fa-IR

برگزاری سومین نشست هم‌اندیشی دولت و زنان کارآفرین

۳۵۵.۱۳MB سومین نشست هم‌اندیشی دولت و زنان کارآفرین

سومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات با حضور زنان کارآفرین و طرح چالش‌ها و مسایل آنان برگزار شد.

سومین نشست هم‌اندیشی دولت و کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات با حضور زنان کارآفرین و جمعی از معاونان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ایران، یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در در دفتر وزیر ارتباطات و فناوری برگزار شد.



این نشست با حضور مقامات و مدیران دولتی زیر برگزار شد:
پروانه مافی، نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی
زهرا ساعی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی

نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران

مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

رضا باقری اصل، معاون دولت الکترونیک

خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران

شهلا اصولی، رییس مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا


جمعی از زنان فعال در بخش خصوصی حوزه فناوری‌اطلاعات نیز به نمایندگی از صنف کسب‌وکارهای دیجیتالی نیز در این نشست حضور داشتند.
غزل رفیع جمال (بنیان‌گذار آتی‌دخت)

عاطفه داوریان (بازارتچه)

نغمه عقیلی (استاد سلام )

حمیده آخوندان (تریپ باما)

فرناز ولوی (ایزی‌پز)

مهکامه مسقطی (چند)

نادیا محسن‌پور (چارق)

راضیه بیات (اینستاچاپ)

لاله آیروش (شیرینو)

نسیم کشاورز (یومی‌خانه)

سادینا آبایی (سیمرغ‌سامانه)

علی ترقی‌جاه (رییس هیات مدیره همنوا)



تلاش برای شتاب بیشتر در توسعه کسب‌وکارهای نوپا

رضا باقری‌اصل، معاون دولت الکترونیک در ابتدای نشست با ارایه توضیح‌هایی درباره پهنای باند و برنامه‌هایی که در حوزه آی‌سی‌تی انجام شده، اظهار کرد: شبکه دسترسی در حوزه داخلی ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود که در حال حاضر به شبکه‌ای در حدود ۱۰ هزار گیگابیت بر ثانیه ارتقا پیدا کرده است و در حوزه بین‌الملل نیز شاهد پهنای باند بیش از ۶۰۰ گیگابیت بر ثانیه هستیم؛ ظرفیتی را برای فعالیت‌های حوزه‌های آی‌سی‌تی فراهم کرده تا بسیاری از کسب‌وکارها که تاکنون توجیه نداشت، توجیه اقتصادی و فنی پیدا کنند. بیش از ۴۴ میلیون گوشی هوشمند در دست مردم است و براساس اطلاعات مرکز آمار از ابتدای دولت یازدهم، ظرفیت نفوذ اینترنت که حدود ۱۱ یا ۱۳ درصد که اعلام شده بود، به ۶۱ درصد رسیده است. همچنین براساس آخرین آماری که اپراتورها ارایه می‌کنند، بیش از ۱۰ میلیون نفر از اپراتور ثابت استفاده می‌کنند و بیش از ۴۰ میلیون نفر دسترسی، مبتنی بر فنّاوری‌های 3G و 4G دارند.
او افزود: این‌ها ظرفیتی ایجاد کرده است تا انواع و اقسام کسب‌وکارها توجیه پیدا کند و امکان حضور و بلوغ در بستر شبکه ملی اطلاعات کشور داشته باشند. بخشی از این، زیرساخت و سرمایه‌گذاری دولت و فعالیت اپراتورهای ارتباطی در این حوزه بوده و بخشی از آن را هم کسب‌وکارها به انجام رسانده‌اند تا کیفیت زندگی مردم نسبت به ۳ سال گذشته به‌صورت متفاوتی تغییر کند.

البته فاصله ما به‌واسطه یک تعلل شاید نزدیک به ۱۰ ساله با این حوزه در بخش بین-المللی بسیار بالاست و تلقی من این است بتوانیم این فاصله را با این سرمایه‌گذاری‌ و توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد، با سرویس‌هایی که در حوزه بومی ارایه می‌شود و قابلیت‌هایی که در نسل جوان ما به‌ویژه بانوانی که در این حوزه فعال هستند، جبران کنیم.

پیش از نوروز به پیشنهاد محمود واعظی، وزیر ارتباطات و دستور هیات وزیران، جلسه‌ای با کسب‌وکارهای نوپا داشتیم که در این جلسه اعضای هیات وزیران هم حضور داشتند.

علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رییس‌جمهوری، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین نمایندگان وزارت اقتصاد از حاضران در نشست قبلی بودند که در آن، بسیاری از مسایل کسب‌وکارهای نوپا مطرح و بررسی شد و در ادامه، نقشه راهی برای ادامه کار پیش روی اعضای هیات وزیران گذاشتند؛ برخی تصور کردند این جلسه‌ها به خاطر بسته‌ شدن اسنپ و تپسی است اما تلاش این بود تا ادامه کار و فرآیند توسعه کسب‌وکارهای نوپا با شتاب بیشتری دنبال شود.

۲۰ مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپا که زیرمجموعه وزارت ارتباطات است، در ماه جاری افتتاح می‌شود و در کنار آن، ظرفیت‌های پست، پست‌بانک که بانک تخصصی این حوزه است، به کمک این فعالیت‌ها می‌آید. شبیه به پست‌بانک در بسیاری از کشورها مانند آلمان وجود دارد که بانکداری خرد و حوزه روستاها، همین‌طور مراکز کم‌برخوردار را انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد پکیج کاملی برای کسب‌وکارهای نوپا در وزارت ارتباطات وجود دارد و با هدایت مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ظرفیت‌هایی که امیرحسین دوایی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات برای ما فراهم کردند، بتوانیم در خدمت کسب‌وکارهای نوپا باشیم و بتوانیم زیرساختی برای آن‌ها فراهم کنیم. سهمی از اقتصاد که بر عهده آی‌سی‌تی گذاشته شده است، قبلاً دو و نیم درصد بود که امیدواریم در برنامه ششم به ۵ درصد برسد،‌ بر همین اساس جلسه‌ای که امروز با حضور ظرفیت بالقوه بانوانی است که در این حوزه فعال هستند و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت بهتر برخوردار شویم و کشور را به سمت اهدافی که در این حوزه ترسیم شده است برسانیم.



حجم بازار در بخش آی‌سی‌تی به شدت در حال رشد است

مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه گفت: با توجه به اعتقاد دولت به این‌که آی‌سی‌تی مهم‌ترین زیرساخت توسعه و موتور توسعه است، اولین قانونی که در این دولت تصویب شد، مربوط به وزارت ارتباطات بود تا درآمدهای بخش در راستای توسعه بخش قرار بگیرد. در این سال‌ها دولت، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش دولتی انجام داده و ۴ برابر آن یعنی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری کرده است؛ یعنی یک مصوبه مجلس توانست تحولی جدی در بخش ارتباطات ایجاد کند، مصوبه دوم که از مجلس گرفتیم در راستای اساسنامه پست است. چند سال اساسنامه پست بلاتکلیف بود که آن هم با کمک مجلس تصویب شد و امسال شاهد دو اپراتور پستی در کشور خواهیم بود.

براری افزود: پست، بازار بزرگی دارد، جالب است که در آلمان با جمعیتی ۸۰ میلیونی، شبیه کشور ما، درآمد پست دولتی آلمان ۶۰ میلیارد دلار است در حالی‌که درآمد پست کشور ما ۲۵۰ میلیون دلار. اگر به دلار حساب کنیم، یعنی درآمد پست آلمان ۴۰ برابر از درآمد پست ما بیشتر است؛ بنابراین بازار پست بازاری بزرگ و جدی است که امیدواریم با توجه به جابه‌جایی پارسل و مرسوله صنعت پست هم در کشور ما پیشرفت کند، همین مساله مشخص می‌کند که مجلس چقدر موقعیت استراتژیکی دارد.

در این جلسه با حضور پروانه مافی، نماینده مجلس که در حوزه کارآفرینی تحصیل کرده‌ است، موانع کسب‌وکار جدید را با همفکری و هم‌اندیشی بررسی می‌کنیم. او از ابتدای مجلس تلاش کرد نشستی با شرکت‌های کسب‌وکارهای جدید داشته باشیم و بتوانیم در رفع موانعی که در این بخش وجود دارد، کمک کنیم.

