کنید

نوآوری های فرایندی، فعالیتها و عملیاتی را شامل می شوند که محصولات اصلی کسب‌وکار را تولید می کنند. در اینجا نوآوری نیازمند تغییری قابل توجه نسبت به «روند عادی کسب و کار» است و به شرکت اجازه می دهد تا از قابلیت های منحصر به فرد استفاده کند، عملکرد کارآمدتری داشته باشد، با سرعت خود را با شرایط وفق دهد، و حاشیه سودی را ایجاد کند که در بازار پیشرو است. نوآوری های فرایندی اغلب شایستگی محوری شرکت را تشکیل می دهند و ممکن است رویکردهای خاصی که به نام شرکت ثبت شده‌اند و مزیت آنها چندین سال یا حتی چندین دهه ادامه پیدا می کند را هم در بر گیرند. در حالت ایده آل، این نوآوری ها مانند «سس مخصوصی» هستند که رقبای شما نمی توانند از آن تقلید کنند.

«تولید ناب»، که طی آن مدیران، هزینه و اتلاف را در سراسر سیستم کاهش می دهند، یکی از نمونه های معروف نوآوری‌های فرایندی است. نمونه های دیگر شامل این موارد هستند: استانداردسازی فرایند، که در آن از رویه های معمولی برای کاهش هزینه و پیچیدگی استفاده می شود ، و تحلیل پیشگویانه که داده های عملکردی گذشته را به تصویر می کشد تا دستاوردهای آینده را پیش بینی کند و به شرکتها کمک می کند تا محصولات خود را بر اساس آن طراحی، قیمت گذاری و ضمانت کنند.

نوآوری فرایندی باید شامل یک متدولوژی یا قابلیت باشد که نسبت به هنجارهای صنعت، تفاوت یا برتری قابل توجهی داشته باشد. برای مثال، زمانی که تولید ناب، به استاندارد تبدیل شود (اتفاقی که در بسیاری از صنایع افتاده است) دیگر نمی توان آن را نوآوری نامید، مگر آنکه روش خاص شما برای استفاده از آن به گونه ای باشد که از نظر کارآیی و هزینه، کسی نتواند به پای آن برسد.

شیوه‌های موثر در ایجاد نوآوریهای فرآیندی

  • جمع سپاری

برون سپاری کارهای چالش زا و تکرارشونده به گروه بزرگی از افراد نیمه سازمان یافته.

  • تولید انعطاف پذیر

استفاده از یک سیستم تولید که بتواند به سرعت در برابر تغییرات واکنش نشان داده و با این حال کارآمدی خوبی داشته باشد

  • مالکیت فکری

استفاده از فرایند ثبت مالکیت انحصاری برای تجاری سازی ایده ها به گونه ای که دیگران نتوانند از آن تقلید یا کپی برداری کنند

  • تولید ناب

کاهش ضایعات و هزینه ها در فرایندهای تولید و دیگر عملیات.

  • بومی سازی

منطبق ساختن محصولات، فرایندها یا تجربیات با فرهنگ یا منطقه ای خاص.

  • سیستم‌های لجستیک

مدیریت جریان کالاها، اطلاعات و منابع دیگر بین نقطه‌ تولید و نقطه مصرف.

  • تولید مبتنی بر تقاضا

تولید اقلام بعد از ثبت سفارش به منظور اجتناب از هزینه های ذخیره‌ کالا در انبار.

  • تحلیل پیشگویانه

مدلسازی از داده های عملکردی گذشته و پیش بینی نتایج آینده به منظور طراحی و قیمت‌گذاری محصولات بر اساس داده ها.

  • اتوماسیون فرآیند

به کارگیری ابزارها و زیرساختهایی برای مدیریت فعالیتهای روزمره به منظور کاهش بارِکاری کارکنان و استفاده از آنها در امور دیگر.

  • کارآیی فرایند

ایجاد یا تولید بیشتر، همزمان با مصرف کمتر مواد، انرژی، و زمان.

  • استانداردسازی فرایند

استفاده از محصولات، رویه ها و سیاستهای متداول به منظور کاهش پیچیدگی، هزینه ها و خطاها.

