fa-IR
نصرالله جهانگرد: ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت برای ۶۶ میلیون نفر ایرانی

نصرالله جهانگرد: ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت برای ۶۶ میلیون نفر ایرانی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: دولت الکترونیک با رشد سه برابری، از متوسط ۱۱ درصد در ابتدای این دولت، اکنون به رشد ۳۵ درصدی رسیده است.
نصرا... جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در دولت یازدهم، اهتمام ویژه‌ای به دولت الکترونیک وجود داشته است، افزود: با تمرکز دولت در این حوزه همه زیرساخت‌های مقرراتی، ضوابط و استانداردها و زیرساخت‌های فنی لازم فراهم‌شده است و خدمات برخط دستگاه‌های اجرایی با رشد سه برابری، صد در صد پیش‌بینی در این حوزه را محقق کرده است.
وی با بیان اینکه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد مسئول در این حوزه عمل می‌کند، تأکید کرد: بر اساس بند ج ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه مقررشده بود که در سال ۹۰ این برنامه تدوین و تصویب شود که تا ابتدای این دولت این مهم انجام نشد و در یک سال، برنامه توسعه دولت الکترونیک در این دولت تدوین و تصویب و در شهریورماه ۹۳ نیز ابلاغ شد.
جهانگرد با بیان اینکه یازده پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی در این برنامه تعریف‌شده بود، خاطرنشان کرد: در برنامه شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات، پروژه دولت الکترونیک و همراه به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی تعریف و تمام پروژه‌های تعریف‌شده در این حوزه نیز به اجرا رسید.
وی به تحقق صددرصدی تمام زیرساخت‌های فنی توسعه دولت الکترونیک در این دولت اشاره و تأکید کرد: چارچوب معماری سازمانی دولت، چهارچوب ملی تعامل‌پذیری اطلاعات و داده‌های دولت، ایجاد مرکز داده دولت و ایجاد مرکز تبادل اطلاعات دولت (NIX) تعدادی از زیرساخت‌های موردنیاز دولت الکترونیک است که به‌طور کامل انجام‌شده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد سامانه گذرگاه تبادل خدمات و اطلاعات دولت (GSB)، ایجاد درگاه دولت هوشمند، ایجاد درگاه دسترسی آزاد به اطلاعات، ایجاد زیرساخت ارسال و دریافت و مبادله پیام و مستندات دولت و مردم (کارپوشه ملی ایرانیان) و ایجاد درگاه یکپارچه صدور مجوزهای کسب‌وکار در دولت و سامانه دولت همراه را از دیگر زیرساخت‌های ایجادشده برای تحقق دولت الکترونیک اعلام کرد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات به ایجاد زیرساخت‌های قانونی برای حضور بخش خصوصی در حوزه دولت الکترونیک نیز اشاره کرد و تصریح داشت: با مصوبه شورای اجرایی فناوری اطلاعات امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در دولت الکترونیک فراهم شد و تعرفه یک خدمت نیز در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسید.

وی از ارتقای شاخص الکترونیکی شدن خدمات دولت در ۱۰۸ دستگاه اجرایی خبر داد و تأکید کرد: شاخص الکترونیکی شدن خدمات از متوسط ۱۱ درصد در ابتدای این دولت با رشد سه برابری به ۳۵ درصد افزایش داشته است.

 جهانگرد، تحقق ۷۰۰ خدمت با دسترسی و ارائه الکترونیکی در وبگاه‌های دولت، تحقق ۶۴۰ خدمت در مرحله تعاملی و با امکان ارسال اطلاعات از طریق فرم‌های الکترونیکی و ارائه ۴۰۰ خدمت تراکنشی را از دیگر برنامه‌های توسعه دولت الکترونیک در این دولت اعلام کرد.

وی از ارائه ۲۲۰ خدمت کاملاً الکترونیکی در پروژه دولت الکترونیک خبر داد و افزود: سرویس‌هایی نظیر خدمات گمرک، بیمه‌ای، تجاری، خدمات سازمان دامپزشکی کشور، خدمات پرداخت‌های بانکی، خدمات الکترونیکی سازمان‌های حمایتی نظیر هدفمندی، امداد و بهزیستی، خدمات کاملاً یکپارچه آموزش‌وپرورش، سازمان نظام سنجش کشور، بورس‌های کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، خدمات سازمان ثبت‌احوال کشور و خدمات سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، از سرویس‌هایی است که به‌صورت کاملاً الکترونیکی ارائه می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درزمینه اجرای برنامه توسعه دولت الکترونیک به تحقق فاز نخست نظام اطلاعات نشانی مکان محور کشور (جی نف) اشاره کرد و گفت: ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات با ۱۰۶ سرویس G2G برای نخستین بار زیربنای تحقق دولت هوشمند را فراهم می‌کند و گامی برای تحقق استعلامات کاملاً الکترونیکی است.

 وی ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت برای ۶۶ میلیون نفر ایرانی را یکی دیگر از برنامه‌های اجراشده در حوزه دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: در این حوزه از ۳ میلیون پرونده الکترونیکی سلامت در ابتدای دولت یازدهم با رشد ۲۲ برابر به ۶۶ میلیون پرونده افزایش داشتیم و ۲۲ میلیون پرونده الکترونیکی درمان نیز برای نخستین بار در کشور برای مردم ایجادشده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات به ایجاد مرکز داده دولت با ظرفیت ۴ پتا بایت اشاره کرد و در ادامه اظهار داشت: این مرکز داده ضمن تأمین نیازمندی‌های سامانه‌های ملی، ظرفیت لازم برای پروژه‌های بزرگ اجرایی و تأمین زیرساخت‌های ارزیابی سرویس‌های دولت را به‌صورت کاملاً پشتیبانی شده توسط مرکز داده دوم فراهم کرده است.

وی به تدوین و ابلاغ سند چهارچوب تعامل‌پذیری دولت اشاره کرد و در توصیف این سند گفت: این سند حاوی ۴۵۰ قلم داده اصلی کشور و زیربنای تبادل و تعامل داده‌ای و ذخیره‌سازی اطلاعات استناد پذیر نظام اداری است که همراه با ۷۰ استاندارد و نحوه نگهداری و تبادل اطلاعات است.