دو اتفاق مثبت در این بخش در حال رخ دادن است، نخست اینکه حجم بازار در بخش ما به شدت در حال رشد است، یعنی پیش‌بینی ما این است که در برنامه ششم توسعه حجم بازار ما رشد ۳ برابری می‌کند یعنی از ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، به این معنا که سهم آی‌سی‌تی در سبد هزینه خانوارها به شدت رشد می-کند. اتفاق دوم این‌که بازار و اقتصاد ما از یک اقتصاد شبکه‌ای و کارخانه‌ای به یک اقتصاد مردمی تبدیل می‌شود، مانند هر کدام از بانوان حاضر در این نشست که با نوآوری و کارآفرینی توانستند شرکتی ایجاد و خلق ثروت کنند.

دانشگاه‌ها محل خلق ثروت هستند

براری با اشاره به آماری از رشد فعالیت‌های دیجی‌کالا، اسنپ و  تپسی بیان کرد: به عنوان مثال امروزه اگر دانشگاه استنفورد ادعا می‌کند قطب دهم اقتصاد دنیاست، دانشگاه ام‌آی‌تی، قطب یازدهم اقتصاد دنیاست، ایران قطب هفدهم اقتصاد دنیاست. دانشگاه استنفورد افتخار می‌کند بیش از ۲۳ هزار فارغ‌التحصیل دارد که بیش از ۵ میلیون اشتغال ایجاد کرده و بیش از ۲ هزار میلیارد دلار در سال گذشته با این شرکت‌ها خلق ثروت شده است، یعنی امروزه دانشگاه‌ها مرکز خلق ثروت هستند به واسطه اینکه دانشگاه نسل چهارم، دانشگاهی است مبتنی بر کارآفرینی و نوآفرینی که برندهای اول دنیا کسانی هستند که توسط افراد خلق ثروت کرده‌اند.

براساس گزارش مرکز کسب‌وکارهای نوپای فاوا، در سال ۹۴ اولین هدف این بود که دانشگاه را به مرکز توسعه کسب‌وکار تبدیل کنیم، چون شخص در محیط دانشگاه آرامش فکر دارد و می‌تواند نوآفرینی کند و نوآوری داشته باشد.

او افزود: در سال ۹۳، ۱۴ رویداد کارآفرینی در تهران برگزار شده است، اما سال گذشته با کمک مرکز کسب‌وکارهای نوپا بیش از هزار رویداد کارآفرینی در دانشگاه‌ها برگزار شده و جالب این‌که بیش از ۵۷ درصد این برنامه‌ها در استان‌های دیگر برگزار شده است. خسرو سلجوقی، قایم‌مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارش داد که در طول یک‌سال‌ونیم، ۱۲۰هزار اپلیکیشن در کشور ما نوشته شده و در ترکیه که هم‌جمعیت با ماست، بیش از ۷۵ هزار اپلیکیشن نوشته شده است. تلاش ما این است که تولید اپلیکیشن و توسعه کسب‌وکارها در کشور سرعت بیشتری بگیرد، اما این کسب‌وکارها با قوانین و مقرارت دست و پاگیر مواجه‌اند، و وقتی اپلیکیشن می‌خواهد وارد بازار شود، انتظار دارند که بخش دولتی به آن‌ها کمک کند، اما قوانینی وضع شده که جلوی توسعه آن‌ها را گرفته است.



بدون مداخله در کار بخش خصوصی به ایجاد اشتغال کمک می‌کنیم
شهلا اصولی، مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیک و مسیول مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در این نشست گفت: همان‌طور که از نام مرکز مشخص است، مرکزی ایجاد کردیم تا برای کمک به کسب‌وکارهایی که می‌خواهند از ابزار آی‌تی برای توسعه کسب‌وکار خودشان استفاده کنند، سازوکاری ایجاد کنیم ـ ایجاد اشتغال جزو وظایف ذاتی وزارت ارتباطات نیست ولی از آنجایی که فناوری اطلاعات پیشران توسعه است تلاش کردیم به ایجاد اشتغال کمک کنیم ـ آن‌چه ما انجام می‌دهیم، مداخله در کار بخش خصوصی نیست، بلکه بحث توانمندسازی و تسهیل‌گری است. در زمینه توانمندسازی بر آموزش تمرکز کردیم و پلت-فرمی آماده شد که به‌صورت رایگان یکسری دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین برای استفاده همه تدوین کرده است، دوره‌هایی که توسط بخش خصوصی ارایه نمی‌شود، در واقع دوره‌های مقدماتی است، همه این دوره‌ها را به صورت مولتی‌مدیا تهیه کردیم و همه قابلیت دانلود دارند و در دسترس همگان است.
تمامی کارهایی که در مرکز انجام دادیم براساس همفکری‌ای بوده که با اعضای اکوسیستم کارآفرینی انجام شده است؛ از آن‌ها کمک گرفتیم، مرکز را طراحی کردیم، مطالعات میدانی انجام دادیم، کشورهای دیگر را مطالعه کردیم که دولت‌هایشان چه کردند با حداقل مداخله و حداکثر کمک.
هدف دیگری که دنبال می‌کردیم این بود که در بررسی‌ها متوجه شدیم، اعضای اکوسیستم کارآفرینی همدیگر را نمی‌شناسند و هر کدام به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، بنابراین پلت‌فرمی ایجاد کردیم تا اعضای اکوسیستم بتوانند همدیگر را ببینند. اعضا، اعم از صاحبان ایده، متخصصان، مربیان، سرمایه‌گذاران، سازمان‌های درونی، منابع شتاب-دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها، می‌توانند در این پلت‌فرم خودشان را معرفی و پروفایل ایجاد کنند و این امکان وجود دارد که بتوانند به یکدیگر درخواست همکاری بدهند.
در حال حاضر، بزرگترین دیتابیس استارت‌آپ‌های کشور را در مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا داریم که  ۱۱۳۷ استارت‌آپ در این پلت‌فرم ثبت‌نام کرده‌اند، تمام این استارت‌آپ‌ها هم تایید‌شده هستند، یعنی با آن‌ها تماس گرفته شده است و از وجود آن‌ها اطمینان داریم. این پلت‌فرم در اختیار همه است. ما در مرکز توانمندسازی، پوشش اخبار و تمام رویدادهایی را که در این حوزه انجام می‌شود، داریم. بعد از اینکه ما این پلت‌فرم را ایجاد کردیم جاهای دیگر هم از ما الگو گرفتند. تمام رویدادهای کارآفرینی کشور را شناسایی می‌کنیم و خودشان هم بعضاً به ما اطلاع می‌دهند و اطلاعاتش را قرار می‌دهیم تا کسانی که پیگیر هستند در این رویدادها شرکت کنند. کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و پس از آن، کل محتوا را در پلت‌فرم منتشر می‌کنیم که قابلیت دانلود دارد، تمام خدمات ما رایگان است، چرا که به‌دنبال توانمندسازی اعضای اکوسیستم کارآفرینی هستیم.

اصولی گفت: مهمترین خدمتی که در این مرکز ارایه می‌شود، خدمات مشاوره است، ما به هر کسی که درخواست کند در حوزه‌های حقوقی، قوانین و مقررات، طراحی کسب‌وکار و مشاوره‌های فنی، مشاوره تخصصی می‌دهیم که این خدمات هم رایگان است و حتی می‌تواند به صورت تلفنی باشد. براساس دستور وزیر ارتباطات، در سراسر ایران، واحدهای استانی ایجاد می‌شود تا اعضای اکوسیستم کارآفرینی در هر استان دور جمع شوند و بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند، از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند و به جوان‌ها کمک کنند تا بتوانند کسب‌وکار خودشان را ایجاد کنند.

اصولی در پایان سخنانش افزود: قطعاً تا پایان سال ۹۶، ۲۰ واحد استانی ما فعال خواهد شد و خدمات حضوری در آن‌ها ارایه می‌شود، به عنوان خدمات مشاوره یا برای برگزاری رویدادها به آن‌ها کمک می‌شود، ولی مواردی هم وجود دارد که نیازی به حضور نیست مانند دوره‌های آموزشی که هر کسی خواست می‌تواند مراجعه و استفاده کند.



دولت در تهیه دیتابیس به استارت‌آپ‌ها کمک کند

غزل رفیع‌جمال، بنیان‌گذار طرح آتی‌دخت در این نشست با معرفی کسب‌وکارشان که فروشگاهی اینترنتی برای فروش صنایع دستی تولید شده توسط خانم‌های ایرانی است، اظهار کرد: موانع و مشکلاتی در آغاز کار داشتیم که پس از آن آتی‌دخت سعی می‌کند علاوه‌بر فروش محصولات، خدمات و سرویس‌هایی را نیز به مشتری‌هایش ارایه کند و بفروشد. ما یک طرح استارت‌آپی از سوی دانشگاه بودیم و شروع به کار کردیم که با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شدیم، یکی از آن‌ها این بود که برای هر طرح استارت‌آپی ثبت دانش‌بنیان می‌تواند یک امتیاز باشد و جزو علاقه‌های هر طرح استارت‌آپی است که بتواند دانش‌بنیان ثبت شود، متاسفانه به‌دلیل بروکراسی در دو سال و نیم گذشته که گروه ما شروع به کار کرده است، هنوز موفق به ثبت دانش‌بنیان طرح نشده‌ایم.