  • طراحی استراتژیک

به کارگیری یک رویکرد هدفمند که در محصولات، برندها و تجربیات (منظور تعاملات مشتری با کسب‌وکار)، نمود پیدا می کند.

  • تولید محتوا توسط کاربر

استفاده از کاربران برای ایجاد و گردآوری محتوایی که باعث افزایش قدرت محصولات شما می‌شود

نوآوری در عملکرد محصول 

کارکرد یا ویژگی های متمایزی ایجاد می کنید

نوآوری در عملکرد محصول به ارزش، ویژگی ها و کیفیت محصولات شرکت مربوط می شوند. این نوع نوآوری، هم محصولات کاملا جدید، و هم به روزرسانی ها و گسترش خط محصول را که باعث افزودن ارزش قابل توجهی می شود، در بر می گیرد. در اغلب موارد، مردم نوآوری در عملکرد محصول را با مجموع نوآوری ها اشتباه می گیرند. قطعا نوآوری در عملکرد محصول دارای اهمیت است، اما به خاطر داشته باشید که این فقط یک نوع نوآوری از میان انواع دهگانه است و در اغلب موارد، تقلید از آن برای رقبا ساده است. به رقابت بر سر محصولات یا ویژگی هایی که تا به حال شاهد آن بوده اید، فکر کنید. از استحکام و امکانات کامیون ها گرفته تا مسواک هایی که استفاده و نگه داشتن آنها آسانتر است و حتی رقابت در زمینه کالسکه بچه.

طولی نمی کشد که همه به سرعت تلاش و هزینه می کنند تا به رقبای خود برسند. نوآوری در عملکرد محصول آن هم به صورتی که باعث ایجاد مزیت رقابتی بلندمدت شود، بیشتر یک استثناست تا یک قانون. با این حال این نوع نوآوری ها می توانند باعث رضایت مشتریان و رشد کسب و کار شوند. نمونه های معمول این نوع نوآوری شامل این موارد هستند: ساده سازی برای ساده تر کردن چگونگی استفاده از محصول برای مشتریان، پایداری یعنی عرضه محصولاتی که به محیط زیست آسیب نمی زنند، و سفارشی سازی ، یعنی منطبق کردن محصول با ویژگی های خاص مورد نظر مشتری.

اگر چه «خدمات» با محصولات فرق می کنند، شرکتهای خدماتی هم می توانند و باید برای نوآوری در عملکرد محصول اقدام کنند. برای این کار، شرکتها باید فکر کنند که چگونه می توانند کاربرد و ویژگی های خدماتشان را تغییر دهند. برای مثال، ارائه کیفیتی که رقبا نتوانند به آن دست پیدا کنند، تکمیل سفارشات با سرعتی بی نظیر، ارائه گزینه های منحصر به فرد و انعطاف پذیر، یا ارائه انواع دیگری از عملکرد.

شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در عملکرد محصول

  • قابلیت افزوده

افزودن قابلیتهای جدید به محصولات فعلی

  • حفاظت از منابع

طراحی محصول به گونه ای که کاربر نهایی با استفاده از آن بتواند در مصرف انرژی و منایع اولیه صرفه جویی کند.

  • سفارشی سازی

فراهم کردن امکان ایجاد تغییرات به منظور مطابقت با نیازها یا مشخصه های درخواستی افراد.

  • سهولت استفاده

تولید محصول به شکلی که استفاده از آن ساده و راحت بوده و حس خوبی را به فرد منتقل کند.

  • ارائه‌ قابلیتی جذاب

ارائه‌ یک ویژگی غیرمنتظره یا جالب که تعامل مشتری را در مقایسه با قابلیتهای معمولی افزایش دهد.

  • حساسیت زیست محیطی

ایجاد محصولاتی که برای محیط زیست زیانبار نیستند یا حداقل ضرر و زیان نسبتا کمتری به محیط زیست وارد می کنند.

  • یکپارچه سازی ویژگی ها

ادغام گروهی از ویژگی های موجود در منابع جداگانه در قالب یک محصول واحد.

  • تمرکز

طراحی محصول یا خدمت برای مخاطب خاص.

  • ساده سازی عملکرد

حذف جزئیات، ویژگی ها و تعاملات اضافی به منظور کاهش پیچیدگی.

