fa-IR
ضرورت شناخت فناوری اینترنت اشیا توسط روابط عمومی‌ها
در دوازدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک مطرح شد؛

ضرورت شناخت فناوری اینترنت اشیا توسط روابط عمومی‌ها

مدرس دانشگاه سوره گفت: شناخت فناوری اینترنت اشیاء و مهیا شدن برای به‌کارگیری آن، یک ضرورت ویژه برای روابط عمومی‌های کشور به‌حساب می‌آید.

مریم سلیمی در دوازدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با ارائه مقاله «روابط عمومی و اینترنت اشیاء در منظر آینده» و با تأکید بر تأثیر اینترنت اشیا و دگرگونی بسیاری از حوزه‌ها متأثر از آن گفت: مشاغل بسیاری در آینده دچار زوال و از سویی مشاغل جدیدی شکل خواهند گرفت که از این جمله مدیر ارشد اینترنت اشیا، طراحان اینترنت اشیاء و کد نویسان هستند.

وی با بیان اینکه مهارت‌های بسیاری در عصر اینترنت اشیا نیاز هست که ازجمله آن‌ها می‌توان به هوش تجاری، امنیت اطلاعات، توسعه نرم‌افزارهای تلفن همراه، مهندسی سخت‌افزار، شبکه و... اشاره کرد، گفت: انقلاب صنعتی چهارم نه‌تنها حوزه صنعت که بسیاری از حوزه‌ها را تأثیر قرار داده است. ۹ تکنولوژی کلیدی، پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم را تشکیل می‌دهند که ازجمله آن‌ها «اینترنت اشیا» است.

سلیمی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای جهان، اینترنت اشیا موردتوجه جدی قرارگرفته و به انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم در این حوزه اقدام شده به‌طوری‌که برخی کشورها از آن به‌عنوان محرک اقتصادی خود نام‌برده‌اند. ایران نیز ازجمله کشورهایی است که قدم در این مسیر قرار داده است.

وی افزود: اینترنت اشیا می‌تواند از نقش شایانی در حوزه‌هایی همچون سلامت الکترونیک، پزشکی، شهر هوشمند، خانه هوشمند، امنیت شهری، خدمات خودرویی، مدیریت هوشمند انرژی، تدارکات هوشمند، مانیتورینگ محیطی، بانکداری، بیمه، نظامی و... برخوردار باشد که در کنار مزایای بسیار، این حوزه با چالش‌هایی ازجمله چالش‌های امنیتی روبرو است.

مدرس دانشگاه سوره اضافه کرد: چالش‌ها و فرصت‌های ارتباطی متفاوت، یک تیم روابط عمومی اینترنت اشیا باتجربه بالا را طلب می‌کند. ازجمله انتظاراتی که در این دوران از رهبران روابط عمومی به مشاوران کلیدی سازمان می‌رود، انجام پژوهش‌هایی درباره اینترنت اشیا و چگونگی تغییر روش مصرف و ارائه محتوا توسط ذی‌نفعان و انتقال نتایج تحقیقات به گروه‌های درون‌سازمانی در دپارتمان‌های سیاست‌گذاری/ مدیریت، بازاریابی، فناوری اطلاعات، مالی، تولید و توسعه محصول است.
وی افزود: علاوه بر این، روابط عمومی‌ها باید کمک کنند تا مشتریانشان چگونگی تأثیرگذاری اینترنت اشیا بر کسب‌وکار خود را درک کنند. در آینده سؤالات بسیاری در این حوزه از سوی مشتریان مطرح خواهد شد و روابط عمومی‌ها باید خود را آماده آن نمایند.

این کارشناس حوزه ارتباطی گفت: آینده از آن اینترنت اشیا و اینترنت همه اشیا بوده و نه‌تنها روابط عمومی‌ها باید خود را آماده ورود به آن کنند بلکه باید ضمن آماده‌سازی مشتریان و مخاطبان خود برای این مواجهه، به ارتقای محصولات و خدماتشان بپردازند.

به گفته وی، روابط عمومی‌ها در چنین شرایطی ضمن رصد نیازها مبتنی بر داده‌ها و پاسخگویی به آن‌ها، باید به کشف فرصت‌های طلایی ارتباطی و تعاملی پیش روی خود ناشی از قابلیت‌های اینترنت اشیا بپردازند. شناسایی چالش‌های این حوزه و تلاش برای تدوین قوانین برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان و پایبندی به این قوانین و نیز اطلاع از قوانین متعدد حاکم بر اینترنت اشیا، از دیگر الزامات در این حوزه است.

وی تأکید کرد: با توجه به ورود ایران به حوزه اینترنت اشیا، شناخت این حوزه و مهیا شدن برای آن، یک ضرورت به‌ویژه برای روابط عمومی‌های کشور است. ورود اینترنت اشیا و نیز علم داده‌ها و دیتا ژورنالیسم به حوزه آکادمیک به‌ویژه حوزه‌های ارتباطی، در این مسیر راهگشاست.