از مسایل دیگری که وجود داشت، با توجه به اینکه طرح ما در مورد صنایع دستی است و تعداد خانم‌های هنرمند که صنایع دستی در سطح ایران کار می‌کنند، بسیار زیاد است، جمع‌آوری این دیتا برای ما کار بسیار سختی بود و انرژی زیادی از گروه گرفت که باعث شد از خیلی کارها عقب بمانیم، چون هر چه ما صنایع دستی را بهتر بشناسیم و بتوانیم کسانی را که بهتر تولید می‌کنند، بهتر فیلتر کنیم، می‌توانیم خدمات و محصولات بهتری در اختیار مشتری بگذاریم، برای همین فکر می‌کنم اگر در این زمینه به ما یک کمکی شود این دیتا‌بیس از طرف افراد دولتی که صنایع دستی کار می‌کنند، پروفایل یا اطلاعاتی در اختیار ما بگذارند که ما برای به دست آوردن اطلاعات و دسترسی به آن‌ها بتوانیم راحت‌تر فعالیت کنیم و زمان کمتری را هدر بدهیم.

یکی دیگر، مسایل حقوقی و مشکل در برخورد با موانع ارگان‌ها بود که هم به خاطر ناآشنایی ما، به خاطر اینکه کارآفرین جوان هستم و دو سه سال است این کار را شروع کرده‌ام، این عدم همکاری و ماجرای بروکراسی آنقدر کار را برای ما سخت کرد و سرعت کار را پایین آورد که ما نتوانستیم آن بازخوردی که می‌خواهیم بگیریم و انرژی ما را گرفت.



معافیت سربازی برای فعالان کسب‌وکارها

عاطفه داوریان که از اصفهان آمده بود، بنیان‌گذار وب‌سایت بازارچه، اولین اپلیکیشن بازار دست‌سازه‌های هنری در ایران است که از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. او به چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو بوده است، اشاره کرد و گفت: ؛ ما یک تیم ۴ نفره هستیم، ۳ نفر از اعضای تیم آقایان هستند، الان مدرک فو‌ق‌لیسانس هم گرفتند تا سربازی نروند ولی الان متاسفانه دارند به دام سربازی می‌افتند و تلاش کردیم دانش-بنیان شویم و از این طرح‌ها استفاده کنیم، بتوانیم این طرح را با قوت بیشتر ادامه بدهیم ولی در مرکز تخصصی هنر، جزو شرکت‌های رشد مرکز علمی تحقیقاتی هستیم.
الان بازارچه، سومین ورژن خودش را وارد بازار کرده، بیش از هزار هنرمند در بازارچه فروشگاه خودشان را ساختند، بیش از ۸ هزار محصول دست‌ساز هنری در بازارچه قرار دارد. ما در مسابقه ملی ایران‌ساخت مقام سوم جشنواره را کسب کردیم ولی متاسفانه جایزه و حمایتی که از این جشنواره انتظار می‌رفت، اتفاق نیفتاد و آن یک میلیونی که به ما دادند بهتر بود نمی‌دادند. من انتظار حمایت بیشتری از این کسب‌وکارها دارم. در بازارچه تلاش می‌کنیم از بانوان و کسانی که مشاغل خانگی دارند و وسایل دست‌ساز در خانه تولید می‌کنند و از طریق پلت‌فرم ما فروش دارند، حمایت کنیم و با درصد خیلی پایین این سیستم را برای آن‌ها راه‌اندازی کردیم، به طوری عملا رایگان این کار را انجام می‌دهند ولی من دوست دارم از کالای ایرانی حمایت کنم چون واقعاً کالای ایرانی به فروش می‌رسانیم.
اگر وب‌سایتی ایجاد کنم که محصولات چینی و خارجی را بفروشم سودش بیشتر از این خواهد بود، در حالی‌که انتظار دارم از من بیشتر حمایت شود، چه از لحاظ بودجه‌ای، چه از لحاظ مراحل اداری و چه بحث مالیات.
بحث سربازی هم برای همکاران ما وجود دارد و اگر کسانی که با من کار می‌کنند به نوعی معاف شوند در هر حالتی امریه یا هر حالت دیگری و اگر بودجه‌ای اختصاصی به کار ما تعلق بگیرد می‌توانیم با مشاغل خانگی و هنرمندانی که واقعاً استقبال می‌کنند کسب‌وکار بزرگتری شکل دهیم.
مریم محمدی که استارت‌آپ کیف پولی شخصی نیو را از دو سال و نیم گذشته فعال کرده است، در این نشست اظهار کرد: الان شرکت ما دانش‌بنیان است و در مرحله رشد هستیم. ما با دو نفر شروع کردیم الان ۸ نفر هستیم. در حال حاضر درآمد نداریم و سرمایه‌گذاری کردیم.

نغمه عقیلی که در سایتش هر کسی در هر کجای ایران هر چیزی تدریس می‌کند، در این نشست گفت: در استاد سلام، ۱۴۵۰۰ معلم فعال هستند. خیلی اهل انتظار هم نیستم، دانش‌بنیان هم نشدیم، یعنی خواستیم ولی فعلاً نشده است. ما یک پلت‌فرم هستیم که در این پلت‌فرم که یک معلم به جای آگهی زدن روی دیوار برای تدریس می تواند از طریق سایت ما اقدام کند، و استاد و شاگرد از روی سایت همدیگر را پیدا می‌کنند.

مشکلات زنان کارآفرین بیشتر است
حمیده آخوندان، استارت‌آپ تریپ باما را بیش از دو سال است که شروع کرده، او به مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو بوده است، اشاره کرد و گفت: مانند دیگر گروه‌ها با مسایل و مشکلات متعددی از جمله نگرانی‌های شروع یک کار، تاسیس یک شرکت، بیمه و مالیات مواجه بودیم و به همین دلیل جرات پیدا نکردیم به‌صورت جدی وارد بازار شویم.
فکر می‌کنم برای خانم‌ها این مساله چند برابر است، نگاه‌ها به خانم‌ها چند برابر است، همه منتظر اشتباه‌شان هستند و مدام این را هم به آن‌ها می‌گویند، الان شرایط اقتصادی کشور طوری است که از بزرگ تا کوچک نمی‌دانند چه باید بکنند ولی به ما که می‌رسد همه چیز بر عهده ما می‌افتد.



مشکل دانش‌بنیان شدن وکد اقتصادی را نتوانستم حل کنم
فرناز ولوی از استارت‌آپ ایزی‌پز که در زمینه غذا و آشپزی کار می‌کند، در این نشست گفت: قصد داریم با تامین‌کنندگان اصلی به‌خصوص در حوزه کشاورزی و مواد غذایی ارگانیک کار کنیم تا بتوانیم مواد را مستقیم و با قیمت‌های مناسب به دست مصرف‌کننده برسانیم ، الان سبزیجات ارگانیک یا سالم در جاهای خاص پیدا می‌شود. معضل بزرگی ما فعالیت در پوشش دانش‌بنیان است،  در کار ما، حضور در مکان‌های اداری ممکن نیست، چون به مکانی برای آشپزی، بسته‌بندی و یک تیم اداری نیاز داریم، داشتن چنین جایی دشوار است. از طرف دیگر با قانون جدیدی که در دارایی تنظیم شده است داشتن کد اقتصادی نیاز به سند اداری دارد و فقط با کد اقتصادی می‌توانید دانش‌بنیان شوید، و بعد از دانش‌بنیان شدن می‌توانید سند مصنوعی داشته باشید. این حلقه خیلی خاصی است که نمی‌دانم کدام بخش به این کار می‌پردازد. ما می‌خواهیم بخش مالیاتی تحت پوشش دانش‌بنیان باشد، و از امکانات دانش‌بنیان بودن استفاده کنیم ولی به دلیل مشکلاتی که عنوان شد هنوز موفق نشدیم.
دومین موضوع، موضوع مجوزهاست، من دارم به افراد گوشت و سبزیجات می‌دهم، حتی نمک و فلفل، روغن ارسال می‌کنیم به دنبال این هستیم که بتوانیم مجوز داشته باشیم اما چون بیزینس، بیزینس مالی است هیچ سازمانی به ما کمک نمی‌کند که از کجا مجوز بگیریم تا بتوانیم کسانی که از ما خرید می‌کنند مطمین باشند، در حالی که تمام آیتم‌ها را رعایت می‌کنم و تمام استانداردهایی که باید در یک رستوران باشد، انجام می‌شود. چک‌لیست را گرفتم و انجام دادم، همه آن چیزی که باید در بسته‌بندی باشد رعایت کردم ولی هیچ نهادی نمی‌گوید من کجا باید بروم. به دارو و غذا رفتم گفتند در سایت غذا، سرویس در فروشگاه‌ها و در قفسه‌ها قرار گرفته است، مجوز دارو غذا می-خواهند شما باید بروید صنف، صنف هم شناسایی نمی‌کند.
مشکل بیمه هم از دیگر مشکلات ماست مثلا برای ۱۰ نفر، باید ۶ تا ۷ میلیون حق بیمه پرداخت شود و این برای ما که تازه شروع به کار کردیم واقعاً سخت است، در حالی که می‌توانم اشتغال‌زایی بالایی در زمینه بسته‌بندی یا زمینه‌های دیگر ایجاد کنم ولی این موضوعات و حاشیه‌های هزینه‌ای که وجود دارد اذیت‌کننده است.