  • ایمنی

افزایش میزان اعتماد و امنیت مشتری. 

  • ایجاد سبک

ارایه‌ یک سبک، مدل یا تصویر جذاب به منظور تولید محصولی که مشتریان را به سمت خود جذب و علاقمند کند.

  • محصول برتر

توسعه‌ محصولی با طراحی، کیفیت و یا تجربه‌ استثنایی.

 

نوآوری در سیستم محصول

چگونه محصولات و خدمات مکمل ایجاد می کنید

نوآوری در سیستم محصول، ریشه در این اصل دارد که هر یک از محصولات و خدمات، چگونه به یکدیگر مرتبط می شوند و یک بسته را ایجاد می کنند تا در نهایت به یک سیستم نیرومند و مقیاس پذیر تبدیل شوند. این کار به واسطه تعامل متقابل، ماژولار بودن، یکپارچه سازی، و دیگر روشهای ایجاد ارتباطات ارزشمند میان محصولاتی انجام می شود که در غیر این صورت مجزا و جدا از هم خواهند بود. نوآوری در سیستم محصول، به شما کمک می کند اکوسیستم هایی را بسازید که مشتریان را جذب می کنند، باعث رضایتمندی آنها می شوند و از شما در برابر رقبا محافظت می کنند.

دسته بندی محصولات یا در نظر گرفتن چند محصول مرتبط و سپس فروش آنها در یک بسته واحد، نمونه متداولی از نوآوری در سیستم محصول است. در قرن بیست و یکم، شرکتهای فناورانه به طور خاص، از این نوع نوآوری برای ایجاد پلتفرمهایی (مانند اپ استورها، جعبه ابزارهای توسعه، و API ها) استفاده می کنند که دیگران را تشویق می کند محصولات و خدمات را برای آنها توسعه دهند. از دیگر نوآوری های سیستم محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: گسترش محصولات فعلی، ترکیب محصول و خدمت و محصولات مکمل که به تنهایی هم عملکرد مطلوبی دارند، اما اگر در کنار هم باشند، بسیار بهتر است (حتی محصولاتی به سادگی کره بادام زمینی و مربا هم اگر کنار هم باشند، ترکیب بهتری می سازند).

نوآوری در سیستم محصول، می تواند محصولاتی را شامل شود که خودتان مالک یا تولیدکننده  آنها نیستید. در واقع اگر روشی پیدا کنید که دیگران از طریق آن، محصولات و خدماتی بسازند که به محصولات و خدمات شما ارزش اضافه می کنند، هم پاداش بیشتری دریافت خواهید کرد و هم لذت بیشتری خواهید برد.

شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در سیستم محصول

  • مکمل ها

فروش محصولات یا خدمات جانبی مرتبط به مشتری.

  • افزونه ها و پلاگین ها

امکان افزوده شدن منابع داخلی یا شخص ثالث، به گونه ای که به قابلیت ها اضافه شود.

  • عرضه‌ یکپارچه

ترکیب اجزای جداگانه و متمایز در قالب یک فعالیت کامل.

  • سیستم های ماژولار (قطعه‌ای)

ارایه‌ مجموعه ای از اجزای انفرادی که می توان از آنها به صورت جداگانه و مستقل استفاده کرد، اما اگر به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار بگیرند مفیدتر خواهند بود.

  • دسته بندی محصول

دسته بندی چندین محصول برای فروش در قالب یک محصول ترکیبی.

  • پلتفرم‌های محصول یا خدمت

توسعه‌ سیستمهایی به منظور عرضه محصولات کامل که با محصولات و خدمات شرکا مرتبط هستند.

نوآوری های خدماتی
چگونه ارزش محصولات خود را پشتیبانی و تقویت می کنید

نوآوری های خدماتی، ارزش، عملکرد و کاربرد محصول را تضمین و تقویت می کنند. این نوآوری ها باعث می شوند امتحان کردن، استفاده کردن، و لذت بردن از محصولات ساده تر شود، و ویژگی ها و کاربردهایی از محصول را آشکار می کنند که ممکن است مشتریان به آنها توجه نکرده باشند. همچنین این نوآوری ها، مشکلات را برطرف می کنند و مسیر سفر مشتریان را هموار می سازند. اگر این نوآوری ها به شکل مطلوبی انجام شوند، می توانند حتی محصولات ضعیف و متوسط را هم به محصولاتی تبدیل کنند که مشتریان بارها و بارها برای خرید آنها به فروشگاه مراجعه کنند.

