چه‌طور کسب‌وکار اپلیکیشنی راه‌اندازی کنیم

چه‌طور کسب‌وکار اپلیکیشنی راه‌اندازی کنیم

دانلود اپلیکیشن‌ها برای مشتریان سرگرمی رایجی است( آمار دانلود اپلیکیشن، تعداد ۳۰ میلیون در روز است). همچنین پرورش ایده‌ برای اپلیکیشن‌های عالی و جدید نیز بسیار رایج است.

معمولاً در تبدیل اپلیکیشن از مرحله‌ی ایده به واقعیتی با فنّاوری بالا، مشکلاتی نهفته است، اما متخصصان بیان می‌کنند که هرکسی می‌تواند با داشتن رویکردی مناسب و تلاش کافی، اپلیکیشن موبایل موفقی بسازد که بالقوه درآمدزا باشد.

چد مورتا (Chad Mureta) گفته است که : «اگر کارها را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید از این راه درآمد بسیاری داشته باشید.» او قبل از راه‌اندازی سه کسب‌وکار بر اساس اپلیکیشن‌های موبایلی، ازجمله Empire Apps، هیچ تجربه‌ای در این حوزه نداشته است.

میکا اولسون (Mikka Olsson)، هم‌موسس شرکت سازنده اپلیکیشن Ebbex، گفته است : « اگرچه داشتن ایده از هر چیزی مهم‌تر است، اما کارهای بسیار دیگری نیز (از طراحی گرفته تا بازاریابی) برای درآمدزایی و بهره‌وری کسب‌وکارهای مخاطره‌آمیز ضروری هستند.»

اولسون گفته است: «داشتن ایده‌ای فوق‌العاده، فقط ۵ درصد از فرایند راه‌اندازی کسب‌وکار است. این فرصت بزرگی است، اما باید آماده باشید و از صمیم قلب خواستار تحقق آن باشید.»

نیکولاس آکونا (Nicolas Acuña)، هم‌موسس اولسون در Ebbex، به کسانی که به دنبال ساخت اپلیکیشن هستند، پیشنهاد می‌کند که ابتدا ایده‌ی خود را با دوستان و خانواده‌ی خود در میان بگذارند.

آکونا گفته است: «از آن‌ها بپرسید حاضرند از اپلیکیشن شما استفاده کنند و آیا به نظرشان ایده‌ی جذابی است؟ برای کسی که ایده را مطرح کرده است، دشوار است که نظری واقعی درباره‌ی آن داشته باشد، زیرا عاشق ایده‌ی خود است. 

مایک داندل (Mike Rundle)، که خود اپلیکیشن‌هایی را برنامه‌نویسی کرده است، گفته است" « بررسی رقبا نیز مرحله‌ی مهمی است و می‌تواند تعیین‌کننده‌ی این باشد که سایر اپلیکیشن‌های موجود چه‌کارهایی را به‌درستی و چه‌کارهایی را به‌اشتباه انجام می‌دهند.» او پیشنهاد می‌کند کسانی که تمایل دارند اپلیکیشنی راه‌اندازی کنند، زمانی را صرف یادداشت ویژگی‌های منحصربه‌فردی که احساس می‌کنند اپلیکیشن‌شان باید شامل آن‌ها باشد، کنند.

راندل گفته است: «داشتن یک پاراگراف توصیف از یک اپلیکیشن، کافی نیست. یادداشت شما باید فهرستی چندصفحه‌ای باشد که این موارد را در برمی‌گیرد: آن‌چه اپلیکیشن ‌شما ارائه می‌دهد، دلایل متفاوت بودن آن با سایرین، و این‌که برای جلب رضایت کاربران و تمایز از بقیه‌ی اپلیکیشن‌ها چه می‌کند.»

بعدازاینکه از ایده رونمایی شد، می‌توان اپلیکیشن را ساخت. وب‌سایت‌ها ممکن است توسط افرادی ایجادشده باشند که تجربه‌ی فنی کمی دارند، اما اپلیکیشن‌های موبایلی به داشتن مهارت در دانش برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار احتیاج دارند. ازآنجایی‌که افراد کمی دارای چنین مهارتی هستند، بیشتر سازندگان اپلیکیشن‌ها برنامه‌نویسی را به یک شرکت بزرگ یا یک برنامه‌نویس مستقل می‌سپارند.

به گفته‌ی مورتا(Mureta)، هزینه‌ی این کار بسته به این‌که سازنده‌ی اپلیکیشن قصد رسیدن به چه هدفی را دارد، ممکن است از هزارتا یک‌میلیون دلار باشد. او معتقد است کمبود مهارت‌های فنی برای سازندگان یک امتیاز است.