رسانه، کسب‌وکارهای کوچک را معرفی کند

مهکامه مسقاطی از استارت‌آپ چند که یک سرویس آنلاین تبلیغات است، توضیح داد: از دردسرهای کسب‌وکارهای آنلاین و کارآفرینی، سرمایه‌گذاری‌های شخصی کلانی است که خیلی ریسک‌پذیر است و درخواست‌هایی هم داریم، یکی از مشکلاتی که داریم هزینه‌های بالای استارت‌آپ‌هاست، حتی اگر خیلی کوچک هم باشد، هزینه‌هایش بسیار بالاست. از مسیولان انتظار داریم تسهیلات فقط به صورت سرمایه‌گذاری نباشد به این شکل باشد ما حداقل در رسانه‌ها بتوانیم معرفی بشویم، کاربران بیشتری ما را خواهند شناخت و راحت‌تر به نتیجه برسیم. از ابتدا دغدغه و هدف ما ملحق شدن به بازار بود و این معادله، معادله دو سر بُرد است هم برای کسب‌وکارها و هم برای مصرف‌کنندگان.
یک مورد دیگر هم این‌که درخواستی که از جامعه کاربری بانوان داشتم این است که تسهیلاتی فراهم شود که بتوانند به صورت آکادمیک دوره‌های کسب‌وکار و کارآفرینی را بگذارند که این درصد ریسک پایین‌تر بیاید و بتوانند موفق‌تر شوند.

هزینه بالای رسانه‌ها برای تبلیغات و مشکل در پاسخگویی به درخواست‌های خارجی

نادیا محسن‌پور، استارت‌آپ چارق، بازاری است برای هنرمندان دست‌ساز و کسانی که به هنرهای دست‌ساز علاقه دارند. ما در پروسه ثبت شرکت هستیم، چارق در حال حاضر خوب پیش رفته است و  تقاضاهای خوبی هم داشتیم، یکی از مشکلات ما ارسال تقاضا‌های خارجی است. ما مشتریان خارجی داریم که برای انتقال آنلاین حسابی ندارند، چون این کالاها متقاضی زیادی در خارج از کشور دارند، یک شرکت بازرگانی در استرالیا مشتاق است نمایندگی ما را داشته باشند، ولی بحث انبار و انبارداری این کالاها وجود دارد و ما مشکل تسهیلات داریم. مشکل دیگر بحث رسانه‌ای شدن مارکتینگ و تبلیغات ما است، از طرف رسانه‌های داخلی حمایتی صورت نمی گیرد، مثلا برنامه خانه مهر برای معرفی ما هزینه‌ای سرسام‌آور پیشنهاد می‌دهند درحالی که از شبکه‌های خارجی با نصف این هزینه این کار را انجام می‌دهند.
به دلیل اینکه در شهر مشهد هستیم،می‌خواهیم در یکسری صنایع دستی خاص مانند بحث سنگ وارد شویم و طبق تقاضاهایی که پیش آمده در بحث مواد اولیه برای هنرمندانی که می‌خواهند این کار را انجام بدهند، مشکل داریم.

حمایت‌ها در حد حرف باقی مانده است
راضیه بیات از اینستاچاپ، به مساله دانش‌بنیان بودن استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: از مشکلات ما هم بحث دانش‌بنیان بودن است، بحث بودجه و تسهیلاتی است که برای سرور و بحث پهنای باند نیاز داریم، چون علاوه بر چاپ عکس، سرویس پردازش تصویر هم انجام می‌دهیم. در همایش‌ها و مسابقاتی شرکت کردیم در اولین دوره تجاری‌سازی که دانشگاه تهران برگزار کرد اول شدیم، هم‌آفرینی همراه اول، سوم شدیم، جزو ۱۰ استارت‌آپ برتر الکامپ بودیم که از طرف نظام صنفی در سبیت آلمان شرکت کردیم و بازخوردهای بسیار خوبی گرفتیم، بخصوص برای ارایه سرویس‌مان به اروپا امیدوارتر شدیم. با این حال بعد از برگزاری همایش‌ها و مسابقات هیچ حمایتی اتفاق نمی‌افتد و وقتی پیگیری می‌کنیم به بعد موکول می‌کنند که عملاً هیچ اتفاقی نمی‌افتد. مورد دیگر برداشتن بروکراسی‌ها برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا است، انرژی‌ای که صرف ثبت رسمی یک استارت‌آپ می‌شود اگر صرف معرفی آن و گسترش بازار می‌شد، موفق‌ بیشتری برای آن استارت‌آپ به همراه داشت.

مهاجرت به خاطر استارت‌آپ و مشکلات بیمه کارکنان
لاله آیروش از موسسان استارت‌آپ شرینو با اشاره به این ‌که برای گسترش کارش مجبور شده از شیراز به تهران بیاید، گفت: ما یک تیم شیرازی هستیم، ولی به خاطر تمرکزی که در تهران وجود دارد، مجبور شدیم جابه‌جا شویم و الان یکسال و نیم است در تهران هستیم. تیم ما ۸ نفر است و بخشی از تیم همچنان در شیراز است. شرکت ما به عنوان دانش‌بنیان صنعتی ثبت شده است، ما با هر سختی‌ای توانستیم کار را پیش ببریم ولی انتظار داریم تمرکز از تهران کم شود.
در شیراز دو بار تیم تشکیل دادیم که بتوانیم کار را انجام بدهیم ولی بحث آی‌تی در شیراز خیلی ضعیف بود، از مشکلات مهم ما بحث نیروهای تخصصی و بحث جذب سرمایه بود، از طرفی ما نیاز به احیای بانکی برای پرداخت‌مان داشتیم و برای صحبت با مدیریت بانک‌ها، بانک ملی و شرکت خدمات انفورماتیک باید به تهران می آمدیم تا بتوانیم وضعیت بهتری ایجاد کنیم که فعلاً در مرحله صفر است.
به دلیل هزینه ها مجبور شدیم که تیم را به دو بخش تقسیم کنیم و جز من و همسرم بقیه گروه را به شیراز بفرستیم، نیروی تخصصی در شیراز کم است، و ما اینجا هنوز مشکل نیرو داریم، نیرو به سختی پیدا می‌شود، بحث حقوق‌های بالا و متعهد بودن آنهاست و اینکه شرکت‌های بزرگ زیاد هستند و پیشنهادات و مزایا خیلی بالاست، به سختی توانستیم دو نیرو در شیراز بگیریم که باز نتوانستند کار را پیش ببرند.
مشکل دیگری که وجود دارد هر کسب‌وکاری را با نمونه خارجی‌اش مقایسه می‌کنند، اول نگاه می‌کنند نمونه خارجی که وجود دارد موفق بوده یا نه، بعد کار شما را محک می‌زنند و وقتی نمونه خارجی وجود نداشته باشد صبر می‌کنند تا شما پیش بروید، ما برای سرمایه اینجا صحبت کردیم ابتدا گفتند اپلیکیشن، بعد گفتند کاربر جذب کنید، بعد گفتند بروید خریدتان را فعال کنید، چون کار جدید است ریسک بالا است و کسی حاضر نیست ریسک کند مثلا ما در نمایشگاه بودیم و سرمایه‌گذار می‌گفت می‌خواهم سرمایه ۳ ماهه بازگردد.
یک بخش دیگر بحث فرهنگ‌سازی است. چون کسب‌وکار ما جدید است باید جا بیفتد، در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، قابلیت خرید وجود ندارد شرینو این قابلیت را دارد که از پایه برای خرید طراحی شده است و کار را برای کاربر راحت می-کند، هم در فضای شبکه اجتماعی تعاملات وجود دارد و هم اینکه کمک می‌کند به فروشگاه‌ها کوچک و متوسط، حتی فروشگاه‌های جنوب کشور که همه معرفی شوند و بهتر دیده شوند و بتوانند با فروشگاه‌های بزرگتر رقابت کنند.
مشکل بعدی ما بحث بیمه است برای گروهی که در شیراز هستند، مشکل پیدا کردیم می‌گویند باید حتماً یک نمایندگی در شیراز بگذارید، حتی برای دانش‌بنیان شدن مشکلی نداشتیم ولی برای بیمه مشکل داریم، جزو قوانین است برای آن‌ها که در شهرهای دیگر دورکاری می‌کنند ولی بیمه می‌گویند باید در شرکت به صورت فیزیکی حضور داشته باشند.