نمونه‌های معمول نوآوری‌های خدماتی شامل این موارد است: بهبود شیوه استفاده از محصول، طرح هایی برای حفظ و نگهداری محصولات، پشتیبانی از مشتری، اطلاعات و آموزش، تضمین و ضمانت نامه. اگر چه در این نوع نوآوری ها هم نیروی انسانی نقش مهمی ایفا می کند، این نوآوری ها عمدتا از طریق رابط های الکترونیکی، ارتباطات از راه دور، فناوری های خودکار، و دیگر روشهای جالب غیرفردی انجام می شوند. خدمات می توانند حیرت انگیز ترین و برجسته ترین بخش تجربه مشتری را شکل دهند. در واقع خدمات می توانند مانند یک تور ایمنی نامرئی عمل کنند که مشتریان آن را حس می کنند اما نمی بینند.

اگر محصول اصلی شما خدماتی است، ویژگی ها و کاربرد آن در گروه عملکرد محصول قرار می گیرد (هر چند که به جای کلمه خدمت از محصول استفاده شده است). نوآوری های خدماتی شامل پشتیبانی و کاربردهای اضافی هستند  که در کنار محصولات اصلی خود ارایه می دهید.

شیوه‌های موثر در ایجاد نوآوری های خدماتی

  • ارزش افزوده

افزودن یک خدمت یا کارکرد دیگر بدون افزایش قیمت.

  • خدمات مشتری‌نوازی

ارایه‌ خدمات برتر با بر عهده گرفتن اموری که مشتریان برای آنها وقت ندارند

  • گارانتی

از بین بردن ریسک از دست دادن پول یا زمان برای مشتری به دلیل خطا در خرید یا عدم کارآیی محصول

  • پرداخت قسطی یا وام

فراهم آوردن امکان پرداخت قسطی و طولانی مدت برای مشتریان به منظور کاهش هزینه های اولیه برای آنها.

  • برنامه های وفاداری مشتری

ارایه‌ مزایا یا تخفیف به مشتریان دائمی و ارزشمند.

  • خدمات اختصاصی

استفاده از اطلاعات خود مشتری به منظور ارایه‌ خدمات کاملا اختصاصی

 

  • سلف سرویس (خود خدمتی)

فراهم آوردن امکان کنترل فعالیتها توسط خود کاربران به جای استفاده از یک واسطه برای انجام آنها.

  • خدمات برتر

ارایه خدماتی با کیفیت و کارایی بالاتر یا خدماتی که در مقایسه با خدمات رقبا تجربه بهتری را برای مشتری رقم می زنند

  • خدمات مکمل

ارایه‌ خدمات جانبی مکمل که با محصولات شما متناسب هستند.

  • مدیریت تجربه کامل

مدیریت اندیشمندانه و همه جانبه‌ تجربیات مشتریان در طول چرخه عمر محصولات.

 

  • استفاده آزمایشی قبل از خرید

فراهم آوردن امکان آزمایش و تجربه کردن محصول توسط مشتری قبل از سرمایه گذاری روی آن

 

  • سیستم های حمایتی/انجمن های کاربر

ارایه منابع همگانی و اجتماعی برای پشتیبانی، استفاده و افزودن محصولات و خدمات.

نوآوری در کانالها

چگونه محصولات خود را به کاربران و مشتریان تحویل می دهید

نوآوری در کانالها، شامل تمامی روشهایی است که محصولات شرکت شما را به مشتریان و کاربران می رساند. اگر چه تجارت الکترونیک طی سالهای اخیر به عنوان یک نیروی غالب مطرح شده است، اما کانالهای سنتی مانند فروشگاههای فیزیکی همچنان حایز اهمیت هستند، به خصوص وقتی صحبت از ایجاد تجربیات واقعی برای مشتریان می شود. افراد نوآور و باتجربه در این حوزه، اغلب از روشهای متعدد اما مکملی برای رساندن محصولات و خدمات به دست مشتریان استفاده می کنند. هدف آنها این است که مطمئن شوند کاربران می توانند هر چیزی را که می خواهند، در هر زمان و به هر شیوه ای که تمایل دارند، با کمترین مشکل و هزینه و با بیشترین رضایتمندی، خریداری کنند.