مورتا می‌گوید: «درواقع بهتر است که برنامه‌نویس (coder) نباشید، زیرا در این صورت همه‌ی زمان خود را صرف برنامه‌نویسی نمی‌کنید و بیشتر بر ساختن اپلیکیشن تمرکز دارید.»

مورتا خود مصداق این است که افراد می‌توانند بی‌هیچ تجربه‌ای نیز اپلیکیشنی را راه‌اندازی کنند و موفق شوند. این سازنده‌ی اپلیکیشن اهل کالیفرنیاست و ایده‌ی اولین اپلیکیشنش، Fingerprint Security Pro، زمانی به ذهنش رسید که در بیمارستان بعد از یک تصادف وحشتناک دوره‌ نقاهت خود را می‌گذراند. او برای ساخت این اپلیکیشن کمتر از ۲ هزار دلار هزینه کرده است و حدود ۷۰۰ هزار دلار سود داشته است.

اولین مرحله برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌تان این است که آن را به مشتریان بفروشید. برای دستگاه‌های اپل Apple، همه‌ی اپلیکیشن‌ها در iTunes به فروش می‌رسند، درحالی‌که اپلیکیشن‌های اندروید در فروشگاه‌های مختلفی چون Google Play و Amazon موجودند.

سازندگان اپلیکیشن‌ها باید برای اپلیکیشن‌های iPhone یا iPad سالانه ۹۹ دلار به اپل بپردازند. مقررات اپل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد ۳۰درصد سود اپلیکیشن‌ها را در اختیار داشته باشند؛ ۷۰ درصد باقی‌مانده به سازندگان تعلق می‌گیرد. گوگل و آمازون نیز مقررات مشابهی دارند.

اولسون می‌گوید: «البته صرف قرار دادن اپلیکیشن بر روی iTunes نیز ضامن موفقیت شما نیست.»

اولسون به سازندگان اپلیکیشن‌ها پیشنهاد می‌دهد راه‌اندازی اپلیکیشن را به‌مثابه‌ی شروع هر کسب‌وکار دیگری بدانند.

این بدان معنی است که باید زمانی را به تحقیق درباره‌ی قیمت‌ها اختصاص دهید، برای روابط عمومی استراتژی داشته باشید و بودجه‌ای برای بازاریابی و تبلیغات کنار بگذارید.

آکونا (Acuña) بیان می‌کند: «باید آگاهی ایجاد کنید و اپلیکیشن خود را پیش روی افراد قرار دهید.» همچنین چنین تعهدی فرصتی ایجاد می‌کند تا بعداً بتوانید اپلیکیشن‌های بیشتری بسازید.

وی همچنین می‌گوید که: « فقط برخی از آن‌ها به‌خوبی کار خواهند کرد، اما برای موفق شدن به‌احتمال خیلی زیاد بیش از یک اپلیکیشن خواهید ساخت.»

میزان درآمد حاصل از اپلیکیشن‌ها نیز، درست مثل هزینه‌ی ساختن آن‌ها، ممکن است بسیار متفاوت باشد. راندل می‌گوید موفقیت مالی، به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ ازجمله نوع اپلیکیشن (بازی‌ها معمولاً بیشتر از اپلیکیشن‌های دیگر، فروش دارند)، گستردگی راه‌اندازی آن (جایگاه اپلیکیشن در جدول در پایان اولین روز فروش می‌تواند تعیین‌کننده‌ی میزان درآمد شرکت باشد) و میزان مطلوبیت نظرات کاربران (بسیاری از اپلیکیشن‌ها که ازنظر کاربران پنج ستاره هستند، فروش خواهند داشت، چراکه کاربران دیگر با مشاهده‌ی این ستاره‌ها به این فکر می‌افتند که در صورت عدم خرید، شانس بزرگی را ازدست‌داده‌اند.)

راندل گفته است برترین اپلیکیشن‌ها در Apple store روزانه بیش از ۵۰ هزار دلار درآمد دارند، اما میزان درآمد سایر اپلیکیشن‌ها شیب شدیدی دارد، و اکثر اپلیکیشن‌ها درآمدی بسیار کمتر از این دارند.

مورتا گفته است: «نکته‌ی بی‌نظیری که درباره‌ی بازار اپلیکیشن وجود دارد این است که کاربران در سراسر جهان متقاضی آن‌ها هستند.»

همچنین او  گفته است: «من از کشورهایی درآمد داشتم که قبل از آن حتی اسمشان را هم نشنیده بودم. این حس بسیار جالبی برای من بود.»