نسیم کشاورز از استارت‌آپ یومی‌خانه با بیان این‌که این استارت‌آپ فضایی بی‌واسطه برای ارتباط مردم با حرفه‌ای‌ها و تامین‌کننده‌ها در زمینه ساختمان است، اظهار کرد: می-خواستم از تشکر از آی‌سی‌تی استارت‌آپ تشکر کنم. البته زمانی که با آن‌ها آشنا کمی دیر بود ولی مشاوره‌هایی که گرفتم خیلی عالی بود و اگر این مجموعه را می‌شناختم اشتباهی که از لحاظ حقوقی در کارم کردم، نمی‌کردم چون این اشتباه باعث شده است الان نتوانم سرمایه‌گذار بگیرم، درصد بالایی را به سرمایه‌گذار اولیه دادیم که سرمایه-گذاران بعدی این ریسک را قبول نمی‌کنند. بیشترین مشکل من روی سرمایه‌گذار است. لیستی از سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهنده‌ها دارم که براساس آن‌ها پیش می‌روم، آنقدر این زمان طولانی شده است که می‌تواند باعث بی‌نتیجه ماندن کار من شود و آنقدر این زمان طولانی شده که تیم من کوچک شده است، ما از ۷ نفر ۳ نفر شدیم، پروسه کار با سرمایه‌گذار خطرپذیر، ۴، ۵ ماه طول می‌کشد، ما شرکت‌مان را هم به خاطر بیمه و مالیات ثبت نکردیم، چون هزینه‌های بالایی دارد، تا قبل از عید اتاقی از یک دفتر را اجاره کرده بودیم و داشتیم کار می‌کردیم از اول امسال به خاطر نگرفتن سرمایه‌گذار و پروسه-ای که به عید برخورد کرد، آنجا را هم از دست دادیم، ما می‌گوییم استارت‌آپ داریم ولی فرهنگ استارت‌آپ به زمانش هم بستگی دارد، و این دیده نمی‌شود. کار ما با بساز و بفروشی مقایسه می‌شود، و سرمایه‌گذار از ما انتظار سود ۳ درصد دارد!

کار ما به فرهنگ احتیاج دارد چون بدون هزینه مارکتینگ و پیدا کردن سرمایه‌گذار ممکن نیست، در همه جای دنیا در استارت‌آپ‌ها اول برای برندشان فرهنگ‌سازی می-کنند و بعد به درآمد می‌رسند. ولی این فرهنگ باید ایجاد شود، مانند ایجادفرهنگ خرید اینترنتی، الان تعداد استارت‌آپ‌ها در زمینه دکوارسیون و معماری کم است، ولی ۴ ماه دیگر زیاد می‌شود.
غزل رفیع جمال در پاسخ به سخنان نسیم کشاورز گفت: جایی که شما ایستاده‌اید جایی است که ما قبل از عید تصمیم گرفتیم کل بیزنس‌پلن را تغییر بدهیم، چون دقیقا مشکل سرمایه‌گذار یک مساله عادی شده است که من جزو مشکلات نگفتم، متاسفانه عدم جذب سرمایه مساله‌ای جدی است . ما ابتدا با دانشگاه خودمان شروع کردیم، قرار بود حمایت شود، اما این اتفاق نیفتاد و آنقدر ضرر زد که دقیقاً طرحی که ما دو سال و نیم با ۱۱ نفر شروع کردیم در حال حاضر با ۳ نفر در حال انجام است، در حالی که اگر به ما سرمایه تزریق می‌شد، مارکتینگ و سرمایه و پولی که می‌آمد می‌توانست طرح را موفق کند، کاری که ما کردیم و طرحی که دو سال و نیم ما شروع کردیم دقیقاً ۶، ۷ ماه بعد از ما در اصفهان و شیراز و استارت‌آپ‌های دیگر شروع شد و این طرح‌ها بالا آمد و آن‌ها چون توانستند سرمایه‌گذار بهتری جذب کنند توانستند موفق‌تر باشند ما چون می‌خواستیم با دانشگاه خودمان بالا بیاییم، متاسفانه بزرگترین ضربه را خوردیم و به نوعی من در بیزینسم شکست خوردم.

نسیم کشاورز در ادامه و پاسخ به رفیع جمال بیان کرد: ما تا مرحله‌ای پیش رفتیم که سرمایه‌‌گذار بگیریم ولی روز آخر به ما گفتند نیایید و این دقیقاً افتادن است، ما نام خود را کارآفرین می‌گذاریم، چون می‌خواهیم کاری خلق کنیم ولی آنقدر شرایط سخت است که واقعاً کار خلق کردن اتفاق نمی‌افتد، همه دوست داریم کار را گسترش بدهیم تا مشکلی را حل کنیم ولی مشکل حل نمی‌شود به خاطر اینکه هر روز یک مشکلی جلوی پای ماست، من میخواستم شرکت ثبت کنم، اما باید مکانی داشته باشم که بیایند ببینند، باید مالیات بدهم ، اینها همه مساله است و این واقعا فرهنگ استارت‌آپ نیست. ما ۷۰ ملیون سرمایه اولیه را گذاشتیم ولی بخواهید استپ را بالا ببرید هزینه‌بر است.

و استارت‌آپ ما برای ادامه راه، تقریباً به یک بودجه مالی و تبلیغات زیاد نیاز دارد، چون با زیاد شدن کاربرها، آن کاری که شروع شده است هزینه زیادی را صرف نمی‌کند.



فضا برای خانم‌ها محدود نیست

آبایی مدیرعامل شرکت سیمرغ سامانه با بیان این‌که حوزه‌ فعالیت ما ممکن است خیلی سریع رشد کند و در این مدت به سرعت انگ امنیت ملی به ما زده می‌شود، اظهار کرد: در این مدت حتی برای جذب سرمایه‌گذار با طرف خارجی حدود یکسال ارتباط داشتم اما بعد در کمیسیون سرمایه‌گذاری خارجی به من گفتند این کار مشروط به مساله امنیت ملی است. به دلیل این‌که حوزه کاری ما تقریباً حتی برای بزرگان دولتمرد ما نا آشناست.
او افزود: ما یک شرکت کاملاً خانوادگی داریم و احساس می‌کنم با همین خانوادگی بودن توانستم تجربیات خوبی را به‌دست بیاورم. با اینکه فضای کسب‌وکار مسیر رشد را باز کرده است اما فراز و نشیب زیادی دارد که همین خانوادگی بودن به من کمک کرده تا در این نقطه باشم. اینکه بگوییم فضا برای خانم‌ها محدود و محدودکننده است درست نیست، مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات؛ در این صنعت بزرگترین رشد را خانم‌ها می‌توانند داشته باشند، فکر می‌کنم در دولت روحانی خیلی اتفاقات خوبی رخ داد چون وزیر ارتباطات این حوزه را به خوبی می‌شناسد و دیپلماسی بین‌الملل را به خوبی می‌داند و برای حوزه ما این نقطه مثبتی است به دلیل اینکه حوزه آی‌سی‌تی یک حوزه جهانی است. یکی از حاضران گفت که در مشهد تجارت الکترونیک را ایجاد کردیم، ما هم در زمینه بین‌الملل فعالیت داریم و روسیه از ما خواسته است تجارت الکترونیک را روی صنایع دستی ایران راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر یک انبار صنایع دستی در روسیه داریم یعنی برنامه‌ای برای تجارت بین‌المللی در نظر گرفته‌ایم و این یکی از نتایج و آثار اقتصاد مقاومتی است و به راحتی می‌توانیم در کشورهای دیگر هم جوابگو باشیم.
من از پروانه مافی و همکارانش که در مجلس هستند و با این حوزه آشنایی دارند، همچنین قانونگذار هستند، می‌خواهم اگر قانونی به ضرر این حوزه است، از تصویب آن ممانعت کنند، چرا که به ما آسیب زیادی وارد می‌شود و خواهشم از علی لاریجانی، رییس مجلس این است که تا زمانی که در مجلس حضور دارد، این حوزه را بشناسند و آموزش ببینند، هیچ ایرادی ندارد و دور از شان نیست که بتوانند در این مسیر به ما کمک کنند و در فضای کسب‌وکار با قوانین ما را همراهی کنند.
در همین راستا ما طرحی به نام نهضت سوادآموزی دیجیتالی داشتیم که همه افراد در ایران آموزش ببینند. اگر علمای ما این حوزه را نشناسند فتوای غلط می‌دهند که این به دلیل عدم آگاهی در این حوزه است، فضای مجازی به دلیل اینکه یک فضای گسترده است، هم با اقتصاد و هم با سیاست سروکار دارد، خانواده و موارد دیگر را در برمی‌گیرد پس باید آگاهی اساسی در این زمینه داشته باشیم. یکی دیگر از مشکلاتی که ما داریم این است که مصادیق جرم فضای مجازی برای ما خیلی سنگین است، گروهی که می‌گویند این جرم فضای مجازی است خیلی زیاد هستند، در مطبوعات، هیات منصفه ۵ نفر هستند که رای می‌دهند آیا جرمی اتفاق افتاده است یا نه، اما در حوزه ما ۲۴، ۲۵ نفر با دیدگاه‌های متفاوت روی آن حکم می‌‌دهند، خواهش می‌کنم روی مصادیق مجرمانه سایبری ورود کنید.