نوآوری در کانالها نسبت به عادات مشتریان و شرایط صنعت، حساسیت خاصی دارد. فروشگاههای پرچمدار (یعنی فروشگاههایی که حالت نمایشی برای ترویج محصولات یک برند دارند) می توانند نوآوری بسیار ارزشمندی باشند، چرا که به شیوه ای منحصر به فرد، محصولات و برند شرکت را به نمایش می گذارند، در حالی که فروشگاه های معمول بیشتر برای فروش سریع و کوتاه مدت محصولات هستند. بر عکس، فروش مستقیم محصولات از طریق کانالهای الکترونیکی یا روشهای دیگر می تواند هزینه های سربار را کاهش دهد، حاشیه سود را افزایش دهد، و مزایای هزینه ای به دنبال داشته باشد. همچنین می توانید از توزیع غیرمستقیم و بازاریابی چندسطحی استفاده کنید. در هر دوی این روشها، شما دیگران را استخدام می کنید تا بار تبلیغ محصول برای مشتری و تحویل محصول به مشتری را به دوش بکشند.

ممکن است بین نوآوری های شبکه ای و نوآوری در کانالها، همپوشانی هایی را مشاهده کنید. نوآوری در کانالها، به چگونگی تحویل محصول به مشتری، و نقطه انجام مبادله با او مربوط می شود، نه به افرادی که با آنها کار می کنید تا محصول را به بازار برسانید.

شیوه‌های موثر ایجاد نوآوری در کانال‌ها

  • محصول متناسب با موقعیت

ارایه امکان دسترسی به موقع به محصولاتی که برای مناطق، موقعیت ها یا شرایط خاص مناسب هستند

  • فروش متقاطع

ارایه محصولات، خدمات و اطلاعات جانبی و جذاب که می توانند هنگام مراجعه مشتری برای خرید، تجربه بهتری را برای او ایجاد کنند.

  • متنوع سازی

اضافه شدن یا توسعه یافتن به سمت کانالهای متفاوت یا جدید.

  • مرکز تجربه

ایجاد فضایی که مشتریان شما را تشویق کند تا با محصولات شما در تعامل باشند، در حالی که فروش آن محصولات از طریق کانال دیگری (و معمولا با قیمت پایین تری) انجام شود.

  • فروشگاه مرکزی

راه اندازی یک خرده فروشی برای نمایش برند اصلی و ویژگی های محصول.

  • ارتباط مستقیم

حذف کانالهای خرده فروشی سنتی و برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان

  • توزیع غیرمستقیم

استفاده از دیگران به عنوان فروشندگان محصول خود و واگذاری مسئولیت به آنها برای ارایه محصول به کاربر نهایی

  • بازاریابی چند سطحی

فروش کالاهای بسته بندی شده یا عمده به یک فروشنده مستقل و مرتبط تا آن کالاها را برای شما بفروشد.

  • کانالهای غیرسنتی

استفاده از روشهای جدید و مرتبط برای دسترسی به مشتریان و ارایه خدمات به آنها

  • فروش به محض تقاضا

ارایه کالاها به صورت بلافاصله در هر زمان و هر مکانی که مورد نیاز باشند

  • حضور کوتاه مدت

ایجاد محیطی جذاب اما موقت برای نمایش و یا فروش محصولات

نوآوری در برند

چگونه محصولات و کسب و کار خود را معرفی می کنید

نوآوری در برند به شما کمک می کند تا مطمئن شوید مشتریان و کاربران، محصولات شما را در مقایسه با محصولات رقبا و محصولات جایگزین، می شناسند، به خاطر دارند و آن را ترجیح می دهند. نوآوری های برتر در این زمینه، تضمین می دهند که می توانند خریداران را جذب کرده و هویت متمایزی را به آنها معرفی کنند. این نوآوری ها معمولا نتیجه استراتژی هایی هستد که با دقت تدوین شده اند و در بسیاری از نقاط ارتباطی میان شرکت و مشتریان، به کار گرفته می شوند؛ مانند بخشهای ارتباطی، تبلیغات، تعاملات خدماتی، محیط کانالها، و رفتار کارمندان و شرکای تجاری.

