fa-IR
برنامه وزارت ارتباطات اتصال کسب‌وکارهای کوچک به بازار است
معاون وزیر ارتباطات:‌

برنامه وزارت ارتباطات اتصال کسب‌وکارهای کوچک به بازار است

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اجرای طرح تکاپو از سال گذشته گفت: برنامه این وزارتخانه در حوزه کسب‌وکارهای نوپا، کمک به اتصال این کسب‌وکارها به بازار است.

مرتضی براری معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهارمین همایش سراسری مدیران این وزارتخانه با اشاره به اینکه دولت اعتقاد دارد که حوزه ICT زیر بنای توسعه کشور است، افزود: نخستین قانونی که در این دولت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که نشان از توجه حداکثری به این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش ICT در چند سال گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، بیان کرد: شبکه انتقال در کل کشور بیش از ۷ تا ۱۰ برابر رشد داشته است به همراه توسعه شبکه فیبر نوری، توسعه شبکه نسل ۳ و ۴ تلفن همراه و توسعه زیرساخت‌ها به مناطق روستایی و محروم از دیگر اقدامات انجام شده در چند سال گذشته است.

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری به توسعه اینترنت در ۲۵ هزار روستا و قرار داشتن ۱۸ هزار روستا در برنامه اشاره کرد و گفت: مردم باید از اتفاقاتی که در این بخش افتاده است مطلع شوند و برای همین منظور مدیران استانی وزارت ارتباطات باید برای اطلاع‌رسانی این اقدامات و دستاوردها به مردم و مدیران بخش های مختلف در استان‌ها تلاش کنند .

وی توسعه جایگاه ادارات و مدیران استانی را یکی دیگر از دلایل توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور بیان کرد و در ادامه اظهار کرد: مدیران استانی باید رویکرد هوشمندانه و به همراه حل مساله برای نظارت بر کمیت و کیفیت خدمات در استان‌ها داشته باشند و شاخص‌ها را نظارت کنند و آنلاین باشند تا تداوم خدمات در این مناطق دچار مشکل نشود.

براری با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در استان‌ها به‌وجود آمده است و مهمترین محور برنامه‌ها در ۲ سال گذشته استفاده حداکثری از این زیرساخت‌ها بوده، افزود: حجم بازار این حوزه به شدت در حال رشد است و در پایان برنامه ششم توسعه به ۳ برابر و از ۳۹ هزار میلیارد تومانی به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد .

وی بیان کرد: در حال حاضر اقتصاد این حوزه از اقتصاد شبکه سخت‌افزاری به اقتصاد محتوا در حال تغییر شکل است و پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده بیش از ۸۰ درصد این بازار مربوط به اقتصاد محتوا باشد و این به معنی یک فرصت برای تمام استان‌ها است .

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقتصاد محتوا را مبتنی بر نیروی انسانی، نوآوری و کارآفرینی بیان کرد و اظهار کرد: برای ورود به این بازار به دو عامل زیرساخت و نیروی انسانی نیاز داریم که در هر دو مورد هیچ مشکلی در این استان‌ها نداریم و در حوزه زیرساخت‌ها این سرمایه‌گذاری به‌وسیله بخش خصوصی و دولتی انجام شده است و در حوزه نیروی انسانی هم بیش از ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار در کل کشور دانشجو داریم که این خود یک فرصت است و ابزار حضور در بازار فراهم است .

وی ویژگی اقتصاد محتوا را اتصال به بازار جهانی دانست و بیان کرد: اگر ما در استان‌ها بتوانیم سرویسی راه‌اندازی کنیم در ابتدا تمام بازار استان را داریم اما به دلیل اینکه موبایل تنها شبکه یکپارچه جهانی است می‌توانیم به بازارهای دنیا نیز به سادگی دسترسی داشته باشیم.

براری به طرح تکاپو به عنوان یکی از برنامه‌های توسعه کسب‌وکارهای نوآورانه در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال نخست این دولت از ۱۰ رویداد کارآفرینی در سال گذشته به ۱۶۰۰ رویداد کارآفرینی افزایش یافته است و در استان‌ها نیز که رویدادی برگزار نشده بود، بیش از ۸۰۰ رویداد برگزار شده است و هدف ما در این رویدادها این است که دانشجویان ما با یک ایده و کسب‌وکار وارد جامعه شوند.

وی به نسل چهارم دانشگاه‌ها در دنیا نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در این دانشگاه‌ها به جای فارغ‌التحصیلان، کسب‌وکار و شرکت تحویل جامعه دهند و این سونامی کسب‌وکاری که در سال ۲۰۰۵ از آمریکا آغاز شده و ۲۰۰۸ به اروپا رسیده است و ۲۰۱۴ وارد تهران شده هنوز به استان‌ها نرسیده است .

معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای اتصال کسب‌وکارهای کوچک به بازار خبر داد و اظهار کرد: طوری برنامه‌ریزی شده است که استان‌ها بتوانند به میزان جمعیت خود در تمام بخش‌ها مانند گردشگری، کشاورزی و خدمات و استفاده از مزیت‌های منطقه خود به سهم بازار خود از این حوزه دست پیدا کنند .

وی گفت: با حضور بزرگان کسب‌وکار ها در استان‌ها، در کسب‌وکارهای کوچک سرمایه‌گذاری می‌شود.