من در نشستی که با حضور پروانه مافی و چند نفر از بانوان نماینده مجلس خانم مافی بحث راجع به خشونت علیه زنان و خشونت مجازی را مطرح کردم که اصلاً نماینده ما نمی‌دانست من چه دارم می‌گویم، یکی از خانم‌ها به کمکش آمد گفت ما پلیس فتا داریم، قبل از آن باید آموزش داده شود که جلوی این خشونت مجازی گرفته شود، اینها نکاتی است که در مجلس می‌توانید به ما کمک کنید، برای آن‌ها خانم‌هایی که در این فضا، شاغل هستند و هم برای موارد مختلف از این فضا استفاده می‌کنند، خیلی ملموس‌تر است ،اگر همکار من به صورت فیزیکی نمی‌تواند با من صحبت‌های خارج از اخلاقیات کند، در فضای مجازی راحت می‌تواند احساس من را منقلب بکند، این از نکاتی است که هم روی خانواده خیلی اثر می‌گذارد، هم روی فضای کسب‌وکار.

اتاق بازرگانی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار کمک کند

آبایی در ادامه گفت: دوستان بزرگترین مشکل‌شان جذب سرمایه است، سرمایه‌گذاری در این حوزه علیرغم اینکه می‌تواند راحت باشد به دلیل عدم شناخت سخت است ما باید برای سرمایه‌گذاران زمینه‌سازی زیادی کنیم که بتوانند شناخت پیدا کنند. اعتقادم این است که ما باید از اتاق‌های بازرگانی استان، شروع کنیم و دارند این قضیه را پیش می‌برند، اما اتاق‌های بازرگانی می‌تواند، حالا نمی‌گویم الزماً چون جایگاه دیگری را نمی-شناسم، شاید استانداری‌ها می‌توانند به این حوزه کمک کنند که سرمایه‌گذار را به سرمایه‌پذیر وصل کنند، ارتباط اینها برقرار شود ممکن است ایده کسب‌وکار نو بتواند جواب دهد و برگردان کند. متاسفانه ما برای این رابطه بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر، راه حل مشخصی نداریم که اینها را چگونه به هم لینک کنیم، راه‌های خوبی می‌گذاریم اما خروجی خوب را برنمی‌گرداند، ما باید دست سرمایه‌گذار را در دست سرمایه‌پذیر بگذاریم.

اعتقاد من این است که این‌ها شیوه‌های نو مشاغل خانگی است پس ما می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های خانگی را برای این قضیه جذب کنیم، راهکار می‌خواهد که باید پیدا کنیم، اتاق بازرگانی هم می‌تواند یکی از محل‌هایی باشد برای این کار. در صنایع دستی در اتاق بازرگانی انجمن صنایع دستی داریم که فعال هستند، در تجارت الکترونیک هم ورود کردند، هر موردی در این زمینه هم باشد همین که گاهی اوقات آدم‌ها را به هم وصل کنیم به نظرم بزرگترین خواسته شخصی من است، که بتوانم دست آن‌ها را بگذارم در دست کسانی که آدم این کار هستند.
علی ترقی‌جاه،  رییس هیات مدیره موسسه همنوا اظهار کرد: یکی از گروه‌های هدفی که می‌توانند از آی‌سی‌تی خوب بهره بگیرند برای اینکه کیفیت زندگی جامعه ما تکان بخورد، خانواده‌ها و مادران هستند.

ما در حال انجام اولین مطالعه طولی کشور هستیم، مطالعه طولی رشد کودکان ایرانی با نام «کودکی در ایران» ۹۲ درصد بچه‌های ایرانی در خانه‌هایشان روز جمعه حتی یک دقیقه با طبیعت در ارتباط نیستند، وقتی ما به خانواده‌های ایرانی می‌گوییم کتاب بخوانید، مادران ایرانی حداکثر کتاب می‌خوانند ولی ۱۱ حوزه رشدی باید در کتابخوانی باشد که نیست و این داده‌ها، محتواها و اتفاقاتی است که ایجاد شده است و می‌تواند از بستر آی‌سی‌تی در کشور منتشر شود. یک پروژه پایلوت به نام «شهری برای کودکان» در سطح یک شهر داریم که الان با ۳ یا ۴ شهر آن را پیگیری می‌کنیم و در واقع حوزه آموزش والدین است برای حوزه ارتباط با کودکانشان، نه به معنی آموزش بلکه فکر می-کنیم می‌شود بهتر کمک کنیم و نتیجه‌اش این است که چون ما الان در یکی از شهرهای استان کرمان داریم این کار را انجام می‌دهیم به شدت محتوا و ساختارهایی را آماده کردیم و می‌توانند افرادی را در شهرهای مختلف آموزش بدهیم که آن‌ها خودشان تسهیل‌گران دوره‌های والدگری باشند و نتیجه آن این می‌شود که به سرعت با محتوایی که ایجاد شده است طیف گسترده‌ای آموزش ببینند و استفاده کنند.

از طریق آی‌سی‌تی در کشور می‌شود، توان‌افزایی نیروهای بومی را در بخش‌های مختلف انجام داد و از طریق مکمل‌های آی‌سی‌تی کیفیت زندگی کودکان ایران را بالا ببریم.