نوآوری در برند می تواند محصولات معمولی را به محصولات ممتاز تبدیل کند، و به محصولات و بنگاه شما معنا، هدف و ارزش می بخشد. نوآوری در برند، شامل گسترش محصولات، یعنی ارایه یک محصول یا خدمت جدید در زیر چتر برند فعلی است. همچنین نوآوری در محصول می تواند نشان دهد که یک شرکت، نماد ایده‌ای بزرگ یا مجموعه ای از ارزشها است، و این باورها را به شکلی شفاف و منسجم منتقل می کند. در معاملات شرکت با شرکت (B2B)، نوآوری در برند به تولیدکننده نهایی یا تولیدکننده‌ای که با مصرف کننده روبروست محدود نمی شود؛ بلکه برندسازی محصولات زیرمجموعه برند و آگاه کردن مشتریان از ارزش آن ها می تواند منجر به این شود که مشتریان، شما را ترجیح داده و قدرت چانه زنی داشته باشند.

نوآوری در برند، صرفا یک استراتژی بازاریابی یا کمپین موفقیت آمیز نیست، و بسیار پیچیده تر از خلق یک برند جدید است، چرا که مستلزم آن است که برند را به شیوه ای طراحی و معرفی کنید که هم از رقبا متمایز باشد و هم به مشتریان مربوط باشد.

شیوهی‌های موثر ایجاد نوآوری در برند

  • توسعه برند

ارایه محصول یا خدمتی جدید به عنوان زیرمجموعه برند موجود.

  • استفاده از برند

فراهم آوردن امکان استفاده از نام برند برای دیگران به منظور قرض دادن اعتبار خود به آنها و گسترده تر شدن دسترسی شما به مشتریان.

  • تاییدیه/ گواهی نامه

توسعه یک برند یا علامت که نشان دهنده و تایید کننده ویژگی های خاص و مطلوبی در محصولات شخص ثالث است.

  • برندسازی مشترک

ترکیب برندها به منظور تقویت دوجانبه ویژگی های کلیدی و توسعه اعتبار محصولات.

  • برندسازی برای اجزا

ایجاد برند در یکی از قطعات مجزای محصول برای اینکه کل محصول ارزشمندتر به نظر برسد

  • برچسب اختصاصی

ارایه‌ محصولاتی با بسته بندی و برند شرکت شما که توسط شرکتهای دیگر تولید شده است.

  • شفافیت

فراهم آوردن امکان مشاهده عملیات شرکت توسط مشتریان و مشارکت آنها با برند و محصولات شما

  • هم‌راستایی ارزشها

ایجاد برندی که نماینده یک ایده بزرگ یا مجموعه ای از ارزشها باشد و آنها را به طور منسجم در تمامی ابعاد شرکت شما به تصویر بکشد

نوآوری در مشارکت با مشتریان

چگونه تعاملات متقاعد کننده را ترویج می کنید

نوآوری در مشارکت با مشتریان، به طور کلی به معنای درک خواسته های عمیق مشتریان و کاربران و استفاده از آنها برای توسعه روابط معنادار بین مشتریان و شرکت است. نوآوری های بسیار خوب در زمینه تعامل با مشتریان، فرصتهای گسترده ای را برای بررسی و پژوهش ایجاد می کنند. همچنین به مردم کمک می‌کنند که روش‌هایی بیابند تا بخشهای مختلف زندگی شان، خاطره انگیزتر، رضایت بخش تر و شاداب کننده تر باشد و حتی یک تجربه جادویی را برایشان رقم بزند. ما هر روز شاهد این نوع نوآوری ها در فضای رسانه های اجتماعی هستیم.

همچنین شرکتها از فناوری برای ایجاد سادگی در حوزه‌های بسیار پیچیده استفاده می کنند تا زندگی را برای مشتریان ساده تر کرده و در این فرایند به شرکایی قابل اعتماد تبدیل شوند. اما در اینجا هم مثل همیشه، فناوری تنها ابزار مورد نیاز است. حتی روشهایی ساده مانند بسته بندی زیبا و جذاب می تواند تا مدت ها بعد از خرید، خاطره ای زیبا و مثبت را در ذهن مشتری به جا بگذارد.

نوآوری در تعامل و مشارکت با مشتریان، اغلب در انواع دیگری از نوآوری (به خصوص نوآوری در خدمات و برند) به طور ضمنی وجود دارد و در بعضی موارد، مشخص کردن آن از انواع دیگر دشوار است. اما اشکالی ندارد. کافی است روی نقطه تعامل با مصرف کنندگان و شیوه ارتباط خود با آنها و جلب رضایتشان تمرکز کنید.

شیوه های موثر ایجاد نوآوری در مشارکت با مشتریان

  • قدرت و اختیار

دادن قدرت و اختیار به مشتریان برای شکل دادن و ایجاد تجربه خاص خود.

  • گروه ها و انجمن ها

تسهیل ارتباطات به گونه ای که مردم احساس کنند بخشی از یک گروه یا جنبش هستند

  • سازماندهی

ایجاد یک دیدگاه متمایز به منظور ایجاد هویتی قدرتمند برای خود و ارایه دقیق آنچه که پیروان شما خواستار آن هستند.

  • بهینه سازی تجربه های مشتریان

برداشتن بار امور تکراری از روی دوش مشتریان به منظور تسهیل زندگی آنها و ایجاد حس جادویی بودن تجربیات جدید در مشتریان

  • ممکن ساختن تجربیات

توسعه دامنه تجربیات امکان پذیر به منظور ارایه تجربیاتی که در گذشته ناممکن به نظر می رسیدند

  • ساده سازی تجربیات

کاهش پیچیدگی تجربیات و تمرکز روی ارایه تجربیات خاصی که به شکلی استثنایی مطلوب هستند

  • ایجاد مهارت

کمک به مشتریان در به دست آوردن مهارت یا دانش عمیق در زمینه بعضی فعالیتها و موضوعات.

  • شخصی سازی

تغییر یک محصول استاندارد به طوری که آن محصول، هویت مشتری را نشان دهد

  • وضعیت و شناخت

ارایه سرنخ ها و نشانه هایی که معنادار هستند و به کاربران، و آنهایی که با کاربران در تعامل هستند اجازه می دهند تا جنبه های هویتی خود را ایجاد کنند و پرورش دهند

  • تصویرسازی و ایجاد شخصیت

دادن ابعاد انسانی به محصولات، با استفاده از تزئینات کوچکی روی برندها و پیامها به گونه ای که زنده به نظر برسند

 

منابع:

1-https://www.doblin.com/ten-types

2-http://blog.hypeinnovation.com/using-the-ten-types-of-innovation-framework

کتاب:

برای طراحی چک‌لیست حاضر منابع زیادی از مقاله‌های دانشگاهی، کتاب، سایت و نوشته‌های شخصی محققان و پژوهشگران نوآوری مطالعه شد. در مورد نوآوری بحث‌های زیادی مطرح شده و پارادایم‌های خاص خود را دارد اما برای تیم آموزش «مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا» سه عامل در انتخاب منابع مروبط به نوآوری اهمیت زیادی داشت. یک اینکه مظالب مربوط به نوآوری به حوزه استارت‌آپ‌ها نزدیکی زیادی داشته باشد. ذات نوآوری در کسب وکارهای کوچک با نوآوری در سازمان‌های بزرگ متفاوت است پس لازم است مطلب آموزشی در این زمینه مشخصا مربوط به کسب وکارهای کوچک و نوپا باشد. دوم اینکه مطالب آموزشی در این حوزه، جدید و به روز باشند. سومین و مهمترین عامل اینکه کاملا کاربردی باشد و مخاطبان چک‌لیست بتوانند در عمل در استارت‌آپ خود نکات گفته‌شده را پیاده‌سازی کنند. این عامل اهمیت زیادی در انتخاب محتوای این چک‌لیست داشت. در نهایت مهمترین و بهترین منبع برای طراحی چک‌لیست نوآوری را کتاب «ده نوع نوآوری» در نظر گرفتیم و تلاش کردیم بخش‌های مهم این کتاب را به صورت چک‌لیست در اختیارتان قرار دهیم.