تامین جمعی سرمایه را باید در دستور کار قرار دهیم

خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این‌که مدتی در سمت مدیر کل دفتر امور زنان، اشتغال و کارآفرینی مشغول به کار بود، توضیح داد: تقریباً با مشکلات خانم‌ها آشنا هستم، سال ۱۳۶۷ بنیان مراکز رشد را با جهانگرد، معاون فنی دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی مطرح کردیم ولی سال ۱۳۸۰ توانستیم آیین‌نامه و اساسنامه‌اش را بنویسم. چند نکته بگویم، یکی اینکه در نموداری که نشان داده می-شد، سازمانی به نام سازمان «‌GEM» سازمان دیده‌بان جهانی کارآفرینی وجود دارد که این سازمان محاسبه کرده است به طور میانگین یک درصد جوامع، کارآفرین هستند و ۹۹ درصد کارجو. جوامعی موفق هستند که آن یک درصد را شناسایی و تربیت می‌کنند و به آن‌ها امکانات می‌دهند. بعد آن یک درصد اشتغال ایجاد می‌کنند و ۹۹ درصد دیگر سراغ آن‌ها می‌روند، الان ما بخشی از آن یک درصد را اینجا می‌بینیم.
از این یک درصد چیزی بین یک تا ۲/۳ درصد دانش‌بنیان هستند، پس این جامعه دانش‌بنیان جامعه‌ای بسیار محدود و کوچکی از کارآفرینان است. کشورهای توسعه‌یافته مانند کانادا و آمریکا، برای یک درصد قانون نوشتند، ما سال ۱۳۸۳ در خدمت نصرالله جهانگرد بودیم و قانون حمایت از کارآفرینی را نوشتیم ولی متاسفانه بازی‌های سیاسی در مجلس و دولت، باعث شد نام این قانون را به قانون حمایت از شرکت‌های دانش-بنیان تغییر کند، یعنی ما جامعه‌ای بزرگ را رها کردیم و به یک جامعه کوچک توجه کردیم، ضمناً آنجا اشتباه دیگری کردیم که نام شرکت‌های دانش‌بنیان را گذاشتیم، اصلاً ما شرکتی نداریم که دانش‌بنیان باشد، موضوع دانش‌بنیان است، همین موضوع باعث شد دو، سه سال طول کشید تا آیین‌نامه‌اش نوشته شود بعد از دو سه سال هم که راه افتاد، سورنا ستاری مدام تلاش می‌کند که آن ضعف شرکت‌های دانش‌بنیان یعنی ضعف قانونی را درست کند.
پس به نظر می‌آید ما باید برگردیم قانون شرکت‌های دانش‌‌بنیان را به یک جامعه بزرگتر به نام قانون حمایت از کارآفرینان تبدیل کنیم. مثلا در کانادا می‌بینید در کشوری با فرصت‌های اقتصادی و با آن نوع اقتصاد آزاد، این شرکت‌ها برای ۱۰ سال از بیمه و مالیات معاف هستند و امتیازهای این‌گونه به آنها داده می‌شود. من قانون سرباز کارآفرین را نوشتم و متاسفانه همین بساط باز هم ایجاد شد و اصلاً راه نیفتاد، الان همین بحث که به نام سرباز کارآفرین مطرح کردیم یعنی کسی که در آن سن می‌تواند کارآفرین مطرح شود.
پس اولین خواهش من این است که این قانون را که نوشته شده، ۱۰، ۱۵ نماینده در فرصتی که امسال اقتصاد مقاومتی، تولید ـ اشتغال نام گرفته است حداقل در مجلس مطرح شود و فرصت مناسبی برای این کار است، به نظر می‌رسد قانون حمایت از کارآفرینان فراتر از حمایت از شرکت‌هاست.
نکته دوم در مورد بحث تامین سرمایه است، تامین سرمایه از اشتباهات بزرگی بود که در دولت احمدی‌نژاد مطرح شد که بانک‌ها باید به کارآفرینان وام بدهند، هیچ جای دنیا این‌گونه نیست، زمانی که کارآفرینی شروع می‌شود از نطفه تا به زمان که به شرکت‌های بزرگ بورسی تبدیل شوند، بررسی می‌کنیم ۱۵ نهاد مختلف تامین سرمایه می‌کند، یکی از آن ۱۵ نهاد بانک است، ما ۱۴ نهاد دیگر را رها کردیم به آن نهاد چسبیدیم که این مشکلی است از جمله یکی سرمایه‌گذاری جسورانه است. سال ۱۳۸۴ آیین‌نامه و اساسنامه‌اش را نوشتیم، خوشبختانه در بهمن ۱۳۹۴ مصوب شد، یعنی ۱۰ سال طول کشید و در این فاصله ما ۳۸ سرمایه‌گذار خطرپذیر غیررسمی راه‌اندازی کردیم و از بهمن ۹۴ تا امروز ۸  سرمایه‌گذار خطرپذیر رسمی را‌ه‌اندازی شده است، ولی واقعا برای نیاز کشور صفر است، حالا چه می‌شود کرد؟ ۴ بار این روش انجام شده است، من فکر می-کنم نمایندگان مجلس حتماً این کار را پیگیری بکنند، یک روش این است که ما مشارکت منابع را راه بیندازیم، شما اعلام کنید دولت خطرپذیری ۴۰ درصد منابع برای سرمایه‌گذار خطرپذیر را می‌پذیرد، او برود ۶۰ درصد بیاورد چون ۶۰ درصد آورده است از ۴۰ درصد ما هم مراقبت می‌کند. دوم این‌که ۶۰ درصد از پول‌های نقدینگی و خرد که در جامعه است جمع می‌شود، مثلا ما سازمانی داریم به نام سازمان نصر، سازمان نظام صنفی رایانه کشور، حدود ۲ تا ۸ هزار شرکت دارد، هر کدام ۱ میلیون تومان بگذارند، ۸ هزار میلیون تومان، دولت در مقابل این، ۴۰ درصد بگذارد این خودش یکدفعه یک سرمایه می‌شود. ضمناً سرمایه‌گذار خطرپذیر تعریفش این است، وام نمی‌دهد، سرمایه‌گذار خطرپذیر در کنار کارآفرین شریک می‌شود و ریسک را پایین می‌آورد، شعور یعنی مشاوره حقوقی می‌دهد کاری که الان دوستان ما در مرکز توانمندسازی درست کردند، این قسمت کوچکی از رفتارهای سرمایه‌گذار خطرپذیر است هر چند که هیچ نوع منابعی هم ندارند، فقط حرفش را می‌زنند، در صورتی که اگر دوستان منابع داشتند، من معتقد نیستم در این مرکز با این روش سرمایه‌گذار خطرپذیر متولد می‌کنیم، به جای اینکه الان در کشور با ۴۶ سرمایه‌گذار خطرپذیر اداره شود، حداقل در هر شهر یک سرمایه‌گذار خطرپذیر باید راه بیفتد.
مشابه همین، نهادی داریم به نام «Crowdfunding» تامین جمعی سرمایه تعریف شده است، خود این Crowdfunding، ۴ مدل است، مدل اهدا، پاداش، وام و سهام. دو سال است اساسنامه این را نوشتیم باز مانند سرمایه‌گذار خطرپذیر، ۱۰ سال طول بکشد در بورس تصویب شود، چرا فشار نمی‌آورید در دو ماه تصویب شود، الان Crowdfunding یعنی پول خرد‌ه‌های مستقیم. در ۵ سال اخیر Crowdfunding بحث اصلی تامین سرمایه کارآفرینان شده است، متاسفانه ما در ایران هنوز اندر غم ثبت آیین-نامه و اساسنامه آن هستیم.
در مدل‌های تامین جمعی سرمایه در دنیا الان فعال شده است، ما آیین‌نامه و اساسنامه‌اش را نوشتیم دانش آن را آوردیم ولی هنوز منتظر هستیم تصویب شود.
بازار سرمایه و بازار پولی دو بازار متفاوت است، من چند سال است به سازمان بورس گفتم، خرداد پارسال شروع کردند ولی کند پیش می‌رود. در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا ۸۶، ۸۷ درصد سرمایه کارآفرینان از بازار سرمایه جمع می‌شود یعنی سهام؛ به همین دلیل بازار سرمایه آن‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط هستند، بورس ما بالای ۲ میلیارد تومان می‌خواهد و بعد مجوز می‌دهند که برای شرکت‌های کوچک سخت است. از سال گذشته که مجوز داده شده، هنوز یک شرکت نیامده است در بورس و این مساله را باید درست کنند.



مجلس در تصویب قوانین و ورود به مسائل نقش شتاب‌دهنده برای ما دارد
نصرالله جهانگرد در این نشست اظهار کرد: در سال کاری ۹۵ دو سه نشست با اعضای استارت‌آپ‌ها داشتیم که بیشتر آقایان بودند و کمتر خانم‌ها، نکاتی که گفتید ۸۰، ۹۰ درصد مشابه بوده، در این دو سه ماهه جمع‌بندی کردیم و دنبال می‌کنیم. دولت هم کمیسیونی ایجاد کرده و وزارت کار هم دنبال آن است تا بتوانیم موانعی که در اختیار دولت است رفع کنیم و باقی هم اگر لازم باشد در  مجلس، نمایندگان کمک می‌کنند فرآیند داخلی مجلس به صورت بهتر و کارشناسی‌تری جلو برود.

امروز می‌خواستیم، نمایندگان متوجه شوند هم جهد جدی در بازار وجود دارد و هم اینکه موانع و مشکلاتی که طبیعتاً باید به رفع آنها کمک کنیم. ما در مجموعه سازمان فناوری اطلاعات مجموعه‌ای ایجاد کردیم با عنوان مرکز توانمندسازی و مشاوره برای همه فعالان این بازار، مثلا اطراف یک کار استارت‌آپی ۵، ۶ گروه کار می‌کنند، خود نوآور، خلاق و سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر است، کسی که آموزش و دوره می‌خواهد، دنبال منابع و مربی است، کاری هم سال گذشته شروع کردیم حتی امکانات فیزیکی به استارت‌آپ‌ها دادیم، تا مثلا در سایت‌های ما طی یک سال لینک مجانی و ظرفیت خوبی دادیم. به مشکلی از سازمان بازرسی برخورد کردیم که به ما اعلام کردند برای منابع عمومی باید قرارداد ببندید که کار را متوقف کردیم و راه‌حل جایگزین پیدا کردیم و به زودی آن را هم اعلام می‌کنیم.

تلاش ما این بوده که کمک فکری، تسهیلاتی، امکانات مهندسی و البته مقداری هم وام کم‌بهره را فراهم کنیم، مجلس هم در دو، سه سال گذشته اختیارات خوبی به ما داده است و امسال هم در قانون بودجه، ۱۴۰ میلیارد پیش‌بینی شد که بتوانیم به شرکت‌های استارت‌آپ تا فرآیندش باز است و اصولی وام بدهیم. مدیر مرکز توانمندسازی هم در این حوزه می‌تواند اطلاعات خوبی به شما بدهد که کسانی که دنبال تجهیز مالی هستند از این مسیر هم امتحان کنند شاید بتوانیم به راحتی برای کمک مالی ارزیابی کنیم، احتمالاً همه نیازها را نتواند پوشش بدهد ولی به بخشی می‌تواند کمک بکند.

گروه‌هایی که با ما کار می‌کنند خودشان هم استارت‌آپ داشتند، عطا خلیقی خودش چند استارت‌آپ راه انداخته است، چند مورد شکست خورده ولی استارت‌آپ‌های موفقی مانند سایت ارانیکو را دارد که یکی از سایت‌های خوب است، پرشین‌بلاگ را هم راه انداختند که از بهترین پلت‌فرم‌های کشور است. برای شروع یک استارت‌آپ ممکن ست چند ایده وجود داشته باشد و همه آنها موفق نباشند.

می‌توانستیم نکاتی که خسرو سلجوقی گفت، نوع دیگری بگوییم، ما تلاش کردیم در این ۱۰ سال بسیاری از گام‌های نظری را به تصمیم‌گیری نزدیک کنیم. ما در حال جهش از یک ساختار سنتی به یک ساختار مدرن هستیم، با همه اصطکاک داریم. در این دو سال که نسل ۳ و ۴ موبایل در کشور زیاد شده است، هر کسی می‌تواند روی گوشی خودش دیتا بگیرد و تمام کسب‌وکار این دوستان به خاطر وجود این پلت‌فرم است. اگر این پلت-فرم نبود، هیچ‌‌گاه این کسب‌وکارها رونق نمی‌گرفت، چون نمی‌شود به مردم بگوییم برو پای کامپیوترت و با من در خانه صحبت کن، ۸۰، ۹۰ درصد مردم دارند با اپلیکیشن موبایل‌هایشان کار می‌کنند.

بنابراین برای حل بعضی از این مسائل احتیاج به کمک مجلس داریم. باقی را باید در فرآیندهای دولت جلو برویم. حضور مجلس هم در تصویب قوانین و هم در ورود به مسائل نقش شتاب‌دهنده را برای ما دارد. وقتی نماینده از رییس دستگاه سوال می‌کند چرا کاری کردید یا نکردید باعث تشویق و ترغیب و حتی فشار به او می‌شود و ما این انرژی را برای این کار لازم داریم و خواهش می‌کنیم شما استنباط‌های خودتان را از صحبت‌های دوستان بگویید.

همراهی مجلس را در تصویب قوانین دارید
پروانه مافی نماینده مجلس و نایب‌رییس فراکسیون کار، کارآفرینی، تولید و اشتغال در این نشست گفت: مجلس دهم، با نگاه حمایت از کسب‌وکار شروع شد، پس از نامگذاری سال توسط مقام رهبری با نام اشتغال و تولید ملی به مساله کسب‌وکار کمک کرد. می‌توانم به ضرس‌قاطع بگویم، اولویت اول مجلس اشتغال و تولید است که یک فرصت طلایی است.

در تنظیم برنامه ششم باید به ۶۰ پیشنهاد چاپ شده اشاره داشته باشم که در بودجه ۹۶، به طور مثال ۳۰ درصد تسهیلات اختصاصی به بانوان دادیم اینها در بودجه ۹۶ است، یعنی دیده شده است یا در مورد شهرک‌های صنعتی امکان حضور زنان را به صورت اقساطی دیدیم یعنی قانون بودجه را مامور کردیم که اگر زنان خواستند در شهرک‌های صنعتی وارد شوند، بتوانند این حضور را به صورت اقساطی داشته باشند، یا در پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌‌بنیان باز اولویت را با زنان دیدیم، حالا اگر اجرا نکنند، باز باید مجلس وارد شود. باید با هم مرتبط باشیم و اطلاع داشته باشیم که چه فضاهایی وجود دارد و بعد از آن ابزار نظارتی استفاده کند، نظارت کند، تذکر بدهد، کار خودش را انجام بدهد و ببیند چرا قانونی که وضع شده است، اجرا نمی‌شود.

حمایت از کارآفرینان سرفصل اصلی مجلس است، ما همین امروز در مجلس بیش از دو ساعت جلسه غیرعلنی در حوزه اشتغال، تولید و کارآفرینی داشتیم که می‌شد این صحبت‌ها علنی هم باشند، چیزی نبود که غیرعلنی باشد و به اطلاع ملت عزیز ایران نرسد، ولی در مجمع تصمیم این بود و مباحث خوبی مطرح شد، پروژه‌های خوبی از طرف وزارت کار به عنوان متولی اشتغال در کشور مطرح شد.

اگر طرح‌ها و لوایحی دارید که ما می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم، نمایندگان حاضر به همکاری هستند. به لایحه‌ای اشاره کردید که ۱۵ نماینده می‌توانند آن را به تصویب برسند و وارد حوزه اجرا شود در این حوزه‌ها کمک‌های قابل توجهی خواهیم داشت. موارد متعددی در فراکسیون زنان در حال کار است و ما عمدتاً در حوزه زنان روی موانع و قوانین مزاحم که مشکلات ایجاد می‌کنند کار می‌کنیم. سیاست‌های تشویقی در حوزه کسب‌وکار زنان داریم ولی عمدتاً به سراغ مواردی از قبیل اینکه رفته‌ایم که شرکت‌هایی که مجموعه‌شان خانم هستند از مالیات معاف باشند، یا قوانینی که در حوزه خانواده است و آن‌ها هم مزاحمت برای اشتغال زنان ایجاد می‌کند.

تجارب کارآفرینی زنان را در اختیار مجلس قرار دهید

زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز،‌ اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی در این نشست بیان کرد: مجلس در این دوره نگاه خاصی را در حوزه مسایل اقتصادی دارد با توجه به وضعیت بیکاری ضرورت دارد چاره‌ای بیندیشیم و راهی جز این نیست که به سمت کسب‌وکارهایی از نوع کارآفرینی برویم و به نوعی همان بحث مشارکت مردم را داشته باشد. بدنه دولت توان جذب فعالیت‌های دولتی را ندارد، بسیار چاق و فربه شده و سال‌هاست بحث چابک‌سازی را مطرح می‌کنند. خوشبختانه در دولت یازدهم جلوی این کار گرفته شده و هر چند در دوره‌های قبل استخدام داشتیم در این دوره تلاش کردند بیش از اندازه کارمندان نگیرند و بدنه دولت را سنگین نکنند.

ما ناچاریم رویکردهایمان را تغییر بدهیم چرا که علت اصلی آسیب‌های اجتماعی قطعاً بیکاری است. فراکسیون زنان این دوره توانمند حرکت می‌کند، در مسائل اقتصادی بحثی با عنوان توانمندسازی زنان داریم و اولویت ما بحث زنان سرپرست خانوار است و به‌صورت ویژه به این مساله نگاه می‌کنیم، در برنامه ششم این بحث را قانونمند و توسط برنامه توانمندسازی قید کردیم. اولویت زنان سرپرست خانوار، در بودجه سال ۹۶ است و برای شروع فاز اولیه این طرح‌ها باید رویکردهای ما در حوزه توانمندسازی اشتغال، اشتغال‌های نوین باشد، این‌طور به نظر می‌رسد که در کسب‌وکارها نوین، بحث آگاه‌سازی و اعتمادسازی بسیار مهم است، متاسفانه آموزش‌های تخصصی در این حوزه داده نمی-شود. خوب است جمع‌هایی که اینجا تشکیل شده‌اند با حضور خودتان تشکیل شود، از تجارب هم استفاده کنید و خروجی آن را به ما و کسانی که در مجلس و دولت تلاش می‌کنند انتقال دهید که ما بتوانیم فضای کسب‌وکار را تسهیل کنیم و به گونه‌ای باشد که بحث اشتغال‌زایی را به صورت اشتغال پایدار در جامعه شاهد باشیم.

در استان تهران یک شورای جذب سرمایه‌گذار اواخر سال در استانداری تهران تشکیل دادند، این ظرفیت بسیار خوبی است که هم سرمایه‌گذار داخلی و هم خارجی به آنجا ورود پیدا می‌کند، این از مراکزی است که می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید.